hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva synes dere hesten burde ha på under transport?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Transport av hest
 Hva synes dere hesten burde ha på under transport?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Nikita

» VIP

Skrevet - 02/09/2007 :  18:28:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva bruker dere når det transporterer hest? Og hvorfor?

Hva er deres erfaringer med forskjellig utstyr?

Står det i forhold til hvordan hesten er skodd? Brodder og ikke? Barfot?

Noen som ikke har noe på hestene? Hvorfor?

Jeg brukte transportbeskyttere før, men har sluttet med det. Da jeg kjøpte den siste hesten min, fortalte hun jeg kjøpte henne av at hun pleide å kjøre med transportbeskyttere, men så fant hun ut at det er ganske varmt for hestebeina og hun fikk faktisk brannskader på den ene hesten som synes i dag flere år etter. Hun mente også at flere hester stod urolig på grunn av transportbeskyttere og da lettere tråkket på seg. Da sa folk at da måtte i alle fall hestene ha dem på, for ellers fikk de store skader. Det viste seg at når man tok de av så stod hestene helt stille!

Jeg transporterte hest i 12 timer på henger uten noen ting på.

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 02/09/2007 :  18:57:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har skiftet mellom hjemmesnekrede transportbeskyttere og ingenting. I dag kjørte hun kun med dekken og halebandasje.
Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 02/09/2007 :  19:54:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bruker ingenting for tiden siden hun har føll med seg, men pleier normalt å ha på transportbeskyttere, og dekken om det er vinter.
Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 02/09/2007 :  20:01:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men hvorfor bruker dere det dere bruker?
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 02/09/2007 :  20:04:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men hvorfor bruker dere det dere bruker?

Opprinnelig postet av Nikita

Transportbeskytterne bruker jeg i tilfelle tråkkskader, og dekken om vinteren i tilfelle hun fryser (barbert)

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 03/09/2007 :  01:50:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Surrer inn halen for å unngå avgnukket "kostehale" øverst, og bakbeina hvis vi skal TIL en utstilling eller stevne. På hjemveien er et ikke så nøye med "kjørebæsjen" på bakbena, så da gidder jeg ikke surre inn bakbeina.
Men halen tar jeg vare på, da den er nyttig som fluesmekker.
Bruker ikke sånne digre transportsokker - bare surrer på bandasjer. Men husk å gjøre det riktig, så de ikke glir av under transporten, for DA kan hesten bli urolig/redd, hvis det ligger "meter på meter" med "ubehagelige slanger" rundt bakbeina på den.
Har selv en sånn "rolig og grei" hest som tusler på hengeren, setter ett bein i hvert hjørne, og hviler rumpa inntil sidene i svinger.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 03/09/2007 :  15:11:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Etter å ha brukt foskjellgieting gjennom årene, har jeg endt opp med å ikke bruke noe i det hele tatt. Bruker et lett og pustende dekken når det er kaldt , siden det skal litt til før jeg lukker igjen bakluka.

SKAL jeg ha noe på beina, så bandasjerer jeg de skikkelig, og ned mot hoven, med skikkelig underlag under.
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 04/09/2007 :  02:00:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Var noen som snakket om at om man koliderte og ikke hadde noe på bena til hesten dekket ikke forsikringen noe.
*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 04/09/2007 :  13:21:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dekken fordi hun var våt enda etter at jeg dusjet henne, halebeskytter for å berge det lille hun hadde igjen av hale. Naken på beina fordi de eneste bandasjeunderlagene jeg hadde var tykke, stive og klumpete, og bare ville gi ubehag. Transportbeskytterne har jeg kastet.
Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 06/09/2007 :  18:08:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bruker høye belegg bak på Leo, da han er en stor hest som setter beina vidt og sjelden står fjellstøtt i svingene, uansett hvor forsiktig vi kjører. Siden vi har en bevegelig "plastkappe" til skillevegg beskytter jeg bakbeina til naboen også, dersom de er to på hengeren.
Stella står uten beinbeskyttelse, da hun står støtt som en klippe og ellers aldri har vist tegn til å trenge belegg. Unntaket er, som nevnt tidligere, når hun transporteres med Leo.
Dekken brukes på kalde dager. I likhet med Summer skal det mye til før jeg lukker igjen øverste luke.

Merete
Gå til toppen av siden

*Jane*

Norway

Skrevet - 06/09/2007 :  18:32:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker transportbeskyttere for at hesten ikke skal klare å tråkke seg. Det er kanskje noe noe i det at de står roligere uten, men hittil har jeg ikke ville prøve. Hesten står urolig på henger nå. Og jeg vil ikke ta sjangsen på å kjøre uten. Men man kan jo alltids se ann hesten. Tviler på at hesten min står urolig pga de greien på beina. Tror han bryr seg mer om at han er i trang, mørk greie helt alene som flytter på seg rart...

Dekken bruker jeg når det er kaldt ute så klumpen ikke skal bruke energien sin på å holde seg varm. Bruker mer enn nok på å stresse og veve. Men ser det selvfølgelig ann. Blir jo litt svett av å stresse sånn også....
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 06/09/2007 :  19:35:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
så lite som mulig.
og det skal sitte så tett som mulig.

proff choice belegg og kopper
gummi kode ringer
grime og henger tau

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 06/09/2007 :  19:48:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker altid et flees dekken på hengeren for det er med på og beskytte hesten ved en kolisjon,,, men bruker det så klart ikke mitt på sommeren, når det er 30c i sola, men bruker det fra slutten av august til ca juni/juli spørrs litt, bruker bobledekken på vinteren... Og hun har ALLTID på deg transport beskyttere, som det ble sakt her fordi det beskytter beina for trokkskader og forskikkringa blir ikke dekka hvis det skjer noe og du ikke har det på !!! Og hun har halebandasje så hun ikke skal ødlegge/klør halen sin.
Jeg har alltid tau med pannikkrok på hengeren så det er lett og løsne hesten hvis det skulle skje noe. og hun har lærgrime (ryker ikke så lett) med pus så hun ikke skal få vondt hvis hun skulle stange (har aldri vært borti det før da)

Har vært med på trafikkulykke med hest og derfor er jeg veldig på utstyr på hesten!!!!

Hvis hesten er sån som stanger masse i taket på hengeren så får man tak i sånne "hetter" med "pute" som demper for hare skader i hodet !!
Gå til toppen av siden

fredrik og iselin

» VIP

Skrevet - 06/09/2007 :  21:11:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan beskytter et fleece dekken ved kollisjon?
Jeg er ofte veldig usikker på om jeg skal lukke igjen luka bak på hengeren...Som regel har jeg den oppe,spesielt hvis det er to hester, men på vinteren har jeg lukket den igjen..
Gå til toppen av siden

liwedell

Norway

Skrevet - 07/09/2007 :  22:32:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Var noen som snakket om at om man koliderte og ikke hadde noe på bena til hesten dekket ikke forsikringen noe.

Opprinnelig postet av Roxira

Stemmer det. Står det i papirene mine i alle fall.. Ikke nødvendigvis bare ved kollisjon, men skader generellt.

Redigert av - liwedell den 07/09/2007 22:33:03 Gå til toppen av siden

Lene81

» VIP

Skrevet - 15/09/2007 :  23:25:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Da hesten min kom med transport helt fra Bjerke til Nord-Trøndelag hadde noen vært så "lure" at de hadde satt henne på transporten uten noen form for beskyttelse. Ingen bandasjer/transportbelegg, ingen halebandasje og ikke lærgrime.

Resultat: hesten hadde tråkket seg opp på alle fire beina så blodet rant da hun ble lastet av. Hun hadde mistet balansen pga at hun stod for trangt og "satt seg". Hadde hun hatt på lærgrime ville denne røket, men fordi hun hadde nylongrime fikk hun trykkskader på nakken.. Hun hadde også trykkskader på bakparten etter bommen bak. Med andre ord: ikke noe pent syn og det var vel som et under å regne at vi i det hele tatt fikk henne på henger igjen - uten problemer - bare noen timer senere..

Derfor bruker jeg alltid:
- Lærgrime fordi denne skal ryke om hesten får panikk / faller osv. (eller gud forby - at hengeren skulle tippe). Det gjør normalt sett ikke nylongrimer..
- Transportbelegg/bandasjer fordi dette beskytter beina så den ikke tråkker seg opp.
- Halebandasje for å beskytte halen fra å bli skadet.

Har også hørt om hester som har tråkket utenfor lemmen ved på/avlasting og skadet beina pga manglende bandasjer/transportbeskyttere.

Om hesten har broddsko kan man jo vurdere å fjerne broddene før transporten, men om det er glatt der hesten skal lastes på/av kan den skli og falle, så her må man veie risikoene imot hverandre.

Så jeg tar ingen sjanser! :)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.