hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - flak i munnviken
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 flak i munnviken
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Tina_Marie

Skrevet - 02/08/2007 :  14:39:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
I går da vi ridde på 4-åringen la jeg etter turen, merke til at hun hadde fått et slags flak i munnviken, og det blødde bittelitt. Kommer dette av at bittet er for stort?? Det er et vanlig trinsebitt med gummi, hun har hatt problemer med tennene, og det er ingen skarpe gjenstander på det. Men disse flakene kommer ikke når jeg bruker et bitt som er en størrelse mindre, kan det være bittet mitt er for stort for henne?

mariakaogcindy

Skrevet - 02/08/2007 :  21:33:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det hørtes mest ut som om bitte var for lite... Men hvis det ikke kommer når hun har en størrelse mindre så er det nåkk det at det er for stort. Kan også være at gummien blir liggende og gnisse litt... Det har det gjordt på mange av hestene jeg har ridd så de har gått over på helt vanlig trine uten gummi... Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 03/08/2007 :  04:02:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mange tror at jo tykkere bitt, jo "snillere" er det - men det stemmer ikke.
Tenk deg forskjellen mellom å ha en tjukk tusjpenn mellom tenna og en vanlig blyant - hva foretrekker man da?

Og så er det alt dette med gummi, "eplesmak" og div. div. for å få folk til å tro at jo tykkere og mer "velsmakende" et bitt er, jo "bedre" synes hesten at det er.

Hvis man først skal ri med bitt, så skal det være så smalt at en "fjærlett hånd" kan gi hesten de beskjeder den skal ha gjennom bittet - og den SISTE beskjeden hesten skal få, er at bittet er "bremsen" - like lite som håndbrekket er bremsen på en bil!

Det er faktisk viktigere at bittet ikke er for vidt eller for smalt - DA kan det hende at den får gnagsår og løse hudflak.

Bittet må ha riktig BREDDE, og SÅ kan man finne ut hvor smalt det bør være for å oppnå den ønskete KONTAKT med hestens munn.

Og altså: Jo tykkere bitt, jo mindre kontakt får man med hesten - men da MÅ man ha en "hånd" som kommuniserer med den.

Hvis man ser på TV-reportasjer med "hestefolk" - cowboyer, gauchoer, mongoler mm, så kan man se at de har tynne bitt, men at de knapt rører på dette, mens de rir hestene med vekt, bein OG stemme. Bare hvis nødvendig tar de "tak" i bittet", og hestene lyder øyeblikkelig, og så får de løpe videre, etter rytterens anvisninger.

For å si det sånn: Bittet er "rattet" - IKKE "bremsen" - når man rir en hest.
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2007 :  10:25:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Det kan være flere årsaker til dette, som de ogver skriver også at bittet er feil str enten for kort så ringene klyper hesten, eller for bredt så huden sprekker opp eller at bittet rett og slett er for stramt at du må slakke remmene et hakk på hodelaget.
*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 04/08/2007 :  17:17:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
gummibitt brenner huden. Altså, gnisser. Hvis det blør og løsner hud er det stor fare for at det er , eller er på vei til å bli trykksår i munnvikene, jeg ville droppet alt av bitt til sårene var helt vekk. Er det trykksår må man egentlig vente lenger også ...

Jeg må bare spørre ... hvis hesten får sår av ett bitt, og ikke av et bitt som er kortere... hvorfor bruker man ikke det korteste bittet ??? Hesten skal ikke få sår eller gnissemerker eller noe som helst av noe av utstyret sitt.

Det kan virke som at dette bittet både er for langt, muligens også for tykt, og at det ha helt feil materiale for denne hesten. Jeg ville fått hjelp av noen som kan dette med bitt, til å se på den .

Hvis det er plass ti let bitt som er en str mindre, er det du bruker garantert for stort. Jeg tar det som en selvfølge at bittet er reint og ikke har harde rester ;)

En annen ting , du sier hun har problemer med tennene , hva slags problemer ?
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.