hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - noen som kan noe om dette?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 noen som kan noe om dette?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

fruen

Skrevet - 19/08/2007 :  15:53:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
har ei hoppe som jeg kjøpte i god tru uten veterinær test,for endel år siden.dette var ei kaldbl.hoppe som hadde gått prøveløp og dette gikk ikke så bra.så nå skulle hun selges.prøvde henne og hun var kjempe fin,eneste jeg reagerte på var at hun var veldig annpusten etter di få rundene vi hadde løpt,nevnte dette,men det ble bortforklart med at hun var ute av form.(noe jeg har tenkt på som rart i ettertid,siden hun for kort stund siden hadde prøvd seg på travbanen..det ble til at jeg kjøpte henne..da jeg kom hjem begynte jeg å trene henne ca 2 timer hverdag i flere mnd.etter lange tider med trening og like dårlig "kondis"kontaktet jeg dyrlegen.han fant et lungeproblem,noen som kunne komme av at hun ble begynt trening før hun var ferdig utviklet,dette er ei stor hoppe også,det høres jo logiskt ut...de siste årene har hun blitt brukt veldig lite,gått med føll og vert selskapshest..dette er litt dumt for det er en kjempe hest.er det noen som kan noe mer om dette?har opplevd det samme?og hva er det beste for hesten å gjøre i denne situasjonen..hvist det er noen som kan fortelle meg litt om hva som har skjedd med lungene(anatomien) til hesten er jeg veldig glad for det.

rusket

Skrevet - 19/08/2007 :  21:55:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva er det som er galt med lungene da, er det astma hesten har, nedsatt lungekapasitet?
Sånn rent helsemessig bør veterinæren din kunne gi deg en pekepinn på hvordan du bør forholde deg i forhold til trening av hesten.

Felles for alle hester med dårlige luftveier er å få rikelig med god luft. Dvs mye utegang, vann høyet og kraftforet. Står hesten på stall om kveld/natt, så sørg for god gjennomlufting og generellt godt inneklima.

Ting avhenger jo også av hvor gammel hesten er, det at hesten er en kjempehest hjelper jo ikke så mye hvis hun har en kronisk skade som svekker almenntilstanden.

F.eks jeg har kraftig pollenallergi, og jeg får kraftige astma anfall når sesongen er som værst. Det å be meg så mye som å gå 50 meter kan være uutholdelig. Så jeg antar at det kan føles det samme for en hest som har en kronisk lungelidelse.

Jeg syns du skal spørre veterinæren om det er noe medisinering som kan lette situasjonen, jeg hører også mye godt om alternativ medisin (homeopati).

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

fruen

Skrevet - 19/08/2007 :  22:43:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
er ikke så flink å forklare men sånn som jeg forsto på den raske forklaringen dyrlegen gav meg var at,lungeblærene i lungene ikke var ferdig utviklet når hesten ble satt i trening,disse blir da ødelagte og blir ikke produsert nye av.blir vel egentlig det samme som med kols og røyking trodde jeg da(rett meg vist jeg tar feil)følte egentlig jeg ikke fikk de svarene jeg var ute etter hos dyrlegen,derfor tenkte jeg kansje det var noen kloke hoder herhoppa er nå 7år..er jo egentlig redd for at det ikke er så mye å gjøre med det...har lest om dette et sted også,men husker bare ikke hva det heter.. Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 20/08/2007 :  09:14:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Det stemmer nok med det du sier om at det blir som med Kols hos mennesker. Du har rett og slett blitt lurt ved kjøp av hesten, for dette var nok noe tidl. eier ante var problemet, men unngikk å opplyse om, fordi da hadde det ikke blitt salg.

Anbefaler deg å kontakte Bjerke Dyrehospital for mer info, prøv å send mail til Arne Holm. Mulig det tar tid å få svar, men da får du nok et godt svar. Mest trolig vil du kun kunne bruke hesten i lett trening, for jeg tviler på at det finnes så mye medisiner som kan hjelpe. Men du har urter fra Hilton herbs som hjelper på pusteproblemer....spes. fine for hester som reagerer på f.eks pollen og slikt. De heter noe med respirasjon el. Finner de på sidene til www.stallbua.no

Lykke til videre med hesten.

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

fruen

Skrevet - 20/08/2007 :  21:33:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
tusen takk for svar Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 20/08/2007 :  21:45:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med HelleG... Også de urtene hun prater om er kjempe efektive... De har reddet en hest for livet på stallen jeg sto før... Nå kan den brukes som "vanlig" (ser når den er sliten)... Gå til toppen av siden

oregon

» VIP

Skrevet - 20/08/2007 :  23:47:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ring Bjerke dyrehospital du!Dette bør en god vetrinær kunne forklare deg.
Ang.urtene så har de fungert godt på ei hoppe jeg vet av da jeg anbefalte henne å prøve.Anbefales!

Eva
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 21/08/2007 :  03:17:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et problem - arvelig - som kaldblodstravere kan ha, er såkalt "glottis-kollaps" - det er at de, ved hard trening/løp, plutselig får problemer med luft-tilførselen, ved at en slags "klaff" - kalt glottis - er for svak i halsen deres, så den faller ned og hindrer oksygentilførselen.

Derfor er det mange travfolk som vet akkurat hvor høyt hesten må holde hodet for at ikke denne "klaffen" skal falle ned, og holde luftveiene åpne. Ja, resultatet av "glottis" kan være ganske så dramatisk hvis det oppstår under et løp: Hesten får pusteproblemer, og kan rett og slett falle om.

Dette opplevde vi med ei travermærr i vår stall, som først gikk fine løp - men etter at hun to ganger hadde falt om på banen - ble diagnosen stilt: "glottis".

Det er arvelig, og hesten bør ikke avles på eller stille i løp igjen - ja, selv den koseligste travtur i skauen kan utløse lidelsen, og hesten lider, da den blir livredd og ikke får puste, for ikke å snakke om hvor ille det er å eie en slik hest. - Tenk å være redd for at hesten skal kollapse hver eneste dag...!

Følger opp tidligere råd: Få hesten skikkelig undersøkt av spesialveterinær fra Bjerke - om det er kols eller glottis - eller noe annet.

Det viktigste er å finne ut av hva det ER som feiler hesten - og så må man etter at det er fastslått, vurdere hva som er best for HESTEN.
Gå til toppen av siden

fruen

Skrevet - 21/08/2007 :  20:59:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
blir litt vanskelig å få henne undersøkt av en spesial vetrinær fra bjerke,da jeg bor i en annen ende av landet,men mulig jeg kan finne noen andre dyktige i ommrådet.er svert få dyrleger i mitt distrikt som er veldi flinke på hest.men har hørt om glottis, og ut fra sympt. og undersøkelse av dyrlegen tror jeg ikke det er det. det har jeg hørt hester blitt opperert for. Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 21/08/2007 :  23:11:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvor bor du henn da? Gå til toppen av siden

fruen

Skrevet - 22/08/2007 :  12:03:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg bor midt mellom kr.sand og stavanger. Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 22/08/2007 :  12:21:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forus Hesteklinikk [Stavanger]. 51 57 03 23
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

fruen

Skrevet - 22/08/2007 :  22:22:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
JA DET ER EN MULIGHET DET,VAR DER MED EN HEST I MAI.MEN SYNEST EGENTLIG DET VAR EN SNODIG GJENG SOM FOR RUNDT DER.DET GJORDE EN BRA NOK JOBB FOR ALL DEL,LIKTE BARE IKKE HELT HOLDNINGEN DERES...(UTFØRTE KASTRERING MED RØYKSNEIP I MUNNEN)MEN MULIG DE ER FLERE SOM JOBBER DER.FINNER VEL UTA NOE.TAKK FOR SVAR Gå til toppen av siden

Northernlights

Skrevet - 22/08/2007 :  22:51:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehehe... Må bare le.. Snodig her hvor jeg bor betyr faktisk grei... Beklager, helt utenfor tema Gå til toppen av siden

fruen

Skrevet - 23/08/2007 :  09:37:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
okay snodig for meg betyr rar/merkelig...uansette så var det de jeg mente Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 23/08/2007 :  09:43:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Ikke det samme , men jeg kjøpte for noen år siden en kaldblodsvallak som hadde gått løp. Her hos meg ble han kun brukt moderat som turhest, ca et år etter jeg kjøpte han døde han plutselig av at en blodåre til hjertet sprakk, dette skjedde ifølge dyrlegen pga at han hadde blitt trent for hardt som ung.. Han hadde også blitt sprøytet i knea mange ganger. Jeg ble grundig lurt når jeg kjøpte denne hesten, han kunne ingenting og var ikke på noen måte som tidligere eier hadde sagt og når dette skjedde i tillegg ble jeg temmelig forbannet. Ellers var han verdens snilleste hest bare litt misforstått stakkar. Veterinærattest og oppdatering på sykdomshistorie er viktig og da særlig på travere som har gått løp.
http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.