hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Video av araberhester her!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Video av araberhester her!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Extreem-Arabians

» VIP

Norway

Skrevet - 11/07/2007 :  03:05:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideExtreem-Arabians  Svar med kopi av melding
Her er en video av Sanadik El Shaklan,Om El Extreem med flere..Nyt den!! håper oxo andre har video av arabere.legg dem inn her.
http://www.youtube.com/watch?v=y8znsXP6unw

Her er Om El Shamaan,broren til Om El Extreem
http://www.youtube.com/watch?v=y_iy8qrtWMg

Redigert av - Extreem-Arabians den 12/07/2007 03:46:34

Extreem-Arabians

» VIP

Norway

Skrevet - 11/07/2007 :  03:57:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideExtreem-Arabians  Svar med kopi av melding
Her er enda en meget flott araber.. Magnum psyche Phttp://www.youtube.com/watch?v=d0ZuQ36hDag
Gå til toppen av siden

chk

» VIP

Norway

Skrevet - 12/07/2007 :  00:05:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidechk  Svar med kopi av melding
Dette er Melizza, en araberhoppe jeg red et halvt år (okt05-apr06 tror jeg?), og meg :) Hun står i Orkdal nå tror jeg... hvis noen kjenner henne, ta gjerne kontakt! :) Sær musikk men; http://media.putfile.com/Melizza--I Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 12/07/2007 :  05:00:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kikket på filmsnutten med Melizza - og uten å vite noe som helst mer - er hun Shagya-araber?

Eller så har hun engelsk eller polsk blod, vil jeg tro, da hun virket mer "rund" enn mange "tørre" araber-stammer.

"Amerikanere" og Egyptere er annerledes - og ved å kikke på snuttene fra de første innleggene, så ser dere tydelig forskjell.

Er forøvrig ikke så stor "fan" av "Barbie-arabere" med oljete muler og øyne, samt at det meste av de taktile hårene er klippet av. Araberen er EGENTLIG en meget gammel og "naturlig rase" - og DA liker jeg den, siden jeg har ridd arabere siden 1971.

For å si det sånn: Jeg ville heller kjøpe en araberhest direkte fra en ørken-araber, enn fra en "blue-grass-amerikaner".... Ja, litt synd at araberhester er sååå vakre - og er blitt "ofre" for "misse-kulturen", siden araberhester egentlig er noen skikkelige tøffinger, som tåler det meste, kan brukes til det meste og har et helt enestående gemytt - hvis de ikke blir "pjusete og bortskjemte".

Ja, jeg har i årenes løp brukt flere araberhester til terapiridning, da de egner seg ypperlig til det - hvis de bare får beholde sine gode evner som menneskekjære og rolige hester.

Jeg har hatt å gjøre med araberhester som ikke leet på et øre med en rullestol under magen - men så har jeg også sett de som går bananas ved syn av en vannpytt.

Jeg har sett Fjordinger som tåler at unger kryper over og under, og andre som hoppet ut av veien ved syn av en bil.

Jeg har opplevd NL-hester som tåler omtrent ALT av "rare ting" - og også noen som skvatt til himmels ved synet av en hvit plastpose som blåste i vinden.

Og sånn kan man fortsette med ALLE raser: Noen individer er bare heelt toppers, mens andre er - ehh - lite å samle på.

Så min "filosofi" er: Det er ikke RASEN som spiller rolle, men INDIVIDET - OG - ikke minst - den oppdragelse og trening den enkelte hest har fått.

Jag kan fortelle mange historier om hester og ponnier som jeg har kjent siden 1970 - ja, jeg husker nesten hver eneste en - fra "shettis-tøffingen" King på 8 mndr. som tok rotta på den 8-årige fullblodshingsten "Carat" - fra Connemarahoppa "Blue Lady", som alltid var snill og grei, til Irish-ponnien "Bamboo", som ikke tålte synet av en pisk - da han var blitt mishandlet - men som var en av de beste ponniene i dressur - MED funksjonshemmede ryttere - så sant de IKKE viste seg i nærheten av ham med en pisk.

Jeg har i årenes løp kanskje vært litt "sarkastisk" på begrepet "horsemanskip" - da jeg mener at dette bare kan overføres til "en smule hestevett" - dvs. at man - hvis man skal ha med hester å gjøre - bare helt enkelt MÅ forstå hvilket DYR man har med å gjøre.

Nå som det er sommer, og mange heste-eiere går over utstyret sitt til hesten - med puss og vask - så er det kanskje noen av dere som bør vurdere - hvor LITE utstyr kan jeg klare meg med...?

Ja, for "trenger" hesten 8 - 10 dekkener? Hvor mange saler og beinbelegg? Er det nok med 15 børster og 4 grimer...?

Ja, selv JEG - som trodde jeg var meget nøysom, fant ut at hesten hadde 3 leietau for mye....

Ifjor skulle jeg vise min gamle hest i dressur som terapihest (på Dyrsku'n i Seljord) - da jeg sitter i rullestol - OG fikk da beskjed om at HVITE ridebukser var et MUST (se bildet). Da hadde jeg ikke kjøpt ridebukser siden 1986 - men måtte altså anskaffe slike. Kan vel da omtrent LOVE at jeg vil kunne annonsere "Hvite helskinn ridebukser str. 40 til salgs for en rimelig penge" i løpet av kort tid.....

Ja, man reflektere mye om hest.....

Veeel - hesteutstyrsbutikkene skal jo også leve..... -på OSS!!

Gå til toppen av siden

chk

» VIP

Norway

Skrevet - 12/07/2007 :  21:02:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidechk  Svar med kopi av melding
Jeg orket ikke lese alt det der engang! *flire*

Menne. Jeg vet ikke jeg? Renraset araber er alt jeg har hørt, hun skal ha veldig god stamme. Men rasetypisk er hun ikke... :) (Hun er tidligere blitt brukt til terapiridning! :))
Gå til toppen av siden

Extreem-Arabians

» VIP

Norway

Skrevet - 18/07/2007 :  23:29:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideExtreem-Arabians  Svar med kopi av melding
Ingen som har flere videoer? vil ha flere videoer.. gjerne av deres egne arabere eller den araberen dere synes er flottest..

Gå til toppen av siden

BørveBlesen
» VIP

Skrevet - 31/07/2007 :  21:21:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kikket på filmsnutten med Melizza - og uten å vite noe som helst mer - er hun Shagya-araber?

Eller så har hun engelsk eller polsk blod, vil jeg tro, da hun virket mer "rund" enn mange "tørre" araber-stammer.

"Amerikanere" og Egyptere er annerledes - og ved å kikke på snuttene fra de første innleggene, så ser dere tydelig forskjell.

Er forøvrig ikke så stor "fan" av "Barbie-arabere" med oljete muler og øyne, samt at det meste av de taktile hårene er klippet av. Araberen er EGENTLIG en meget gammel og "naturlig rase" - og DA liker jeg den, siden jeg har ridd arabere siden 1971.

For å si det sånn: Jeg ville heller kjøpe en araberhest direkte fra en ørken-araber, enn fra en "blue-grass-amerikaner".... Ja, litt synd at araberhester er sååå vakre - og er blitt "ofre" for "misse-kulturen", siden araberhester egentlig er noen skikkelige tøffinger, som tåler det meste, kan brukes til det meste og har et helt enestående gemytt - hvis de ikke blir "pjusete og bortskjemte".

Ja, jeg har i årenes løp brukt flere araberhester til terapiridning, da de egner seg ypperlig til det - hvis de bare får beholde sine gode evner som menneskekjære og rolige hester.

Jeg har hatt å gjøre med araberhester som ikke leet på et øre med en rullestol under magen - men så har jeg også sett de som går bananas ved syn av en vannpytt.

Jeg har sett Fjordinger som tåler at unger kryper over og under, og andre som hoppet ut av veien ved syn av en bil.

Jeg har opplevd NL-hester som tåler omtrent ALT av "rare ting" - og også noen som skvatt til himmels ved synet av en hvit plastpose som blåste i vinden.

Og sånn kan man fortsette med ALLE raser: Noen individer er bare heelt toppers, mens andre er - ehh - lite å samle på.

Så min "filosofi" er: Det er ikke RASEN som spiller rolle, men INDIVIDET - OG - ikke minst - den oppdragelse og trening den enkelte hest har fått.

Jag kan fortelle mange historier om hester og ponnier som jeg har kjent siden 1970 - ja, jeg husker nesten hver eneste en - fra "shettis-tøffingen" King på 8 mndr. som tok rotta på den 8-årige fullblodshingsten "Carat" - fra Connemarahoppa "Blue Lady", som alltid var snill og grei, til Irish-ponnien "Bamboo", som ikke tålte synet av en pisk - da han var blitt mishandlet - men som var en av de beste ponniene i dressur - MED funksjonshemmede ryttere - så sant de IKKE viste seg i nærheten av ham med en pisk.

Jeg har i årenes løp kanskje vært litt "sarkastisk" på begrepet "horsemanskip" - da jeg mener at dette bare kan overføres til "en smule hestevett" - dvs. at man - hvis man skal ha med hester å gjøre - bare helt enkelt MÅ forstå hvilket DYR man har med å gjøre.

Nå som det er sommer, og mange heste-eiere går over utstyret sitt til hesten - med puss og vask - så er det kanskje noen av dere som bør vurdere - hvor LITE utstyr kan jeg klare meg med...?

Ja, for "trenger" hesten 8 - 10 dekkener? Hvor mange saler og beinbelegg? Er det nok med 15 børster og 4 grimer...?

Ja, selv JEG - som trodde jeg var meget nøysom, fant ut at hesten hadde 3 leietau for mye....

Ifjor skulle jeg vise min gamle hest i dressur som terapihest (på Dyrsku'n i Seljord) - da jeg sitter i rullestol - OG fikk da beskjed om at HVITE ridebukser var et MUST (se bildet). Da hadde jeg ikke kjøpt ridebukser siden 1986 - men måtte altså anskaffe slike. Kan vel da omtrent LOVE at jeg vil kunne annonsere "Hvite helskinn ridebukser str. 40 til salgs for en rimelig penge" i løpet av kort tid.....

Ja, man reflektere mye om hest.....

Veeel - hesteutstyrsbutikkene skal jo også leve..... -på OSS!!

Opprinnelig postet av T. Boysen

Hei.. jeg må si jeg ikke helt forstod dette med utstyr til hest. Det at folk har godt med dekken, eller gjerne noen ekstra leietau i bakhånden(hva er i det hele tatt galt med leietau?) ser ikke jeg som et stort problem. Selv liker jeg å være godt utstyrt! Flere dekken gir meg muligheten til å vaske dem oftere, noe som igjen resulterer i en glad og ren hest:)

"Nå som det er sommer, og mange heste-eiere går over utstyret sitt til hesten - med puss og vask - så er det kanskje noen av dere som bør vurdere - hvor LITE utstyr kan jeg klare meg med...?"

Nei, hvorfor det? Det finnes mye nyttig utstyr, både for hest og rytter, og jeg trives svært godt med å vite at jeg har det jeg trenger, og kanskje litt til(i tillfelle uhell skulle oppstå) nå snakker jeg ikke om utstyr slik som avanserte bitt, massevis av hjelpetøyler, ubrukelige duppeditter til sal og hodelag, osv. Nei, jeg snakker om børster, sjabrakker, bandasjer, tepper, salver, førstehjelpsutstyr, hestesnop:), forskjellige saler som egner seg godt for sitt bruk, o.l.

"Ja, for "trenger" hesten 8 - 10 dekkener? Hvor mange saler og beinbelegg? Er det nok med 15 børster og 4 grimer...?"

Jeg synes det er kos å kjøpe børster, da hesten setter så tydelig pris på å bli dullet med^^ Det er jo også så mye interessant å velge mellom, så hvorfor ikke unne seg den gleden iblant? Og når det kommer til grimer.. ærlig talt. Hva er vel forskjellen på 1 eller 4 grimer? En grime er en grime, og hvis folk føler for å kjøpe fargerike nylongrimer, taugrimer og lærgrimer er det vel deres sak:) Som sagt, liker jeg personlig å ha mye å velge mellom! ferdig med det..

Gg så en annen ting - du sier: "Og sånn kan man fortsette med ALLE raser: Noen individer er bare heelt toppers, mens andre er - ehh - lite å samle på."

Det at du mener enkelte 'hesteindivider' er lite å samle på virker helt feil på meg. Ja, hester HAR forskjellige personligheter, og det er ikke sikkert alle hester er den RETTE hesten for akkurat DEG, men det vil ikke si at de er lite å samle på

"Jeg har i årenes løp kanskje vært litt "sarkastisk" på begrepet "horsemanskip" - da jeg mener at dette bare kan overføres til "en smule hestevett" - dvs. at man - hvis man skal ha med hester å gjøre - bare helt enkelt MÅ forstå hvilket DYR man har med å gjøre."

Det er så fantastisk mye man kan lære av hesten, og enkelte folk har kommet beundringsverdig langt på veien mot å kunne forstå og samarbeide med hesten. Jeg synes det blir helt feil av deg å sammenligne avansert horsemanship med 'en smule hestevett'..
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.