hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Redd hest!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Redd hest!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Hangover

Skrevet - 10/09/2007 :  20:11:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min har vært ganske rar siden vi kom tilbake fra beite..
Vi hadde dem utenfor huset vårres og ridde ofte turer og sånn i sommer å da var hesten rolig. Også ridde vi dem innover igjen etter sommerferien, Så når vi skulle ri på bane så er det som hun ser noe og blir veldig redd og begynner og hoppe unna. Dette skjer bare på den ene siden av banen. Hun blir nervøs uansett om jeg leier henne forbi eller rir forbi. Jeg har leid henne rundt banen i mange dager nå, etter noen runder blir hun mye roligere og slapper av. Men dagen etter igjen så er det påann igjen.. Virker som de har vært litt hjelp i leiinga forbi da ivertfall. I ridehallen er hun helt vanlig :S Noen som har noen tips til noe annet jeg kan finne på?:S

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 11/09/2007 :  00:56:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det høyt gress noe sted rundt banen? Feks der den blir redd? Det kan være noe som lukter skummelt på et bestemt sted - alt fra rev og grevling til et musekadaver som lukter ille...

Eller at et eller annet har skremt hesten akkurat der? Alt fra et barn til en hund eller katt - ja mulighetene er mange. Hva med et raslende papir eller en plastpose?

Det er utrolig hva en hest kan finne ut at er "livsfarlig"......
Gå til toppen av siden

Hangover

Skrevet - 11/09/2007 :  21:21:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
på andre siden av gjerde så er det ei skråning og ett lite inngjerdet beite, litt gress å ei lita ''elv'' som bråker litt. Er ikke noe som har skremt hesten der nei. Det er akkurat som hun er ''hynotisert'' av noe neddi der:s Hun står og ser og ser og plutselig blir hun skremt:S Kan det være at hun blir for lite brukt? hun ble ikke sånn veldig mye og hardt ridd og nå blir hun ikke ridd fordi salen ikke passer og venter på ny som snart kommer. Men hun får stå ute eller slippes i ridehall/Longeres.. kan dette være årsaken? Hun var bedre i dag når jeg leide henne:) Gå til toppen av siden

Frk. Schnupp

» VIP

Skrevet - 18/09/2007 :  09:19:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
En sprek hest reagerer lettere på ting enn en sliten hest, det er klart. Men, det kan jo være en blanding av at hun blir mindre brukt enn vanlig og noe annet? Hester hører jo mye bedre enn oss, så det kan være nok at hun har hørt et dyr eller lignende første gang på banen etter ferien sin, og nå er hun overbevist om at det er der hver gang. Eller som T. Boysen sier, at hun har luktet noe. For alt man vet kan det være en ny stein som hun ikke har sett før. Den kan jo være veeeeeldig farlig og garantert heste-spisende! Bare klapp henne og vis henne at det ikke er farlig, men pass på at du selv ikke blir revet med. Hvis du forbereder deg på at hesten skvetter, kan jeg love deg at hun gjør det! Så bare tebk for deg selv at det er ingenting å være redd for der nede og overbevis hesten om det samme. ;o) Lykke til!
-Nysgjerrighet er kunnskapens mor- Gå til toppen av siden

nusse_bowie

Norway

Skrevet - 25/09/2007 :  08:48:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei der ute.Er vel vanlig for alle hester at de blir skvettene når de har for lite mosjon eller er overforet.Når jeg trener mine både fullblodsen og åringen og kommer til "falige" ting.Da blir vi der og jobber med situasjonen til det ikke er "farlig"lenger.Om du forter deg vidre så tror jo hesten også at her må det være farlig siden du også virker redd.Vis hesten at her er det ikke noe å være redd får.Ta med deg litt godis å gjør dette stedet hvor den er redd til en positiv plass å være.Min åring var redd for kuene i omåde her så jeg begynte med å gå dit hver dag,vi stoppet og hun spiste gress og fikk litt godis,nå går hun forbi uten problemer.Søplekasser har også vært falige "dyr".Der la jeg ut litt pellets på forhånd og nå står begge mine å spiser på søplekassene som har blitt en hygglig plass å stoppe på.Alltid når det er ting som virker falig så oppsøker jeg bevist dette stede eller tingen for at de skal vende seg til det.Å det virker ! Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.