hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - klappehingst!??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 klappehingst!??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Vetle Birna

» VIP

Skrevet - 24/07/2007 :  20:44:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
heisann? jeg lurer bare? hva err en klappehingst?:P

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 24/07/2007 :  20:59:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Det er en hingst som bare ar en testikkel nede i pungen. Den andre er oppe i lysken.
Ellen Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 24/07/2007 :  23:44:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Neida, det er en hingst som har lært å klappe på komando!!! *ler*
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 25/07/2007 :  01:21:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
En klapphingst er som tidligere beskrevet en som bare slipper ned den ene steinen i pungen.
En slik hingst vil aldri bli kåra, og bør kastreres så fort som mulig, da den er fullt i stand til å bedekke. Men siden klapp-genet er arvelig, gjør man alt for å stoppe det.

Å kastrere en klapphingst er forøvrig en større operasjon enn vanlig kastrering, da man må finne den testikkelen som også ligger inni hingstens buk. Hvis man ikke finner den, blir hesten hingstete hele sitt liv, da denne testikkelen vil produsere hormoner.

Det er derfor et stort ansvar å få en klapphingst - den bare MÅ kastreres!
Gå til toppen av siden

SofusOgMarlene

» VIP

Skrevet - 26/07/2007 :  19:01:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSofusOgMarlene  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSofusOgMarlene  Svar med kopi av melding
En av våre hester er "tidligere" klapphingst. Når han skulle kastereres måtte han legges i full narkose. De leitet en stund etter den siste testikkelen, men fant den heldigvis helt oppe ved magesekken!
http://www.piczo.com/EliasnesSofus Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Skrevet - 01/08/2007 :  16:30:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det ikke urhingst som har en testikkel som ikke triller ned? Og klapphingst er en hingst som er forsøkt kastrert, men at det under kastrasjonen har gått feil så en testikkel har smettet opp i bukhulen?

Ofte er både klapphingster og urhingster nesten umulig og hådtere da den økte temperaturen på testikkelen gjør at hingstemannen produserer over tusen ganger mer testostron, HELE TIDEN, enn en vanlig hingst UNDER BEDEKNING! Har jeg hørt.

De har ofte mye mer muskelmasse og ser derav veldig hingstete ut og hormonforstyrrelsen sliter ofte vanvittig på hjertet.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 02/08/2007 :  01:01:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Klapphingst slipper ned en stein, en urhingst slipper ingen steiner.

Begge er proppfulle av hormoner, som det sies, og de bør absolutt kastreres - ja, eller "la dem slippe" et stressende og lite hyggelig liv, både for hingstene selv - og for eierne.
Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Skrevet - 02/08/2007 :  12:49:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva heter det da når kastrasjonen ikke er vellykket og en testikkel smetter opp i buken? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 03/08/2007 :  02:56:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da vil en ansvarlig veterinær forsøke å operere igjen, for å finne - og få UT - den andre steinen.
Vil anta at dette kan skje på unge hingster som er i ferd med å slippe begge ned, men at den ene enda kan "hoppe tilbake" pga. stress - og at - hehhh - tassen forsøker seg på å forbli "hingst"....

Men altså - og seriøst - klapphingster og urhingster MÅ opereres - uansett!!

En "hingst" som er hundre ganger hingst i sin oppførsel - og som i tillegg IKKE må komme i nærheten av hopper - ja, DET unner jeg ingen!
Gå til toppen av siden

hhh

Skrevet - 08/08/2007 :  00:42:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Men altså - og seriøst - klapphingster og urhingster MÅ opereres - uansett!!

En "hingst" som er hundre ganger hingst i sin oppførsel - og som i tillegg IKKE må komme i nærheten av hopper - ja, DET unner jeg ingen!

Opprinnelig postet av T. Boysen

Det var da voldsomt til kategorisk uttalelese. Ofte kan det nok være slik du sier, men absolutt ikke bestandig.
Vi har en 6 års klapphingst, snill og grei som noen. Han fungerer som "onkel" for higsteføllene våre, når de blir skilt fra moren. Han har stått ved siden av hopper på stallen, og kan gå ute med de andre hingstene og vallaken her uten problem.
Han er forsøkt kastrert, men den siste steinen ligger så langt oppe i buken at vi gav opp. (Vi fjernet heller ikke den som var kommet ned)
Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Skrevet - 08/08/2007 :  18:23:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
kanskje hans testikkel ikke lenger fungerer? Kjekt å høre at det går bra i noen tilfeller også! :)
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 09/08/2007 :  04:41:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det kan skje, at kroppsvarmen "dreper" testikkelen/testikloene inni kroppen, så den/de ikke får produsert hormoner - og slett ikke sæd, så klapphingsten oppfører seg som en vallak.

Men det er dessverre ikke det vanligste med slike "hingster", etter min erfaring gjennom ca. 40 år med hest.

En klapphingst KAN bedekke, mens en urhingst ikke produserer befruktningsdyktig sæd, MEN har mer enn nok av hormoner, som gjør den vanskelig å håndtere.

En delvis kastrert klapphingst, med den andre testikkelen "drept" av kroppsvarmen KAN nok fungere bra - som beskrives. Da er LYNNET til "hingsten" og rasen av betydning i forhold til å "gå med hopper".

Ja, i vår stall har vi flere ganger hatt "sent-kastrerte" vallaker, som ter seg som hingster, og springer på alt av hopper. Noen ganger "roer" det mærrene, så de tror at de har "fått sitt", og flokken roer seg, mens andre ganger blir det "baluba" i flokken, med hopper som er "voldtatt" og har sår og skrammer over hele bakroppen, og de ikke får "fred" - hele sommeren.

Ja, det er mangt man må ta hensyn til.....

Og altså: En ukastrert klapphingst KAN bedekke, mens en urhingst "bare" sliter med hormonene - til alles frustrasjon.

Til slutt: I Avlsplanene til hesterasene er det HELT klart skrevet at klapp- og ur-hingster MÅ kastreres - eller "tas ut" - så de ikke fører dette genet videre, da det dessverre er arvelig. Ja, det er så strengt at hvis hopper avler klapp-/ur-hingst, så bør de ikke avles videre på.

At jeg beskrives som "kategorisk" - det er jeg slett ikke. Jeg bare formidler det som ALLE hesteraser har som "program" for sin rase - enten det er islender, døl, nl, eller en hvilken som helst hest som er lovlig avlet.

HVIS det dukker opp klapp-/ur-hingster, så blir dette øyeblikkelig tatt hånd om, og man prøver snarlig å finne ut om det kommer fra hoppa eller hingsten.

Hvis noen IKKE melder fra om at de har fått en klapp-/ur-hingst, kan dette få alvorlige følger for den videre avl av rasen/hestetypen - enten det gjelder Fjording eller varmblods ridehest.

Jeg har selv vært med på unghestutstillinger, hvor et par av ett- to-åringene av hingster ikke hadde "sakene" på plass - og de fikk selvfølgelig ikke sløyfe - MEN et år til å "produsere" begge steiner ned - hvis ikke, var det UT - OG med streng ordre om å kastrere (- eller værre...).

NÅ var jeg BOMBASTISK!!! For dette er faktisk en alvorlig sak - en genetisk feil som på sikt kan skade hele avlen - uansett rase eller type av hest.

Jeg VET at enkelte personer har en klapp-/ur-hingst - og at dette sikkert er OK hester, men HVIS disse bedekker eller "herjer" som hingster - så vil det ikke være bra - OG jeg synes "synd" på en slik "misforstått hingst". ALT i hans verden blir jo bare "galt" - hvis han får fortsette å være "hingst"....

For ikke å snakke om hvor "frustrerte" hoppe-eiere blir av å ha en sånn i nærheten. Damene blir kontinuerlig "voldtatt" og får ikke fred på beitet, og "naturen" glør at de blir brunstige gang etter gang, blir "bedekket" og herjet med, uten at de kan avvise "hingsten" ved at de har blitt drektige.

Det an derfor bli et svært stresset sommerbeite, istedetfor en hyggelig ferie.

Altså: Jeg slapp min gamle hoppe med hingst i juni, og etter bare et par dager hadde han "tatt" alle damene, og siden har hestene bare koset seg - hvor noen var pent på om hoppa ville "gå igjen" - dvs. bli brunstig. Men alt har roet seg, og hingst og hopper har nå gått rolig sammen i flere uker. Det håpes derfor at alle damene har "fått sitt", og at hingsten ikke "stresser" mer, siden han har gjort jobben sin.

En klapp-/ur-hingst ville ikke ha oppnådd det samme, og damene ville ikke vært "tilfredse", og hele greia ville blitt mislykket - ehhh - kanskje med ei hoppe bedekt med en "feil" hingst, som ville ha stressa hele sommeren, siden han i virkeligheten ikke "kunne"....

Jeg er ei gammel dame som har drevet avl i mange år, og VET endel om "reproduksjon hos hester".

"Bombastisk" - javel - men AVL er faktisk "seriøst".....

Gå til toppen av siden

hhh

Skrevet - 10/08/2007 :  23:58:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er vel ingenting i mitt innlegg som sa noe om å bruke klapphingst i avl? Jeg viste til et innlegg som kategorisk sa at klapphingster måtte kastreres p.g.a. temperamentet.

Alle hingster må ikke brukes i avl, selv om de er hingster. Jeg har, og har hatt, mange hingster, og bare et fåtall er vist og avlsgodkjent, og det er bare de som brukes i avl.
De fleste hingster kan i rette forhold ha et fullverdig sosialt liv, og det behøver ikke å være ensbetydende med et ensomt og stresset liv å være hingst (eller klapphingst). Som sagt så har vi forsøkt å kastrere vår klapphingst, men det viste seg å være en svært stor operasjon, som vi ikke gjennomførte. I flere andre land er det nesten unntak å kastrere hingster, og det er langt i mellom vallakene. De fungerer som helt vanlige hester allikevel, - noen er skolehester, andre er turhester f. eks.
Gå til toppen av siden

ida-e

» VIP

Skrevet - 11/08/2007 :  00:28:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseida-e  Svar med kopi av melding
dette er jeg elt enig med deg i hhh. hingster kan være like greie å håntere som hopper og vallaker.. og hingster har et masse bedre preg enn vallaker..
jeg personlig mener at hingser bare skal kasterers hvis de blir mannevonne, eler at de er helt ustyrlige.. har selv hatt en 3 års hingst som var kjempe snil.. kunne fint kjøre han på trur sammen med hopper, dette gjelder også vår 2 års hingst.. de er snille å greie, å svært kosee og oppmerksomme,skikkelige god karer

laura..skjønne hoppa mi med stjernebless Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 11/08/2007 :  01:16:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet om og kjenner massevis av snille, lydige og flotte hingster - med eiere som har "gjort jobben", så de kan gå hvorsomhelst uten å lage bråk. Men det er også ansvarsbevisste eiere som VET hva det vil si å ha en hingst - eller to - eller ti - både kåra og ikke-kåra karer.

Men mange steder/staller er det ikke lov å ha hingst, bla rideskoler og der alle hestene går ute sammen. Da måtte det i såfall ikke være "lov" å ha hoppe.... -altså bare hingster og evt. valakker.

Det er hvis hingsten får en uerfaren eier at det kan bli problemer - tildels store problemer.

Det er greit nok å ha en snill hingst - men den dagen han bryter seg ut og bedekker naboens premiehopper av en annen rase - da blir det bråk....
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.