hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hest som rygger
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Hest som rygger
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Pekaboo

» VIP

Norway

Skrevet - 12/01/2004 :  20:19:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har begynt og ri en dølahest nå som er ganske grei, men når hu har bestemt seg for og gå et sted eller ikke vil gå et sted.. så begynner hun og rygge... Ikke følger hun med på hvor hun rygger heller.. Hvis jeg gir sjenkler og lager lyder fortsetter hun og rygge.. ikke stopper hun heller.. (kanskje etter en stund)

Det som også er noe er at hun ikke vil gå framover til tider.. Da bare stopper hun opp og står der.. Selv om det ikke er noe hun er redd for.. Jeg kan gi sjenkler og stemme.. Noen ganger ender det opp at noen må leie hesten, og da går hun fint..

Noen som har noen ideer om hvordan løse dette problemet...

Begynner og bli litt plagsomt med ryggingen og det.. Spessielt i trafikken (folk i solbergelva er ikke så hestevennlige, gir bånn gass når de ser en hest)..

På forhånd takk..

mamo

» VIP

Skrevet - 12/01/2004 :  21:22:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg har en tungdøl som gjør akkurat det samme. Jeg har han på prøve nå, og skal kjøpe han i februar. Det du beskriver om hesten er akkurat slik Kaizer kan finne på. I sin ungdom ble han tatt med på NH kurs og der lærte han å rygge. Eieren syntes det var gøy så Kaizer lærte å rygge mye. Det endte med at når han ikke forsår hva jeg vil han skal gjøre eller ikke vil, så rygger han for å imponere meg, liksom"se, dette kan jeg, er jeg ikke flink?" Når han begynner med å rygge så venter jeg til han er ferdig og så gir jeg han beskjed om å gå forover. Da går han som regel litt frem og så rygger han igjen. Slik holder jeg på til han går. Hver gang han går forover når jeg ber om det så roser jeg han, og når han har fullført hele beskjeden jeg gav ham så får han mye ros. Jeg holder hele tiden hodet hans vendt den veien jeg skal, og lar han ikke slippe med å rygge, han SKAL gjøre det jeg ber om. Jeg trenger ikke gjøre annet enn å gi han sjenkler og holde hodet hans rett forover, til slutt gir han seg og når han først har gjort en ting en gang så går dety lettere neste gang jeg prøver. Jeg bor også i et strøk hvor det er sjelden at bilførerne bryr seg. I går ble han stående mitt i veien og en drosje kom i mot. Han nektet å flytte seg, og bilen måtte stoppe(heldigvis gjorde han det). Jeg fortsatte å gi han beskjed og til slutt gikk han. Du må bare være bestemt med henne, og vise henne at det er du som bestemmer. Kanskje vet hun at om hun er sta nok så går du av og leier henne. Kanskje vil hun bare vinne, og så snart du går av så er det 10-0 til henne. Uten at du kanskje tenker over det. Neste gang skal du bare ikke gi deg, om så du må stå der i en halvtime, hehe. De må gi seg en eller annen gang.

Få høre hvordan det går da:)

Klem fra Marianne og Kaizer=)
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2004 :  00:11:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Ukontrollert rygging er noe av det farligste en hest kan ha av uvaner. Den kommer vanligvis som en protest og er en måte å ta fra rytteren kontrollen på. Jeg har vært borti slike hester, og det det vanligvis koker ned til er om du har lederskapet eller ei. Noe du altså ikke har over en hest som gjør dette. Lederskapstrening og korrigering er i bunn og grunn det løsningen koker ned til. Slike hester er villige til å gjøre noe helt unaturlig for en hest; å utsette seg selv for farer.

Jeg har hørt om hest som har rygget utfor steinurer, rett inn i ting, ut i traffikkert vei, på fotgjengere osv. Slike hester er etter min mening ikke ridbare, det vil si farlige å ri. Du skal være en svært god rytter/trener for å løse dette på hesteryggen, og det enkleste vil være lederskapstrening fra bakken først.

Når du har en hest som lystrer deg mykt og villig på bakken, kan du begynne så smått med ridningen med øvelser på et trygt sted, f.eks. et stort jorde. Starter hesten med denne utfordringen/ryggingen, så bare ber du den rygge mere og raskere. Et jorde hvor du har 100-200 meter å gå på er bra saker. Når hesten så tenker at dette er tunge greier og kanskje ikke vil rygge særlig mere ber du den fortsette bakover allikevel. Det er DU som bestemmer når den har rygget langt nok. Gi ut på tøylene og slutt å ri når du vil stoppe. Beina ut fra hesten, løse tøyler og en avslappet holdning. Stå i minst 4-5 sekunder eller mere. Så ber du hesten gå fram. Ri fram et stykke, kanskje 50 meter, stans hesten og rygg den igjen. Be om aktiv rygging. Når du så stanser den på samme måte som sist, kan du rose den ved å klø den på halsen og bruke stemmen. Ri så fram. Ri litt varierte øvelser med volter etc. så det ikke blir ensformig, og bruk rygging som en av øvelsene. Dette er en måte å snu tankemønsteret til hesten på. Fra at den rygger som en protest blir rygging et svar på din kommando om det.

Rygging er nemlig tungt for hesten, da det er samme bevegelsesmønster som i aktivt trav. Dess raskere rygging, dess større fysisk krav er det på hesten. Siden hester er late, og denne ryggingen som før var en måte å slippe unna på nå er blitt tungt og slitsomt, vil hesten tenke seg to ganger om før den frivillig setter seg i den situasjonen der den "får deg til" å be den om å rygge mere og mere...

For å gi et eksempel på en faktisk hendelse; venninna mi hadde en islandshest som hun en gang rygget to kilometer, helt tilbake til stallen. Den endret adferd etterpå, og sluttet å protestere mot hennes kommandoer da den fant ut at det ble for slitsomt og for mye hardt arbeide av det...

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Redigert av - Cowgirlchris den 13/01/2004 00:14:35 Gå til toppen av siden

Pekaboo

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2004 :  09:24:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for tipsene begge to.. Kan vel prøve det og sjekke om det går.. Det er jo så dumt med en hest som rygger i trafikken, pluss at hun ikke bryr som hvor hun rygger så rygger oppå fortauskanter og skvetter av det igjen... Gå til toppen av siden

Chatrine

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2004 :  13:14:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei !

Vi har en kaldblods som oppfører seg sånn, vi pleier å gjøre sånn som Line, fortsette å rygge han !! Pass på at du har veien for deg selv å at det ikke er noe hesten kan rygge på !

Venninna mi gjorde det samme med Luzifer som venninna di gjorde med hesten sin Line, han ble også mye bedre etterpå, he he :)

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 13/01/2004 :  21:25:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes cowgirl beskrev dette ganske bra, vil bare tilføye en VIKTIG ting:

Denne hesten må du IKKE RI I TRAFIKKEN før du har løst dette problemet! Hester ser ikke særlig bra bakover, og som gowgirl sier, så kan den utsette seg selv og deg for fare. Bilister tar som du selv sier, ofte ikke særlig mye hensyn, og selv om de setter ned farten, er det vanskelig å unngå et sammenstøt hvis hesten rygger ut i veien. Så vær forsiktig! Hvis du absolutt *må* passere trafikkert vei, så hopp heller av og lei hesten.

Et spørsmål til cowgirl og dere andre: Jeg har aldri, heldigvis, møtt på rygging så utartet som dette. Opplevde det en gang på en hest som var generelt usikker, jeg hoppet av og leide den et par ganger, og problemet kom aldri tilbake, heldigvis. Det høres dog ikke ut som at dette vil fungere særlig godt i det tilfellet som beskrives her. Men er det ikke en viss fare for at hesten forsøker å steile seg ut av ryggingen hvis man presser den mye bakover? Da har man jo et enda farligere problem..

Redigert av - eligj den 13/01/2004 21:35:09 Gå til toppen av siden

mamo

» VIP

Skrevet - 14/01/2004 :  11:29:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen dere!

Grunnen til at jeg ikke bruker metoden om mere rygging er fordi jeg ikke trenger det. Jeg er vel så bestemt om at jeg skal forover, og Kaizer er ikke er slikt ekstrem tilfelle slik som det høres om med denne hesten. Jeg er også litt betenkt når det gjelder det å rygge hesten mye, det kan som du nevner eligj ende opp med at du får en hest som steiler, og det er jo ikke noe særlig bedre. Jeg tror det kan være lurt i dette tilfelle å trene på å få henne til å gå forover uten å presse for mye med rygging. I noen tilfeller kan nok hesten finne ut at det ikke særlig gøy å rygge så mye når de ikke selv vil det, og dermer slutter å rygge. Men det kan også resultere i at du ikke får den til å rygge i det hele tatt, og det er heller ikke bra. Jeg for min del jobber med å lære Kaizer forskjellen mellom å rygge når han selv finner det for godt, og når jeg ber han om det. Rygger han selv sier jeg ingenting men ber ham gå forover. Når han går får han ros. Når jeg en gang ber han rygge, og han gjør det får han ros. Han er blitt mye bedre, og nå forstår han at det ikke hjelper å rygge, for jeg gir meg ikke. Tror også det er best om denne hesten holder seg borte fra trafikken når den kan utsette seg selv og andre for fare. Tror trening på et stort område uten farer er fint i begynnelsen. Er det andre som er enige med meg i det jeg sier?

Marianne
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 14/01/2004 :  14:56:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hei Eli. Ja, presser du den for mye kan den respondere med steiling. Merker en at hesten begynner å bli litt "lett foran" kan en jo dempe på farten og be om ryggingen i mindre steg... Altså rygg 4 steg, fint, rygg 4 til osv. slik at hesten ikke stresser seg opp og vil protestere.
Det går også an å rygge volter. En bør altså kunne kjenne litt på hestens reaksjon underveis. Men en "aktiv rygger" klarer nok raskere fart bakover enn en som bare går noen "protest-steg" bakover. Som før nevnt BØR man jobbe med lederskapet også på bakken i en sånn situasjon..

Jeg har allikevel ikke opplevd at en "rygger" (typebenevnelse på hesten) steiler om man ikke da sitter og drar den hardt i munnen...

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Pekaboo

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2004 :  08:56:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg får vel prøve og ri hesten etterpå og se hvordan det går...

Har et litt langt område, det er en vei, men nesten aldri biler der.. Kan prøve og se om hu nekter etterpå og da prøve dette...

Tror neppe hun kommer til og steile etter som hun er ganske rolig og har aldri gjort noe lignende før (ifølge eierene)
Gå til toppen av siden

*Antalya*

Skrevet - 03/10/2004 :  20:04:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei.
hesten min gjorde akkurat det samme da jeg fikk hu..

det jeg gjorde var å drive med masse bakkearbeid. horsemanship og sånn og fikk henne til å stole på meg.
de gangene hun prøvde seg ga jeg meg ikke. gikk aldri av.. så hun visste at jeg kom til å mase til hu ga seg.. men jeg passet på å bare ri henne der hvor det gikk bra at hun tullet på den måten da...

men jeg tror du bare må prøve å få hesten til å stole på deg, og til å ville gjøre ting for deg.. ros den mye, og bli bestevenner.
det har funka kjempe bra for meg. hun gjør det aldri nå lenger..

lykke til
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 03/10/2004 :  21:27:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Jeg har omtrent samme problemet: Jeg rir omtrent bare på tur; etter veiene her om kring, siden jeg bor på en plass som er lite hestevennlig . Helfòrs-hesten min (en kaldblodshoppe) har omtrent samme uvanen: Når hun ikke føler for å gå lengre forsøker hun først å snu, da dette ikke går pga at jeg gjør en volte (eller 10) med henne, begynner hun å rygge. Til tider (svært) kraftige sjenkler og stemmebruk hjelper lite. Har også forsøkt med bruk av pisk, uten at det vanligvis har noen funksjon i det hele tatt.
Noe som har en viss funksjon er at jeg brøler (huff) -skikkelig blackmetalvokal , jeg verken vil eller kan gjøre dette hver gang(?)
Dersom jeg stiger av og leier henne går alt bra, men jeg burde altså ikke gjøre dette? Vinner hun da altså?

Jeg vet hva problemet kommer av: Hun har blitt ridd av en liten jente som har latt henne snu når hun "føler for det".

Børr jeg prøve "CowGirlChris-metoden" jeg også?

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 03/10/2004 :  21:30:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
omtrent, omtrent, omtrent.. hehe! Lite variert språk fra min kant i kveld!
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 03/10/2004 :  21:38:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Glemte å nevne at problemet bare gjelder når vi er på vei bort fra stallen. Hjemigjen går hun fint som bare det, selfølgelig.

Skal prøve å ri henne på "bane" (les: inngjerdet jorde), for å se om det bare er på tur hun "tørner".

Gå til toppen av siden

Ixnay

» VIP

Norway

Skrevet - 07/10/2004 :  15:47:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIxnay  Svar med kopi av melding
Jeg har dette problemet med hesten jeg steller, at den rygger på tur. Den har også blitt ridd av små jenter som har latt den snu når den ville osv.. Jobber med saken men gir meg aldri! Driver den frem og jeg har stått på samme sted i et kvarter en gang bare fordi han skulle tulle.. Han gikk fint så og si resten av turen den dagen. Jeg tvinger ham også til å (på hjemveien) snu og gå motsatt vei av hjem.. Han tuller litt men har begynt å finne seg i det. Har han vært flink snur vi igjen ganske fort, hvis ikke fortsetter vi en stund i den retningen
"Hva du enn sysler med i livet, gjør ditt beste, men glem ikke at uerstattelig er ingen" Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 27/10/2004 :  09:16:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Ikke morsomt når hesten begynner å rygge og ikke vil stoppe, dessuten kan det som flere her har nevnt være en smule farlig.
Har selv en unghest som prøver seg til tider og har funnet ut at jo lettere jeg sitter med setet jo mer rygger han- så et tips kan være sitt dypt og godt i salen. Skjønner ikke helt hvorfor det er så mange som oppfordrer deg til å få hesten til å rygge mer enn den allerede gjør, du vil jo at den skal slutte- så få den til å slutte med det da den har en farlig oppførsel som en må være konsekvent med! Det er flere ting du kan gjøre som å ta med deg en sprangpisk på tur, det er altfor mange som ikke "kan" bruke pisken riktig og av den grunn er livredd for å bruke den, men gi hesten et klask på skulderen for å forsterke sjenklene dine når den begynner å rygge. Gjør det litt ubehagelig for den når den tuller slik som feks å ta tak i den ene tøylen slik at den blir tvunget til å gå i en " liten volte baklengs".
Håper du finner ut av det med hesten din , ønsker deg i alle fall lykke til, og ps: dette er IKKE et uoverkommelig problem

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 27/10/2004 :  09:40:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Renegate:
Man ber en hest om å rygge, (som rygger med deg for å vise motvilje) som straff/irettesettelse for at den skal assosiere det med negativt,ubehagelig og slitsomt.
I 99% av tilfellene hjelper dette om rytter timer det riktig og ikke gir seg før hesten forstår sammenhengen.

Dette med "ufrivillig" og ukontrollert rygging er som nevnt før her, noe av det farligste/risikofylte man kan bli utsatt for, og derfor må det slåes hardt ned på så fort som mulig!

Å klapse hesten på skulder eller bruke pisk foran funker ikke..."Motoren" til hesten sitter bak, og det er den man må få kontroll over..

Det er derfor den smarteste måten man kan få bukt med problemet, bruk det mot hesten som den bruker mot deg...
Enkel sykologi, og man videreutvikler egentlig bare det hesten har utfordret til selv, men det skal være en irettesettelse slik at hesten ikke vil se på det som positivt neste gang.

Rygging er egentlig en av de mest slitsomme og vansklige øvelsene for en hest så lenge det er rytter som ber om det...
Så lenge det da er rytter som ber om det er det også en "underkastelsesgreie" i hestens øyne,(se bare hvordan en hest underkaster seg en annen,den rygger unna) og det er også derfor de fleste hester rygger motvillig så lenge det er rytter som ber om det.
Hopper rytter av og leier hesten i stedet,har den fått viljen sin og sluppet unna.Dette grunner i lydighet og lederskap, og det handler om å "lure" hesten til å slutte med det.

Sorry Renegate, men her tar du nok feil.
Har ikke tall på hvor mange hester jeg har prøvd ut dette på og det funker hver gang, særlig også på yngre som har en tendens til å tenke bakover før de respekterer og forstår hva rytter mener.
Dette er den enkleste måten for en hest å slippe unna fordi ofte ryttere ikke vet hvordan de skal korrigere det, og dermed får hesten et "pusterom" og den har "fintet ut" rytteren.

Derfor rygg hesten tilbake så du kjenner at det er du som driver hesten bakover og ikke den som "transporterer" deg.Når du vet at du har understreket det nok å hesten blir avventende til din neste beskjed, stopp og la den stå stille på lange tøyler.Da vil den etter noen repetisjoner forstå sammenhengen.

Å bruke en annen øvelse som straff/ubehag, (feks., en for/bakdelsvending) anbefales ikke da dette er øvelser som er enklere for hesten å utføre sammen med de andre øvelsene som er fremover.(Det er derfor det ikke hjelper å sette hesten i galopp feks., mange har prøvd det...)

Redigert av - xxxx den 27/10/2004 10:09:04 Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.61 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.