hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kraftforforstoppelse
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Kraftforforstoppelse
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

TiaogJamie

» VIP

Skrevet - 17/07/2007 :  23:43:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det mange av dere som har opplevd dette?? Mi 7 års gamle hoppe har nå hatt dette for fjerde (!) gang idag!!! Eller... egentlig bare for 3 gang... for første gangen satt hun høy i halsen, når vi skulle kjøre fra Kristiansand til Stavanger. En fæl opplevelse! Men høyet som satt fast kom opp til slutt, og alt gikk bra (utenom at hun fikk sår på den klaffen i halsen og måtte på en sterk penicilinkur). Etter det har hun satt kraftfòr fast i halsen tre ganger, men de to første gangene løste det seg opp selv, men ikke idag! Etter 1 1/2 time med slim ut nese og munn ringte jeg dyrlege! Hun kom med sonde og fikk løst opp klumpen i halsen! Tia var rolig hele tiden, men det er grusomt å sitte å se at hesten har det fælt... hun så skikkelig syk ut der hun stod!! Men heldigvis gikk det bra idag også! Nå skal fòret vannes ALLTID!!!! Har vært flink med det hele tiden, men nå går hun egentlig på beite, og var bare inne for å bli tørr i dette drittværet, åsså skulle hun få en liter kraftfòr som kos... åsså tenkte jeg meg ikke om... :(

Men igjen til spørsmålet: er det noen andre der ute som har dette problemet?

Bilde av Tia før dyrlegen kom:

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 18/07/2007 :  04:55:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
OJ! Har veterinæren sagt noe hvorfor det oppstår så hyppig?

Det med høy på transport har det vist nylig at om man velger å gi høy på transport skal det alltid ¨suppleres¨ med vann, dette er det jo veldig få som gjør. Men noen stopper i det minste hyppig.

Har kun erfart dette en gang. Min tidligere hoppe satt litt for i halsen, var akkurat bare bitte litt klumsen, hun "kastet" opp, hester har jo ikke mulighet til dette - så her var det bare litt slim.
Det endte heldigvis godt, vi ringte veterinæren men det var ikke noen grunn til sjekk - med mindre hesten ble være den neste halvtimen - 1 time.

Skulle få i henne vann, men synes å ha hørt at man skal ta bort vannet ved forstoppelse, men det virker ikke logisk ? Jeg husker ikke hva jeg gjorde, er en stund siden, men vertfall etter veterinærens råd.

Huff, stakkars hesten din - så fryktelig ille på bildet. Håper det ordner seg noe bedre vertfall.

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

TiaogJamie

» VIP

Skrevet - 18/07/2007 :  16:24:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veterinæren sa at grunnen kanskje kunne være at hun har små arr i halsen etter første gang, som gjør at det setter seg fast, men hun kunne ikke si noe sikkert. Men det som er sikkert er at hun skal ha VÅT mat til alle måltider for å hindre at det setter seg fast igjen...

Min hest vil ikke ha noe når hun har satt noe fast i halsen, så det betyr ikke noe om jeg tar det vekk eller ikke. Hun skjønner at hun ikke får ned noe mer uansett...

Når det gjelder høy på transporten så er det et endt kapittel. Hun er rolig å fin på transporten uten høy også, så det er bare en stor risiko å fore henne der. Et par tre timer uten høy klarer hun seg fint! :)

Ja hun så fryktelig ut, både på bildet og når vi var det... Men idag var hun frisk som en fisk, og relativt sur for at hun IKKE fikk være ute på beite med de andre hestene.. hehe... Idag har hun fått små doser med høy, og litt kraftfor godt utvannet. Og det har gått fint! Så sater på at hun er ute på beite igjen imorgen. :)

Men hun har jo ikke hatt forstoppelse "hyppig" Hun har hatt det fire ganger på 2 1/2 år... Men det er helt klart 4 ganger for mye!!
Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 19/07/2007 :  09:41:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Et tips til dere om slikt skjer, før du MÅ ringe dyrlegen, finn frem en 1,5 liter flaske med lunkent!! vann og prøv forsiktig å helle det i hesten. Forsiktig så du ikke får sendt det i luftrøret.

Det pleier å få fjernet det som sitter i svelget og du unngår dyrlege utgifter.

Har hatt hoppe som har hatt spiserør forstoppelse to ganger og da jeg ringte fikk jeg beskjed om å gjøre dette selv, før dyrlegen kom, og hjalp det ikke skulle jeg ringe igjen. Men det løste høyet som lå fast i svelget.

Uff ser så fælt ut når snørra renner og hesten hoster og harker.
Ikke anbefalt av alle vetrinærer heller å ha høy på hengeren, nettopp fordi slikt som dette kan skje....lurt å tenke på.....

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

TiaogJamie

» VIP

Skrevet - 19/07/2007 :  23:08:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg prøvde å helle i hesten vann, men hun ble helt panisk for å svelge noe, så det nyttet ikke.. :(

Dyrlegen holdt på med vann i en slange i en time før det løste seg opp. Satt bom fast i starten den klumpen med for som hadde utvidet seg.
Heldigvis så løste den seg opp litt etter litt... :)

Dyrlegeregningen ble heldigvis ikke så masse... :) Viktigste var at hun ble god igjen! :) Drektig og altslags...
Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2007 :  21:33:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
Vi hadde en hest på stallen som hadde problemer med dette..kunne komme over at diverse for satt fast og det rant bla ut av nesa...årsaken til denne hestene var at den ikke tygget foret ordentlig, de bakerste tenne var litt for skarpe og dermed "la det seg ofte mat" bak i munnen.
Tribute to my best friend ever - Luke - savner deg masse ponni'n min
www.idaponniene.piczo.com
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.