hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Drektig hoppe og nyttårsfeiring...????
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Drektig hoppe og nyttårsfeiring...????
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 02/09/2007 :  16:50:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Hva bør jeg gjøre med den drektige hoppa vår på nyttårsnatta? Jeg vet det ennå er lenge til, men jeg vil gjerne finne ut hvordan jeg skal planlegge nyttårsnatta for hestene våre. Vi har to hester. En temmelig heit og nervøs vallak som blir veldig gira under rakettoppskytningen. Dette smitter veldig over på den ellers så rolge hoppa vår som er drektig. Hun pleier å være litt urolig på nyttårsnatta men sammen med vallaken er hun kjempegira.

Det året vi hadde dem inne i stallen nyttårsnatta, da var vallaken helt ny her hos oss. Han kom bare noen dager før nyttår og hadde derfor ikke slått seg til ro ennå. Dette var nokså uheldig for han var såpass nervøs og redd fra før. Hans uro giret opp hoppa vår og tilslutt var begge hesta fullstendig spinnville inne i stallen, raste rundt og tilslutt stod de og næremst hyperventilerte og skummet av svette begge to. Dagen etter ble hoppa vår dårlig med kolikk og måtte ha dyrlegebesøk med full behandling. Antagligvis p.g.a påkjenningen kvelden føre.

Året etter hadde vi dem ute på nyttårsnatta siden de gikk på utegang. Dette gikk mye bedre men hesta løp og stresset veldig ute i luftegården og begge skummet av svette da rakett oppskytningen endelig var over.

Desverre så bor det mye folk rundt her og det betyr masse raketter når midnatt nærmer seg på nyttårsaften. Nå som hoppa vår er drektig for aller første gang lurer jeg veldig på hvordan jeg skal gjøre det på nyttårsnatta. Min store skrekk er at hun skal kaste føllet, for det ville vært forferdelig om hun mistet det p.g.a dette.

Vet noen doper ned hestene på nyttårsnatta like før rakett oppskytningen skjer. Har vært inne på tanken om å gjøre dette selv, men er det trygt å gi hoppa beroligende midler nå som hun er drektig?

Hva med å evt. dope ned vallaken slik at han iallfall er rolig. Det vil garantert hjelpe på hoppa vår også.

Har du noen forslag og råd og gi oss?

Hva gjør du med din drektige hoppe på nyttårsnatta?
Særlig dere som har drektige hester i områder med masse raketter.

Hilsen HønemorTuppelura på Skogli Stallen

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

TORHILD

» VIP

Skrevet - 02/09/2007 :  19:52:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tenkte ikke over det engang jeg.... Hun stod på stall som hun alltid gjør, sammen med 7 andre... Ca 40 hester totalt på stallen, aldri opplevd noen som reagerer på rakettene....
Gå til toppen av siden

Lene81

» VIP

Skrevet - 02/09/2007 :  20:21:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville snakket med veterinæren på avlsstasjonen om dette! Stress hos drektige hopper er verst på begynnelsen av drektigheten (før 40 dager), men dersom hun blir så stresset som du forklarer er det mulig dop bør vurderes..
Hold oss oppdatert da!
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 02/09/2007 :  20:58:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Hun er allredet ca.60 eller 80 dager på vei nå, alt etter hvilken brunst hun tok seg i (har tatt ultralyd og fått bekreftet drektighet) Hvis bare den nervøse vallaken min hadde holdt seg rolig tror jeg det hadde gått bra, men han er kjempeengstelig og girer opp hoppa også, til de grader. Tror jeg bør snakke med dyrlegen om og ihvertfall "dope" han litt i år. Om hoppa vår ikke hadde vært drektig hadde jeg latt dem stå ute nyttårsnatta slik vi gjorde i fjor, men i år vil jeg ikke ta sjansen på det. Det er ikke lett dette her, å vite hva som er best for dem mener jeg
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 02/09/2007 :  21:56:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
hvorfor ikke dekken til vinduene og ha på de disse ørehettene som blir brukt i travløp?
kanskje det hjelper.

eller og dope vallaken

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 03/09/2007 :  01:23:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm - putte bomull i øra på'n, sette på en sånn fluemaske - sånn at han ikke hører og ser så mye - ja, og tildekking av vinduer, som er foreslått.
Evt. doping er jeg ikke så sikker på, for jeg har lest om hunder som "trenger dop" på nyttårsaften, at de ikke blir mindre redde, men bare får ikke gitt uttrykk for det.

Og gjett om dyr merker om eierene er nervøse for noe, og da blir de heeelt sikre på at det er noe fryktlig farlig der ute. Det gjelder feks med hengerlasting - at hesten merker at man er såå spent på om den vil gå på - at den nekter plent.

Forresten, siden det er så god tid til nyttår, kanskje litt "smelltrening" kan gjøres i forkant?
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 03/09/2007 :  11:09:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Det vi pleier å gjøre er å sette på musikk.
Har selv ei drektig hoppe, men har ikke tenkt på nyttårsfeiringen egentlig.
Hu mi pleier ikke være redd på nyttårsaften da.

Kan du ikke prøve med musikk da? Ha volumet litt høyt på.
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 03/09/2007 :  11:59:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
jeg vet ikke helt det med og sette på musikk.
for det blir jo et brudd i rutinene så noen kan jo bli stresset av det også.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 03/09/2007 :  12:16:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
vi har lys på i stallen og musikk.. skrur av i 02 tiden, da er de fleste rakettene skutt av likevel. Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 03/09/2007 :  14:00:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Takk for mange gode råd.
Den gang vi hadde dem inne i stallen dekket vi til vinduene, slo på radioen og ga dem litt ekstra høy ved midnatt og gikk bare og så til dem inne i mellom. Det er det vondeste synet jeg har sett med hesta våre, og ikke noe vi kunne gjøre. I starten begynte vallaken å løpe rundt i boksen sin (som nevnt så var han ganske ny her da og veldig redd) og snart begynte hoppa også. De giret opp hverandre og en time senere stod de begge to og skalv og hev etter pusten, hyperventlierte mens de skummet hvitt av svette. Man føler seg temmelig hjelpesløs og vi kunne ikke gjøre stort annet enn å overlate dem til seg selv og håpe at de roet seg. Og det var påfølgende dag at hoppa vår ble syk.
Hoppa vår pleide ikke å reagere sånn tidligere så det var helt klart på grunn av vallaken at hun også ble så skremt.

Året etter gikk det bedre. Da hadde vi dem ute slik at de fikk løpt fra seg, men også da ble de temmelig skremte. Det hadde nok en del å si at nå var vallaken blitt trygg og fortrolig med stedet her også at det gikk bedre da.

Det er som dere sier at hestene merker veldig lett når noe er på gang eller om man endrer rutinene. De merker også utrolig lett bekymring og engstelse hos matmor, derfor forsøker jeg og holde meg unna og ikke forstyrre dem mer enn absolutt nødvendig i sånne situasjoner. Så fort vi dekker til vinduene eller viker unna det som er normale rutiner blir vallaken urolig og værer at noe er på gang, så kanskje jeg bør begynne med dette noen dager i forveien, å dekke til vinduer, ha på musikk, ørehette ol.?

Å tilvenne dem smell og pangpanger er jo en god idet, men på denne tiden er det ikke lett og oppdrive rakketer akkurat. Noen som har tips til hvordan man kan etterligne rakettlyder på andre måter (ps. vi har ikke gevær eller pistol)

Ellers takk for mange gode tips.

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 03/09/2007 :  15:05:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
kinaputter.. fås kjøpt i lekebutikk, opptak av rakettlyder.. kan lastes ned fra nett, bobleplast, hmm.. Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 03/09/2007 :  21:15:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
kinaputter.. fås kjøpt i lekebutikk, opptak av rakettlyder.. kan lastes ned fra nett, bobleplast, hmm..

Opprinnelig postet av Lopke

O`boy Tusen takk for gode tips "Lopke"

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 03/09/2007 :  21:41:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lykke til med en bomesikker hest.. mener faktisk det er en bok med samme titel hihi.. det står sikkert mange tips.. lete litt..

http://www.norli.no/NORLI_HTML/ibeCCtpItmDspRte.jsp?item=2381132
DENNE!!! kanskje det var noe å lese på??
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 04/09/2007 :  00:51:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mener å ha hørt at det på enkelte smådyrklinikker finnes "fyrverkeri-musikk" å få kjøpt, for å tilvenne skuddredde bikkjer.

Sikkert lurt å begynne å dekke til vinduene i god tid før "den stooore aftenen".

Hehh - litt grytelokk og sånne papir-piper som man bruker sammen med papir-hatter har en sånn "fyrverkeri-pip", som kan være nyttig å trene med. Ja 17.-mai-blåser har også en ekkel pipelyd....

Sørg for at hesten ser hvor lyden kommer fra til å begynne med, og så kan du begynne å stå bak hjørnet å blåse og smelle.....

Tjihh - sørg for at nabo'n ikke ser deg når du løper rundt med grytelokk og 17.-mai-blåsa...... - hvis du ikke ber nabo'n om å gjøre det, da, mens du står ved hesten og forsikrer den om at dette er jo ikke noe å bry seg om - bare den bråkete nabo'n - hi hi....

Ja, frem til nyttår vil du sikkert få mange kreative forslag.
Gå til toppen av siden

kirakira

Skrevet - 04/09/2007 :  15:22:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg dopet ned min hest ett år.Denne var helt desperat når det smalt,og hun hadde det utrolig vondt når det sto på.
Fikk dop av dyrlegen,og hun klarte seg kjempefint.Sto bare og spiste maten sin.Ikke noe stress eller fortvilelse fordi hun var dopet.Hun rett og slett bare slappet av og koste seg. Den beste nyttårsaften jeg har hatt med hest faktisk

Vi dekket også til vinduene,satte på lys og radio. Sørget for at de hadde godt med mat hele tiden,så hadde de det å konsentrere seg om
Men hvordan det er å dope ned en drektig hoppe ville jeg snakket med dyrlegen om,for det er ikke sikkert hun(føllet) har godt av det.Men dop ned vallaken din,så har du iallefall ett problem mindre. Og stresser ikke han er det ikke sikkert hoppa di gjør det heller vet du

Redigert av - kirakira den 04/09/2007 15:23:52 Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 04/09/2007 :  20:31:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har bare hatt min hest en nyttårsaften og det var helt gjævelig (sorry utrykket) har aldri sett henne så redd... Prata med dyrlegen og han ville ikke gi henne dop fordi han sa det at det hjalp ikke noe på retselen men det er bare det at vi ikke ser det !!!
Men han sa det at jeg burde kjøpe sånne travørepropper (gud hvet ossen jeg skal få de inn i øra, de var stoooore) også ta på noe som holdt de der (fluehette M/ører eller stevne hette) og gi ekstra med høy, sette på musikk ganske høyt, dekke for vinduene og han sa det ofte hjalp og bandasjere beina til hesten (gud hvet hvorfor??) og ha masse, masse flis i boksen, gjærne masse halm i stede...
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.