hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Burde ryttere ha sertifikat for å ri i trafikken?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 Burde ryttere ha sertifikat for å ri i trafikken?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Mix1

Norway

Skrevet - 23/01/2003 :  21:23:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMix1  Svar med kopi av melding
Det har tidligere vært diskutert om en burde ha en nedre aldersgrense for rytter (det har da vært foreslått 12 år), og et "ridesertifikat" for å kunne ri i trafikken. Et slik "ridesertifikat" vil da kun utgis til ryttere med en viss kjennskap til ridning, samt med litt teoretisk bakgrunn for hvordan hest og rytter skal oppføre seg i trafikken (kjennskap til trafikkregler etc.). Ideen har vært at slike sertifikater blir utstedt på rideskoler, og at alle ryttere som skal ri i trafikken skal ha et slikt sertifikat for å ha lov til ri i trafikk.

• Hva synes du om ideen; "ridesertifikat" for hest og rytter i trafikk?
  • Burde en innføre en slik ordning?
  • Er hesten et kjøretøy på lik linje som en bil?

--
Mix1, Moderator hestemarked.no

Redigert av mix1 den 14/05/2003 16:06:39

Redigert av mix1 den 14/05/2003 16:07:08

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 23/01/2003 :  21:31:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Ja til alt!!! Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 23/01/2003 :  22:52:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja! Det er jeg for! Gå til toppen av siden

Volla Vikki

» VIP

Skrevet - 24/01/2003 :  13:24:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
på "min" stall er aldersgrensen for å ri på tur 15 år, jeg synes dette er litt dumt siden det er mange av ponniene som aldri får komme ut på tur... Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 24/01/2003 :  13:39:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om barn har voksne med seg, burde det jo være lov å ri langs veien. Man kan jo ha et leietau mellom ponnien og en voksen som leier, eller voksen rytter når man rir langs veien.
De som bygger ridesentere burde jo tenke litt på turmuligheter, slik at man kan ri på tur, uten å måtte ri på veien.
Gå til toppen av siden

knatten

» VIP

Skrevet - 24/01/2003 :  17:14:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror det ville være veldig fornuftig og innføre et slags sertifikat for å ri i trafikken.

De har en slik ordning i England hvor du må igjennom en ride del på et stengt område, en ride del ute i trafikken og en teori del. Dette kalles Riding an Road Safety Certificate og vedkommende får utdelt papirer på at de har klart testen, som er godkjent av British Horse society. Tror ikke det er noe laveste aldersgrense på denne prøven, men man må ha rellativt gode ride kunskaper og kunskaper innen trafikk regler.
Gå til toppen av siden

*NiNa*
» VIP

Norway

Skrevet - 24/01/2003 :  17:28:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*NiNa*  Svar med kopi av melding
Jeg synes faktisk at det er de som kjeorer bilene som burde faa bedre opplaering i hva de skal gjoere naa de moeter en hest i trafikken... Av alle de jeg har sett rir i trafikken har de opptredd korekt og fornuftig! Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 24/01/2003 :  21:30:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Hei sann! Hvis man rir sammen med andre er det jo mindre fare. Man bør bruke hue selv før men rir ut alene i trafikk. Hvis hesten er kjempe skvetten, er det kanskje ikke en ide å ri ut alene. Hvis hesten derimot er 110%trafikk siker, er det noe annet. Syntes det burde vær 12-13 års grense for å ri alene i trafikk!

Gå til toppen av siden

Pling

» VIP

Skrevet - 24/01/2003 :  21:44:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kunne godt ha vært en form for ridesertifikat og en aldersgrense for å ri på trafikkert vei. Skjønner ikke at voksne mennesker kan slippe ut barna sine alene på tur med ponnier med bare hjelm og ingen reflekser samt sikkerhetsvest!! Har selv blitt påkjørt av en lastebil og jeg og hesten var veldig heldig tatt forholdene i betraktning, men det kunne fort ha gått veldig galt... Gå til toppen av siden

Deftonah

Norway

Skrevet - 27/01/2003 :  11:55:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDeftonah  Svar med kopi av melding
heisann

jeg er for sertifikat og aldergrense. har selv tatt sertifikatet, og det krever litt av deg som hesteeier, rytter og som en ansvarlig person i trafikken. så det hadde nok vært det beste om det hadde blitt slik. da hadde vi unngått "bedreviterne" som tror de kan alt om hest, mens det eneste de vet er forskjellen på fram og bak på den stakkars hesten...

klemz Deftonah
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 27/01/2003 :  12:19:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg er enig. Burde ha en form for ridesertifikat som forutsetter at du er på et visst fornuftig nivå innen ridning, samt har litt kunnskap om trafikkregler. Tror mange som rir i trafikken i dag ikke nødvendigvis kan så masse trafikkregler (gjelder forøvrig en drøss syklister i trafikken også). En kan være en super rytter, men kan en ikke trafikkreglene ender en opp med å bli misforstått i trafikken og da hjelper det ikke om du kan hoppe så og så høyt når du rir på banen eller hva det enn nå måtte være. Igjen så er det like viktig at du til en viss grad kan mestre hesten din. Selv om du holder deg til trafikkreglene må du jo kunne "styre" og mestre det kjøretøyet du ferdes med (nemlig hesten). En nedre aldersgrense er heller kanskje ikke så dumt. En har jo nedre aldersgrense på kjøretøy som moped og bil, så hvorfor ikke for hest også..

--
spoff
Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 27/01/2003 :  17:42:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Hvis d hadde kostet noe er jeg imot!!! Kan heller sette en aldersgrense eller no sånt!!!
Jeg vil ikke betale for å ri langs veiene... d er for drøyt..

ª¹Moiª¹
Gå til toppen av siden

Deftonah

Norway

Skrevet - 27/01/2003 :  18:43:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDeftonah  Svar med kopi av melding
heisann

selve sertifikatet koster ingenting, men kurset koster. jeg syns ikke at det gjør noe. det er jo slik som med den nye lisensen du trenger for å starte...

klemz Deftonah...;)
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 27/01/2003 :  20:03:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Ja det hørtest jo greit ut med setifikat, men hvem skal kontrollere at de som rir på veien har sertifikat?
Jeg synest at alle burde lære litt om trafikkregler. Det er viktig å kunne om en skal ri i et kryss f. eks. eller kanskje gå over en vei. Det er ikke alle som tenker seg om. "vei riderene" burde også være 120% sikker på at hesten "tåler" alle slags bil-lastebil-traktor lyder, og om det skulle skje noe ha god tilgang til å gå av hesten og leie den i TAU og ikke tøylene.(Jeg har såkalla horsemanship grime under hodelaget ALLTID i tillfelle ett eller annet. Den kan være lagt ved manken slik at du lett kan ta tak i det og hoppe av. (jeg har øvd på dette, og hesten har lært å holde AVSTAND fra meg når jeg hopper av og skal leie den. Minst en meter fra ryggen min slik at om hesten blir skremt trår den ikke bare over meg som om jeg skulle ha vært ingenting. Også har den lært at jeg er lederen, og da holder hesten seg bak meg og forventer at jeg ordner opp=) Mye bedre enn viss hesten tar villt av.

Forresten; Selv om man er ung, betyr det ikke at man har dårlig kontroll over hesten(det er det ikke noen som har sagt heller, men bare nevner det), men å ri på veien, er jeg helt enig i at en må være i en viss aldersklasse for å kunne gjøre.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 27/01/2003 :  20:40:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Sertifikat til bil koster penger. Vil man kjøre bil må man ha sertifikat. Et sertifikat til hest ville neppe kostet så mye, men en liten sum er det verdt. Å måtte betale noen hundrelapper for dette har alle som vil ferdis i trafikken ha råd til. Har du ikke råd til det har du ikke råd til hest..

Hvem som sjekker at du rir med sertifikat? De som eier/er ansvarlige for stallen burde holde orden på om de som rir i trafikk har sertifikat eller ikke (og selvfølgelig deg selv..). Ellers blir man jo sjelden sjekket med bil.. Men er du først oppi ulykka er du 100% skyldig om du sitter der uten lappen, selv om det var en idiot med lappen som kjørte på deg og hadde vikeplikt. For forsikringsselskapene vil det også bety mye om du som "erfaren rytter med trafikkjennskap" er utfor et uhell eller om du er "totalt uviten som ikke aner noe om hva høyrekjøring og vikeplikt betyr for noe". Forsikringsselskapene ville nok tjent på å ha sertifikat for ridning. Og er følgen av å ri uten sertifikat den at du er 100% skyldig for en ulykke og ikke får igjen noe på forsikringa, så er du bare dum om du velger å ri uten.. Litt som å være dum å kjøre bil uten sertifikat egentlig.

--
spoff

Redigert av spoff den 27/01/2003 20:44:50
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 27/01/2003 :  22:41:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med deg Spoff!

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.