hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Håndtere hingst
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Håndtere hingst
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Muzikaa

Skrevet - 07/08/2007 :  16:44:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMuzikaa  Svar med kopi av melding
Signerer Amillions innlegg! Det er sånn hingster skal håndteres, gjør man det sånn unngår man farlige opplevelser med hingstene! Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2007 :  17:33:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Er veldig enig med å bruke longetau og kjetting. Såfremt det brukes ordentlig!
Det er viktig med riktig grunntrening og at hingst også blir behandlet som en hest og ikke avsperret fra hele omverdenen.
Er en del som aldri har en hingst i nærheten eller på samme stall som hopper.
Da får man er hingst som friker ut hver gang det er en hoppe i nærheten.

Nå er det ikke noen hingster på stallen der jeg jobber, men det er en hoppe som er klin kokos i huet fordi hun er mangelfullt oppdratt og veldig heit.

Den kan godt finne på å sparke, den kan finne på å steile og går i passage når man leier henne og klatrer på leieren.
Jeg tåler ikke slik oppførsel. Hun oppfører seg visst ennå værre med eieren.
Det er en veldig følsom hest, så den er lett å snakke til, men ikke like lett å få til å høre.
Den skal leies med kjetting under haka og med stor forsiktighet..
Men personlig mener jeg at kjettingen gjør hele saken værre.. huet flyr til værs og den blir helt på trynet..

Oppdragelse oppdragelse
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2007 :  18:30:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den dagen jeg er nødt til å håndtere hingsten min med kjetting over nesa, longeringstau og pisk, da kasterere jeg den eller kvitter meg med den.
Bruker ikke slikt utstyr når vi bedekker engang, og enda har vi aldri hatt noen skumle episoder.
Har alltid i bakhodet at det er en hingst, spesielt når vi er andre steder og trener.
Men jeg holder hest etter filosofien " Så hard som man må, men så mild som man kan".
Altså vil jeg ha hingsten min så lydig at slike ting ikke er nødvendig.
Og det har vi oppnådd med å være konsekvent, og tydelig, samt miljøtrent han mye.
Skriking og sånt er ikke lov når han er på jobb ( som ridehest, eller på bakken ) kun når han går ute og har fritid.

Anette Gå til toppen av siden

minien
» VIP

Skrevet - 14/08/2007 :  09:27:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
men så må man jo huske på at ikke alle hingster er like hingstete da...
Åringshingsten min har aldri vært aleine, så han kan frike litt ut viss jeg tar de andre hestene ut før han, så derfor har jeg kjettingen klar VISS han skulle finne på noe dumt. Men har til dags dato har jeg sluppet å bruke den.
Og dessuten må jeg over en vei og diverse for å komme til hegna, så jeg syns det er en sikkerhet for meg- OG andre- å vite at jeg kjettingen hvis om att...
Men er nok klar over at altfor mange bruker kjettingen uvettugt- DET GJØR MEG KVALM!!!!
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 14/08/2007 :  20:07:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
En ting er en voksen hingst en annen er unghester som 1 og 2åringer, må man bruke kjetting på disse så er noe galt et sted mener jeg. En åring er en baby og kan fint læres å gå i grime å leietau. Må man ha sterkere saker på en så ung hest så bør man vurdere om man i det hele tatt er kompetent til å ha unghest..
http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 16/08/2007 :  16:24:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Nå må ikke folk misforstå her...

Det finnes selvfølgelig forskjellige måter og løse problemene på, og mange måter og oppdra på. og jeg er enig i at det skal gjøres på en vettug måte, men... det er ingen her inne som kan si at staller som f.eks Stutteri Ask, Blue Hors, Katrinelund, Stald Cajus osv osv ikke gjør det riktig med sine hingster... Er det noe hingstene der har, så er det oppdragelse.. Den måte jeg har vært borti hingster på går generelt ut på våres sikkerhet, mend et er sjeldent vi har behøvd og bruke de midlene vi har.. Det er der for en sikkerhetsskyld... Hadde ikke vært så gøy for en person og f.eks kommet opp i en diskusjon med Blue hors Don Schufro og så ikke hatt noen måte og si ifra på...

Husk... den snilleste hingst er den som en dag skader/dreper deg!!
(sitert fra den gamle Rodrigo selv)

De er tross alt hingster

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 16/08/2007 :  17:09:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Altså, enhver hest og ponni kan faktisk skade oss ganske alvorlig. Bruker man slike skarpe midler på den søte shettisen som en liten unge håndterer??

Alle hester har instinkter og hormoner i kroppen, selvom hingstene har litt mer.

Ellen Gå til toppen av siden

minien
» VIP

Skrevet - 18/08/2007 :  01:53:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Altså; om det bare er en åring, så er han faktisk STERK, og når han er 150 høg, og eg 155, så har eg faktisk ikkje så mye eg skulle ha sagt om han vil fram... Og det har ingenting med oppdragelse å gjøre, både eg og hesten veit han kan viss han vil, men den dagen han IKKJE vil, har eg ingenting å stille opp med! Herregud, han e no berre barnet, kan ikkje venta for mykje av han heller.
Akkurat den ut- og innleiinga er det eneste eg sliter med, ellers er det den største kosegrisen eg har..
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.62 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.