hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kremering av hest. Er det en ok ting?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Kremering av hest. Er det en ok ting?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2004 :  00:40:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Så på TV2-nyhetene i kveld (reportasje "I urne på stallen" fra nyhetene kl 21:00, 7/1-04). Der var det en reportasje om at det nå blir vanligere å utføre kremering av hest. På det krematoriet de filmet fra hadde de nå bygget ut større ovn slik at de skulle få plass til større hester, og de hadde allerede kremert bortimot 50 hester (mener jeg å huske). Prisen lå på 30-40.000 kroner.

Synes dere dette er riktig/ok?

Var veldig trist å se, for det var en gammel yndlingshest jeg hadde da jeg var mindre som var hesten i reportasjen (Picasso fra Øvre Fossum gård i Oslo). *snufs* Men for en hest som er født i 1969, som hadde gått i rideskolen siden han var 5 år, så var det kanskje på tide å slippe, selv om han ikke ble ridd lengre, og bare ble kost og dullet med. Han ble tatt i høst, og har ligget nedfrosset på krematoriet til de fikk bygget stor nok ovn. Var trist å se.. Men samtidig en hest av så veldig stor betydning for så mange og for rideskolen, så han slapp iallfall å bli pølse og veien til slaktehuset.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 08/01/2004 00:43:56

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2004 :  05:18:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Riktig og riktig... verken riktig eller galt, men helt greit kanskje... personlig har jeg ikke noe ønske om å kremere hestene mine når den dagen kommer, men om andre vil ha hesten sin i urne så har jeg full respekt for det.

Det er jo ikke værre med en hest enn f.eks. en hund - selv om prisen selvsagt er en ganske så annen. Eller mennesker for den saks skyld...

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2004 :  10:58:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Så innslaget (og felte en liten tåre) igår.
Synes det er flott at man har fått et alternativ til slakt og å donere hestens kropp til forskning. Men jeg reagerte voldsomt på prisen!

Selv avlivet jeg nylig min trofaste venn gjennom mange år, og jeg var glad for å ha muligheten for å gi ham en verdig, og ikke skremmende, avskjed.
Veterinæren kom til stallen han sto, ga ham en bedøvende/avslappende sprøyte så han sovnet, og deretter en giftsprøyte.
Hestekrematoriet hentet så kroppen, hos dem kunne veterinæren obdusere og etter dette ble han kremert (påbudt når dyr blir avlivet med gift!).
Vi fikk asken i en pen tre-eske, med plakett med hestens navn, fødselsår og året han døde inngravert. (I tillegg hadde veterinæren, på eget initiativ, klippet av en stor bit av halen som også ble lagt ved...)
Dette kom på godt under 5000 norske, inklusive veterinæravgift!

For min del var denne type avlivning attraktiv pga måten hesten opplever "slutten" på, ikke fordi jeg har en eske med aske.
Men skal hesten avlives såpass humant som giftsprøyte er så er det altså påbudt med kremering.

Gå til toppen av siden

ElleM

Skrevet - 08/01/2004 :  11:56:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette er det alternativet jeg heller mot når det er tiden for Faustino. (Jeg vil også gjerne kremeres selv.)
Problemet inntil nå har vært størrelsen på kremasjonsovnene ved dyrekrematoriene, og tanken på at hesten på brennes i flere omganger(dvs. deles opp i biter) var ikke forlokkende. Jeg visste også at prisen er høy - det skulle da bare mangle, det går med mye arbeid og energi på å kremere en hel hest. Men 30-40.000,-? Det kan da ikke stemme, jeg har blitt forespeilet prisen elx nevner.

Så, ja, jeg både liker idéen, og kommer til å benytte meg av tilbudet. Tidligere har jo alternativet vært pølsefabrikken eller proteinfabrikken...
Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 08/01/2004 :  14:42:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Veldig dyrt da. Koster jo like mye å kremere hesten som å kjøpe en "ikke så altfor bra" hest.
Men jeg synes det er veldig flott at man får mulighet til å kremere hesten. Tror mange eiere heller vil kremere hesten enn at den skal bli spist.

Hesten er en gave. Ta vare på den. Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 08/01/2004 :  20:34:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Hvorfor ikke!?
Det er vel like så "riktig" å kremere en hest som et annet dyr!!
Og for den som må skilles fra "bestevennen" eller "hva som helst vennen" kan vel dette være en god måte, ikke lett for alle å få "en grav å gå til" når det er et dyr som dør!! og dermed vil kremering være et godt alternativ!!

Ang prisen: jeg ble også noe sjokkert over at den var så høy, skjønte jo at den kom til å være høy, men likevel (tror forøvrig det ble oppgitt som 20-40 ikke 30-40). Avgikk Maxwell (elx) ved døden i England!? (noe som vil forklare prisforskjellen!)

Noen som vet hvor mange dyrekrematorier det finnes i Norge og hvor mange som kan kremere hest!?

Guro
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2004 :  20:40:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Ang prisen: jeg ble også noe sjokkert over at den var så høy, skjønte jo at den kom til å være høy, men likevel (tror forøvrig det ble oppgitt som 20-40 ikke 30-40).

Opprinnelig postet av Guro

Stemmer.. Prisen altså. Somse meg.. Men mye er det iallfall.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 08/01/2004 :  21:01:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
For 20.000, tror jeg ikke at jeg hadde vurdert det en gang. Men 5000 er jo litt mer overkommelig.

Jeg synes dette må være en bestemmelse som enhver må ta ut ifra hva man føler seg mest komfortabel med, og selvfølgelig økonomi. Det blir jo en forskjell fra 5000 ut til noen få tusen inn, og det betyr jo en del for mange.

Jeg har aldri vært med på slaktehuset selv, men jeg har snakket med folk som har jobbet på en rideskole som har mange hester, og de hadde jo vært noen turer. De følger alltid hestene hele veien, og det hele er visst veldig udramatisk, selv om det er ganske trist for den som er med. Slaktehus i Norge følges jo også tett av myndighetene, og jeg tror ikke jeg ville være redd for å velge den veien. Men det beste er antagelig å være med hele veien, slik at man vet (både for hestens skyld og sin egen) at alt går skikkelig for seg.
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2004 :  22:13:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil kremere hesten min den gang den dør, men synes 20000-40000 er alt for dyrt. Det hadde jeg ikke hatt råd til.... 5000 hadde jeg nok betalt for det men ikke så mye som 20000.
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2004 :  22:37:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men skal hesten avlives såpass humant som giftsprøyte er så er det altså påbudt med kremering.

Opprinnelig postet av elx

Har da blitt avlivet hester her som ikke er kremert... blitt hentet av destruksjon og blitt lim eller noe annet fjas.

Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2004 :  23:32:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Ang prisen: jeg ble også noe sjokkert over at den var så høy, skjønte jo at den kom til å være høy, men likevel (tror forøvrig det ble oppgitt som 20-40 ikke 30-40). Avgikk Maxwell (elx) ved døden i England!? (noe som vil forklare prisforskjellen!)
Opprinnelig postet av Guro

Du har helt rett! Himla sløvt av meg å ikke påpeke det! Joda, Max og jeg tok farvel i England hvor apperatet er et helt annet og det faktisk finnes egne krematorier for hest...

MEN desto mer jeg tenker på det kan jeg ikke forestille meg at ca 50 pers har betalt over 20.000 bare for å kremere en hest, uansett hvor glade de har vært i den! Et mer realistisk tall vil være godt under 10.000 selvom de da evt må brennes i flere omganger som Arwen nevnte.

Når jeg - forhåpentligvis om mange mange år - må ta en lignende avgjørelse igjen håper jeg at jeg har penger og anledning til å gi hesten den samme farvel som Max. Som sagt ikke pga selve kremeringen, men fordi min erfaring fra slaktehus ikke er positive.

Alt er proft og bra tilrettelagt, men det er INGEN tvil om at de hestene jeg har fulgt/sett har vært nervøse og skremte. Unner ikke hverken hesten min eller meg selv en traumatisk "siste reise" til et slakteri hvor døden har permanent residens...

Vixi - det med påbud har jeg både lest og hørt, ifm hester og annet "storfe". De kan ikke brukes til føde eller begraves hvis de har gift i kroppen. Men kanskje er limproduksjon et "smutthull" i loven.
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2004 :  23:44:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Noe må det jo være... slaktes jo mye hest som har fått i seg mye medisin o.s.v. Tidligere hentet vel nødslakten dem uansett, og fikk dem på "rett adresse"? Hadde et tilfelle med hesten til ei venninne som fikk tarmslyng - vi rakk aldri få tak i "mannen med boltpistolen" for å si det slik... den falt om i ridehallen her, og var da full av diverse medikamenter. Den døde rundt kl. 5 på morgenen, og ble hentet av nødslaktbilen utpå dagen. Bare antar at den havnet som "forbruksvare" i et eller annet format (dog ikke spislig) - en ekkel tanke egentlig...

Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2004 :  12:06:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vet ikke jeg... Sikkert fint for de som ikke har muligheter for å begrave hesten sin, men jeg ville ha heller brukt de 30 000 kr`nene og kjøpt meg en annen hest hvis jeg hadde muligheter for det... er glad i å ha en grav å gå til når det gjelder dyra mine (bor på gård) så hvis hesten ble avliva her og det var tilatt ville jeg gjerne hatt en grav å gå til enn å hatt hesten på peisen, men selvfølgelig respekterer jeg folk som vil det .
* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 11/01/2004 :  12:50:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Bare antar at den havnet som "forbruksvare" i et eller annet format (dog ikke spislig) - en ekkel tanke egentlig...
Opprinnelig postet av vixi

Hvorfor det egentlig? Hadde det vært mindre ekkelt hvis den hadde blitt mat for dyr eller mennesker? Eller hvis den hadde blitt brukt som disseksjonsobjekt for veterinærstudenter under opplæring?

Det er et tankekors at vi i den vestlige verden brenner opp ting som kan brukes til mat og andre nyttige ting. Nå gjør selvfølgelig ikke en hest eller to i den store sammenhengen noen forskjell, i og med at vi har mer enn nok lim og hundemat i den vestelige verden uansett. Men det bør være en påminnelse om hvilken type goder vi som tross alt lever i et rikt samfunn, kan tillate oss.

Det er vel i alle fall ingen tvil om at det er det samme for hesten hva som skjer med den etter at den er død. Om hesten blir lim, biff, hundemat eller aske har bare betydning for oss mennesker som står igjen, selv om det er klart at minnet om en god venn er viktig for oss. Men kan ikke et bilde av deg og hesten din være et vel så godt minne, om ikke bedre, enn en urne?

Personlig synes jeg faktisk at det å ha en urne med aske av en oppbrent hest, hund eller menneske (de gjør visst det i USA) er litt grotesk. Men det er nå min helt personlige mening, har ingen fornuftige argumenter for dette.
Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 11/01/2004 :  18:32:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Huff.... Vanskelig! Jeg syntes det beste hadde hvert å kremert hesten og så gravd ned urnen. Da hadde man hatt en grav å gå til, som ikke tok så stor plass. Syntes det ikke passer å slakte den beste vennen man har jeg da... Lite værdig syntes jeg... Men 30 000 kr var jo dyrt, men hvis man har penger til det er det jo greit :)
~Camilla~ Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2004 :  19:58:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Bare antar at den havnet som "forbruksvare" i et eller annet format (dog ikke spislig) - en ekkel tanke egentlig...
Opprinnelig postet av vixi

Hvorfor det egentlig? Hadde det vært mindre ekkelt hvis den hadde blitt mat for dyr eller mennesker? Eller hvis den hadde blitt brukt som disseksjonsobjekt for veterinærstudenter under opplæring?

Opprinnelig postet av eligj

Har ingen ting i mot at folk spiser hestekjøtt, og finner heller ikke den tanken frastøtende. Men at hestene (og andre dyr) havner i lim, såper eller gudene vet hva o.s.v. finner jeg mer frastøtende. Slik man helst ikke vil tenke over.

Om veterinærstudenter kunne lært mer om hest ved å plukke mine i småbiter etter deres død - ja fint!

Mat og nyttig forskning er greit - "jåle" forbruk er noe helt annet. Hvordan ville vi reagert om hestene gikk til pelsproduksjon f.eks.? Ikke for det, skinnet brukes sikkert til noe...

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.