hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Håndtere hingst
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Håndtere hingst
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Bælena

» VIP

Skrevet - 14/07/2007 :  11:48:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
I det siste har jeg tenkt mer og mer over dette med håndtering av hingst. Over alt ser jeg (ung)hingster som blir håndtert med kjettinger, pisk og rop og skrik, og noen ser nesten ut til å bli skremt bare av å vite at det er hingst på stallen. Nå er jeg så og si oppvokst i diverse travstaller og har på en måte tatt det for gitt at man må ta enkle grep for å unngå farlige situasjoner, men her om dagen ble jeg relativt oppgitt.

Det har seg nemlig sånn at min far eier to varmblodshingster på henholdsvis 3 og 5 år. Begge er godt oppdratt og oppfører seg stort sett pent, men jeg vet at noen har hatt noen skumle episoder med 3 åringen. Så fikk jeg beskjed om at jeg måtte ta han for min far i helgen, altså bare slippe han ut og inn og møkke. Ikke noe store greier, men jeg fikk også streng beskjed om at jeg SKULLE ha kjetting over nesa på han når jeg leier. Hvorfor det?

Slik jeg ser det finnes det sikkert 100 bedre løsninger på problemer ved leiing. For meg virker kjetting som en rask løsning som ikke gir resultater utover at man (for en stund) kommer seg frem og tilbake uten å sette menneskeliv i fare. En kjetting kan vel umulig gi noe som helst form for ettergift?

Personlig ville jeg heller foretrekke å leie i hodelag, hingstebitt, taugrime eller hva som helst som i hvertfall har en viss ettergift. Det forundrer meg at svært få, i hvertfall i travmiljøet, tar seg tid til å trene hestene sine i noe så enkelt som å gå pent, når jeg ser hvor mange som strever med det. Enkelte kan være i stallen i timesvis bare for å prate, men å gå 5 minutter en gang i blandt for å plukke vekk unoter, det er det få som har tid til. For meg virker det heller ikke som om så alt for mange i det hele tatt tenker over hva slags utstyr de setter på hestene sine, de bare tar det for gitt at kjetting er den beste løsningen siden alle andre bruker det...

Hva synes andre om dette? Har kjetting en effekt jeg har oversett? Noen som har erfaringer/synspunkter?

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 14/07/2007 :  13:52:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Jeg syns ikke noe om slik behandling av hingster... Alle hester bør trenes til å oppføre seg ordentlig, og det er absolutt mulig å lære en hingst til å kunne leies noenlunde normalt.

Akkurat nå har jeg feks en 3 år gammel hingst stående her. Han kan leies i grime og vanlig leietau festet der den skal være vanligvis, selv når det er nye hopper og ny plass det er snakk om (og fremmed person som leier ham). Så her har eieren gjort en virkelig god jobb!

Ellen Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 16/07/2007 :  14:39:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Er enig i at mange lar være å lære hingstene å gå pent i leietau og tyr til lette løsninger som kjetting over nesen, eller gjennom munnen..alt får å lære hesten at ved å ikke gå pent når tauet er festet slik så gjør det vondt!! IDIOTI!!

Lær heller hesten å gå pent i leietau fra den er liten. Kommer litt an på hvor hingstete de er, men alt kan læres. Mine to har jeg ikke noe problemer med. Dvs en er nå vallak, men han var skikkelig hingstet og slo med frambena og kløp og nafset. Lærte han effektivt at gå pent lønner seg ved å late som om jeg var en sur merr når han var umulig. Hver gang han skulle nafse på meg, så pep jeg slik merrene gjør, snudde meg halveis mot han og lot som om jeg skulle tuppe til han.

Han ble ganske forbauset første gangene jeg pep, men måtte jo bare prøve igjen og igjen...tilslutt ente det med et halvløftet ben mot han rett etter at jeg hadde pepet...og da det ikke gjorde noe effekt, pga hans hormoner.....så smalt det ja. Fikk et pip og så et realt tupp med flat fot rett i bringa. Men da var det slutt og. Gikk veldig fint etter det og gjør det forsatt, selv om han er vallak.

Lillebror på 2 år har aldri vært særlig hingstete og går fint i slakt tau ved siden av meg eller litt foran.

Så alt kan læres, og egentlig ganske fort og....

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 17/07/2007 :  01:28:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, å "snakke" til hesten på dens eget språk er vel det den forstår fortest og best - så å være "gvinemærr" med raske bakbein er et utmerket "språk".

Hvis en hingst - ja, enhver hest - prøver seg, så forstår den det som skjer av konsekvenser i løpet av det neste sekundet etter den uønskete oppførselen. Den skal altså ikke ha konstant press - som en kjetting over nesa gir - men noe man kan "ta i med" - og så ta bort - like øyeblikkelig - og så belønne når oppførselen er bra igjen.

Noen hingster/hester forstår etter to ganger - andre etter 100 - det spørs hvor stri den er, og hva den skjønner av korrigeringen.

Har selv bare hatt å gjøre med et par hingsteføll, da de ble solgt ca. 8 mndr. gamle, men jeg kan love at de var håndtert fra dag 1. Det ble noen "ØYHH" og "dunk" - men så var jeg også snar med å "humre" og klø manke når de var snille gutter.

Ja, det med å humre og klø manke er noe jeg har gjort med mine hester i alle år. For det er noe hester FORSTÅR. Det er beroligende, støttende, rosende.

Vi jenter som ikke har så dyp stemme, må nesten "øve" for å få humringen dyp og beroligende nok - ja, lyden må komme fra magen. - MEN vi kan bli riktig flinke til å lage "mærragvin" - som mannfolka knapt får til....

Så folkens: Lær dere hestens språk - det er mye lettere enn at den skal lære seg å forstå vårt.

Jeg kjente en gang en kar som det ble sagt om at han hadde "auge for hest, og han kunne tala med dei". Dette ble høyd verdsatt, og det var ikke få hester han "temte" ved at han "tala åt dei så dei forstod å føre seg". - Dette var leeenge før "horsemanship" ble så moderne - og ble kalt for "hestevett"...

Lykke til med "å tala åt hæsten"!
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 17/07/2007 :  11:25:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg fatter ikke hvorfor ikke taugrime er mer brukt. Kjetting er så utrolig akseptert som den beste løsningen uten at mange stiller spørsmålstegn ved det. Jeg har til og med hørt folk som synes taugrime er for skarp, men som rutinemessig bruker kjetting.
Kjetting gir smerte som fungerer som støy for hesten slik at våre signaler drukner i et jevnt press eller røsking i kjettingen. Smerte og stress forårsaket av smerte og redsel for smerte umuliggjør læring. Kjetting er ikke logisk for hesten slik at den kan lære å gå pent. Jeg tror ikke det er målet for dem som bruker kjetting at hesten skal lære å gå pent. Målet er å være sterke og kunne ta igjen og sloss frem sin vilje.
Ikke en veldig god måte å takle vanskelige hingster på.
Jeg synes også det er rart at mange leier med en hånd like under haka på hesten. Da gir man hesten signaler hele tiden for man klarer ikke å følge med alle hestens bevegelser med hodet og hesten lærer seg å ignorere små nykk og drag i grima. Jeg gir hesten min alltid minst en meter tau fra grime til min hånd. Så kan hesten lære seg å unngå at tauet blir stramt. Det gir meg også mye bedre kontroll med en vanskelig hest fordi jeg mister ikke balansen om hesten plutselig drar til seg hodet.
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 18/07/2007 :  23:20:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har brukt kjetting over nesa på unghingster i min ungdom og den slakker da hvis hånden slakker på tauet!!

Ang taugrime så gir den vel press på de rette stedene når det trengs men hvis hesten ikke har lært dette(vike for presset) så syns jeg ikke den er skarp! Har sett hest som har låst av skuldre og nakke under lasting og stukket. Og dette er en hest det stort sett var nok å riste litt på leietauet så sakket den farten/stoppet. Så på hester som ikke har lært å vike for presset i taugrima funker den ikke mye, går mot presset og da kan det bli skummelt med hingstehingst som turer på.

Er selvfølgelig enig i at leietrening er viktig og gjør ting mye enklere i hverdagen

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

nala

Norway

Skrevet - 19/07/2007 :  21:51:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
er enig me at det er altfor mye merkelig når det gjelder håndtering av hingst. har selv en hingst som er ett år nå, og jeg er veldi ops på at han skal gå pent, bare med grime og leietau.

men æ ser ikke problemet med å bruke kjetting, for med alt annet så er det hvordan du bruker det, som spiller inn.

jeg har et godt eksempel på dette. for på fjordingen min, så er æ bare nødt til å bruke kjetting.. slik at æ har mulighet til å stoppe han, når han stikker.. for han har forstått det at når kjettingen ikke er over nesen, så er han sterkere enn meg, og da går han bare... nå skal æ nevne det at den kjettingen er lang nok til at når han går pent så henger den løs over nesen på han, og æ går med slakk på leietauet. så det er først når han vil stikke, at han merker kjettingen.

og til mitt forsvar så vil æ også si det at æ har prøvd utalige ganger å bare leie i vanlig leietau..

det enkle er ofte det beste;) Gå til toppen av siden

nala

Norway

Skrevet - 19/07/2007 :  21:54:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
er enig me at det er altfor mye merkelig når det gjelder håndtering av hingst. har selv en hingst som er ett år nå, og jeg er veldi ops på at han skal gå pent, bare med grime og leietau.

men æ ser ikke problemet med å bruke kjetting, for med alt annet så er det hvordan du bruker det, som spiller inn.

jeg har et godt eksempel på dette. for på fjordingen min, så er æ bare nødt til å bruke kjetting.. slik at æ har mulighet til å stoppe han, når han stikker.. for han har forstått det at når kjettingen ikke er over nesen, så er han sterkere enn meg, og da går han bare... nå skal æ nevne det at den kjettingen er lang nok til at når han går pent så henger den løs over nesen på han, og æ går med slakk på leietauet. så det er først når han vil stikke, at han merker kjettingen.

og til mitt forsvar så vil æ også si det at æ har prøvd utalige ganger å bare leie i vanlig leietau..

det enkle er ofte det beste;) Gå til toppen av siden

FatheneDV

» VIP

Skrevet - 27/07/2007 :  21:35:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er enig med at det er mye stygg bruk av kjetting. Men kjettingen er aldri sterkere enn hånden som holder den, så det blir jo opp til vær enkelt å tenke på hvordan de holder i den. Å med hingster burde man begynne tidlig med leie trening, da er det lettere å plokke av unoter og bølling før de blir for store og sterke. Vi hadde 5 hingster på 2år som vi kunne leie ilag vist vi ikke var nok folk til å ta vær sin inn fra beite, de gikk så rolig å fint at man skulle ikke tru at de var hingster. Var sjelden vi tok 5 ilag pga sikkerhetsmessige grunner, det kan jo skje noe. Men noen ganger ble det gjort. Gå til toppen av siden

Corino

Norway

Skrevet - 30/07/2007 :  15:00:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCorino  Svar med kopi av melding
Har en hingst som er 2,5 år. Aldri noe problem å bruke grime og leietau. Går jeg på tur hvor jeg vet at jeg passerer andre hester har jeg på hodelag men longeringsdelta og som jeg fester kjettingleietauet i. Men må aldri gjøre det, kunn en sikkerhet siden han er så høy og vis han begynner å tulle kan jeg ta leie tauet over nesen. Som sagt aldri hvert noe problem, står som regel løs ute når jeg børster og løfter føttene og han vet det står hopper bare noen meter lengre unna men aldri hver noe problem. Når han står løs så er han innom et inngjerda stort område. Vedlig godt trening for å lære seg å stå stille uten at noen holder han osv. Gå til toppen av siden

Lisa+Boreas

Norway

Skrevet - 30/07/2007 :  20:40:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Aldri brukt kjetting på min. Bruker ikke på noen av de andre heller.

Gå til toppen av siden

Muzikaa

Skrevet - 30/07/2007 :  21:26:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMuzikaa  Svar med kopi av melding
Jeg er helt enig med FatheneDV og nala her!

En hingst bør etter min mening ALDRI leies kun i grime og leietau hvis man befinner seg på et sted hvor det er andre hester. Mange hingster oppfører seg pent 99% av tiden, men det er et stort dyr proppfullt av hormoner det er snakk om, så det øyeblikket de finner ut at de skal bort til den brunstige hoppa han nettopp passerte, har man FRYKTELIG lite man skulle sagt kun med grime og leietau. Jeg leier ALDRI hingstene jeg har utenfor området uten bitt/hingstebitt/kjetting, av sikkerhetsmessige årsaker, selv om de som regel oppfører seg fint.

Jeg har hestene oppstallet på en dugnadsstall, noe som innebærer at forskjellige folk leier dem inn og ut hver dag. Og det blir da brukt kjetting over nesa på dem. Det har ikke til dags dato skjedd et uhell at de har kommet seg løs mens de har blitt leid ut eller inn. men det hører også med til sjeldenhetene at man har fått bruk for kjettingen, da de er vel oppdradd.
Det er også STOR forskjell på de to hingstene, den ene, 4 åringen, merker man knaptnok at han er hingst, man kan ta han i panneluggen bort fra en brunstig hoppe, og han er superveloppdragen. MEN med tanke på at det KAN skje noe, og at det ligger et ridesenter med rideskole 100 meter oppi gata, så leies også han med kjetting.
Husk også at 3 åringen din som er snill som et lam og har vært det hele livet, PLUTSELIG kan våkne til og oppdage hvor stor og sterk en hingst han er!

Jeg bruker mye tid på leietrening på hestene, særlig han på 5 år, som er mye mer hingstete enn han på 4, han må snakkes til med store bokstaver, derfor er leietrening uvurderlig trening. Det er ufattelig sterke dyr, og en hingst ute av kontroll kan være livsfarlig, både for andre hester og mennesker.
Pisk/kjetting osv skal ikke brukes som straff, dermed skal man ikke skremme hesten med pisken eller holde hardt i kjettingen, men de skal vite hvor grensene går hen, og at du som menneske faktisk er den som bestemmer:)
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 30/07/2007 :  23:43:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Jeg synes ikke taugrime er noe alternativ og leie hingst i.
Dessuten er taugrime en arbeids grime og ikke en grime til og leie hesten rundt i.

Nei sett heller på et hodelag eller om man må ha gjetting ha den under haken på hesten.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 06/08/2007 :  20:17:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Jeg har jo så arbeidet med hingster i 2år nå, og der jeg har jobbet er hingstene godt oppdratt, og det har ikke skjedd farlige ting mens jeg har vært der.

Jeg er vant til lærgrime, kjetting OVER nesen, longetau og pisk! Mange bruker hingstebitt/hodelag og andre finurlige løsninger, men så lenge hingsten vet hvem som er sjefen så foregår det stort sett i ro og mak.
Man skal alltid ha et øye på hingsten, og den skal på ingen som helst måte på noe som helst tidspunkt få lov til å snuse til deg, skafte ut, nappe, skrike osv osv... Hvis den først har fått lov til det engang, har man som regel et problem neste gang en ny person skal hen til den...

Pass på, trå varsomt, bevar roen, men sett dem på plass hvis det skulle være nødvendig.

Og tro meg,d et hjelper!
Jeg har bl.a haft ansvaret for alle hingstene på blue hors...

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 07/08/2007 :  10:15:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Hehe, taugrime er ikke noe man leier hesten rundt i...neivel... Min erfaring er iallefall det at taugrime er det beste og mest effektive virkemiddelet, såfremt man har lært å bruke den på riktig måte. Hesten lærer det på null komma null om den som er i andre enden kan det. Teknikk og timing er stikkordet. Taugrima gir helt fri om hesten oppfører seg fint, det kan jeg ikke si om kjetting eller bitt for den saks skyld. Når det gjelder bruk av vanlig grime så er jeg enig med de ovenfor her at det ikke er bra nok, og da ihvertfall ikke på en hest som "låser" nakken. Å leie en hest med tak i hodet eller nærme dette gir omtrent null kontroll uansett, langt tau og god kjennskap til hestens kroppspråk samt rett timing er oppskriften på en velopdragen hest, enten det er hingst eller annet. Hingster er som andre hester, de må lære seg å ha respekt og tillit til den som håndterer de, det er ikke utstyret som bestemmer dette, men kommunikasjonen mellom hest og menneske. Kjetting og bitt gir smerte i tide og utide, ikke akkurat noe som hjelper på tilliten. Taugrima er et godt kommunikasjonsverktøy brukt på riktig måte, men kan også misbrukes.
http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2007 :  12:09:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke sett så mye dårlig håndtering av hingst i grunnen.
Men en hel del dårlig håndtering av både hopper og valakker, det har jeg sett mye av.
Mulig det er fordi de som har hingst heromkring har de på små staller, der holdningene til hingst er annerledes?
Ikke noe hysteri og hard handtering, men jevn trening på et fornuftig nivå?
Merker i hvertfall selv at når vi er på rideskolen med vår 6-årige hingst, så forventes det at han oppfører seg som en idiot.
Og da må han jo selvfølgelig håndteres hardhendt.
Noe som er bare tull, da han faktisk er enklere å håndtere på bakken enn de fleste av de 80 hestene som står på stallen der, nettopp pga at vi ikke bruker harde midler, men har klare grenser.

Har håndtert begge mine hingster i grime og leietau, bortsett fra når vi er på rideskolen og store staller.
Er opptatt av å følge reglene når jeg er på andres staller, så da bruker vi vanlig hodelag og leietau.
Kjetting og hingstebitt er unødvendig for meg, synes det er greit å ikke være avhengig av slikt utstyr som mange andre faktisk må bruke i den daglige omgangen med hesten.

Trening hjelper på hester av alle kjønn.
Har hatt en ponni på beite her i 5 uker i sommer.
Denne ponnien ( som vel er på grensa til hest ) MÅ håndteres med kjetting av eieren og alle som driver med den.
Ellers så løper han bare av gårde.
Både jeg og samboeren min er enige om at alle hester kan gå pent, så vi kutta ut kjettingen ved ut og innslipp, og trente hesten med stemme og kroppspråk.
Rygga han et par steg hver gang han ville bølle seg forbi, vips, hesten kunne gå pent uten kjetting.
Tok vel 2-3 dager og all innsatsen vi la ned var å være strenge på de 2-3 minuttene gåtur det er til og fra beitet 2 ganger daglig.
For meg er all håndtering av hest trening, og alltid er grensene de samme.
Desverre vet ponnien at eieren og hestepasseren ikke er konsekvente nok, så de bruker fortsatt kjetting, men det er deres sak synes jeg.

Synes taugrime kan være et bra alternativ i treningen av unghest av alle kjønn.
Men den er jo noe skarpere enn vanlig grime, og bør brukes deretter.
Har en hengende, men brukt er den ikke, har liksom ikke hatt behov.
Jeg er uenig med Tigull.
Ja taugrima er en arbeidgrime / treningsgrime.
Men for meg er all håndtering av hest trening, ergo er den et godt alternativ.

Anette Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.82 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.