hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trening av føll - tips?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Trening av føll - tips?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 13/06/2007 :  17:26:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
hei
får mg snart en lyngsvallak på 1 år. har ikke trent mye med føll/unghest, men har litt trening . hvilke øvelser kan jeg begynne med?
f.eks. begynne med hodelag, lange tøyler, tømmerkjøre,trene bommer, gå turer, trene på dekken?? kan man begynne sånn??

håper på svar

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly

summer

Skrevet - 13/06/2007 :  20:45:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
aller først ville jeg trent på ting som leiing, oppbinding, stell , beinløft, trimming av høver, at han kan tas på over alt, (og i denne sammenheng gjerne trene på dekken og slike ting også) slik at han kan det helt grunnleggende aller først, og dere oppretter tillitt og kontakt. Når leiing sitter godt , ville jeg tatt han med på turer. Han kan lære kommandoer for stopp og fram , og trav foreksempel, og du kan godt etterhvert også påstarte tømkjøringen, men det er ingen hast. Jeg trener min toåring i sidepull, hun skal lære å ha bitt i munnen, men jeg tror ikke vi kommer til å bruke det noe større med det første. Spesielt ikke utover denne vinteren når tannfellingen begynner.

Skal du begynne med bitt tilvenning, så sjekk tennene først!

Lange tøyler er han for ung til ennå, man kan begynne forsiktig i toårsalderen uten noe særlig av bøyning.

Husk at det er en bebbi, som har kort konsentrasjonsramme, og ting skal være kort, og morsomt.

hadde det vært min hest, som jeg hadde kjøpt som uhåndtert åring, hadde jeg konsentrert meg helt og holdent om å få en grei hest i grime, som kan stå pent ved stell, brukt mye tid på bein, lære en og flytte seg for trykk, og ettehvert gått turer med den :) Håndtering, men ikke så mye trening om du skjønner. Jeg går ut fra at den har store muligheter til å rører på seg på egen hånde.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 14/06/2007 :  01:14:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har selv trent opp en del nl-hest-føll, men da har jeg altså hatt dem fra fødselen av.
Er din åring blitt håndtert? Kan han noe? - Noe du kan bygge på? Snakk med eierne om dette.

De fleste av mine føll ble solgt i 8 - 9 mndrs. alder, men da var de allerede "kjøpt" for lengst, så det var utålmodige nye eiere som bare "måtte" vente, til føllet kunne avvennes.

Men føllene var da grime- og leie-vante, kunne stelles og hovpleies uten problemer, og et par av dem var også tømmekjørt (med grime), og kunne de enkleste kommandoene.

Når du finner ut hva dette føllet kan - og ikke kan - så er videre spørsmål om trening aktuelt.

Legg inn dette spørsmålet på Rimfakse.no, så får du førstehånds tips fra folk som har og driver med nl-hest.
Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 14/06/2007 :  16:22:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
åringen jg skal ha, kan leies, ta hover, og er en veldig tillitsfull hest. hvis jg og han kommer godt overens, blir jg å kjøpe han

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 14/06/2007 :  19:17:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
da kan du bare fortsette på det han alt kan, lære inn på sikt ordkommandoer på forskjellige ting som trengs, og gå turer med den, kort og godt miljøtrening. Se på trafikk, alt det rare som finnes i verden, gå turer i skogen så han lærer å stokke beina. Og ellers bare være rundt han og håndtere han. Etterhvert faller nye ting som bør læres liksom på plass av seg selv, man ser veien videre som man går den .) Lykke til. Spennende med bebbiser Gå til toppen av siden

liwedell

Norway

Skrevet - 14/06/2007 :  23:26:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en N/L åring og han er leievandt, vandt med hovsalger, berøring på hele kroppen, komfortabel med dekken, hodelag og sele. Tømmekjøringa begynner vi med til høsten når han kommer hjem fra beite( i sommer skal han bare være hest). Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 17/06/2007 :  11:31:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Okei :) er begynt å børste mye på han, ta på han (ble kastrert for noen dager siden).. har lyst til å steile mot meg, men det er bare å snakke til han, så holder han opp :P

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

Maylene2

» VIP

Skrevet - 18/06/2007 :  15:38:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Har stått i samma knipa selv en gang..Jeg fikk et lettdølføll som selskapshest, først og fremst, og kunne veldig lite. Ikke nok med det, men jeg var også litt redd når føllet begynte å "leke".
Men uansett..Det jeg ville si er at jeg stilte samme spm her inne på debatten. Da var det ei jente som sa til meg at jeg burde kjøpe boka "unghester" som er gitt ut av landbruksforlaget. Etter jeg fikk den har jeg ikke trengt no mer hjelp! Den forteller ALT du trenger å vite!
Den er litt dyr og koster rundt 399,- men det er så sinnsykt verdt det!Håper det hjalp deg litt
Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 19/06/2007 :  13:49:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
takk :) skal bestille boken =P
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.