hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Foring av gamling
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Foring av gamling
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 08/08/2007 :  13:53:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen som vet hva slags for som er bra for gamle hester? Har en 24 år gammel araberblanding, som har gått på energi og havre i alle år omtrent. Men det er jo ikke nødvendig med energi nå lengre. Han trenes jo 5 ganger i uka, men det er rolige turer i skogen, tømmekjøring og litt banetrening. Ikke voldsomme energiutblåsningene liksom.

Dessuten leste jeg en artikkel om stell av gamle hester, og der stod det at enkelte fortyper var bra for lever og nyrer, som er ganske vanlig at er det som går først på eldre hester. Ble jo selvfølgelig kjemperedd etter å ha lest artikkelen og ringte dyrlegen om råd angående dette Men hun var ikke sikker på akkurat fortypene som var bra for de organene, men mente at en av dyrlegene kunne stikke innom engang h*n var her oppi dalen, og ta en blodprøve for å sjekke tilstanden på lever og nyrer. Men det tar nok litt tid, for dyrlegen som pleier å være her er på ferie akkurat nå.

Men det jeg lurer på er jo da om dere vet hvilken fortype som duger for gamle hester og som kanskje er bra for nyrer og lever?

Redigert av - Nefertiti den 08/08/2007 13:55:47

mariakaogcindy

Skrevet - 08/08/2007 :  20:16:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Komplett er jo veldig bra i seg selv... Men da må det bare fores med det og ikke alt mulig annet rart ved siden av... Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Skrevet - 10/08/2007 :  10:10:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er vel anbefalt og gi fiberrikt for og for som er lett og tygge og fordøye som lucerne feks. Så er det vel lurt og unngå mye stivelse. Godt og mye grovfor er vel det aller viktigste. Jeg har ikke hørt om for som skal være spesiellt bra eller dårlig mhp nyrer og lever... :/

Burde jo være noe tilskudd man kunne gi for det?
Gå til toppen av siden

Aninee

Skrevet - 15/08/2007 :  01:28:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.
Jeg bruker vital/senior müsli fra eggersmann på min 17 åring.
Hun fungerer kjempe bra på det ;p

Vital/Senior Müsli er et velsmakende og lettfordøyelig fôr med proteiner av beste kvalitet med ekstra innhold av vitamin A, B og E. Dessuten er den rik på sporstoffene zink og selen. Vital/Senior Müsli er utviklet med tanke på den eldre hestens spesielle behov samt individuelt alderstilpasset fôring.

ABSOLUT VERDT Å PRØVE :]
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 15/08/2007 :  04:37:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da min - den gang - 20 år gamle hest var operert for tarmslyng - OG drektig - fikk hun massevis av gulrøtter, ca. 1 liter fersk-knust havre - fordelt på morgen og kveld, samt at det grovforet hun fikk var såkalt "sauehøy" - altså litt finere i strukturen enn vanlig høy.

Etter føllingen i mai 1986, da alt hadde gått bra, fikk hun "normal" foring.

Da hun - 29 år gammel ble syk igjen - var det igjen "sauehøy", masse gulrøtter samt 2 x 1/2 l fersk-knust havre.

Dette var da en gammel nl-hest som veide ca. 300 - 350 kg. Større hester av "varmere" rase bør vel få noe mer enn dette.

Siden jeg aldri har hatt større eller "varmere" eller mer "krevende" hester enn nl-hest, og derfor ikke har giddet å lære meg å regne ut riktig fòr-mengde - så må dere selv regne ut hva hestene deres skal ha av "normal" fôring.

Dere vil jo selv se om hesten får nok fòr eller ikke - om den taper seg, eller eser ut - om den er daff, eller "piggere enn sunt er", i forhold til alderen.

Det generelle råd er da å justere grovforet i første omgang - og så senere vurdere hva som kanskje trengs i tillegg. Vil nok ikke råde til å "pøse på" med allslags dyrt tilleggsfòr, da det er HØYET som er hestens vitigste næring, og GODT høy i riktig mengde er det man først skal se hva som er riktig mendge av.

Denne sommeren har vært en smule unormal mht. gressveksten og slåtten i forskjellige deler av landet - noen har regnet bort, mens andre har tørket bort, så kvaliteten på høyet i forskjellige deler i landet kan være av høyst variabel kvalitet. Det anbefales derfor at alle steder der høy er dyrket selv, at man får det analysert mht kvalitet og dermed "verdi fòrenhet pr. kg".

Så mens noen har fått prima høy med god "verdi", har andre fått såkalt "vasshøy" eller "tørrhøy", som ikke har så stort innhold av næringsverdi pr.kg. og man må ta hensyn til det.
Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 18/08/2007 :  21:15:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar Gå til toppen av siden

Wich

» VIP

Skrevet - 10/09/2007 :  17:29:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vital Senior fra Eggersmann skal være bra.
Er jo beregna på "eldre" hester det så..

Du kan jo ta en titt på Eggersmann sine sider, dem har masse forskjellig for i alle fall.

http://www.eggersmann.info/no/produkte/futter/index.php?CID=&start=10&suchwort=
Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 12/09/2007 :  00:20:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
Hadde selv en gammel kat 1 ( ant araber/connemara) han ble etterhvert preget av alderdom--altså i sammenheng med foring. Riktig foring for han ble: betfiber og vi prøvde å unngå stivelse/karbohydrater. Hilton herbs selger urtebl beregnet på "gammel hest" iforbindelse med bla nedsatte funkjsjoner i bla lever/nyre. Det skjer jo det samme hos mennesker også- at når vi blir gamle fungerer organer dårligere. Mosjon er veldig viktig for gammel hest- om ikke annet det å få røre seg hver dag. Blodsirkulasjon blir bedre - psyke - alt har sammenheng for at kroppens organer skal fungere best mulig. Så , uten å ha prøvd det så vl jeg tro at såkalt senior for er veldig bra-- men har man jo ikke mlighet til å få tak i eggersmann ol kan jo betfiber + litt valset havre + vitaminer være tingen?
Tribute to my best friend ever - Luke - savner deg masse ponni'n min
www.idaponniene.piczo.com
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.