hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hva er det dere liker og ikke liker med arabere
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 hva er det dere liker og ikke liker med arabere
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Extreem-Arabians

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2007 :  04:56:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideExtreem-Arabians  Svar med kopi av melding
jeg holder meg til araber.di lærer fort og er lett stelte og vakre og har alt som trengsen rase jeg ikke liker så godt er fjordingmen ellers så synes jeg alle er fine på vær sin måte..Alle hesteraser har sin egen sjarm..men ingen slår arabere.hihi.vi har nå 5 araberehva for en rase foretrekker dere

Redigert av - Extreem-Arabians den 11/07/2007 03:19:49

Polaris79

» VIP

Skrevet - 29/06/2007 :  08:26:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva spør du om, egentlig? Fordeler og ulemper med rasen araber eller hvilken rase man foretrekker generelt?

Selv har jeg begrenset erfaring med denne rasen. Har ridd araber en gang, og det var i grunn en hyggelig opplevelse.
Når det gjelder eksteriør så har jeg, med ett solid unntak, ikke blitt imponert over de eksemplarene jeg har sett. Men det er kanskje nettopp slik de skal være, rasestandard innen araber vet jeg fint lite om.

Merete
Gå til toppen av siden

channy

» VIP

Bahamas

Skrevet - 30/06/2007 :  00:59:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidechanny  Svar med kopi av melding
Jeg synes d va rart du ikje liker Fjording!! De er jo så søte.. Men arabere ja,, De e vakkre ja, lett ride.. De e ganske livlige skal jeg sei! Det e posetivt å negartivt.. Har 2 bestevenner som eier en Araber sammen;) Har sjøl en Kaldblods;) Gå til toppen av siden

Extreem-Arabians

» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2007 :  02:05:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideExtreem-Arabians  Svar med kopi av melding
å så korselig.takk for svaret.
Gå til toppen av siden

stinej_87

» VIP

Norway

Skrevet - 03/07/2007 :  02:23:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva er det å mislike med arabere? eksemplaret mitt er i allefall helt perfekt! :D Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 03/07/2007 :  08:33:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det verste med arabere er de av dem som har eiere som skal ha det til at andre på en eller annen misliker deres rase så sterkt. Og de finnes ikke bare blandt arabereiere.. Og det skal også understrekes at heller ikke alle arabereiere er slik. Men av en eller annen grunn dukker debatter som denne opp kun blandt enkelte raseeiere. Jeg skjønner ikke hvorfor.. Jeg liker hest jeg.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

kirakira

Skrevet - 03/07/2007 :  14:20:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det verste med arabere er de av dem som har eiere som skal ha det til at andre på en eller annen misliker deres rase så sterkt. Og de finnes ikke bare blandt arabereiere.. Og det skal også understrekes at heller ikke alle arabereiere er slik. Men av en eller annen grunn dukker debatter som denne opp kun blandt enkelte raseeiere. Jeg skjønner ikke hvorfor.. Jeg liker hest jeg.

Opprinnelig postet av spoff

Denne type debatt dukker opp overalt.
Fjordhest er jo ofte i denne type debatt.
Ex-travere ennå oftere.
Kladblods/døl er ofte å se.
Og ikke minst islendinger.

Så denne type debatt finner man overalt.Syns ikke araber-folket en verre enn andre der nei.
De med fjording,travere og isiser er mye verre syns jeg.

Ellers syns jeg araberen er en herlig liten type som kan brukes til absolutt det meste
Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 03/07/2007 :  21:41:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men av en eller annen grunn dukker debatter som denne opp kun blandt enkelte raseeiere. Jeg skjønner ikke hvorfor.. Jeg liker hest jeg.

Godt sagt, Spoff. Det finnes raser jeg setter høyere enn andre, men det betyr jo ikke at jeg kategorisk avfeier alle de andre typene. For eksempel er ikke islandshesten og araberen raser som appellerer spesielt til meg, men det finnes helt sikkert individer der ute som ville sjarmert meg i senk - kanskje såpass mye at jeg ville vurdert kjøp også.
Sneversynthet kommer som regel av begrenset erfaring eller dårlige opplevelser. Eller som i mitt tilfelle - en kombinasjon.

Når det gjelder fjordhesten, så er det visst trendy blant mange fjortiser å mislike dem. Dersom hesteinteressen vedvarer såpass lenge som til utgangen av tenåra, så går denne sytinga som regel over.

Merete

Redigert av - Polaris79 den 03/07/2007 21:42:44 Gå til toppen av siden

silvasnuska

Skrevet - 03/07/2007 :  22:26:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er SÅ enig i både Merete og Spoff. Som om jeg skulle ha sagt det selv

Men angående araber (og ikke eierne) så mener jeg dette: Vel, hvis du søker på google osv, så finner du jo liksom de flotteste avlshestene vi har i verden av denne rasen, og det hadde jo vært rart hvis ikke de hestene var flotte. Men jeg mener dette gjelder de aller fleste raser: Noen eksemplarer av de, synes man er nydelige osv osv, mens andre eksemplarer av rasen igjen er man kanskje ikke 'så begeistret' for.
Sånn som de araberne som selges i Norge til vanlig, som er hobbyhester og ikke førsteklasses avlshester, altså de 'vanlige' araberene, de er da ikke så ekstremt spesielle eller mye bedre enn mange andre raser?? Eller fjording eller en slags traver for den saks skyld. Huff, ja jeg kjenner til det der, akkurat fjorhest er det veldig mange rundt min alder som av en eller annen merkelig grunn har bestemt seg for å ikke like. Flere jenter jeg kjenner sier de ikke liker fjordhest, jeg spurte hun ene hvorfor, og dette var svaret: Fordi de er så sta! Vel, det er vel ikke rart så mange av de det er på 'rideskoler' rundt om kring, hvor de blir så harde i munnen som bare det og nærmest blir misshandlet!! Ja unnskyld meg, men det er så mange ridesteder rundt om som jeg er TOTALT i mot, blant annet mange steder der jeg har vært, men for å ikke komme helt ut av sporet her:
Araberen synes jeg virker som er grei rase, og det er jo noe litt spesielt ved å ri de mer edle rasene må jeg si.. Men alt etter smak og behag. Og det kommer så an på hesten også. Araberen er jo ikke kjent for å være spesiell hardfør osv akkurat, og jeg vil heller ha en mer robust ponni gående ute i hagen enn en edel hest som jeg må skifte bandasjer på flere ganger daglig.. Okey, alle dere araber-elskere, husk at jeg bare sier min mening her og jeg vet at det ikke er alle arabere som er sånn osv osv, så dere trenger ikke å kommentere, men: For eksempel så har naboen min ei hoppe som er araberblanding, og den har blitt halt innmari mye. De spinkle beina tåler nesten ingen ting.. Har vært masse styr med beina hennes i hvert fall. Og så er hun jo så tynn! Eieren har stadig problemer med å få henne til å legge på seg litt, altså beina synes jo gjennom på lang avstand... Denne hoppa er også ganske hyper på tur, og eieren mener hun er vanskelig... Så vil ikke si at alle arabere er perfekte (ok nå var dette en blanding men, er helt sikker på at det samme gjelder med flere rene arabere også) og dessuten; ingen hest er perfekt, og det blir VELIDG dumt å begynne å diskriminere raser eller å synes en spesiell rase/hest er best fordi man selv vil ta seg godt ut med den 'slanke/høye/majestetiske/osv..' hesten sin med silkemyk man og hale som kan galoppere så fort og som alle vil legge merke til og missunne deg for!
Vet desverre at det er sånn med mange Spesielt blant fjortisjenter ja! Men noen kan jo være sånn uansett alder. Helt sprøtt egentlig.

Man kan i hvert fall ikke kalle seg hestegal eller for et ordentlig hestemenneske hvis man begynner å diskriminere raser, eller legge enkelte raser for hat, mener nå jeg Da burde man holde seg langt unna hest generelt! (Jeg mener ikke at det ikke er lov til å like areber eller en annen rase best, men dere skjønner hva jeg mener!)
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 04/07/2007 :  00:38:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Arabere: en suveren distanseritthest, men ikke en utpreget sprang eller dressurhest. Ikke en hesterase jeg ville valgt...

Selv liker jeg best hester av type "stor brun", som Oldenburger, Hannoveraner, Dansk Varmblods etc. men alle raser har hver sin sjarm.

Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 04/07/2007 :  00:49:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Sier meg enig med Torhild jeg
Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

Corino

Norway

Skrevet - 05/07/2007 :  10:38:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCorino  Svar med kopi av melding
Arabere er fine dyr de, vudert selv å kjøpe en siden jeg holder på med distanseritt. Rasen som passer meg best er vel Norsk Varmblods Ridehest. I den kategorien kan du finne litt krafitge typer, men fortsatt er spenstig. Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 05/07/2007 :  20:18:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Arabere: en suveren distanseritthest, men ikke en utpreget sprang eller dressurhest. Ikke en hesterase jeg ville valgt...

Selv liker jeg best hester av type "stor brun", som Oldenburger, Hannoveraner, Dansk Varmblods etc. men alle raser har hver sin sjarm.

Opprinnelig postet av TORHILD

Er det noe vits i for meg å lage et nytt innlegg? xD

<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

Extreem-Arabians

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2007 :  07:06:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideExtreem-Arabians  Svar med kopi av melding
hei.Villi og roxærn.ja.bare og komme med nytt innlegg det.
Gå til toppen av siden

Extreem-Arabians

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2007 :  07:18:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideExtreem-Arabians  Svar med kopi av melding
takk igjenn.for di som hadde et voksent svar og komme med.")
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 06/07/2007 :  09:00:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Araberen er jo ikke kjent for å være spesiell hardfør osv akkurat, og jeg vil heller ha en mer robust ponni gående ute i hagen enn en edel hest som jeg må skifte bandasjer på flere ganger daglig..
Opprinnelig postet av silvasnuska

Liker veldig godt arabere..
Ville ikke hatt en selv, liker som Torhild litt kraftigere hester, men å påstå at araberen er "pinglete" og ikke tåler så mye er nok feil. Araberen er en av verdens mest hardføre raser. Man skal absolutt ikke ta feil av tynne bein. Tror ikke jeg vet om en rase som er tøffere i terrenget, smidigere og nøysommere enn denne rasen. Den ble jo opprindelig avlet frem til å klare ekstreme kulde/varme påvirkninger og klare seg lenge uten vått og tørt.
Hesten min drikker nok dobbelt så mye vann som den andre araberen på stallen og har ikke sjangs i terrenget mot en slik type hest. Flott er den og.
Dog synes jeg mange eksemplarer er litt skvettete.
Så man velger vel hest etter ønsker og behov.

For dem som tror at det alltid er varmt i en ørken, så bør man kanskje tenke på at om natten kryper gradestokken seg godt under minus og på dagen litt over 40 grader. En hest som tåler slike svingninger er hardføre..

Redigert av - Lopke den 06/07/2007 09:06:13 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.