hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - natural horsemanship
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 natural horsemanship
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Extreem-Arabians

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2007 :  06:04:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideExtreem-Arabians  Svar med kopi av melding

Redigert av - Extreem-Arabians den 29/06/2007 01:14:09

silvasnuska

Skrevet - 28/06/2007 :  20:53:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og hvorfor i alle dager skal du få hesten til å legge seg.
Man lærer ikke hesten slike ting bare for moro skyld...

Først så må du ha et meget godt samspill mellom din hest, og det har du jo neppe når du sier at han er en veldig kranglete hingst! Og hingst fire år da gitt
Begynn heller først og fremst med å bli litt bedre venner med hesten, og lær ham grunnleggende ting, kanskje.. Ellers har du jo intet grunnlag.

Dra på et natural horsemanship-kurs eller noe sånt
Det er mitt råd!
Klart det går an å tvinge hesten ned, men man prøver vel ikke å ødelegge hestens psyke.
Har du tenkt til å bruke dette som metode for å få han underdandig?
Prøv heller noe annet, mer orginalt først!! Hvis han er tullete ovenfor deg så har han mangel på respekt.. Og som unge hingster flest så kan man ikke regne med at hesten oppfører seg som en gammel gamp heller..
Gå til toppen av siden

VitaRosita

Norway

Skrevet - 08/07/2007 :  21:30:05  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingVitaRosita  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVitaRosita  Svar med kopi av melding
Så du mener at det er bare gamle gamper som legger seg ned, og forstår hva eieren/treneren mener ved at du gir den beskjed om å legge seg ned?? Hvis du lærer hesten din å legge seg ned, og den gjør det er det et tegn på at hesten stoler på deg, og har din fulle respekt! Ingen hest ville lagt seg ned uten at den verken stolte på deg, eller hadde null respekt for deg, ville den? Og hvem er det som tvinger hesten til å legge seg ned da? det er vel ingen det heller? men jeg vil ikke si at man ødelegger hestens psyke ved å lære den å legge seg ned!!

Men dette er bare min mening!!

Travere kan hvis de vil de også;) Gå til toppen av siden

silvasnuska

Skrevet - 10/07/2007 :  00:33:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ehhhm... Har du egentlig lest innlegget som sto her opprinnelig..? Det virker bare ikke helt sånn...

Selvfølgelig er det ikke noe galt i å trene hesten til å legge seg ned, det kan derimot være vel så bra (men selvsagt også omvendt om hesten legger seg til en uvane å legge seg ned i tide og utide, i likhet med steiling og alle andre slike ting som man kan lære den)
Hvis man har et så bra forhold til hesten at man kan få den til villig å legge seg ned så er det jo kjempefint, men hadde ikke inntrykk av at det var det som det var snakk om her, og det var heller ikke det jeg snakket om, men JO, det går an å tvinge en hest ned, og ikke bare gamle gamper (skjønte uansett ikke helt hva du mente med det) ved hjelp av f.eks. tau. Det er sånn man gjør i ekstremt sjeldne tilfeller... Hesten gir opp og innser at den ikke har noe valg - den blir tvunget til å godta deg som leder. Noe som strider i mot natural horsemanship, som går ut på at hesten skal få lyst til å VELGE å ha deg som leder.

Måtte bare forklare litt her, skjønner selvsagt at det er enkelt å missforstå når det står et svar på et tomt innlegg
Gå til toppen av siden

silvasnuska

Skrevet - 10/07/2007 :  00:38:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
For å svare litt mer på det opprinnelige innlegget:

Det jeg mener er at det ikke bare er og plutselig skulle legge ned hesten, men skal du trene hesten til å legge seg ned, så må du først ha et bedre samspill mellom hesten din Så kan du begynne på litt mer innviklede ting etter hvert!
Gå til toppen av siden

VitaRosita

Norway

Skrevet - 10/07/2007 :  21:00:26  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingVitaRosita  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVitaRosita  Svar med kopi av melding
Ok, jeg skjønte hva du mente:) det bare hørtes litt "rart" ut i det du skrev først, at man ødela hestens psyke o.s.v, men jeg mente ikke noe vondt, bare misforsto innlegget dit bare;p Selvfølgelig må man ha et bra samspill med hesten før man kan begynne med mer innviklende ting:)
Travere kan hvis de vil de også;) Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 10/07/2007 :  22:44:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er igrunn umulig og vite noe som helst siden startinnlegget er fjernet .... Gå til toppen av siden

silvasnuska

Skrevet - 11/07/2007 :  15:54:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ok, jeg skjønte hva du mente:) det bare hørtes litt "rart" ut i det du skrev først, at man ødela hestens psyke o.s.v, men jeg mente ikke noe vondt, bare misforsto innlegget dit bare;p Selvfølgelig må man ha et bra samspill med hesten før man kan begynne med mer innviklende ting:)

Opprinnelig postet av -MarieogHuldra-

Ja ja ingen fare
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.