hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva er best for ponnisen min tror du???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Hva er best for ponnisen min tror du???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2007 :  18:00:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Den ene ponnisen min har gått på beite i hele sommer og er nå så stor og feit at jeg begynner å bli en smule bekymret for tassen. Han er så tjukk nå at jeg faktisk vurderer å ta han hjem fra beitet. Men d.v.s at han må gå her hjemme helt alene. Han er svært lite selvstendig og blir veldig urolig og engstelig alene. På den andre siden så så tenker jeg at kanskje det vil gange han godt i lengden å få trent litt på nettopp dette? Hoppa vår er fortsatt på hingstslipp og kommer til å være der iallfall til midten av august.
Det jeg er mest bekymret at han skal bli forfangen.
Hva ville du ha gjort?
Tatt han hjem til stallen hvor han må stå helt alene eller latt han bli på beitet enda en måned?

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

Redigert av - *Skogli_Western_Riders* den 08/07/2007 18:02:49

Tina_Marie

Skrevet - 08/07/2007 :  19:04:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville tatt ham hjem jeg! Han så litt lubben ut på bildet ja:p Og det med å stå alene, må han vel egentlig venne seg til en eller gang alikevell?? Jo tidligere, jo bedre:D Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2007 :  22:21:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg ville tatt ham hjem jeg! Han så litt lubben ut på bildet ja:p Og det med å stå alene, må han vel egentlig venne seg til en eller gang alikevell?? Jo tidligere, jo bedre:D

Opprinnelig postet av Tina_Marie

Ja du har jo rett i det at han før eller siden må venne seg til å være litt mer selvstendig. Dette er jo en fin mulighet til å lære han dette.
Litt lubben er vel bare forbokstaven vil jeg nok si, he he

Slik ser han ut til vanlig, så du ser han har utnytta beitesesongen til de grader

Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2007 :  22:33:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Er nok mye gass da ;) Men er nok best å vende han til å være alene!
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 08/07/2007 :  23:08:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Han var litt lubben ja :)
www.hestene.no Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 09/07/2007 :  03:47:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Villhester" har det med å bli feite på det første vårbeitet - men utover sommeren blir beitet magrere, og hestene må bevege seg mer for å få nok mat.

Her ser jeg at det er en Haflinger som har fått noen kilo for mye - men: Har den ferie, eller er den i aktiv bruk?

Sommerbeite er det mange hester som setter pris på...... - og det synes jeg vi skal unne dem.....

Ikke alle hester er i "topp konkrranse-kondisjon" hele året....
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 09/07/2007 :  09:49:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
"Villhester" har det med å bli feite på det første vårbeitet - men utover sommeren blir beitet magrere, og hestene må bevege seg mer for å få nok mat.

Her ser jeg at det er en Haflinger som har fått noen kilo for mye - men: Har den ferie, eller er den i aktiv bruk?

Sommerbeite er det mange hester som setter pris på...... - og det synes jeg vi skal unne dem.....

Ikke alle hester er i "topp konkrranse-kondisjon" hele året....

Opprinnelig postet av T. Boysen

Takk for alle svarene.

Svar til Trine B.
Han har ferie og brukes ikke i det hele tatt nå som han går på beitet. Det ville dessuten blitt vanskelig med tanke på avstanden til beitet han går på nå. Her hjemme brukes han kun som hobby hest, d.v.s. turridning, western, litt sprang men ikke noe hardt (max 1 time per dag). Han ble sluppet på sommerbeitet den 2 juni så han har jo gått der en stund nå. Når det gjeder det med at beitet blir magrere så er nok ikke dette tilfellet her, desverre. Han går sammen med 3 andre på et svært, svært området med masser av mat så det monner i lange baner. Og så fort det blir delvis nedbeitet blir dem flyttet videre til neste beitet av hun som eier stedet p.g.a at de andre hestene han går sammen med trenger kraftig beite (de har lett for å tape seg i motsettning til tassen min). På beitet har han tilsyn hele døgnet så derfor er vi der ikke så ofte. Bildet ble tatt for ca. 2 uker siden, så omkretsen hans har sikkert økt enda litt siden det. (På bildet nr. 2 ovenfor ser du hvordan han ser ut til daglig.)
Selvfølgelig unner jeg kompisen min en herlig sommerferie på grønt gress, (kun det beste er godt nok for han) men jeg er engstelig for at han skal bli forfangen. Foreløpig viser han ingen tegn til det, men jeg vil jo ikke vente til han gjør det, for da er det jo for sent. Hvor stor fare er det for at en hest får "fang". Selv har jeg aldri sett ponnisen min så "drøy og rund" som han er nå, derfor er jeg litt bekymret må jeg ærlig innrømme.
Alternativene er enten å la han bli på dette sommerbeitet enda en måned til eller ta han hjem hit hvor han blir stående alene. Vi er hjemme hele tiden, men det er ingen andre hester her før i midten av august.

Hva ville du valgt i denne situasjonen T. Boysen?

Hilsen hu "Hønemor" på Skogli Stallen

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 09/07/2007 :  17:48:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville iallfall ikke satt en hest som er engstelig alene, alene. Det har den ikke godet av.

Det er ingen mulighet for at han kan trenes litt noen dager i uken ?

gresset utover nå blir magrere, dette er den tiden på sommeren hvor forfangenhet er minst i faresonen ... selvom det er mye gress utover sommeren, så er det ikke så sterkt og næringsrikt som på våren. At de flyttes til nye områder er egentlig bare bra, blir nok god og rund i magen, men det høye gresset er det som er minst farlig. Det er nedbeitede områder som de hele tiden spiser det nye gresset som kommer opp som er skummelt.

Om det ikke er noe tegn til varme eller økt puls i beina, tror jeg det godt skal la seg gjøre at han blir forfangen nå. Han kan selvsagt bli de, men nå og utover er egentlig den tryggeste delen av sommeren,... det er værre igjen til høsten når det begynner å bli kaldt på natta.

Hold øye med beina hans, så går det mest sannsynlig bra. Men får han forhøyet puls og blir sårbeint, så få han vekk derfra.
Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 14/07/2007 :  14:18:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Jeg ville heller ikke satt han alene, tror det bare kommer til å forverre situasjonen ved å trene han opp til å stå alene. Du må ta små skritt for å trene opp en hest til å bli mer selvstendig, her er det mye snakk om hestens selvfølelse og flokkinstinkt.

Som summer sier, så kan du ta det rolig mht forfangenhet. Det er ikke så mye næring i gresset nå, og han er tilvendt gress, så faren for det er minimal.

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 15/07/2007 :  02:10:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser ut som andre har svart for meg - altså å la ham gå og kose seg, og faren for forfangenhet er liten.
Tør nesten ikke tenke på hvordan min lille gompegampedame ser ut nå - og jeg kan nok ikke skylde på "barn i magen" - enda. Men forhåpentllig om 11 måneder....
Fortsatt god sommer.
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 15/07/2007 :  08:25:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Lille runde ponnisen min kommer hjem i dag. Han er begynt å bli varm i beina sine og er tydelig sårbeint når han går, så nå jeg tør ikke ha han på beitet der lengre. Jeg håper inderlig ikke han har begynt å bli forfangen allredet (han viser ingen typisk "fang" stilling heldigvis). Og selv om faren for fang er mindre nå, så tar jeg ikke sjansen å vente på at han kanskje blir det. Transporten er allredet ordnet, så jeg regner med å ha han her hjemme i løpet av ettermiddagen.

Jeg har imidlertid en reserveplan om han ikke skulle greie å roe seg ned her alene. Det er mulig jeg kan få lånt en hest vi kan ha her sammen med han. Men jeg skal nå se åssen det går først. Jeg har noen løsninger iallfall.

Han har da i det minste hatt 1 1/2 måned ferie nå. Det er da noe. Jeg ser jo at tassen ikke har så godt av å bare gå slik å spise uten å trimme seg litt samtidig. Neste år vurderer jeg derfor å sette han bort til fjellridning eller ut på for el. så han kan få brukt seg litt mens han beiter.
Men det er jo lenge til det da. Får vel ta årets sommer først

Takk for mange svar. Jeg skal oppdatere dere om hvordan det går med han, når han nå kommer hjem.

Stoooor hilsen fra Annette kronisk hønemor

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 15/07/2007 :  14:16:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
med de beinsymptomene er det helt rett og fjerne han fra beitet. han vil neppe få noen videre problemer, siden da gresset er borte :) Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2007 :  17:44:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Nå har ponnisen min kommet hjem til stallen og han er usedvanlig mye roligere enn jeg først trodde han ville være, når han gikk her alene. Da han kom slapp vi han rett ut i luftegården slik at han skulle få "fly" fra seg evt. uro før han ble satt på stallen for natta. Han kom ved åtte tiden på kvelden og fikk gå ute til klokka elleve. Det eneste han gjorde var å trave et par runder, knegget litt og deretter begynte han å gresse. Det er nesten ikke gress i luftegården hans, men det er jo bra med tanke på årsaken til at vi tok han hjem. Mer urolig enn dette var han ikke noe jeg syntes var overaskende bra. Til vanlig når jeg rir ut med hoppa vår og han blir igjen hjemme pleier han å løpe som besatt og hyle og hyle til han skummer av svette, så "ja" jeg ble veldig overrasket over hvor bra det gikk nå. Om kvelden da jeg satte han i stallen var han litt urolig, men roet seg etter en times tid. I dag morres var han helt avslappet og jeg fikk trent han lett uten problemer. Faktisk var han mye mer konsentrert enn hva han ellers pleier å være, når hoppa vår også er hjemme. Det ble bare lett trening, siden han nå bare har gått og beitet i lang tid. Vi starter sakte og forsiktig. Jeg fikk t.o.m klippet nakke/øre hår og hovskjegg, gitt ormkur og vasket hele han uten store protestene, noe som ellers pleier å være en langvarig "kamp" og tålmodighets prøve. Så dette gikk over all forventning, foreløpig iallfall Det var utrolig godt å få han hjem nå, men om han er like glad tviler jeg vel heller på. Det store frodige beitet med flere kompiser/damer frister nok mer enn å måtte jobbe her hjemme og få begrenset med for i rasjoner. he he
Om 2 1/2 uke så kommer dama hans også hjem. Tenker det blir stas jeg

Gå til toppen av siden

Therese & Gubben

» VIP

Skrevet - 17/07/2007 :  12:05:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en shettis og en døl og de har kun hverandre og dermed noe avhengig av hverandre. Dølen er nok mer "selvstendig" mens shettisen er mer avhengig av kompisen sin. Men det er da engang slik at jeg får ikke brukt mini`n noe særlig og han må være en del alene hjemme. I begynnelsen klikket det helt for han, steilet og skrek i boksen. Fortsatt må han stå i boksen (strømgjerdet løper han lett igjennom), men han er nå helt rolig. Jeg kan nå bare leie han inn i boksen i luggen når vi skal dra på tur! Han vet nok godt hva som skal skje, men skjønner nok at "slik er det bare". Min mening er at alle hester har godt av å lære seg å være alene en gang i blant! Selvsagt var det fælt å stenge stalldøra og dra på tur mens han stod igjen og steilet og skrek. Men etterhvert skjønte han nok at vi kom igjen og han har også fått selskapskanin i boksen :-) Shettisen har forrytter og det som er interessant er at han jobber MYE bedre alene på tur/trening enn om dølen er med! Virker som han konsentrerer seg bedre! Og han gjør ikke noe nummer av å dra på tur alene heller (selv om dølen da står igjen og roper). Hestene er flokkdyr ja og en bør ikke ha en hest alene som en permanent løsning! Men er det perioder en er nødt til å ha hesten alene, enten om det er av helsemessige eller praktiske årsaker er jeg ikke tvil: hesten har godt av å lære seg å være selvstendig! =) Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 17/07/2007 :  17:19:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har en shettis og en døl og de har kun hverandre og dermed noe avhengig av hverandre. Dølen er nok mer "selvstendig" mens shettisen er mer avhengig av kompisen sin. Men det er da engang slik at jeg får ikke brukt mini`n noe særlig og han må være en del alene hjemme. I begynnelsen klikket det helt for han, steilet og skrek i boksen. Fortsatt må han stå i boksen (strømgjerdet løper han lett igjennom), men han er nå helt rolig. Jeg kan nå bare leie han inn i boksen i luggen når vi skal dra på tur! Han vet nok godt hva som skal skje, men skjønner nok at "slik er det bare". Min mening er at alle hester har godt av å lære seg å være alene en gang i blant! Selvsagt var det fælt å stenge stalldøra og dra på tur mens han stod igjen og steilet og skrek. Men etterhvert skjønte han nok at vi kom igjen og han har også fått selskapskanin i boksen :-) Shettisen har forrytter og det som er interessant er at han jobber MYE bedre alene på tur/trening enn om dølen er med! Virker som han konsentrerer seg bedre! Og han gjør ikke noe nummer av å dra på tur alene heller (selv om dølen da står igjen og roper). Hestene er flokkdyr ja og en bør ikke ha en hest alene som en permanent løsning! Men er det perioder en er nødt til å ha hesten alene, enten om det er av helsemessige eller praktiske årsaker er jeg ikke tvil: hesten har godt av å lære seg å være selvstendig! =)

Opprinnelig postet av Therese & Gubben

Ja jeg er skjønt enig i det. Når Heffalompen og Stjerna står her sammen er han helt hysterisk og nærmest krakilsk om vi tar ut hoppa og forlater han hjemme alene. Men nå som han kom hjem til stallen og det ikke var noen andre hester her, virket det som om han tok det mye mye lettere og aksepterte det fra første stund av. Og det er som du sier at samarbeidet mellom deg og hesten blir noe helt annet om man er alene med hverandre slik som vi er nå.
Det er 20 dager til hoppa vår kommer hjem ifra hingstslippet, og jeg skal virkelig utnytte godt den tiden jeg har med vallaken min her hjemme alene, til å trene han.
Annette

Gå til toppen av siden

Trollungenmin

Skrevet - 29/07/2007 :  14:43:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jo bare bra at hesten lærer å gå litt aleine da! Jeg tar noen ganger hesten min hjem og lar a gå å beite her, nå f.eks. har a vært her fire dager, alt gikk helt bra, til i dag... I dag har a løpt rundt og rundt og blitt kjempe svett, så dro jeg opp i stallen med henne og der roa hu seg med en gang! Så det er jo ikke nødvendigvis den første dagen som er verst! Men, det høres jo ut som om det gikk bra med hesten din da! Det var bra det da Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.89 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.