hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Turridning
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 Turridning
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Mix1

Norway

Skrevet - 16/01/2003 :  23:43:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMix1  Svar med kopi av melding
  • Hvordan er turforholdene der du har hesten din?
  • Har dere egne ridestier?
  • Kan dere ferdes nøyaktig hvor dere vil? I hvilken gangart dere vil?
  • Hvordan er reglene for å ri på privateveier, og på offentlige veier?
  • Hvordan legger dere opp rideturene? Barbak? Rolige skritte- og travturer? Full fartturer? Intervalltrening (hvordan legges isåfall intervalltreningen opp)? Kjøreturer? Klatreturer? Turer med dressurridning? Snørekjøringsturer? Badeturer? Langturer? Tur med hinder i skogen?
  • Bruker du noe spesielt utstyr ved turriding, som du ikke bruker ellers (hjelpetøyler, reflekser når det er mørkt, saltaske, westernsal)?
  • Anser du turridning som en hviledag for hesten, eller som en alternativ treningsform for variasjonens skyld?

--
Mix1, Moderator hestemarked.no

Redigert av mix1 den 17/01/2003 09:06:10

Redigert av mix1 den 14/05/2003 16:10:20

einstein

» VIP

Norway

Skrevet - 17/01/2003 :  11:08:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Der hesten jeg har på halvfor står er det ypperlige turforhold. Vet ikke helt det med gangarter og sånn, men mage steder er frie til en frisk galopp. Rir ikke så mye barbak, grunnet ung og skvetten hest som jeg ikke kjenner så godt ennå, men litt av alt som blir nevnt over. Bruker kun refleks hvis det er mørkt, av og til martingal.
Tur er som regel trening, med unntak av rolige skritteturer, da har hesten fri...

Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 17/01/2003 :  18:50:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er fine turområder der jeg har hest!
Vi har ikke egne ridestier, men ferdes i skogen som alle andre.
Vi kan ikke gå skiløypene (ikke vanskelig å unngå dem) nå på vinteren.
Vi kan ri i akkurat den gangarten vi vil. Det kommer an på oss selv og underlaget.
Jeg har ridd noen ganger på privat vei og møtt biler og folk, de har ikke sagt noen ting. Hvis jeg blir snakket til, rir jeg ikke der.
Vi planlegger ikke turene noe særlig, tar det på sparket. Det er ikke alltid vi er enig om hvor vi skal ri før vi er ute på tur. Men når jeg rir alene har jeg regne travturer i arbeidstrav for å styrke hesten.
Jeg pleier å bruke westernsal på tur, jeg bruker refleks og hodelykt når det er mørkt.
Jeg anser turriding som trening av hesten.
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 17/01/2003 :  20:06:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
vi har superfine turforhold her. vi ser elger og andre dyr nesten hver dag, og det er milevis med lange, fine veier...

vi har en ridesti som er ca.1-2 km lang, og den kan bli kjedelig å ri på vinteren når det er skispor. da rir vi på de lange jordene.

vi kan ri hvor vi vil, bortsett fra på vinteren da. vi galloperer og traver hvor som helst, men skritter selvfølgelig i svinger og når vi treffer på andre mennesker og dyr.

vi har ikke lov til å ri på privat veier, bare hvis eier har sagt ja. vi kan ri på offentlige veier.

vi avtaler åssen tur vi skal ri samme dag, eller dagen i forveien. 1 dag i uka har vi skikkelig langtur, og 1 dag er det fart-tur. så er det en skritte/trave tur. ellers trener vi på banen eller gir fri/longerer. hopper over felte trer i skogen da, og vanndammer. kult.

når det er mørkt bruker jeg refleksvest og reflekser på beina. har også refleks på hjelmen da, men det er der hele tiden. ellers så bruker jeg martingal, og senebelegg. teppe når det er kaldt, regnridedekken når det regner fælt.

jeg ser på vanlig tur som en kosedag for både rytter og hest. tur med litt fart og spenning eller trening tar jeg for å få trent hesten i skogen også, og ikke bare på banen. litt variasjon innenfor bakkearbeidet. også er det deilig for hesten å strekke seg ut på et jordet.

Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 17/01/2003 :  20:12:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Hei.
Vi har kjempefine turforhold her, milevis med sandstier og grusstier, alle veiene fører enten til stallen eller til en stor fin strand. Det er ikke egne ridestier, det er faktsik ikke lov å ri der, men grunneieren har gitt oss i stallen lov, det er jeg veldig glad for! Vi kan ri i hvem gangart vi vil, men passer selvfølgelig på underlaget. Reglene i skogen vi rir i er ingen biler og hester, men som sagt har vi fått tilatelse. Innimellom kommer grunneieren ut og spør hvem stall vi kommer fra, så sier vi navnet og da lar han oss ri videre. Det gjør han ikke med de andre som "snik rir" i skogen. Alle de slags turene Mix1 nevner rir vi, jeg liker best fullfart turer, klatreturer og barbak turer, men det blir ganske mye av vanlige turer.
Jeg bruker ikke noe mer ustyr en jeg bruker ellers. Reflekser bruker jeg kun når det er mørkt. Turridningen er alternativ treningsform for ponnien jeg rir, han hater omtrent å ri på bane, så vi rir de fleste dagene ut i skogen.

Hesten er en gave. Ta vare på den.
Gå til toppen av siden

Chaconne

» VIP

Norway

Skrevet - 17/01/2003 :  20:28:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseChaconne  Svar med kopi av melding
Hvordan er turforholdene der du har hesten din?
Turforholdene er ganske bra egentlig..masse variasjon på de forskjellige stiene!

Kan dere ferdes nøyaktig hvor dere vil? I hvilken gangart dere vil?
Vi har verken egene ridestier eller noen sånne regler.. rir over alt vi, så lenge ikke noen har sagt i fra om at vi feks. ikke får ri på det og det jordet eler noe!

Hvordan legger dere opp rideturene?
gjør egentlig masse forskjellig.. bader om sommeren, legge rnoenganger inn lit dressur på turen, som feks sjenkelvikninger som vi sliter med og tempo vekslinger ogsånt! noen ganger rir vi barbak oxo, men ikek så veldig ofte! Snørekjører ho endel oxo! gjør vel egentlig det meste!

Bruker du noe spesielt utstyr ved turriding, som du ikke bruker ellers?
Bruker reflekser HELE TIDEN uansett om det er mørkt elelr ikke.. har akkurta vert borti en stygg bil ulykke med hest og etter det, altid hjelm og reflekser! hender at jeg tar med meg saltaska og drar på lang tur oxo!

Anser du turridning som en hviledag for hesten, eller som en alternativ treningsform for variasjonens skyld?
Det er i hvertfall ikke en hvile dag! jeg rir nesten bare tur nå på vinteren.. rir endel dressur oxo, men mest tur.. det er ikke en hvile dag..

mvh ronja&lady
www.lady.rules.it
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 17/01/2003 :  20:36:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hos meg er det fine turmuligheter uten begrensning på gangarter eller noe. Utstyret er det samme enten jeg rir på ridebanen eller på tur... Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 16/05/2003 :  20:36:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi kan ikke skrøyte at de beste turforholdene her på stallen vår,men har hatt de samme i så mange år at det går fint å ri rundt i gatene osv... Er jo selfølgelig litt grusveier,marker osv.,som vi lar de strekke ut på :o)
Vi har ikke egne ridestier :(. De fleste plasser er d ridning forbudt. (men vi rir der fordi,ingen bryr seg :)
Turene blir bare sånn de blir.. Planlegger ikke så mye på forhånd
Jeg bruker ingen form for hjelpetøyler på tur..
Evt.skal jeg på "fresetur",tar jeg på en martingal
Anser tur som trening for hesten..
Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 16/05/2003 :  23:06:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Tur forholdene er ganske bra:) Vi har 2 små runder. Den ene tar ca 20 minutter å ri(hvis man traver og Galopperer litt) Den andere tar ca. 40 minutter med trav og galopp. Det er oxo 2 litt lenger runder vi pleier å ri. Den ene tar ca 1 1/2 time, mens den andre tar rundt 2 timer. Sånne turer er morsomme :D

Vi planlegger ikke turene så nøye. tar det som det kommer liksom. Lørdager er jo som skapt til lang tur ;)

Rir noen ganger med Martingal, men bare noen ganger. Rir alltid med reflekser, nå når det er blitt lysere bruker jeg mindre da :) til beina, fortøy reflkes og reflkes vest.

Jeg syntes at hvis du tar en fartsfylds tur med endel trav/galopp, er det en koselig trenings form for både hest og rytter. Hvis du skritter en tur, er det mest som en fri dag. Hesten får jo strekt på seg, i stede for å bare stå på beite.

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 17/05/2003 :  09:20:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi har kjempeflotte turområder, med kyst, skog og jorder. Det er riktignok ikke alle jorder som kan ris på, vi må selvsagt ha tillatelse fra grunneier, men i skogen kan vi ri hvor vi vil. Enkelte veier er det heller ikke tillatt å ri på, men det er stort sett såpass mange andre alternative veier at det ikke byr på noe problem. Det er stort sett stier overalt.. Vi kan også ri langsetter kyststien, men her må vi avpasse farten, da vi ofte møter turgåere/syklister rett som det er.
Vi har dessuten ridesti forbi nasjonalparken i Borre, Borrehaugene, som har Norges største samling av gamle vikinggraver (det er selvsagt strengt forbudt å ri i nasjonalparken, men det er jo fullt mulig å se den fra ridestien, som går forbi rett ved siden av). Ikke rent sjelden at vi ser rådyr på tur heller.

Jeg benytter stort sett alltid anledningen til å trene intervaller når jeg rir på tur, såsant det ikke er ment å være skrittetur. Red mye på langtur før, men nå er det sjelden den anledningen byr seg, da fritiden min ikke akkurat er mye å skryte av (men for tiden har jeg til gjengjeld heller ikke egen hest å ri da, så...:)

Jeg bruker stort sett det samme utstyret på tur som ved trening, altså sal og hodelag, ingen hjelpetøyler. Jeg bruker sjelden nesereim på tur, og av og til rir jeg barbak.

frik, (prøv gjerne min anatomi- og sykdomsquiz)
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2003 :  17:37:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Her har vi mye fjellstier, som tar 1-3 timer... Det er også mange fine badevann. Og så har vi en holme som er forbundet med *fastlandet*, som det er laget traktorveier av grus på:) Der blir det ofte mye villmannsridning. Vi har ingen egene ridestier, men får for det meste ri overalt. Har også en eldgammel bitteliten ridebane i nærheten, men den er såliten at den blir sjelden brukt.

Hvilket utstyr og bitt jeg bruker kommer som oftest an på hva jeg skal! Skal jeg i fjellet, er det trinse, sal, brøste, martingal og belegg som gjelder. På den holmen bruker jeg pelham, brøste, beskyttere og salen;) Har en hest som blir overlykkelig på de to stedene:) Refleks bruker jeg alltid når det er mørkt o0g i skumringen.

Treningen er jo som ovennevnt, men jeg kjører hesten endel også, da både jeg og hun liker det veldig godt. Snørekjører om vinteren;)

Hva jeg skal trene finner jeg ut der og da, blir lite planlegging...

når hesten skal hvile, får hun gå ute på beite og kose seg hele dagen.

Meg og mine barn...
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.