hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Innri 3åring
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Innri 3åring
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Stor&Liten

» VIP

Skrevet - 31/07/2007 :  12:08:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her spiller jo også størrelses-forholdet mellom hest og rytter en rolle da!
Det er jo en viss forskjell på om en voksen mann på 80-90 kg rir en spinkel varmblods, eller om en jente på 40-50 kg rir en kraftig fjording...
I tillegg er det jo forskjell på både gemyttet og psyken til en fjording, kontra en mere typisk "edel ridehest"
Fjordingen har ofte en sterkere psyke, og en høyere toleransegrense for hva den tåler før ting går galt

Jeg er forøvrig enig i at man ikke skal gå for fort frem med unge hester. Både med tanke på at de blir fort ukonsentrerte og at de fysisk ikke er klare for store belastninger.

Men det er jo forskjell på å jobbe på en bane - hvor man krever mye av hesten og den må konsentrere seg. (+ at den kanskje synes det er litt kjedelig!?) Eller om man rir på en tur.

Selvom 20 min kanskje er nok på bane, kan man nok ri 1 time eller mere på tur hvis man tar det rolig, og terrenget ikke er så krevende.
De fleste hester synes dette er gøy, og det gir nyttig miljøtrening.

Tror det også er viktig å gi hesten hviledager innimellom så den kan fordøye det den har opplevd, og la musklene komme seg etter anstrengelser.
Gå til toppen av siden

LineWara

» VIP

Norway

Skrevet - 31/07/2007 :  19:32:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLineWara  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLineWara  Svar med kopi av melding
en treåring er jo fremdeles i vekst, og mye ridning (4-5 dager i uka..) er belastende til ledd og sener uansett hvor tung rytteren er, pga myke ledd og sener, og voksing i rykk og napp...
men du sier du har "trent" den med lange leieturer og div, så da er den nok allerede grunntrent og sånt, men å ri den 5 dager i uka med en gang er mye, for mye syns jeg (og tydeligvis flere her..).

vi har også en treåring som vi red inn i vår.. flyvert er en positiv, sprek og godt grunntrent kaldblods. men han er fremdeles vår lille baby, og vi rir maks 3 ganger i uka. han er, som de fleste travere, kjørt inn tidlig og har en god grunnform. vi har også longert og sluppet han på ridebane, noe han digger, men blir raskt sliten av, pga det er andre muskler enn kjøremusklene som brukes og psykisk slitsomt.

vi kjører også, mye bakker og litt på travbane, med lett vogn og ikke noe høye krav til hurtighet, kun rolige intervaller i hans tempo.
vi red han inn pga at han var stri og egen foran vogn, og ubalansert. du kan si vi satte oss på for å "sjefe" over han på en ny måte, siden han er en ganske egen og hingstete tøffing. han er smart, og fant raskt ut at ridning var jo gøy. vi begynte med skritt i 10-20 min på bane, 1-2 ganger i uka, volter og 8-tall, skritte over og rundt bommer, flytte for sjenkel og sånt..

vi har ingen planer om å gallopere han enda, ikke pga travkarrieren, men pga belastningen det er, og hans balanse. vi skritter og traver, rir mye i bakker, og korte fjellturer i skogen, og litt dressur.
han har også 2-3 dager fri i uka, 1-2 dager med kjøring, og 2-3 dager lett ridning.

treåringer er fremdeles små barn, ikke minst fysisk, men også psykisk.

*** www.hesteliv.com ***
"the horse dosen't care what you know
till he know how much you care..."
Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Skrevet - 01/08/2007 :  15:59:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ifølge min store, kloke bok om unghester står det at musklene trenger 48 timer for å innhente seg helt etter aktivisering. Vil tro det da gjelder for alle normalt friske hester. Og hvis man skal se på forskjell på hestetypene vil en fjording gjerne ha mer av de raske muskeltypene i forhold til en fullblodstype som vil ha mer utholdende muskler og lengden på treningsøktene vil jeg anta heller bør være noe kortere for fjordingen og andre type tyngre, sterke hester?

En annen ting du kanskje også bør tenke på er at hesten nå er kjempemotivert og ivrig til å lære nye ting og det er flott, men alle i en opplæringsfase kommer til stadier der ting "stopper opp" og i de tilfellene vil jeg tro det er lettere og holde en hest motivert når den er vant til å se gleden ved de tingene den har lært og gleden ved og kunne gjøre dette godt inntill den er klar for å utdannes videre?

Gå til toppen av siden

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 04/08/2007 :  15:13:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
Det var dette ''treneren min'' rådet meg til, å ta det i hans tempo. Men nå har jeg bestemt meg for at Tassens tempo er for fort for ham selv.. Han blir jo ikke sliten, men likevel. (Leide ham forresten ikke lenge når han var et år gammel, da gikk han som oftest på beitet eller korte turer for å bli vant med trafikken. Ble litt feil forklarelse her...)

Men tusen takk for deres syn; gjort er gjort, men jeg tror ikke det har hatt noen skade=) Nå står han på beite fem minutter herfra, og der skal han stå stille i et par uker, og så begynner jeg treningen fra starten av=)
Takk for at dere fikk meg til å tenke fornuftig...
Treneren min er i alle fall IKKE det.

Tusen takk:)

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.