hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Innri 3åring
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Innri 3åring
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 28/07/2007 :  23:09:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
Jeg holder nå på å innri treåringen min, en liten fjording.
Jeg begynte med å ri på tur, siden han liker seg best på tur og jeg vil at han skal se på ridning som morsomt.
De første par gangene jeg red ham, red vi kun i skritt. (har tømmekjørt og longert ham en del så han kan tøylene).
Tredje dagen travet vi litt, og det gikk helt fint.
Treningen etter det tok han et par galoppsteg, men ellers en del trav. Og så gangen etter der galoppere vi litt, men ikke mye. Etter det har det vert litt bane også, og han galopperer helt greit på tur og på bane (jeg hadde merket det om han ikke var sterk nok). Han bøyer seg fint i volte på galopp, og han kan fult og holdent sjenklene.
Herregud, jeg har brukt en uke på å lære han alt dette!

Er det noe som er skadelig for ham i og med at dette har gått så fort? Nå har han blitt ridd i ca. tre uker, men jeg rir ham ikke slik at han blir skikkelig sliten, altså..
Jeg har også latt andre ryttere ri ham litt, for han er litt av en enmannshest, så jeg ville la ham bli vant med andre før som sist;)

Men er dette skadelig for ham?

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3

VitaRosita

Norway

Skrevet - 29/07/2007 :  00:29:32  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingVitaRosita  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVitaRosita  Svar med kopi av melding
Hei! Tror ikke det vil være en skade for hesten, at flere rir på ham. Hvis de personene som rir hesten kjenner han, og vet hvordan en skal ri en nyinnridd hest tror jeg ikke det vil være skadelig for han. Som jeg har erfart er noe av det "viktigste" når man rir inn en unghest, er å ha det gøy med hesten. Hesten skal syntes at treningen er morsom og innteressesant. Det skal ikke bare være samme rutina hver dag, for detb blir fort kjedelig og hesten går lei treninga. Da kommer som regel uvanene o.s.v.

Håper dette var til noe hjelp, lykke til videre:)

Travere kan hvis de vil de også;) Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 29/07/2007 :  12:13:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Er ingen skade at andre hester rir han også, men noe jeg reagerte på er at du gikk vel kanskje litt VEL fort frem? Hesten er bare 3 år og fortsatt i vekst. Jeg skal nå ha 3 åring selv, som jeg skal ri inn, å jeg skal hvertfall ikke ri mer enn MAKS 2 ganger i uka, gjerne mindre eller ingenting innimellom.

Det kan være fysisk skadelig for han om du rir på han for mye når han fortsatt er så ung - å fortsatt i vekst. Ellers gratulerer så mye, må være morsomt med en så arbedsvillig hest! :)

Din hest er ditt speil som uforfalsket gjengir dine dårlige sider.
Se din hest i øynene - og la deg ikke skremme av sannheten.

Sweet Sandore - Jeg elsker deg! <3
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 29/07/2007 :  12:33:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville nok også gått noe roligere fram med tanke på hyppigheten i treningen. At andre rir ham gjør nok ingenting, bare dere er helt enige om "hvordan", slik at det ikke fører tilo forvirring for ham.
Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 29/07/2007 :  23:10:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
HNan er vant med å bli trent mye fra han var et år gammel med longering, frilongering, løshoping, tømmekjøring, tur på fjell, leie lange turer hvor jeg løper ved siden av, og andre anstrengende ting som gjør ham sliten, så det å bli ridd ca 5 ganger i uken gjør ham ingenting.
To av gangene er med en annen rytter som har hjulpet meg å innri en annen hest jeg har innridd;P
Og vi begge er å ca. førti kg, så det er jo ikke tunge lasten for en fjording akkurat.
Så det med å bli ridd så ''hardt'' tar han nok ingen skade av, i og med at han er vant med longering osv..

Gått for fort fram har jeg tenkt litt på, men jeg har jo ikke gjort annet enn å gjøre det han er klar for. Når han er hyper og vil løpe første gangene jeg rir ham, ser jeg ikke noe galt i å la ham galoppere litt, men skikkelig galopp hadde jeg ikke før cirka en uke etter jeg begynte med ham, og nå rir jeg ham cirka som en vanlig hest, og er han svett har det skyldes litt med varmen også, og han er minst like ivrig dagen etter=)

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 29/07/2007 :  23:29:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er stor forskjell på longering og arbeid under rytter ..... Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 29/07/2007 :  23:48:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Hvorfor bruke en unghest så mye i starten? Jeg tror at de kan bli raskere lei og utbrent enn om man tar det sakte. Hvorfor skynde seg avgårde?
Ellen Gå til toppen av siden

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 30/07/2007 :  00:00:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
Lei er han ikke, og det har han ikke vert på to år, selv hvor mye jeg har trent ham;) Selvfølgelig er han ikke særlig begeistret for å ''trave meningsløst rundt og rundt'' flere dager på rad, da vil han heller ut på tur=) Det er derfor jeg som oftest rir på tur med ham (og så klart også bakketrening på bane, og vanlig ridning på bane over bommer f.eks) slik at førsteinntrykket av ridning har blitt kjempegøy=)
Han kommer mot meg og vrinsker når jeg skal hente ham inn, og han blir spesielt ivirig når han ser at jeg har med leietau=) da vet han at noe morro skal skje=)
Det er rett og slett vidunderlig å ri ham, og det meste er at ørene står opp og rett frem hele tiden (unntatt siste meterne før vi kommer til stallen, da vil han aller helst ri lenger av en eller annen grunn)

Nei, lei er jeg ikke redd for at han skal bli=) Jeg gjør jo det samme fra ryggen hans som jeg har gjort fra bakken, og det har han elsket i to år:)

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3
Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2007 :  00:29:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Min mening er at hesten trenes i for mye.

Du sier at han er allerede vandt fra 1 års alderen med løshopping, lange turer osv, en åring skal IKKE gå lange turer, i starten er det snakk om kvarters tid.
De blir fort slitne og dem klarer ikke å konsentrere seg like enge som en voksen hest er i stand, se det som forskjell på et barn og en voksen - kanskje det lyser opp da..
Og for å ikke snakke om belastningen på ledd etc.

Du sier at han ikke lei, men allikevel innrømmer at han trenes lenge, mye med andre ord.
Men det ser ut til at du har bestemt deg for at du synes at han trenes greit, men om du leser de andres innlegg så ser man gjerne at det blir fort for mye, men hei - din hest
Selv synes jeg at en 3 åring ikke skal rides mer en max 2-3 ganger i uken, helst variert med kjøring, leiing etc.

NÅ er hesten din klar for belastning, lange turer opp i fjell osv - må si jeg reagerte litt når dette ble gjort ved 1 års alderen.
Min unghest som snart er 2.5 år gammel fikk jeg da han var 8 mnd. i Starten var det korte leie turer - miljøtrening i trafikk etc. Det er i en alder fra 2 som er meget viktig at hesten får klatre i skogen, man skal belaste leddene - men ikke over belaste! Noe som er fort gjort.
Nylig nå har vi startet å gått leie turer med jevnlige pauser, på over en halvtime, men ikke fult så enge med vogn enda.

Hvorfor ha unghest når man ønsker å haste med ridningen? Det er noe av det mest tåpeligste jeg ser.
Men til saken, slik du trener ham nå - virker greit, men synes fremdeles at 5 ganger i uken er for mye, uansett om det kun er i rolig tempo e.l - la hesten fordøye det nye den har lært før den blir kastet ut i noe enda nytt.
Ta turer, lei / tømmerkjør, ri - men ikke alle tingene flere gangen i uken!

Men du får ha lykke til.

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 30/07/2007 :  16:02:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Du sier at han er allerede vandt fra 1 års alderen med løshopping, lange turer osv, en åring skal IKKE gå lange turer, i starten er det snakk om kvarters tid.
De blir fort slitne og dem klarer ikke å konsentrere seg like enge som en voksen hest er i stand, se det som forskjell på et barn og en voksen - kanskje det lyser opp da..
Og for å ikke snakke om belastningen på ledd etc.

Her må jeg bare si meg kjempeuenig ... en åring har ikke vondt av å komme seg ut i skog og mark. tvertimot, den har kjempegodt av det. Det er når de er små de bygger opp kroppen sin for framtiden. HAr du sett unghester leke sammen ? det kan gå i ett hele dagen med små sovepauser.

En åring blir IKK Efort sliten. Da er det noe galt med åringen. Den blir sliten psykisk, men IKKe fysisk. Hestene har godt av å få være med på turer sammen med mor fra de er helt små. da begynner man selvsagt pent, men man kan fint ta med seg små føll på lengre turer. Hvordan skal de ellers lære seg og bruke kroppen sin ? Leieturer med en åring som ikke kjeder seg er bare superbra. De færreste kan tilby unghestene sine enorme varierte områder og mange unghester og leke med.

Det man IKKe skal gjøre med unghester er å kjøre de HARDT i vogn, longere, og ri på dem. Det er det som er belastning.

Lystbetont kos og lek og turer i skog og mark er bare bra.

se vor mye hester på fjellbeite som føller ute osv beveger seg.

Det er naturlig for hester med bevegelse. Også de små. Mye mer enn vi noen gang greier å bruke dem.
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 30/07/2007 :  16:12:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det er viktig å begynne treninen tidlig, da variert, ROLIG trening, som leieturer i terreng osv. Da bygger man opp den stabiliserende muskulaturen. Så det er bra her, ser det ut som.
Det jeg derimot reagerer på her, er at en 3-åring etter en uke med ridning allerede blir ridd som en voksen hest. Galopp på tur, trening over bommer osv. Og at den blir ridd så ofte som den blir.
Skjønner at det kan være vanskelig å ta det rolig, ettersom alt går så bra, men her kan man gjøre seg selv en skikkelig bjørnetjeneste med å gå for fort frem med belastningen. Tenker da på slitasje som kan vise seg senere.
Og, er du helt sikker på at hesten er fullstendig utvokst? Det er nemlig VELDIG viktig at den ikke blir for hardt belastet mens den vokser...

(Edit fordi jeg trykket på "send svar" midt i en setning, hehe...)

Drep ikke fluen på din venns panne med øks....
Redigert av - Spendas den 30/07/2007 16:16:37 Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 30/07/2007 :  16:12:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg for min del mener at en hest som er under innridning IKKE skal rides mer enn max 2-3 ganger i uken, som don-Pedro sier, og øktene skal heller ikke være for lange. Når man rir inn en hest så er det jo tross alt for å få hesten til å forstå hjelperne og sånt... Og dette blir møkk kjedelig om man holder på for lenge!

Men som andre sier, det er din hest og du får ri den inn som du vil, men vær klar over at det kan bli konsekvenser av det... Men noen hester er jo lærevillige og vil ha alt inn med en gang, mens andre må ha det inn litt etter litt..

Jeg for min del synes denne hesten blir ridd for mye.
Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2007 :  21:04:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Selvsagt skal unghesten ¨bruke¨ seg, men til lange turer i vanskelig terreng en lang økt, synes jeg man skal vente til hesten er vertfall 2 år.
Leing i skog og mark, er utrolig viktig - men man trenger da ikke å overdrive over skyene, det går jo ufattelig mye energi og bevegelse i lek, så å dra med en ung åring på lang tur over en timer er vertfall ikke noe jeg gjør.
Hva gjør man om føllet blir sliten eller lei, psykisk eller fysisk. Unghesten burde få ville når den trenger, og ikke være nødt til å gå konstant i lang strekning, med mindre man kan sette sed ned noen timer og la dem kvile / sove.

Misforstå med rett, leiing i skog og mark i forskjellig terreng er BRA! Med min unghest startet jeg å gå lengre strekninger i 2 års alderen, ettersom da han var et stod han i løsdrift med flere andre jevnaldrene, godt terreng - og å legge opp en langtur på over 1 time må jeg si kan fort bli for mye.

Denne hesten ble på en måte "innrid" da den var 1 år, og som 3 års alderen ridd som en voksen hest. Jeg legger opp skjema tilpasset alder og nivå på oppgaven, det blir 2 starter, første når hesten er føll og senere skal alt læres likt - forsiktig og rolig ved innridningen, ikke å gjøre det om til 1, da lærer man hesten bare at : nå sitter jeg oppå det, dette betyr venstre og høyre og så kjører man full guffe trening. Når skal hesten fordøye dette, og være helt selvsikker på jobben den skal utføre senere.

Jeg har vertfall ingen hast, ser på hesten hvordan den tar treningen, som trådstarter også gjør - men allikevel ville jeg IKKE hastet treningen, nettopp grunnet den unge alderen.
Hesten er utrolig lærevillig og man kan virkelig se gnisten den legger i arbeidet, det får være det samme, eller skal man kanskje innri en 2 åring for den synes det er gøy? Det jeg gjør er at jeg gjør treningen mer morsom og variert uten å nødvendigvis gå lengre i treningen om det ikke passer til alderen etc.
Men nå har hesten din vært gjennom alt, så nå er det bare å passe på at hesten holder psykisk og fysisk fremover ved å ikke legge for mye krav på den.

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen.
Redigert av - Don-Pedro den 30/07/2007 21:19:56 Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 31/07/2007 :  00:53:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hester på 3 år er fremdeles babyer i mine øyne. Når jeg rir inn en 3-åring, så rir jeg ca 15-20 minutter ca 3 ganger i uken. De andre dagene tømkjører, longerer osv jeg istedenfor. Det er viktig å ikke overdrive, ryggen til hesten skal vare hele livet, og det er trist med salryggede hester på 7 år.... (Skulle kjøpe en NV for noen år siden, og den var salrygget den!!! )

HASTVERK ER LASTVERK!!!

Gå til toppen av siden

Muzikaa

Skrevet - 31/07/2007 :  11:30:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMuzikaa  Svar med kopi av melding
Enig med Torhild her!! I f. eks Danmark, på flere av de store konkurransestallene er det vanlig at man rir inn hestene som 3 års, hvor de blir ridd 1-2 mnd, og deretter lar de dem få fri til de er 4, og så fortsetter de tilridningen da, når hestene er bedre utviklet. Husk hestens skjelett er ikke utviklet før først ved 7 års alderen! Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 31/07/2007 :  12:06:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg er enig i treningsmengde, men ville bare si at unghester har godt av å få komme seg ut på turer, gjerne sammen andre hester. Selvsagt skal en unghest få hvile akkurat når den trenger det.

Men ville poengtere at jeg er enig i alt annet mtp 3åringen. En treåring vokser gjerne MYE, og skal belastes LITE. Jeg har en unghest selv, og planen med den er hvis jeg fortsatt har min lette hestepasser, at hun skal sittes inn som 3 og et halvt åring, for så å trenes mye foran vogn den sesongen, og ris inn som god fireåring. Og da veldig forsiktig.

Jeg synes faktisk treårs sesongen ofte er den værste å ri inn på, iogmed veldig mange har stor vekst da.

Jeg ville heller ikke latt mange forskjellige ridd hesten så tidlig. Men det er meg.

Jeg tror ikke man kan gå ut fra om hesten kommer løpende til porten eller ikke. At hesten synes det er morsomt å ri på tur er ikke ensbetinget med at den har godt av det ..
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.