hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Definer hobbyhest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Definer hobbyhest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Corino

Norway

Skrevet - 15/06/2007 :  09:37:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCorino  Svar med kopi av melding
Hva legger dere i ordet hobbyhest, hva menere dere den kan bli brukt til. Kun turridning eller noe bane også osv. Eventuelt hvor stor mengde trening?

Tina_Marie

Skrevet - 15/06/2007 :  10:37:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mener at en hobbyhestkan litt av alt, grunnleggende dressur, litt sprang og sånt. at den generelt passer til både tur og kanskje konkurranseridning på litt lavere nivå. Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 15/06/2007 :  13:55:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Mange forskjellige meninger om dette kan jeg tenke meg.
Ser ofte annonser på hobbyhest til salgs, ofte er dette en traver som har gått løp eller en uutdannet hest av et eller annet slag, felles for disse er at de trenger kompetente eiere som kan trene de opp. Ser også flere ganger at hester med en eller annen skade eller skavank selges som hobbyhester.

Hva er en hobbyhest, ja det lurer jeg også på??
Jeg synes det er en idiotisk definisjon da den kan tolkes på mange måter.
Hobbyrytter kan man gjerne bruke men ikke hobbyhest.

Altså min mening er at syke skadede hester ikke er hobbyhester, det er heller ikke "feiltrente" vanskelige hester, og at det ikke finnes hobbyhester men hobbyeiere, for det er eier/trener som gjør hesten til det den er.

http://www.piczo.com/Rideturar
Redigert av - Brum den 15/06/2007 14:03:53 Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 15/06/2007 :  15:35:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Egentlig et godt spørsmål du kommer med der. Det er vel ingen bestemt beskrivelse eller oppskrift på hva en hobbyhest er vil jeg tro, annet enn hva eieren har brukt eller bruker den til. Den behøver slettes ikke ha vært skadet eller umulig for å kalles en hobbyhest, men kanskje den rett og slett har vært brukt kun til hobbybruk.
Jeg kan nok kalle hestene våre for hobbyhester siden de ikke går i noe konkurranser. Vi har dem kun til kos og hobbybruk, men de kan absolutt brukes til konkurasner om man vil. Hoppa vår har tidligere konkurrert i western og vunnet, hun har gått i rideskole og vært brukt til både kjøreoppdrag og kanefart. Nå går hun også i avel. Men likeså kaller jeg henne for hobbyhest for det er det vi bruker henne til her.
Vallaken min er en fyrrig og litt heit hest som aldri har startet noe, men han er da også ganske ung. Han har noen enorme steg og kan absolutt bli en knall dressurponni med tiden, ellers har han også annlegg for feltritt, men hos oss vil han forbli en hobbyhest da jeg ikke er noen konkurranserytter selv. Begge hestene våre er friske og raske hester som forhåpentligvis skal få leve livets glade dager her hos oss som hobbyhester i mange mange år fremover.
Men dette er nå bare min definisjon av hva hobbyhester er

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 15/06/2007 :  17:48:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, bra spørsmål! Men her kommer det vel helt an på den enkeltes definisjon...

Jeg for min del har en sånn "fæl" x-traver. Han rir jeg for det meste på tur. Har trent litt sprang og litt dressur, vært på et noen små "bare for gøy-sprangstevner", vi rir til fjells og kjører på tur, i sommer skal vi prøve oss på barokk-kurs og kose oss, og vi gjør det som faller oss inn, egentlig. Denne hesten kaller jeg hobby-hest, dersom jeg skal sette et bruksområde på ham. Det er jo hobbyen min, jo!

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 16/06/2007 :  00:01:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
For min del så er en hobbyhest en hest som kan ris på tur, som kan ris dressur, og sprang, men som ikke er trent til noe høyt nivå. Altså en allroundhest som kan brukes til litt forskjellig, men som ikke har noen rutine i konkurranse. JEg anser mine hester som hobbyhester. De kan ris på bane, kjøres med ,fine turhester.

en traver som ikke er omskolert er nettopp det, og er den ridd endel, vil jeg si den er en turhest. en hest som ikke er vant til å ris på bane idet hele tatt synes jeg ikke man kan kalle en hobbyhest. MAnge hester som ikke har vært travere har heller aldri vært innom en ridebane. Da vil jeg også kalle det en god turhest, foreksempel. evt tur/kjørehest.

JEg synes at allroundmuligheten er vesentlig for at det skal kunne kalles en hobbyhest. En hobbyhest bør man kunne dra avgårde og starte et lett stevne med :)
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 16/06/2007 :  10:44:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kaller hesten min hobbyhest og meg selv hobbyrytter. Rir hver dag, sprang, dressur og tur. Konkurrerer en sjelden gang, men på lavere plan (ikke høyere enn 1.00), og det er ikke for å vise seg eller for å vinne som er poenget, men for å ha det gøy. Ingen store ambisjoner.

Ambisjoner har derimot konkurranse-ryttere/hester. De reiser ut på stevner, gjerne flere helger i mnd i stevnesesongen. Og trener gjerne for både to og tre instruktører.

Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 19/06/2007 :  19:54:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
For meg er ikke ordet "hobbyhest" noe som tilsier nivået/bruken på hesten.
Om man går på skole eller arbeider, og har hest på fritiden som hobby, da har man hobbyhest. Uansett om den kun går på tur, eller man konkurerer på høyeste nivå. Om man trener regelmessig og legger ned mye tid og penger i sin hest, er det jo fortsatt en hobby, så lenge man ikke har hest som næring.

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

Stor&Liten

» VIP

Skrevet - 21/06/2007 :  16:13:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veldig godt spørsmål!

"Konkurransehest, allroundhest, hobbyhest, selskapshest"
Hva er egentlig forskjellen?

Her er det sikkert mange meninger ja.

Jeg definerer "hobbyhest" som en hest som ikke trenes og brukes med sikte på å konkurrere.
Altså en hest som ikke passer inn i kategorien "konkurransehest" og ikke kan selges eller markedsføres som å være dette.

"Hobbyhest" er i mine øyne er det et ganske vidt begrep, og jeg synes ikke det er noe minstekrav til hva hesten må kunne for å kalles dette. Det er opptil hver enkelt hest og eier hvilket ambisjoner eller utdanningsivå man befinner seg på.
Hovedpoenget med en "hobbyhest" er at eieren har hesten hovedsakelig for å drive med det som han/hun liker - altså ikke med sikte på å bruke den til å konkurrere.

Derimot synes jeg begrepet "allroundhest" stiller krav til at hesten har en viss utdannelse. For begrepet tilsier at hesten skal kunne brukes til litt forskjellig - uten at dette betyr noe for nivået.
Man kan ha en "allround-hobbyhest", altså en allsidig hest som kan litt forskjellig på lett nivå, og man kan ha en "allround-konkurranse hest"
som f.eks brukes til konkurranser innen forskjellige grener.

En syk eller skadet hest med betydelig nedsatt bruksverdi, ville jeg ha kalt "selskapshest"

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.