hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva synes dere hesten burde ha på under transport?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Transport av hest
 Hva synes dere hesten burde ha på under transport?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 15/09/2007 :  23:55:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm - da må jeg lure litt på sjåføren, jeg.
Når jeg kjører hest merker jeg alle bevegelser hesten gjør, ja, jeg kan kjenne det om den bare flytter på et bein eller tar en jafs av høynettet.
Hvis hesten jeg kjørte hadde klart å tråkke seg til blods og satt seg ned, ville jeg garantert stoppet og sett etter hva som stod på der bak....

Når jeg frakter hest, kjører jeg meget "mykt" og forsiktig, ingen brå svinger, ingen bråstopp eller bråstart, har god avstand til bilen foran, kjører til side hvis jeg lager kø osv. Man skal kjøre slik at hvis det var et badekar med vann man kjørte, så skulle det ikke vært sølt en dråpe....

Men jeg har altså lærgrime, og halen surres, samt bakbeina, så de ikke skal bli altfor tilgriset av kjørebæsj. Men så har jeg en hest som står musestille og rolig på hengeren, da.
Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 17/09/2007 :  00:14:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må si meg enig med Boysen her, man merker da virkelig om hesten herjer og nærmest slår kolbøtte inne på hengeren? Men i dette tilfellet var det vel muligens hestebuss det var snakk om? Kanskje ikke like enkelt å registrere at hesten er urolig på såpass store kjøretøy, jeg vet ikke.

Uansett så er hensynsfull kjøring alfa og omega. En av mine hester (som tidligere stod uten beskyttelse på beina fordi han rett og slett ikke trengte det) ble skamkjørt med ved en anledning. Sjåføren hadde visstnok kuttet svinger og nærmest bedrevet villmannskjøring med hengeren, og hesten hadde blødende sår fra bakbeina etter alt kavet med å holde balansen. Nå bruker jeg alltid høye beskyttere bak. Det hender fremdeles at han står urolig i svingene, selv om vi kjører aldri så pent. Klok av skade er han redd for å miste balansen, så han blir særdeles bredbeint og støtter seg på veggen i svingene. Jeg synes det er imponerende av hesten at han etter dette velger å gå rett inn på hengeren, uten noen protester overhodet. Det hadde nok ikke jeg gjort.
Gå til toppen av siden

Lene81

» VIP

Skrevet - 17/09/2007 :  10:05:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var en stor trailer ja, og sjåføren var veldig klar over hva som foregikk baki bilen. Han ringte meg flere ganger underveis og fortalte at hesten var "helt rabiat".
Problemet var at hesten stod for trangt rett og slett. Da jeg ringte og bestilte plass til henne presiserte jeg at det var en stor hest på 170, og fikk beskjed om at det ikke var noe problem. Det visste seg imidlertid at sjåføren ikke var underrettet, og siden min hest ble lastet på sist av alle var det ingen ekstra store plasser igjen, og hun fikk bare en "vanlig" plass (Samme plass som på hver side av skilleveggen på en dobbel gaupen ca). Hun hadde vært veldig vanskelig å laste, så han tok ikke sjansen på å ta henne ut igjen når hun endelig var på plass (han var alene i bilen).
Så heretter kjører jeg bare selv og passer på at hun får kun positive opplevelser på hengeren.
Men dette ble en avsporing fra temaet da..
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 17/09/2007 :  22:58:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alene i bilen? Med masse hester bak? - Er det lov, da? Trodde dyretransportører måtte ha med hjelpemann/ekstrasjåfør.
Fikk du noen veterinærregning pga. turen? Da burde den dekkes av transportør... - det var mange avtaler som ble brutt.
Gå til toppen av siden

Lene81

» VIP

Skrevet - 18/09/2007 :  09:31:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veterinærregningen ble ikke så stor at jeg kunne ta den på forsikringen, så da valgte jeg heller å ta den selv enn å lage bråk for "småpenger"..

Aner ikke hva slags regler som gjelder for sånne store dyretransporter når det gjelder bemanning, men sjåføren var i alle fall veldig grei og tydelig bekymret for min hest. Han stoppet ofte for å se til henne, ringte og fortalte at hun både drakk og spiste hver gang han stoppet. Det var jo den personen som tok imot plassbestillingen som hadde gjort en feil ved å ikke videreformidle at det var en stor hest som behøvde ekstra plass..

Jeg velger å tro at de lærte noe av denne episoden og at det ikke var nødvendig for meg å lage "bråk" rundt det.
Gå til toppen av siden

Caroline-Spyder

Skrevet - 19/09/2007 :  00:26:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
- Jeg bruker tykke transportbelegg, pga. jeg ikke vil ha tråkkskader ol.
- Tar også på en halebeskytter, eller bandasjerer halen, pga. hesten min moser hele halen inntil lemmen og ødelegger den helt :p
- Så bruker jeg som regel dekken. Om sommerern har jeg kanskje på et tynt transportdekken, eller svettedekken, hvis vi har vært på trening/stevne og hesten er svett. Dekken under transport hele tiden om vinteren da det er kaldt.

Hesten min bruker sko hele tiden, tar ikke av broddene selvom jeg transporterer han, for jeg bruker jo tranportbelegg, og setter ofte på ekstra kopper på alle ben da han går med brodder.

Jeg har også hørt noe om at forsikringen ikke dekker hvis man koliderer ol. så hesten skader seg, og IKKE har beskyttelse på bena..

Som tidligere sagt her; Tar ingen sjangser
Gå til toppen av siden

Lene81

» VIP

Skrevet - 19/09/2007 :  08:39:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg må bare tilføye en ting: noen sa tidligere i denne debatten at de kjørte med åpen luke bak. Jeg er ikke så begeistret for dette pga all støyen det utsetter hestene for.. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.