hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - er det noen som har tips på noen problemer jeg har
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 er det noen som har tips på noen problemer jeg har
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

twevens

» VIP

Skrevet - 08/12/2003 :  01:06:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! lurer litt på noen ting.. har en litt vanskelig hest. som sku gjerne hatt noen tips hvordan jeg skal greie å forandre den..når vi rir henne tåler hun ikke å bli brukt sjenkler på,da klistrer hun øra bak over. eller ta på dekken o.lignende,ta under magen.blir veldig lett sur av slike ting.prøver å bite kansje.blir veldig fort sur av ingen ting..trener litt NH på hestene våre.men hun her er veldig vanskelig..noen som har noen tips på hvordan vi skal greie å forandre henne på det her? håper på svar...

xxxx

Skrevet - 08/12/2003 :  03:06:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Jeg ville faktisk sjekket om hesten er frisk først....Virker som noe er galt.Ta gjerne en blodprøve.
Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 08/12/2003 :  10:03:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Først ville jeg skjekket om hesten er frisk ja! ...men hun er ikke VEEELDIG kilen da? Har vært borti hester som er helt ekstremt kilne...
Jo mer jeg lærer, jo mer skjønner jeg at jeg ikke kan...
- Olrun -
http://www.morganhorse.no
Gå til toppen av siden

twevens

» VIP

Skrevet - 08/12/2003 :  13:33:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
har sjekket å hesten er frisk..vet ikke hvorfor hun er slik.hun er jo snill ellers,veldig glad oppmerksomhet.kjøpte henne førstes i forsommeren.har vært slik hele tiden..hun var også umulig å få på henger..da mener jeg veldig umulig.hun var sta og prøvde å angripe til og med.men det har vi fått lært henne.men skjønner ikke hvorfor hun blir så fort sur?skjenkler er helt umulig,egentlig samme hva du ber henne om så liker hun det ikke.. for kan egentlig masse.men vil ikke gjøre det. Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 09/12/2003 :  08:58:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Den var vrien... vet du om hun har blitt brukt feil/for hardt så hun missliker å bli brukt? Kan jo hende at det har blitt så negativt for henne at hun helst ikke vil... Har hun blitt misshandlet sånn at hun har et negativt forhold til mennesker?
Uansett så kan det hende det hadde vært lurt å få hjelp av noen som KAN hest og som har mulighet til å komme og hjelpe dere... Det er jo noe hun prøver å formidle når hun reagerer sånn...
Det er jo ikke noe moro å drive med en sur hest, kan jo bli farlig etter hvert også!
Lykke til

Jo mer jeg lærer, jo mer skjønner jeg at jeg ikke kan...
- Olrun -
http://www.morganhorse.no
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 09/12/2003 :  12:36:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Enig med Olrun i denne..Prøv å finn ut hvorfor, var hun slik der hun kom fra, når du prøvde henne: hvordan var hun da!?
Kjenner du noen som kan hjelpe deg!? Eller ta kontakt med noen som kan det, tips til mennesker som bør kunne ligger i denne debatten.

Lykke til!!

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

pus

Skrevet - 09/12/2003 :  14:05:29  Vis profil  Svar med kopi av melding

Høres ut som hesten din er litt engstelig...

Har selv vært bortig liknende tilfeller. Du må prøve å få hesten til å føle seg trygg, og ikke presse henne. Beveg deg rolig når du legger på dekken , og snakk lavt og beroligenede til henne, så hun ikke blir skremt. pass også på at gjorder og stropper ikke dingler frem og tilbake og treffer beina hennes, da kan hun bli skremt.

Det samme gjelder når dere er på tur, ikke smell beina i siden på henne. Kanskje holder det med å senke helene, for å gi sjenkel. Får du ikke lov til det engang er probløemet større. Er hesten innkjørt kan du be henne om å gå frem med stemmen, og etter hvert vil ikke sjenklene være så skumle lenger.

Vær forskiktig med henne, ikke press for hardt. Og vær flink til å rose når hun gjør noe riktig, misforstår hun bryr du det ikke noe om det, men prøver på nytt når hun har roet seg.

Ros masse, det er viktig. Ikke straff en engstelig hest, det gjør bare saken værre.

Lykke til
Gå til toppen av siden

twevens

» VIP

Skrevet - 03/08/2004 :  11:59:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk for tips av dere som svarte. måtte sende hesten til trening 1 mnd. hos Peer Werner Vogel til slutt. ble mye bedre og nå i etter tid er hun helt super.snill,rolig og veldig lydig og flink Gå til toppen av siden

Extreem-Arabians

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2007 :  01:42:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideExtreem-Arabians  Svar med kopi av melding
ok!
Gå til toppen av siden

Emblan-min

Skrevet - 11/07/2007 :  17:45:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var jo fint å høre, men sånn til oss andre her: kanskje du vil fortelle oss hva som var i veien? og hvorda han fikset det? Kan være nyttig å vite om slike ting hvs vi skulle komme borti noe slikt andre steder også :) Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.