hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stikkskade under hoven
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Stikkskade under hoven
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

KineChristin

» VIP

Skrevet - 20/07/2007 :  22:18:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det noen andre som har opplevd at hesten har fått stikk skade under hoven? Å hva har dere gjort med det? Hva har hovslager/vetrinær gjort med det?

Hoppa mi (som er en liten utbryterdronning) stakk av for en ukes tid siden. Da jentene fikk tak i henne var hun halt, å hadde fått stikk skade under den ene hoven. Såret ble renset og de klemte ut all pussen som var kommet inni der (etter ca 1 døgn kom betennelsen)
Hovslageren har vært å åpnet såret fått rensa det, satt inn "tamponger" med jod blanding og satt på en boots som hun må gå med. Såret skal renses en gang om dagen.
Har fått den dårlige beskjeden om at det var den værst tenkelige plassen å få en stikkskade på. (midt under hoven på kråka) Hun har vært heldig hvis hun ikke har skada hovbenet eller den dype bøyesenen. Så da spøker det visst for livet til hesten min. På grunn av at vi bor der vi bor å at de ikke har kompetanse til å gå lenger inn i hoven.
Vetrinæren vil ikke gi antibiotika engang... ikke før hesten får feber!!!
Hun har å fylt litt i benet.. å ettersom jeg har hørt kan dette være blodforgiftning....
Jeg er på ferie, men skal komme meg hjem innen noen dager hvis hun ikke blir bedre av å bli renset med joden...

Tina_Marie

Skrevet - 20/07/2007 :  23:30:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kanskje Animalintex vil funke? Fruen min hadde hovbyll, den ble det skåret hull på og vi brukte i tillegg Animalintex da.. Det hjalp i hvert fall meg, men om det vil funke på din vet jeg ikke.
Dette stoffet er jo noe som drar ut betennelser så skulle tro det ville funke, men som sagt er jeg ikke sikker.
Datteren til hesten min har også fått en stikkskade i det venstre frambeinet, bakerst på strålen og den har jeg skåret ren og lar henne stå i 10 minutter 3 ganger daglig i sterk grønnsåpeblanding. Hjalp det også, har ikke gått betennelse enda i hvert fall..
Gå til toppen av siden

KineChristin

» VIP

Skrevet - 21/07/2007 :  02:13:57  Vis profil  Svar med kopi av melding

Hadde tenkt å legge inn bilde .. men får det ikke til.. hmmm
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 21/07/2007 :  11:54:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
legg inn bilde på vipen din, så kan vi gå inn der og se om vi får hjulpet deg Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2007 :  01:17:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Hesten min fikk en stikkskade nå i mai, han tråkket på en spiker. Den gikk dypt, og gikk inn i hovbenet hans. Kontaktet veterinær som foretok en liten "operasjon" på stallen, og vi fikk streng beskjed om at hesten skulle inn på veterinærhøgskolen dagen etterpå.

Men hva mener du med at hovslageren har åpnet såret? Du vet at de eneste som får lov til å gjøre noe sånt er veterinærer? Dersom det skulle gå galt hvis en hovslager gjør det så tror jeg ikke du får dekket det av forsikringen om jeg husker riktig. Så bare vær obs på det.

Men stikksår kan være ganske ille. Det skla ikke komme skitt i det i det hele tatt, så ble 1 uke bokshvile og bandasjer på hesten min. Måtte skos med såle og det hele da han kom tilbake fra vet.høgskolen. Mye pes, men de dyra er jo verdt det

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

KineChristin

» VIP

Skrevet - 27/07/2007 :  06:12:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hesten min fikk en stikkskade nå i mai, han tråkket på en spiker. Den gikk dypt, og gikk inn i hovbenet hans. Kontaktet veterinær som foretok en liten "operasjon" på stallen, og vi fikk streng beskjed om at hesten skulle inn på veterinærhøgskolen dagen etterpå.

Men hva mener du med at hovslageren har åpnet såret? Du vet at de eneste som får lov til å gjøre noe sånt er veterinærer? Dersom det skulle gå galt hvis en hovslager gjør det så tror jeg ikke du får dekket det av forsikringen om jeg husker riktig. Så bare vær obs på det.

Men stikksår kan være ganske ille. Det skla ikke komme skitt i det i det hele tatt, så ble 1 uke bokshvile og bandasjer på hesten min. Måtte skos med såle og det hele da han kom tilbake fra vet.høgskolen. Mye pes, men de dyra er jo verdt det

Opprinnelig postet av missixty

Hovlageren åpnet ikke såret i den forstand.. han gikk så langt inn han hadde lov til, mer kunne han ikke gjøre. Det var vetrinæren som sa at han måtte ordne det, for h*n kan ikke hov. Kan legge ut i mange timer hvor misfornøyd vi er med vetr. men det skal jeg ikke ;-)
Hovslageren sa at han gjerne skulle gått lenger inn for å på renset skikkelig opp å for å se hvor langt inn stikkskaden gikk, men hadde ikke kompetanse til det.

Hvordan såle ble hesten skodd med?? Å hvorfor?
Hvor lang tid har det tatt å bli bra igjen?
Antibiotika?

Jeg fikk beskjed om at dersom stikket hadde gått i hovbenet var det dårlige prognoser for hesten min. (den dype bøyesena å)
Gå til toppen av siden

Dora-Diovanni

Skrevet - 27/07/2007 :  12:09:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei.
vi har i den seneste tiden hatt to rideskolehester på stallen som tråkket på hver sin spiker. vi tilkate da dyrlege for å se på skaden og rense såret o.l.

deretter tok smeen å skodde med plate på den foten skaden var.

dette gjør de forde at såret skal holdes rent, og for at det ikke skall komme dritt inn i hoven som kan forårsake netennelse o.l. denne må byttes gjevnlig etter hvor dyp skaden er, slik at dyrlegen får se hvordan det gror. er svært viktig at det ikke blir betennelse når denne vill jobbe seg oppover i foten.

tror bgge disse hadde fri i hvertfall to måneder, men gikk uten plate i slutten etter friskmelding fra veterinær.

jeg vill også hgatt hesten inne den første perioden.

håper det ordner seg for deg, men jeg vill kansje tatt kontakt en annen veterinær for å høre hans mening?

Gå til toppen av siden

KineChristin

» VIP

Skrevet - 28/07/2007 :  03:09:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Okei, sånn ja.
Fikk en tett boots som hun skal bruke. Denne er helt tett så det kommer ikke noe skitt inn i den. Eneste vann hvis det regner.
For tiden står de jo på gress, så vil tro at det er reint nok. De har stort beite.
Hun er ennå betent å varm i hoven, men ikke hoven i foten mer.
Skal ringe til Vetrinæren i Drammen jeg. Han vet sakene sine.
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 28/07/2007 :  12:27:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvis du skal kontakte en vetrinær i Drammen vil jeg anbefale det Erik Samuelsen Han er kjempe flink Gå til toppen av siden

KineChristin

» VIP

Skrevet - 28/07/2007 :  12:46:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er han jeg tenker på. Det han ikke vet er ikke verdt å vite ;-) Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.24 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.