hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hingste Føll
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hingste Føll
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

blackrosse
» VIP

Skrevet - 22/06/2007 :  16:54:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
m
Redigert av - blackrosse den 02/07/2007 19:58:35

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 22/06/2007 :  17:16:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Prøv å sette han for seg selv, og jobb mye med han i boksen. i boksen/stallen kan de som eier han, børste han og samtidig flytte veldig mye på han. for hvis du ser på hestene på beite dytter og flytter de veldig på hverandre. dette er for å få respekt ;)
Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 23/06/2007 :  02:02:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Åringshingst midt i verste "finne ut av rang-perioden" ER et faktum - og et problem - som man bare MÅ jobbe intenst med!
Å vente til han blir 2 - ja, 3 år - er det verste man kan gjøre - da blir problemet 3 ganger større, og man må virkelig TA I - for å få denne jyplingen til å forstå at ikke HAN er "sjefen".

For å si det rett ut: Han må "tas" - NÅ!! Eier og trener av en unghingst bare MÅ vise at han IKKE er sjef - med alle midler. For hvis en unghingst får merke at han kan "sjefe", så er det for sent, og det kan bli en meget farlig hest.

Jeg mener ikke at man skal slå og være brutal, men i hesteverden respekterer en ung hingst IKKE "pjusing og kosesnakk". Du må være streng, konsekvent og vise ham at DU er sjefen, som IKKE tolererer pøbelstreker og forsøk på å "degradere" deg.

Det er stor forskjell på hingster, og noen er greie å oppdra, mens andre hele tiden prøver å "ta ledelsen", og slike hingster bare MÅ man sette på plass - tvert og med TYDELIGE signaler.

Har selv hatt et par småhingster å bryne meg på, med tydelig forskjellig personlighet. Den ene var veldig grei og snill, og ble en utmerket dressurhest, mens den andre var litt mer å bryne seg på. Men det så vi allerede da han var ganske så ung, og vi fikk "tatt det" før det var for seint. Ja, denne unghingsten ble så grundig opplært fra han var bitte liten, at jeg kunne vise ham i tømmekjøring da han var 5 mndr. gammel. For han hadde "hue", og lærte fort. Han fikk da "bruke sin personlighet" i å stolt vise seg frem, samtidig som han var utrolig lydig. Hvis denne unghingsten ikke hadde fått opplæring, vil jeg tro at han ville blitt et problem senere.

"Moralen" er: ALLE føll bør trenes fra de er helt unge, og særlig hingster.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 23/06/2007 :  07:55:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Prøv å sette han for seg selv, og jobb mye med han i boksen. i boksen/stallen kan de som eier han, børste han og samtidig flytte veldig mye på han. for hvis du ser på hestene på beite dytter og flytter de veldig på hverandre. dette er for å få respekt ;)

Hn må for guds skyld ikke settes for seg selv. Da blir han garantert værre. Og hestene ute flytter ikke veldig på hverandre ;) De flytter på hverandre når det er nødvendig . :)

Det jeg lurer på er : HAr denne hesten noen å leke med ? Leker vallaken din med han ? I den alderen er det kjempeviktig at spesielt hungstene har lekekamerater som de kan få ut denne futten på, i stedet for å leke med oss mennesker.
Gå til toppen av siden

blackrosse
» VIP

Skrevet - 28/06/2007 :  00:03:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei summer:)

vallaken er 16 år så han er ikke akkurat noen lekekamerat. Han er heller optatt med å vise hvem som er skjefen. ja jeg er helt ening med at han burde stå sammen med en eller flere hingster får å få rast fra seg. men eierne har ikke teng til å flytte han for senere på sommeren sammen med hingst. men problemet til da er jo å få hondtert han. er jo ikke min oppgave å hondtere han, men når jeg skal flytte hestene fra beite er det en forferdelig jobb når han biter og hopper ved leingen. jeg vil bare vite de rette triksene å gjøre dette på, fordi at alle har jo forskjellige måter å gjør ting på, men så er det det at noen mener å klipe over nesen på en urolig hest funker, men den metode liker jeg ikke, jeg syntes annsikte på hesten er et sted man aldeles ikke skal være brutal på noe vis. eieren sporte om jeg kunne hjelpe til, men så vil jeg bare få funnet ut noen gode metoder som funker.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 28/06/2007 :  02:29:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
En unghingst betrakter alle levende vesener som "rivaler", og vil prøve å dominere og "ta" dem - på hestevis, med biting, sparking og steiling.

Vi svake, små mennesker har ikke sjans mot en hest, selv ikke en åring, hvis den går på med SINE våpen, som er tenner og høver.

Da MÅ man ha metoder for å vise at vi er over den i rang, og - tro meg - "pusesnakk og klapping på nakken" hjelper IKKE hvis det er en dominant type - som denne unghingsten tydeligvis ER.

Man må BRØØØLE til den, ha en pisk tilgjengelig, og "sette ham på plass" HVER ENESTE GANG han prøver å angripe. Å ha leietau med lenke over mulen kan hindre ham i å steile opp, og få brukt tenner og høver på den som leier.

De som noen gang har sett hvordan unghingster slåss, med tenner og høver flyvende, så pelsdotter fyker og de biter og sparker blødende sår på hverandre - vil nok sørge for å ha "våpen" tilgjengelig. Ja, det er direkte livsfarlig å tro at man kan håndtere en "opprørsk" unghingst som skal leies inn fra et beite i bare grime.

Å få tenna til hingsten plantet i skuldra eller en hov i skallen, er noe jeg ikke ønsker min verste fiende.

Nå må ingen tro at jeg er en brutal hestemishandler - da jeg selv aldri har hatt en slik FARLIG unghingst. Men så har jeg "oppdratt" dem fra de ble født, og har unngått problemet.

Men jeg har sett andre som har hatt problemer, og med "ris og ros" - altså ikke "ros og ris" - så har de fleste jeg har sett, blitt til brukbare - ja, fine og lydige hester.

Her gjelder det altså å vise "hestevett" - dvs. "forstå" hestens/hingstens naturlige oppførsel og hvorfor den gjør som den gjør - og SÅ kan man "møte den" med dens egne metoder - som den FORSTÅR.

For hvis unghingsten et eneste sekund får inntrykk av at dens trusler og forsøk på dominans blir "belønnet" med at mennesket viser frykt, trekker seg unna - ja, så HAR man et problem - som bare blir verre og verre.

Synes forøvrig det er "urettferdig" at eierne av unghingsten legger ansvar på en annen i oppdragelsen, da dette er en meget viktig periode i unghingstens liv - som vil være avgjørende for hvordan hingsten videre utvikler seg som "en GOD hest" - og altså ikke en PROBLEMHEST - som man da må slite med i årevis senere.
Gå til toppen av siden

blackrosse
» VIP

Skrevet - 28/06/2007 :  13:57:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei t. boysen

jeg skjønner godt hva du mener. det er en selfølge at kosesnakk ikke hjelper når hingsten prøver være sjefn. men jeg har festet leietau over mule har hingsten blitt verre hoppet og betet prøvd å angripe, jeg vet at hvis han blir leid på hver dag og vist at han er ingen sjef vil han bli en mye bedre hest, for innerst inne er han en kjempe god gutt. hvis han var min egen hst skulle jeg hondtert han hver dag. men nå syntes jeg en hest er nokk.

jeg ha også leid han med en pisk med meg. når han har sparket fram forføttene ved trusel om å angreipe at jeg har kakket dem for å vise at det ikke nøtter, jeg har betet han til bake når han har betet meg, for å vise at det er ingen lek med mennesker. men det nøtter ikke når det bare skjer når det er bytting av beite for det er noe jeg ikkje jør hver dag.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.