hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva kan dette være?Farli eller ikke?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Hva kan dette være?Farli eller ikke?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

christinaogodinn

» VIP

Skrevet - 01/11/2007 :  21:57:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Idag etter treninga skulle jeg strekke ut føttene til hesten min. Tok fremføttene først deretter på bakføttene.. Når jeg strekte ut bakføttene "knakk" det på samme måte som et strømtikk i strømboksen. Dette ble hørt på begge bakføttene. Har ikke aning på hva dette er for noe jeg.Er litt bekjymret for han men han er jo frisk å rask, springer å gjør det jeg ber han om med en gang han får beskjed.

Er det farlig eller ikke? Har noen vært borti dette før?
håper noen kan hjelpe meg litt, vet hva dette kan være/ er:p

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 01/11/2007 :  23:52:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor i beinet kom kneppet fra? Hvilket ledd?
Det kan være av betydning å vite det, før man begynner å spekulere.
Muligens at patella (kneskjellet) kneppet på plass, eller at det bare er pga. at et ledd forandret volum i en laddkapsel - sånn som når man "knekker fingre".
Gå til toppen av siden

christinaogodinn

» VIP

Skrevet - 02/11/2007 :  07:52:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
kneet på bakføttene "knekker" det.. skal prøve å strekke ut hver gang jeg har ridd for å se om han blir bedre.. Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 02/11/2007 :  15:06:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Når equiterapauten strekker ut og tøyer hesten pleier det jo ofte å komme en slik knekkelyd uten at det betyr at det er noe galt. Sånn er det med oss også når vi er hos kiropraktor eller fysioterapaut, det knekker litt i leddene både her og der.

Om hesten skritter og det kommer en slik kneppelyd for hvert steg hesten tar, og om hesten i tillegg sliter særlig med å gå i nedoverbakken fordi bakparten har en tendens til å låse seg, så ville jeg fått sjekket hesten for patella catching (om hesten snubler veldig ofte fordi beina liksom låser seg litt/henger seg opp). Men om det bare knekker litt når du strekker og tøyer ut ville jeg nok ikke uroet meg noe særlig for det om hesten ikke viser smerte eller ubehag på andre måter.

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

christinaogodinn

» VIP

Skrevet - 02/11/2007 :  19:02:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han har en tendens til å sakke ned i nedoverbakker og han snubler endel på fremføttene. Har ikke funnet ut hva det er enda..

Når det gjelder det med at det av og til knekker i leddet så er det slik at han har ikke vært slik før. Det er nå i det siste det har blitt slik.

Hva er patella catching ??
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 03/11/2007 :  03:52:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Patella-opphaking - det var også det jeg lurte på om det kunne være.
Dvs. at kneskjellet ikke smetter på plass for hvert skritt, men liksom blir liggende litt utenfor normal plass.
En del unghester i vekst kan plages med dette, men som oftest går det over når hesten er ferdigvokst og seneapparatet er "modent". Men jeg ser at din hest er voksen, og du sier at det er kommet i det siste.
Ville kanskje fått tatt bøyeprøver på den.

Som fysioterapeut har jeg "knekket" en god del ledd i min tid.
Gå til toppen av siden

christinaogodinn

» VIP

Skrevet - 03/11/2007 :  12:53:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har tatt bøyeprøve på han, men det bare på fremføttene. Han var litt halt på høyre fremfot tror jeg det var. Gå til toppen av siden

christinaogodinn

» VIP

Skrevet - 03/11/2007 :  20:26:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan det være forkalkninger?? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 04/11/2007 :  02:20:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tja, ikke helt usannsynlig, på en såpass "voksen" hest.
Min hest fikk diagnosen "mild spatt" i bakbeina for 5 år siden, men synes ikke å plages noe særlig. Har gått både dressur og sprang etter dette.
Det gjelder å holde hesten i jevn og fornuftig bruk.
Gå til toppen av siden

christinaogodinn

» VIP

Skrevet - 04/11/2007 :  16:43:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
red på tur idag. Han var helt rar, snublet hele tiden og det "knakk" i begge hasene konstant:S

Han blir brukt jevnli,rir han nesten hver dag.

T.Boysen: Hvor gammel er din ponni da?
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 05/11/2007 :  01:59:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min er 23 nå, og var altså 18 år.
Når hun går ute hele sommeren, er det ikke noe å merke, men da får hun beveget seg normalt og jevnt. Når det er inneliv om nettene, kan hun virke litt "støl" om morgenen ved utslipp, men det går seg fort til.
Hun har også for vane å ta seg en liten middagslur, og til å begynne med fikk jeg flere telefoner: "Hesten din ligger nede!" - og jeg opp i stallen i full fart. Når jeg kom opp og sjekket, var hun enten på beina igjen, eller jeg fikk et søvnig, lett bebreidende blikk, som sa "Hva vekker du meg for nå da?" - og raslingen av en gulrotpose gjør susen hver gang.....

Har en fòr-rytter som av og til rir tidlig på dagen, og har da bedt om at dama ikke slippes ut på beitet (hun har CP, og er omtrent like dårlig til beins som meg), og her forleden spurte hun meg om hvorfor dama virket stiv og lite villig til å gå på morgentur. Jeg rådet henne da til å ri rolig noen runder på ridebanen for å myke opp litt, og da ble turen en hyggelig belønning, som hun mer enn gjerne la ut på.

Og du, som sannsynligvis er god til beins, kan kanskje leie en liten tur før ridningen. Da vil du se om det hjelper å myke opp litt. Hvis han snubler like mye etter ti minutters leiing, og uten rytter, ville jeg nok fått hesten sjekket for slitasje i leddene.

Gå til toppen av siden

christinaogodinn

» VIP

Skrevet - 05/11/2007 :  11:19:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det går jo som regel over etter at jeg har skrittet i ti minutter.. Han snubler hele tiden.. i går var det mest på slutten av rideturen han snublet mye. Har sjekket frembeina hans(tok rønken og bøyeprøve ) men han fant ikke noe på bildene, men var litt halt på bøyeprøver på den ene foten. Dyrlegen sa d var bare å roi som før o0g hvis jeg ville gjøre noe mer ut av det måtte jeg komme til klinikken med han. Skal muligens kjøre diot med han om ikke lenge. Gå til toppen av siden

Linn_1902

» VIP

Skrevet - 18/11/2007 :  20:54:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvem er det som skor han??
Vet det er mange "hobbyhovslagere" rundt om, også på farstad hvor du bor. Tenkte kanskje snublingen har noe med skoingen og gjøre??
Ellers vil jeg anbefale dyrlege Einar Moe fra Molde. Han er kjempe flink
Den knekkingen som du hører vet jeg ikke hva kan være, min hest har hatt spatt i mange år, men har aldri hørt noe knekking i hasene...
Gå til toppen av siden

christinaogodinn

» VIP

Skrevet - 19/11/2007 :  21:49:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Linda Haug som skor min hest. Hun er kjempeflink og utdannet, så hun vet hav hun gjør for å si det slik. Etter at jeg har begynt med å sko han nokså spist fremme og litt lengre bak. Det funker utmerket og har ikke langt merke å sett noe av snublinga på lenge.

jeg bruker Nils Arne Sæther (lr hva han nå heter) fra Batnefjorden jeg, han er kjempeflink.

Det har sluttet å "knekke" i hasene no =/
Gå til toppen av siden

Linn_1902

» VIP

Skrevet - 19/11/2007 :  22:00:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Linda Haug er flink og sko ja, så da er det ikke skoingen som er problemet iallefall... Gå til toppen av siden

christinaogodinn

» VIP

Skrevet - 20/11/2007 :  11:36:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er hun som har skodd han slik at han ikke snubler så mye så..

Men den siste uken har han vært helt fin. Men en annen dag så er han helt rar. Til vanlig er han helt vill.. men enkelte dager vil han ikke springe å slikt =/ syns dette er litt snålt ut jeg ..
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.