hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - drikker ikke..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 drikker ikke..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Caroline-Spyder

Skrevet - 05/08/2007 :  03:10:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
fikk nettopp vite av equiterapauten som var å behandlet hesten min, at han er dehydrert.. altså, han drikker for lite vann! men han nekter å drikke vann :s jeg må ha i melasse i vannet for at han skal drikke når jeg er hos han. men kan vel ikke fortsette å gi han vann med melasse hver dag? er vel ikke bra med for mye melasse?

noen som vet noe om dette? tips til hva jeg kan gjøre?

Spendas

» VIP

Skrevet - 05/08/2007 :  06:03:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Siden du blander melasse i vannet regner jeg med at hesten drikker fra bøtte/ stamp?
Gir du salt i foret? Hvis ikke kan det hjelpe. Å blande litt salt i lunkent vann er også et tips...

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Caroline-Spyder

Skrevet - 05/08/2007 :  21:29:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
nei, eller han har vannkar inne i boksen sin, som det kommer vann ut av. men når jeg har tatt melasse i vannet, har jeg gitt han fra bøtte ja, den bøtta står inne hos han hele tiden.

ja, han får salt i maten sin jaa + at han bruker saltstein ganske ofte..
hmm
Gå til toppen av siden

VitaRosita

Norway

Skrevet - 05/08/2007 :  21:30:56  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingVitaRosita  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVitaRosita  Svar med kopi av melding
salt kan nok hjelpe ja...Men hvis du vil prøve noe litt annet så kan du jo prøve å legge noe godt f.eks. et eple e.l. oppi vannbøtta. Hvis hesten vil ha eplet står den der gjerne å prøver en stund. Hesten får ikke ikke seg så mye vann, men da blir det jo ivertfall smak på vannet, og hesten får i seg litt veske.(hvis det funker da;p) Bare et lite tips da;p

Melasse er det ikke så veldig bra å bruke hele tiden. Melasse ødelegger tennene på hesten, da det inneholder sukker?

Travere kan hvis de vil de også;) Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 05/08/2007 :  23:25:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
HVis han bare har drikkekar til vanlig, ville jeg prøvd å gi ham vann fra bøtte hele tiden.
Er gjort forsøjk som viser at hester med tilgang til vann fra bøtte/stamp i mange tilfeller drikker mer enn de som kun har drikkekar. Altså, at mange som har drikkekar drikker for lite.
En av årsakene til dette skal visstnok være at endel av drikkekarene ikke "pøser ut" nok vann pr minutt i forhold til det de bør.

oregon

» VIP

Skrevet - 06/08/2007 :  11:15:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Enig med spendas...De fleste/mange hester liker best å drikke fra bøtte.
Fra drikke karet kan d ofte bli kaldt og noen liker rett og slett ikke å drikke fra drikke kar.Noen har ikke helt teknikken heller faktisk.Har fulgt litt med på det...
Noen har ikke tålomodighet.Min bruker å fylle opp drikke karet er han sto før å så drakk han;)

Har du smakt på vannet fra drikkekaret selv?;)I stallen hos oss nå smaker vannet forskjellig fra 2 kraner faktisk..har med rørene og gjøre..kan være lurt og sjekke.

Noen liker også litt lunkent vann bedre.

Vil bare nevne det med hull i tennen hos hest også.Det forekommer ganske ofte faktisk.
Det vil da naturlig nok ise hvis han da drikker kaldt vann!

Bare noen synspunkter:)

Eva:)

Hestemassasje.be
Gå til toppen av siden

Caroline-Spyder

Skrevet - 09/08/2007 :  03:22:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
åja, okei :) takk!

nå har han bøtte inne hos seg hver natt.. den er så godt som tom når jeg kommer i stallen! så da skal jeg fortsette med det. men han er fortsatt dehydrert :s når jeg drar i huden/pelsen hans, så sklir det ikke fort tilbake, det tar laaang tid før det er på plass igjen! noen skjønner sikkert hva jeg mener? så hva skal jeg gjøre for at han skal få i seg ENDA mer?

han drikker ikke når jeg tar han inn (de har bøtte med vann ute), han drikker ikke etter tur, han drikker ikke etter hard trening på banen, jeg ser han nesten ALDRI drikke! ser jeg han drikke, så er det slik '' :O Spyder drikker! ''

men jeg har jo sett han drikke noen ganger, spesielt når han spiser grovfôret sitt.. å han bruker jo vannkaret helt greit liksom.. hm, skjønner ikke hvorfor han ikke drikker mer jeg asså.. alle de andre hestene på stallen står stadig å drikker. hm
Gå til toppen av siden

Caroline-Spyder

Skrevet - 09/08/2007 :  03:24:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
forresten, så prøvde jeg å ta litt salt i vannet, men da bare så han på det å ville ikke ha.. :s men hvis han ser vannet er slik brunaktig i faren, sånn at det kan se ut som at det er melasse i, smaker han, å smaker det godt, drikker han, smaker det ikkenoe stopper han :p

merkelig hest asså :p
Gå til toppen av siden

oregon

» VIP

Skrevet - 09/08/2007 :  14:44:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Skjønner hva du mener ang. huden ja:)
Hvis han er veldig dehydrert så ville jeg ha tatt kontakt med vetrinær for ev. å få noe intravernøst.

Mange hester vil ikke ha drikke etter hard trening o.l

Liker han med litt melasse i så må han nesten få d...så kan du over tid trappe veldig forsiktig ned på melassen så kanskje han får tilbake smaken på vanlig vann igjen:)

Det ordner seg nok:)

Eva
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 09/08/2007 :  17:04:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
enig med origon her, hvis han ikke drikker så ta litt melasse oppi... Gå til toppen av siden

Charlie04

» VIP

Skrevet - 09/08/2007 :  22:41:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har/hadde samme problem med min hest, kommer og går litt. Men ble mye bedre når jeg begynte å fore med betfor (inneholder nye vann), vannet alt høyet og satte to bøtter med vann i boksen om natten;) og byttet nytt vann ofte.

Anbefaler deg å prøve det hvis du ikke merker større forskjell..
Gå til toppen av siden

Muzikaa

Skrevet - 10/08/2007 :  00:20:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMuzikaa  Svar med kopi av melding
Du kan også prøve å gi elektrolytter, som hjelper til å styre væskebalansen i kroppen. Når hesten svetter taper den væske og elektrolytter, og på din som er dehydrert ville jeg kansje forsøkt det! Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 10/08/2007 :  14:00:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men å gi vanlig salt (som hun allerede gjør) vil jo være tilstrekkelig til å dekke hestens tap av elekrtolytter...

Caroline-Spyder

Skrevet - 12/08/2007 :  01:30:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
tusen takk for alle svar :-)
skal prøve meg litt frem på forskjellige måter, vil jo at han skal drikke mest mulig :-)

men bare fortsett å gi fler tips, om det er noen som har :-)

Gå til toppen av siden

Lunah

Skrevet - 20/08/2007 :  23:26:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLunah  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLunah  Svar med kopi av melding
Har selv hatt samme problemet. Kanskje vannet der vi bor smaker vondt? Men jeg synes hesten min har blitt både flinkere til å drikke og virker ikke dehyderert lengre etter jeg begynte med Finish Line - Electrolyte"apple-a-day". Reggy nektet å røre foret sitt hvis det var salt i det, men nå spiser hun opp alt og drikker mer =) Og generelt så føler jeg at jeg har bedre erfaring med Electrolyter enn av vanlig salt. Men det varierer sikkert fra hest til hest.
Redigert av - Lunah den 20/08/2007 23:28:30 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.