hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - skjevt muskelsatt hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 skjevt muskelsatt hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Chiquita

» VIP

Skrevet - 14/06/2007 :  12:33:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg var for litt siden og prøvde en nydelig hest. Han var desverre skjevt muskelsatt. Eieren gjennom tre år er litt skjev i kroppen, og har derfor ridd hesten skjev. Salen hesten gikk med var også skjev(ikke i seg selv, men den ble liggende skjevt på hesten pga musklene.)

Jeg lurer derfor på om noen har tips om hvordan man kan rette opp dette? Jeg likte hesten veldig godt, men vil ikke kjøpe den dersom dette ikke er noe som kan rettes opp.

Hva gjør man mht sal? Finnes det pad'er som er tykke på en side og tynne på den andre?

Tips mottas med stor takk!!

Chiquita

» VIP

Skrevet - 23/06/2007 :  15:15:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ingen som kan hjelpe meg her?

Hva med masse longering, tømmekjøring, løslongering/løshopping og barbakridning?

Mange sier også at man bør "slippe hesten helt ned", altså ikke trene den, til musklene forsvinner, for deretter å bygge dem opp jevnt igjen.

Innspill på dette tas i mot med stor takk!
Gå til toppen av siden

oregon

» VIP

Skrevet - 23/06/2007 :  18:51:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Ville først å fremst ha fått en behandler til å gått igjennom hesten for å vurdere d!
Men er absolutt mulig å rette opp en skjevt muskell satt hest.Men få han sjekket først før du bestemmer noe.
Kan komme med tips og råd til deg ettervert da:)

Mvh Eva
Gå til toppen av siden

Chiquita

» VIP

Skrevet - 24/06/2007 :  22:54:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal selvfølgelig ha vet.sjekk på hesten. Får høre hva som blir sagt da. Hesten er godt muskelsatt, bare med mer muskler på den ene siden. Det er ikke sånn at det ikke er muskler der, det er bare mer på den andre siden... Gå til toppen av siden

Chiquita

» VIP

Skrevet - 26/06/2007 :  09:35:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har jeg funnet ut at ting ikke var helt som jeg trodde angående den skjeve muskulaturen. Hesten er sånn fordi han er veldig sterk i den ene siden sin, og rytteren har problemer med å få ham til å jobbe uten å sluntre unna på andre hånd. Så da var saken løst(veterinær sjekker forøvrig hesten i dag) Gå til toppen av siden

Stor&Liten

» VIP

Skrevet - 26/06/2007 :  15:15:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette gjelder jo de fleste hester! De har gjerne en svak og en sterk side.

Men det er vel mere sjelden at dette blir så synlig at hesten blir "skjev"
Selvfølgelig kan kanskje eierens ridning ha forverret dette. Hvis han/hun har ridd/trent mye mere på den enkleste hånden fordi dette var "lettest"
Hvis hesten ellers er frisk, synes jeg ikke dette trenger å være noen hindring for å kjøpe den.
Nå som du er bevisst på dette, kan du jo fokusere på å trene hestens svake side så forskjellen jevner seg ut.

Gå til toppen av siden

oregon

» VIP

Skrevet - 26/06/2007 :  23:06:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp..alle hester og mennesker er i større eller mindre grad større på ene siden.Så ville ikke sett på det som ett problem nei:)

Eva
Gå til toppen av siden

Chiquita

» VIP

Skrevet - 27/06/2007 :  10:41:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Godt å høre:) Jeg sjekket det ikke så veldig nøye selv, for så at min venninne(som er veldig nøyaktig) kjente veldig på ham. Hun mente at det var en rimelig stor forskjell på muskulaturen på begge sider av manken. Selv merket jeg det under ridning, da salen lå merkbart skjevt.

Det var visst ikke nåværende eier/rytter som var skjev, men hesten som gjorde henne skjev, så de hadde nok kommet litt inn i en ond sirkel. Har snakket med henne om det nå, og hun sa at han var litt utspekulert og at hun nok lot seg lure til å la ham jobbe mer med den sterke enn med den svake siden.

Jeg var også usikker på om det var et problem eller ikke, ettersom hesten er godt muskelsatt, men har enda mer muskler på den ene siden enn på den andre.

Hadde musklene vært fraværende på den svake siden, ville jeg nok vært mer skeptisk...

Men er det noen av dere som har noen tilps til trening? Og hva med det å få salen til å ligge rett over ryggen hans?(Da jeg red satt jeg rett over hesten, men salen skled over så den ble liggende med "senter av forsvissel" mot den svake siden. Dette kan da umulig være gunstig for videreutviklingen av muskler på den siden...
Gå til toppen av siden

oregon

» VIP

Skrevet - 27/06/2007 :  23:29:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ville nok klart ha jobbet den masse fra bakken.Da slipper hesten å tenke på vekt av sal og rytter.
Ikke enkelt å få en sal til å ligge på en skjev hest.
Kan du å tømmekjøre eller gå på lange tøyler?
Er den innkjørt?
Ta den med deg på tur i leietau å få noen til å vise deg øvelser du kan gjøre fra bakken.Små ting gjør underverker over lengre tid.
Bare det med å begynne å leie hesten på andre siden,stige opp fra andre side å slikt fungerer.Fungert bra på min.
Det er de små tinga vi gjentar ofte som gir utslag.

Versader på bakken til å begynne med er supert.Styrkende og løsgjørende.Tipper den er litt stivere i ene siden å.Løs den opp med øvelser.

Eva(Aut.hestemassør/laserterapaut)

Gå til toppen av siden

Stor&Liten

» VIP

Skrevet - 29/06/2007 :  11:16:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gode råd du fikk over her!
Vil også tilføye at du bør ri endel volter hvis du jobber på banen, så den må bøye seg i den stive siden. Travbommer på bakken og små stuss-hindere

Ellers har jeg stor tro på ridning i skog og mark! Turer i ulendt terreng, hvor hesten må klatre litt opp og ned er en veldig god trening for HELE hesten.
Her må hesten bruke musklene sine på en helt annen måte, og den må bevege seg etter terrenget, og kan ikke "lure seg unna" slik den kan på en bane.
Dessuten synes de fleste hester det er spennede og utfordrende og være i skogen. Dermed blir det en vinn-vinn situasjon når hesten trener muskelene sine på en naturlig måte som den er motivert for.

Apropos salen som sitter skjevt, så finnes det jo ulike typer pads med innlegg i hvor man kan bygge opp der det trengs.

Tror også det finnes saler med noenlunde samme funksjon, der man kan bytte ut bomjernene og putte inn innlegg forskjellige steder for å forme salen etter hesten..
Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2007 :  20:43:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Tur er gult verdt!
Ville sett gjerne etter en sal slik som Stor & Liten sikter til, for jeg tror du helt sikkert vil måtte bytte ut sal etterhvert, for han vil jo legge seg ut hele veien på den svake siden, når den blir sterkere.

Jeg vet ikke hva sal du ser etter, men vet at både Pessoa (sprangsal) kan man skifte ut bommen på, anbefales! Ligger i prisklassen rundt 14.000,- også har man bates, wintec etc, Hooks selger også noen -og dem er IKKE Hooks produsert, dem tar kun inn samme som feks. Stubben, dressur / sprangsal til ca. 6.000,- pr. stk.

Også har man bomløs som alternativ, men det store minuset med disse er at dem ikke gener seg til sprang, dvs. kun lette sprang og ikke noe meter hopping.

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

Chiquita

» VIP

Skrevet - 30/06/2007 :  12:59:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takker for kjempegode svar! Det er mye av dette jeg har tenkt på selv, så nå ble jeg beroliget. Har kjempelyst til å lære "lange tøyler", så når hesten er i stallen, kommer jeg nok til å begynne med det grunnleggende(har den filmen til ellen ofstad og piet bakker) for deretter å melde meg på kurs når jeg begynner å bli usikker på ting.

Har tenkt å kjøpe bates dressursal. Men: Disse pad'ene som ble nevnt i innlegget til stor@liten, hva er det du tenker på da? Har forsøkt å vri hjernen for å komme på om jeg har sett slike noen gang(for skjønner jo at det er det jeg burde ha), men klarer ikke å komme på å ha sett det noen gang...

Tusen takk til dere alle! Dette har vært til stor hjelp. Det er så godt å få bekreftet at jeg er inne på noe riktig...
Gå til toppen av siden

ExhinaogStine

» VIP

Skrevet - 30/06/2007 :  15:23:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
åhh så gøy:)
Jeg hadde ikke ridd den noe særlig før den er rett igjen. Det er vel ikke så lett å ri en skjev hest rett trur jeg. Men langtøyledressur er jo kjempe bra. Det gjør jeg masse om dagen- det er kjempe gøy. HEstene liker det veldig godt og jobber som noen helter. Masse bakkearbeid. Jeg synes det er en undervurdert del av det å drive med hest. Mange skal bare trene hesten ved å ri hele tiden- eller longere. Men det er jo så mange alternativer.

Hva sa vet. da?
Litt skummelt å kjøpe en skjev hest kanskje. Men om man er sikker på at det ikke er noen skader eller noe som gjør det så er det jo helt greit. Skal ikke være noe problem å få den rett muskel satt og vel balansert om man tar tiden til hjelp.
Jeg hadde ikke latt den stå til muskelene svinnet og begynt på nytt. Trur ikke det er den optimale løsningen for noen egentlig. Men masse bakkearbeid i skog og mark og på banen kanskje vil nok gjøre susen:)
Gå til toppen av siden

Chiquita

» VIP

Skrevet - 01/07/2007 :  00:16:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den er ikke så skjev at det er sånn: "wow! Den var skjev." Man ser det bare om man titter ordentlig etter liksom. Og den er som sagt godt muskelsatt på begge sider, så tror ikke det gjør noe å ri den, så lenge man er oppmerksom på at hesten har en veldig sterk side som man ikke må la han "ta kontroll med". Eier sier at han lett sluntrer litt unna når hun rir ham på den svake hånden, og at hun sliter med å korrigere det.

Lurer fortsatt på om noen vet hvilke pads det er liten&stor sikter til i innlegget over!

Stine: vi sees vel kanskje på høst"stevne" på lisletta?
Gå til toppen av siden

Chiquita

» VIP

Skrevet - 03/07/2007 :  12:39:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.mattes-usa.com/index.aspx?index=product&Base=576

Her er det link til sånn pad jeg trenger! Og den har de i hestebutikken rett ved der jeg bor:)

Ville bare vise den til dere også!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.