hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Lurer på: Tarmslyng, spatt og ringfot?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Lurer på: Tarmslyng, spatt og ringfot?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Caroline-Spyder

Skrevet - 19/09/2007 :  00:48:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette har ingen samenheng, men jeg lurer på hva tarmslyng er? Har hørt mange hester har dødd av det, og at det er ganske alvorlig!? Hva kommer det av? Er det i nærheten av kolikk?

Ringfot da? En gammel rideskolehest som stod på rideskolen jeg drev på før, fikk dette. Hva er det? Hesten hadde også spatt og hadde konstant vondt i bena, så hun fikk slippe.

Også spatt.. Endel av de ''gamle'' rideskoelhestene på samme stall hadde spatt i noe bakben osv, (ble derfor ikke brukr for hardt) å jeg har fått høre at dette kan komme på eldre hester med slitasjer osv?

Noen som kan fortelle meg eksakt hva disse 3 tingene er?
Hesten min er en 16 år gammel Svensk varmblods ridehest. Han har gått som spranghest i høye klasser hele livet uten problemer, men han har ikke spatt. Spørs det da på hvordan tidligere eiere har tatt vare på bena ol da?

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 20/09/2007 :  00:31:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Altså: Tarmslyng er EN av diagnosene som kommer inn under begrepet kollikk, som altså betyr "vondt i magen" - og er den mest alvorlige, da deler av hestens tarm kan vri seg, "slå knute på seg", slik at fordøyelsen stoppes opp - og det er MEGET alvorlig. Kun få hester som har fått virkelig tarmslyng har overlevd. Kun noen få som i all hast er blitt operert i tide, og selv da er sjansene små. (Dette vet jeg ALT om.)

Ellers kan kollikk være alt fra "litt mageknip", som raskt går over, til "skikkelig vondt", og som krever behandling. Hester har maaaange meter tarm å få vondt i....

Ringfot har jeg ikke hatt noen befatning med, og har glemt "pensum" om dette, og nå gidder jeg ikke se etter i mine hestebøker om hestesykdommer - så det får andre si noe om.

Spatt - er som regel en slitasjeskade, omtrent som når gamle folk får "gikt" og "vondter" i ledd som "knirker". Man ser at hesten vegrer seg for å bevege seg, men ofte kan den brukes hvis den varmes forsiktig opp, så leddene får smøring og varme. For noen hester er dette en naturlig prosess med alderen, mens andre kan få symptomer tidlig, hvis de er blitt brukt for mye og for hardt fra ung alder.

Husker en hest som viste tegn på spatt allerede som 5-åring, men da ble den solgt (til en ambisiøs, men uheldig og uerfaren eier) som "ferdig spranghest" som 3-åring.... Den hesten ble dessverre ikke så gammel....

Min gamle dame (23 år) fikk diagnosen "spatt" for 5 år siden - da noen ville "kjøpe henne gratis". Jeg nektet da "salg", og nå har jeg hatt henne omtrent hele tiden siden, og hun løper som en unghest på beitet, har vunnet en liten sprangkonkurranse, OG ble vist i oppvisning på Dyrsku'n i fjor, da hun samtidig fikk fornyet sin 2.pr. på utstilling (jfr. bildet ved siden av) - så selv om hun nok kan ha litt "slitasje", er hun frisk og rask, og trives tydelig med sin tilværelse som kosehest og jobber en dag i uka som "terapihest".

Den dagen jeg merker at hun har vondt når hun beveger seg, og viser at hun ikke trives, ja da skal jeg selvfølgelig ta hensyn til dette. Men enda har hun et solid "glimt i øyet" - både vennlig og litt skøyeraktig - og så lenge jeg "ser" dette, er jeg trygg på at hun har det bra.

Forøvrig: Det kan være meget nyttig å lære seg å "se" blikket til en hest - det forteller MYE!

Ja, har man SETT blikket til en hest med tarmslyng, så glemmer man det aldri, for et sånt LIDENDE blikk fra en syk hest, som forsøker å fortelle hvor VONDT den har, og som BER om hjelp, ja, da må man enten "gi den fri" eller vurdere sjansene for om den kan opereres snarlig.
Som regel kan en veterinær gi råd om dette, og da bør man følge rådet - som dessverre vil være å la hesten "slippe".

Det kan være meget viktig for en heste-eier å vite mest mulig om hestens tidligere historie.....
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 05/11/2007 :  18:36:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde equiterapaut på hesten min i dag og hun trodde muligens, eller høyst sannsynlig, at han har spatt... Jeg vet veldig lite om dette og googlet det derfor. har nå lest masse - noen sier at det er helt normalt og at hesten kan få et normalt liv ved riktig trening, mens andre sier at hesten må stå på et beite uten trening i ETT ÅR? jeg har nå sittet her å lest i nærmere to timer og jeg gråter og gråter... Hva skal jeg gjøre!!?

det er jo absolutt ikke sikkert at det vil få de helt store konsekvensene for oss. Jeg trener akademisk, rir aldri mer enn en halv time på bane og han blir blir aldri svett. vi er ofte på skritteturer (løper aldri på tur) og da kan han bli svett hvis det er litt klatring. Det som er synd da, er jo at dette er en gammel (ja, 15 år er jo ikke sååå mye) spranghest - som har vært helt oppe sammen med eliten i oslo spektrum blant annet. Han elsker å hoppe - ikke hver dag - men en gang i blant, sammen med min hestepasser (jeg er aaaaltfor pysete, hehe). Kanskje han aldri kan hoppe mer?

Dere som har behandlet spatt, må dere stadig sprøyte og ha bøyeprøver og røntgen? jeg har allerede brukt maaange penger på han, mest alternativ behandling som har gitt god valuta. Nå må jeg jo antageligvis bruke forsikringen for første gang på han, siden han skal røntges og ha bøyeprøve på klinikk for å finne ut hvor dritten sitter og hvor langt på "vei" han er...

Huff, i dag er ingen god dag...
Gå til toppen av siden

Shambam

Skrevet - 06/11/2007 :  16:15:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan finner man ut om hesten har spatt? Jeg har ikke merket noe på min gamle hest, men begynte å lure litt nå som det sto at mange eldre hester får spatt, hoppa mi er 19 år nå, men føttene ser helt fin ut, og vi har tatt bøyetest som gikk helt fint, så tviler på at hun har det:) Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 06/11/2007 :  19:14:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
spatt påvises gjennom bøyeprøve og røntgen. Er hester som er utsatt for stor belastning og veldig mye trening som ofte får det. islandshester, sprang og dressurhester. sikkert også travere... Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 07/11/2007 :  16:43:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Jeg tror det er veldig induiduelt på spatten hvordan hesten må trenes videre osv. Hadde jeg vært deg hadde jeg fått en dyrlege til å se på hesten din å høre hva han sier. Jeg vet om hester som går sprangklasser som har spatt. Men er jo ikke andre som fungerer sånn.
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

Bentemor

Skrevet - 08/11/2007 :  13:20:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når hesten får spatt , vokser leddene i hasen sammen. Hvis vi deler inn hestens has i 3 hovedledd, vil sammenvoksning av det øverste leddet gi kronisk halthet da bøyinga av hasen skjer der. Men hvis det derimot er sammenvoksninger i de to nederste ledda der det er lite bevegelse er en litt "snillere" variant. Hesten vil da være halt mens ledda vokser sammen, men haltheten opphører gjerne når de har vokst sammen, og hesten kan brukes. Gå til toppen av siden

BirgitteG

Skrevet - 08/11/2007 :  14:59:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
En equiterapeut er på INGEN måte en veterinær!

Hun burde ikke begynne å stille diagnoser ved å stikke fingen i jorden, hvis hun har MISTANKE om noe, burde hun henvise til veterinær, og si hun tror det KAN være noe med den foten der.

ÅÅÅÅÅÅRG, kjenner jeg blir sur no!

Og til deg kan jeg fortelle at veldig mange har spatt, og det ikke nødvendigvis trenger å bety noe som helst.
Gå til toppen av siden

Bentemor

Skrevet - 08/11/2007 :  15:29:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig: Det er KUN veterinærer som setter diagnoser!!!!!!!!!! Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 08/11/2007 :  21:54:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe, hun satt da heller ingen diagnose... hun sa at det muligens kunne være det og at jeg burde ta bilde av det.. hvorfor må dere alltid lese mellom linjene? det står muligens eller høyst sannsynlig.... Dette er en hest som har vært til og fra halt i mange mange år, og da er det vel egentlig ikke så merkelig at det sku være spatt der... Eller hva vet jeg. Men hun har IKKE gitt meg en diagnose - men hun sa det muligens var det. Er det galt av henne? Gå til toppen av siden

Bentemor

Skrevet - 09/11/2007 :  00:03:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, det er ikke galt sagt. Jeg bare leste litt fort gitt... Gå til toppen av siden

Linn_1902

» VIP

Skrevet - 18/11/2007 :  21:33:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min hest har hatt spatt i hasene i mange år. Minst 6 år, vet ik akkurat når han fikk det el hvordan det begynte. Jeg har kjent han i 5 år nå og har brukt han til både sprang og dressur helt fram til nå i sommer. Da bestemte vi oss for å slutte å hoppe, ikke pga spatten, men fordi han så lett blir overbelastet i kodeleddene foran. Han er 15 år nå.

Han blir lett stiv i hasene når han er kald eller ikke trent ordentlig. Han må bli trent dressur med for å ikke stivne.
I fjor skled han ute og fikk en liten seneskade foran. Det gjorde at han måtte ta det med ro en stund, når vi skulle sette igang igjen va han litt halt/stiv bak. Dette gikk over når han ble ordetlig i gang igjen.

Men lurer på noen ting her.. Kan spatt være arvelig? Er det noe trening jeg bør unngå med min hest? Feks bakketrening o.l?
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 18/11/2007 :  21:43:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Linn! det er du som har halvbroren til Roal jo ;). Det er ikke noe forskning som tilsier at spatt er arvelig. Har du røntga bamsen noen gang? jeg røntga Roal på torsdag - og han var fin i hasene, alt hadde "satt seg" som de sier. Han er veldig stiv i ryggen på venstre side, så jeg skal ha han bort til Are Thoresen å få akupunktur på torsdag og se om han kan fikse det. Det at han er så stiv i bakparten gjør at han blir halt i hasene - de får for stor belastning. så han er sprøyta nå da (kjedelig), men i morra skal jeg på leietur med han - så da blir han nok glad.

Lenge siden du har hatt en vetrinær til å se på bamse?
Gå til toppen av siden

Linn_1902

» VIP

Skrevet - 18/11/2007 :  22:02:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, har ble røntget når spatten ble påvist. Dette var før jeg fikk ham, har ikke sett bildene heller. Jeg har ikke rønget eller behandlet han i hasene på noen måte. Han er haltfri så lenge han er i gang.
Han har vært min i 2 år nå og gikk i rideskole før det. Var ikke plaget med spatten da heller.
Har ikke tenkt å gjøre noe med det så lenge han ikke virker plaget på noen måte. Han har i år gått bedre i dressur enn noen gang, og jeg spør alltid trenerne om de kan se noe halthet eller stivhet bak. Men han går godt under seg og viser ikke tegn til noe som helst.

Håper det går bra med din også
Jeg kan igrunn veldig lite om spatt, derfor jeg sitter her på nettet og finner info om det nå
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 19/11/2007 :  10:59:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
så bra! så lenge spatten er grodd fast - så trenger du ikke gjøre noen tiltak. da er det akuratt som den ikke har det, men må holdes i gang slik du gjør. så lenge hesten ikke er halt så er det ikke farlig i det hele tatt. Roal var jo halt (eller uren), men det var ikke pga spatten - nå håper jeg at det kan bli bra siden han er sprøyta en gang før. :) Gå til toppen av siden

Linn_1902

» VIP

Skrevet - 19/11/2007 :  17:26:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har måtte sprøyte Bamse tidligere jeg også, men det va i kodeleddene foran.
Lykke til med din, det går nok bra skal du =)

Har du brukt en del alternativ behandling på din? isåfall, hva pg hvordan fungerte det?
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.