hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Treningsdagbok for laura
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Treningsdagbok for laura
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Lucinda:

Norway

Skrevet - 12/08/2007 :  02:17:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men man kan strengt tatt ikke avle / utstille / kåre hester som har avtegn som IKKE ska ha, er det ikke samme greia med Frisere ? Husker nøyaktig ikke hav det gjaldt, men synes å huske at det var noe strengt på slikt?

Men nydelig frøken

Opprinnelig postet av Don-Pedro

Både mor og far til denne hoppa er premierte fjordhester. Dvs innenfor dei reglane det er for fjordhestavlen. Mora til Laura har ei lita stjerne vilket er tillatt på fjordhesthopper.

Men denne med stjernebles kan nok aldri bli premiert. Men det er likevel lov å avle på henne. Ein anna ting er jo om det er så lurt.

Gå til toppen av siden

ida-e

» VIP

Skrevet - 12/08/2007 :  07:38:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseida-e  Svar med kopi av melding
jeg kommer nok ikke til å avle på henne.. kansje sette på henne et føl senere når hun blir eldre som jeg selv skal beholde, siden hun har den stjerneblessen.. men hun kan jo bli en super konkuransehest/ponni..:)
laura..skjønne hoppa mi med stjernebless Gå til toppen av siden

AinaRainaNico

Skrevet - 12/08/2007 :  16:45:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Frieseren ønskes helt sort, men en liten stjerne eller en liten samling hvite hår i pannen er tillat. Det må ikke være noe hvitt på bena eller resten av kroppen. Hvis jeg ikke tar helt feil tror jeg hingstene som skal brukes i avl ikke får ha noe som helst hvitt.

Leste et sted om ei frieserhoppe som ikke kunne bli mer enn stambok fordi hun hadde vært utsatt for ei ulykkke og fått et kutt på benet og når såret grodde ble det hvite hår der. Strengt må jeg si!!
Gå til toppen av siden

ida-e

» VIP

Skrevet - 13/08/2007 :  00:36:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseida-e  Svar med kopi av melding
det er veøø d samme som med fjordingene da kan jeg enke meg.. hingstene får ikke låv til å ha hvite avtegn,men på hoppene er det godkjent med ei lita stjerne

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 13/08/2007 :  03:39:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp - så "strengt" er det.

En fjording-hingst med den aller minste stjerne blir ikke godkjent til avl, mens ei hoppe "til nøøøød" kan ha et bitte lite avtegn.

I nl-hest-avlen er det IKKE lov med blakk eller botet farge, men utover det er det bare krav om at hesten er renavlet i minst 6 generasjoner, og fargerikdommen er et av rasens "aktiva".

Frieserne er enda strengere, da bare noen få hvite hår på en hingst utelater den fra avl.

Botet og blakk er heller ikke lov hos Arabere - og mange andre raser.

Ja, det er MYE å sette seg inn i, og undersøke om er "lov" - FØR man så mye som tenker på å avle et føll.
Gå til toppen av siden

ida-e

» VIP

Skrevet - 13/08/2007 :  11:21:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseida-e  Svar med kopi av melding
fjordhest hingstene blir ikke kåret hvis de har hvite hår, det er de veldig nøye med..

Lucinda:

Norway

Skrevet - 14/08/2007 :  00:27:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jepp - så "strengt" er det.

En fjording-hingst med den aller minste stjerne blir ikke godkjent til avl, mens ei hoppe "til nøøøød" kan ha et bitte lite avtegn.

I nl-hest-avlen er det IKKE lov med blakk eller botet farge, men utover det er det bare krav om at hesten er renavlet i minst 6 generasjoner, og fargerikdommen er et av rasens "aktiva".

Frieserne er enda strengere, da bare noen få hvite hår på en hingst utelater den fra avl.

Botet og blakk er heller ikke lov hos Arabere - og mange andre raser.

Ja, det er MYE å sette seg inn i, og undersøke om er "lov" - FØR man så mye som tenker på å avle et føll.

Opprinnelig postet av T. Boysen

Jepp men dette gjeld å få dei premierte. Noko sjølvsagt hingsten må være innenfor fjordhestavlen. Men når man skal snakke om kva som er lov eller ikkje er det fullt lovleg å avle på hoppa til Ida-Elin. Stjerne bles eller ikkje. Så lenge den er registrert er det LOV å sette føl på den og avle. Som eg sa før er det noko heilt anna om det er lurt eller ikkje. Vi snakker om LOV til. Og ja det er LOV. For fjordhesthoppene må ikkje være premierte for å få LOV til å avle.

Gå til toppen av siden

ida-e

» VIP

Skrevet - 25/08/2007 :  12:50:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseida-e  Svar med kopi av melding

Her kommer en liten oppdatering

Nå har jeg kom t inn på mo vgs, så da måtte laura fint finne seg i å bli med hun også.. Tror ikke hun hadde så veldig masse imot det, for det ser ut til at hun synes det er gøy med så masse nytt å så mange nye hester
Har ikke bynt å trene henne noe særlig ennda,men går jo på turer med henne og leker og koser oss..
Bruker ofte å slippe henne på ridebana, å da følger hun eter meg hele tiden,så går vi den ene veie og løper tilbake,men hun er nok endel raskere enn meg ja..men det ser ut som hun synes det er gøy,for hun bokker å sparkerbakut hele tiden..
blir nesten litt redd når hun kommer løpenes rett bak meg,men hun har ennda ikke løpt på meg eller vært i nærheten av å sparke meg..så hun er nok litt oppmerksom på hva hun gjør,noe jeg setter stor pris på
hehe.

kommer sikkert masse mer etterhvert som jeg får holdt på med henne mer,blir litt stopp no ettersom det er hoppe utstilling her nå i helgen..

Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.