hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - trenger litt hjelp fra noen med peiling. =)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 trenger litt hjelp fra noen med peiling. =)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

..Meg..

Skrevet - 17/07/2007 :  22:19:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei:)
jeg lurte på noen ting ang LA programmene i dressur.

1:
om du har en hest som sliter litt med å være stabil i galoppfattningene(slår seg litt av bittet, men med en gang hun er i gang går hun på tøylen å jobber i rett form.Har fått trekk for dette i LB.)

2:
Ikke rygger HELT rett, og med hode litt for høyt, men gjør som hun får beskjed om og "løper ikke bakover".

3: kan bli en anelse fremtung og litt tung for sjenkel.

4: Kun er 6 år gammel.

5: går alle andre øvelser til LA uten problem.

Har hun da noe å gjøre i en LA Klasse? treneren min sier at om jeg trener på det "småpirke" Som jeg nevnte i de første punktene så vil hun være klar for LA i slutten av denne sessongen, ha syns dere?
hun er en helt utrolig positiv hest som lærer Veldig,veldig fort å elsker å arbeide. syns dere der er å "hive henne i det", å ri LA på henne i eks november om hun frem til det er stabil i LB og får litt mer på plass det småtullet jeg beskrev over?

:)

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/07/2007 :  00:24:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
1. Det kommer ann på hvor mye del av øvelsen som innebærer denne fatningen. F.eks. i LA:3 har du en fatning som kommer sammen med hele galoppserpentinen. Da ville ikke jeg ha trukket mye for at fatningen ikke var stabil, dersom resten av øvelsen ble gjennomført bra. Men jeg ville samtidig ikke gitt 8 dersom, pga fatning. Avhengig av kvalitet ellers, kanskje ikke 7 heller. Vanskelig å si uten å se øvelsen i ett. Om en øvelse derimot kun innebører denne fatningen, ville jo det være det som ble dømt. Da en stabil fatning helt klart er bedre enn en ustabil fatning, kan du gjerne si at det var noe man ville fått trekk på.

2. Det følger ofte mer med at hesten særlig tar hodet litt opp. Senket rygg trekker man for, høy form også. Skjev rygging og. Om ryggingen likevel er jevn og taktfast, skal du nok (avhengig av hvor høy den blir i form, for høyt er ofte underkjent) kunne få det godkjent. Igjen vanskelig å si uten å ha sett øvelsen i sin helhet.

3. Fremtung og tung for sjenkel går jo på fremadbydning og lydighet. Dette vil også lett kunne komme frem i hva som legges som utgangspunkt i grunnkvalitet hos hesten. Hver øvelse dømmes jo enkeltvis, med et utgansgpunkt i grunnkvalitet. I tillegg vil jo lydighet og schwung være karakterer under allment inntrykk som kan berøres. Samt rytterkatakteren, dersom dette med at hesten er tung for sjenkel fremvises ved at rytter ikke helt får effekt av sine hjelpere. Antagelig ville jeg bare trukket på schwung og lydighet. Men igjen, her er det også vanskelig å si, uten å ha sett ekvipasjen i din helhet.

4. Alder har ingenting å si i LA. Dvs, så lenge hesten er 5 år eller eldre, hester som er under har ikke lov til å starte LA. Det vil ikke på noen måte taes hensyn til alder i en ordinær LA-klasse. Finnes dog egne LA-programmer som er beregnet for 5åringer, men disse klassene er igjen lukket.

5. Vet ikke helt hva du mener med dette punktet. Om ekvipasjen går feilfritt, så er dette en ekvipasje jeg har til gode å se på ethvert nivå Hva er "uten problem"? Jeg har sett mange øvelser som er ridd "uten problem", som jeg f.eks. ikke godkjenner fordi de er feil utført. Som oftest som resultat av ubevissthet fra rytter, eller fordi rytter er klar over at hesten ikke går denne øvelsen, men etter beste evne forsøker å gjøre det beste ut av den. Samspillet kan i og for seg se hyggelig ut, det er ingen krangel, og derfor ikke noe problem i den forstand. Men det er ikke nødvendigvis en godkjent øvelse, selv om hesten ikke slår seg vrang.

Legg sammen svarene på de ulike punktene.. Kanskje dette gir deg svar på om dere er klare? Jeg er ingen tilhenger i å "hive seg" inn i en klasse. Man skal være klar.. Det er noen som tenker som så at det er greit å "hive seg inn i det", før eller siden lærer man seg å ri på det nivået også. Sant nok, jeg ser folk som lykkes i det. Men jeg synes ikke man skal ri på et nivå for hvilken som helst pris. Husk at det skal være hyggelig å starte, og det er gøy for både hest og rytter å ha en god følelse av det man gjør. Selv synes ikke jeg det er noe gøy å legge frem noe som er halvgodt. Selvfølgelig er det situasjoner som gjør at det kan skje, men om dette er planen, så gå heller for å gjøre ting helhjertet.

Hør på instruktøren din, hun/han vet nok best Lykke til.. Dere kommer til LA før eller siden. Det er f.eks. lenge til november, så jobb på, så går det nok bra! Ikke bare en halvhjerter "vi hiver oss ut i det" debut.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 20/07/2007 :  01:49:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Som Spoff sa, så betyr alder ingenting. At hesten "kun" er 6 år betyr at den med normal progresjon burde gå middels nå. Hvilke klasser man starter, kommer an på hvilket nivå ekvipasjen er på. Så enkelt er det i teorien..... Lykke til.
:-) Kari-Anne Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 20/07/2007 :  12:27:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil si at detaljer i utførelsen av enkelte tekniske øvelser ikke behøver å være så vesentlig for om man er "klar" for LA eller ikke. Øvelsene er tross alt bare der for at man skal få frem hestens kvalitet og nivå. Selvfølgelig skal man mestre øvelsene, slik at man kan forvente at hesten utfører de fleste øvelsene til godkjent karakter, men jeg vil ikke si at det er noen krise hvis man får en underkjent karakter eller to, i alle fall ikke de første gangene man starter.

Men like viktig, om ikke mer viktig, forventes det i LA en del generelle ting, som må være på plass gjennom stort sett hele programmet hvis man skal få godkjent.

Hesten må være stabil på tøylen, i gangarter og i overganger, og den må være brukbart løsgjort, avspent og i balanse. Et feilskjer eller to kan man naturligvis alltids godta, men har man alvorlige problemer med dette, kommer man ikke godkjent igjennom.

Hesten må gå nogenlunde rett (det vil si ikke svinge rumpa inn eller ut), og den må kunne bøye seg korrekt begge veier, i balanse, i skritt, trav og galopp.

Hesten må kunne vise at den har et visst spekter i gangartene sine. Det vil si, den må kunne vise steglenging og avkortning i skritt, trav og galopp.

Det varierer mellom programmene hvilke konkrete øvelser som tester de forskjellige tingene, men generelt synes jeg man kan si at hvis man tilfredsstiller disse tre punktene, er man *nivåmessig* klar. Er man på dette nivået, er det snakk om "teknisk finpuss". Da kan man tåle noen tekniske feil, og allikevel komme greit igjennom.

Skal man gjøre et virkelig godt LA-program, kan man stryke "nogenlunde", "brukbart" og "et visst" fra punktene over.

Redigert av - eligj den 20/07/2007 12:31:23 Gå til toppen av siden

..Meg..

Skrevet - 20/07/2007 :  16:26:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hun er veldig lite brukt, derfor er hun kun på ett LB/LA nivå enda. når jeg kjøpte henne for 7 mnd siden kunne hun ikke engang galoppsjenkel, å halvparader var ett greskt ord for henne. i tilegg har hun hatt ett føll å går vel derfor som en 5 åring. med tanke på at hun kun har vært i trening i 7 mnd å før det kunn gikk med føll å ikke ble krevd noe av, så er jeg veldig fornøyd med henne.
syns dere skrev veldig fine svar alle 3, tusen takk :) skal ri LB neste mnd, så blir det vel 4-5 LBer til før november/desember, så får jeg se om hun er stabil i LBene å klar for LA ved juletider :)

mvh
meg :)
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 23/07/2007 :  23:35:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det høres ut som en fin plan :) Du får antagelig noen tilbakemeldinger fra dommerne som kan indikere hvordan dere ligger an. Lykke til :) Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.