hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hoppe med melk, men ikke føll ..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Hoppe med melk, men ikke føll ..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

christinepipine

Norway

Skrevet - 03/07/2007 :  23:32:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressechristinepipine  Svar med kopi av melding
Hei!.
Har en islandshoppe på helfor. Har hatt henne i ca en mnd nå.
Da jeg fikk henne hadde hun ingen muskler, og var nokså tynn. Man så ribbeina godt, og hun var ganske så sulten ;D Hun hadde ikke blitt noe mishandla eller noe, men hun har ikke hatt fri tilgang til for. De fikk bare en liten trillebår med høy/silo 3 ganger om dagen. Også var det vel nærmere 10 hester på beitet. Hun hadde ingen muskler pga av at hun hadde stått i et år pga at hun har hatt føll, og eieren har fått baby.
Føllet fikk hun for litt over 1 år siden. På beitet (hun sto hos eieren) var det et par "halvstore" føll, tipper de var rundt 1 år ++. De "føllene" tror jeg har fått melk av både helforhesten min, og den ekte moren. Så hun har fortsatt å lage melk selv om føllet hennes har dratt fra henne.
Men for en mnd siden, dagen etter hun kom til meg. Fikk hun skikkelig melkespreng, og vi måtte melke henne. Og siden den dagen har hun fortsatt å lage melk! Har måtte melke et par ganger da hun har hatt vondt(?) og klødd med bakbeinet på pattene (eller hva det heter), som alltid har vært store pga melka. Prøvde å melke litt i en bøtte her om dagen, og da så jeg at melka ikke var helt hvit, men litt lysebrun nesten.
Er det noen som vet noe om hvordan jeg kan "stoppe produksjonen" av melka? Er litt kjedelig at hun får så ofte melkespreng.. Hun er ellers frisk og rask da Og etter hun kom til meg har hun lagt på seg mye, og musklene er på vei oppover

Pyngja JENTA mii <3
Ååå ,, Drifandi & Ronja ! Savner dere !!

Redigert av - christinepipine den 03/07/2007 23:48:19

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 04/07/2007 :  10:10:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Du må nok gjøre som man gjør med folk som har melkespreng... Melke kun når juret er knallhardt og vondt, og IKKE melke den tom. Om den melkes tom, vil produksjonen bare øke. Bare melk til det ikke er knallhardt,men ikke tømme så mye at det blir mykt.
Ellen Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 05/07/2007 :  00:09:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tilslutter Hirsalouhkka - bare melk litte grann. Og prøv å gjøre det med lengre og lengre mellomrom.

Men du må også sjekke at den ikke har fått jurbetennelse - ta tempen på henne.

Hvis det ikke har gitt seg på en ukes tid, ville jeg spurt en veterinær.
Gå til toppen av siden

christinepipine

Norway

Skrevet - 05/07/2007 :  19:10:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressechristinepipine  Svar med kopi av melding
Ok!
Takk for svar.
Jeg har ikke melket henne før, utenom den dagen jeg sjekka hvilken farge melka var. For det var noen i stallen som sa at hvis melka er helt hvit, så kan det hende at hesten tror at hun har føll eller noe. ?

Pyngja JENTA mii <3
Ååå ,, Drifandi & Ronja ! Savner dere !!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.