hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hest som rygger
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Hest som rygger
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 28/10/2004 :  13:25:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hei, Renegate.

For mange år tilbake (20-25 år) brukte jeg pisk og skjenkel og det meste annet jeg kunne komme på for å tvinge hesten fram om den rygget pga uvilje. Basert på erfaring og kunnskap forkastet jeg den metoden fordi det var en hensiktsløs maktkamp med et dyr som med sin tyngde og styrke langt overvinner min tyngde og styrke, og fordi jeg erfarte at dette lagde mere kål/farefulle situasjoner enn løste problemene.
Med tiden lærte jeg meg å forstå hest bedre, og dermed være smartere enn den i stedet for å sitte og krangle og forsterke konflikten. Så; ja, jeg har vurdert dine synspunkter og metoder. Og forkastet dem pga ubrukelighet for mange år tilbake.

Dess vanskeligere adferd en hest har, dess smartere må vi mennesker være for å løse problemene en gang for alle.

For øvrig er jeg enig i at siden du tar det jeg sier som angrep på deg som person og rytter, er det lite fruktbart å diskutere videre oss imellom.

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 28/10/2004 :  13:27:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Renegate: En siste "bønn"..Vær så snill å ikke sammenlign rygging som korrigerig og rygging som en øvelse til et program.

Jeg skjønner du fortsatt har problemer med å skille dette, men det må du skal det komme noe fornuftig ut av dette og ikke bli misforståelser som det er på god vei til å bli...

Ikke bland inn rygge-øvelse verken innen klassisk eller western, det er likegyldig i denne forbindelse om du har lest svarene og forstått de.

Redigert av - xxxx den 28/10/2004 13:29:23 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 28/10/2004 :  14:53:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Ok......

Nr.1 : Nei jeg betviler ikke at "motoren " i hesten sitter bak,men det har jeg vel heller ikke påstått? Men prøvde med god hensikt( tro det eller ei) å komme med en alternativ ide til fremprovosert rygging da det faktisk ikke i alle tilfeller passer å "dure" bakover, hester såvel som mennesker har ikke øyne i nakken og det er ikke alle steder det er like trygt å ri. Og det fins alternative måter å gjøre ting på..

Nr.2 : Jeg påstår heller ikke at å avslutte en øvelse med opphold er feil, det jeg sier er : at rygging som øvelse ikke skal avsluttes med holdt,du kan kikke i hvilken som helst bok om ridning og finne ut akkurat det...

Nr.3 : Lurer nesten på om du misforstår meg med vilje..(?) Jeg spør deg: er det lettere for en hest å lære å rygge eller gå frem? Antar at du vil svare frem? Når en hest rygger av den grunn at den protesterer mot de fremadgivende signalene du gir den så er den ulydig ikke sant?
Hva er da poenget med å rygge/ ri den enda mer i feil retning, her må nesten du komme med en begrunnelse for det...

Nr.4 : Fatter ikke hvorfor du skriver de nederste linjene; - rygging skal skje med mykhet, aktivitet osv...om du har lest noe av det jeg har skrevet(?) så vil du se at jeg ikke betviler det, overhodet.
Og hva slags korreks en velger å bruke er veldig ofte situasjonsbetinget, for du rygger vel ikke hesten videre ut i feks en skråning?

Nr.5 : Det ble vel litt vel dumt eller hva.....? Jeg har overhodet ingen interesse av å overbevise deg om at jeg har ridd en "slik" eller "slik" hest, du får fordøye det jeg har skrevet på hvilken måte du vil....

Opprinnelig postet av Renegate

1. Om man har en hest som rygger ukontrollert er den allerede farlig å ri. Da rir man ikke på tur på steder ting kan bli farlige før man har ordnet opp i saken.

2. Jeg har endel bøker om ridning. Hovedsaklig westernbaserte. Men også endel om å starte unghest. Det du sier står ikke i noen av dem. Tvert imot står det at man VISER hesten at den har gjort rett ved å slutte å be den om noe og gi den fri.

3. Jeg har begrunnet svaret i tidligere innlegg. Det samme har du kunnet lese Nancy har begrunnet. Jeg føler meg overbevist om at svarene vi begge har gitt på dette er dyptgående og gode. Hvis du ikke forstår dem anbefaler jeg deg å skaffe deg litt kunnskap om hestepsykologi, adferd og instinkter. En viss kunnskap om disse emnene vil få svarene til å falle på plass for deg.

4. Du blander adferdskorreksjon med øvelsen rygging her. Derfor har jeg forklart forskjellen. En hest som ruser bakover med hodet løftet uten en tanke for hva som er rundt den har overhodet ikke noen sammenligning med en hest som jobber samlet og mykt. Det første er et alvorlig adferdsproblem, og det andre er resultat av endring av denne adferden. Problemadferden resulterer i rygging ut i trafikk, steinrøyser, skråninger etc. Dette må man snarest mulig få vekk da det er livstruende adferd for både rytter og hest og evt. andre som blir innblandet. Da må man jo være klar på hvor man trener dette vekk også. Man rir rett og slett ikke slike hester ute i trafikk og andre steder ulykker kan inntreffe.

5. Det er ikke dumt å spørre rett ut om du faktisk har erfaring med en ukontrollert "rygger", siden du uttaler deg skråsikkert og gir råd som overhodet ikke vil ha effekt på en slik adferd. Jeg synes alltid det er kjekt å ha en viss bakgrunn for å gi råd når det er snakk om farlig adferd, siden et dårlig råd kan forårsake en alvorlig ulykke om det følges. At du ikke vil svare på det og synes spørsmålet er "dumt", er svar i seg selv...

Mvh Line.

Opprinnelig postet av Cowgirlchris

For syns skyld vil bare nevne at du refererte til en venninne som hadde rygget hesten sin to km tilbake til stallen, du synes vel ikke det er en farlig oppfordring å komme med?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 28/10/2004 :  16:06:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke oppfordret noen å rygge to km. Jeg fortalte at en venninne gjorde det. Med en meget viljesterk islandshest, for å være spesifikk.
De færreste hester trenger så sterk korreksjon som det. De aller fleste hester vil vike og ta korreksjonen lenge før det.

Det er for øvrig ikke farlig å rygge en hest to km. Men det tar lang tid, og er veldig slitsomt for hesten. Det krever derfor at a) en vet hva en driver med og greier lese hesten underveis godt nok til å se om man kan avbryte korreksjonen dersom hesten har "tatt" korreksjonen og overlatt kontrollen til rytteren og b) at hesten er i fysisk form til det. Begge disse punktene var godt tatt vare på i nevnte tilfelle.

Jeg føler meg trygg på at de fleste som leser innlegg er i stand til å se forskjellen på en historie og et spesifikt råd.

Hva som er farligst av å be en allerede ryggende hest om bakoverbevegelse under trygge omgivelser og slik sett ta fra en "rygger" initiativet, kontra å bruke pisken på hestens frampart når den er ute av rytterens kontroll og rygger blindt bakover kan man jo bare reflektere over.

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.