hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - For kort i bena
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 For kort i bena
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 09/06/2007 :  12:57:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Merker nå etter at jeg har gått over på stor hest at jeg blir kort i bena (har veldig korte ben). Ridd ponni litt for lenge merker jeg og har lagt meg til den uvanen at jeg drar opp bena mine.

Red i går på banen med sporer etter å ha ridd uten lenge (liker ikke å ri med sporer), merket jo at dette gjorde susen på ridningen siden jeg ikke er så sterk i bena enda.
Men når jeg går av hesten har den merke etter sprorene på begge sider.

Hva skal jeg gjøre? Fortsette å ri uten sporer til jeg har lært meg å ikke trekke bena opp, og da ikke få særlig ut av ridningen siden jeg ikke er så sterk i bena og uvanen sitter godt? Nå ligger sporene mine oppå sporeholderen på rideskoene, hjelper det om jeg flytter de lenger ned?

*Ønske seg gummi sporer*

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

Lopke

Norway

Skrevet - 09/06/2007 :  13:15:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja da ville jeg valgt å ikke brukt sporer... Så får du heller trene opp beina å bli sterkere. Hesten skal ikke få merker av sporebruk. Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 09/06/2007 :  20:42:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja , da ville jeg droppet sporen Heller jobba hesten en gang i uka med sporer Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 09/06/2007 :  22:40:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva skal jeg gjøre? Fortsette å ri uten sporer til jeg har lært meg å ikke trekke bena opp, og da ikke få særlig ut av ridningen siden jeg ikke er så sterk i bena og uvanen sitter godt?

Sporre er ikke ment å bruke så man skal slippe å jobbe vekk uvaner. De er heller ikke ment å skulle brukes langt oppe på siden på hesten. De skal heller ikke brukes fordi man ikke er sterk nok i beina ....

så svaret mitt er : LANGT vekk med sporene.

Jobb med sitsen din , og jobb med at hesten blir var for signaler.ergo, du får beina der de skal og hesten svarer på små signaler. Man trenger ikke styrke i beina for å gi hesten signaler.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 10/06/2007 :  01:12:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Nå vet jeg ikke hvor lange ben du har Roxira, men jeg er 165 cm, og har alt annet enn ridefigur ;-) Og det går fint det..Man får bare litt mindre gratis enn de med laaaange bein :-)

Jeg syns Summer har et veldig godt poeng; det er bedre å øve fram letthet for hjelperne enn å gnage hesten med sporer. Om du har et framoverproblem er det som oftest mye mer hjelp i å bruke en pisk som sjenkelforsterker enn å bruke sporer. I stedet for at du blir sittende og "gnage" med sporene så pirker du -en- gang med pisken.

Måten jeg har gjort det på når jeg setter meg på hest som er "sjenkeldøv" er å begynne i en ende, og det er at jeg bruker ikke sjenkel med mindre jeg må. Jeg trykker bare så mye som jeg må, ikke mer. Og får jeg ikke svar så trykker jeg ikke kontinuerlig, men jeg gir "større" beskjeder. Og da lar jeg etterhvert pisken følge opp (ikke noe "dra til så hardt du kan" altså, bare forsiktig pirking først, og siden et lett "tapp" eller "slag" hvis ikke det første fører fram). Med en gang du får svar fra hesten må den få svar fra deg. Da må du slippe opp hjelpen og si "oi, så bra". Tungridde hester er vanligvis sånn fordi noen har mast så mye på dem at de har gitt opp å høre etter, fordi det ikke er noen vits. (jeg sier IKKE at det er hva du har gjort).
Etterhvert vil du ha en hest som går fram for lettere hjelpere.

Jeg tror at hvis du føler deg "litt svak i beina", så må du bare jobbe med at hele det store dyret ditt skal adlyde så små signaler som mulig. Klart nok kan du trene styrke, men det er ikke hvor sterk du er som avgjør om hesten din går godt eller ikke. Jeg har en venninne, og tidligere når vi red de samme hestene så var det som regel slik at de gikk raskere godt med henne på ryggen, fordi hun har bedre teknikk enn meg, men de gikk bra lenger med meg fordi jeg er "sterkere". Så jeg syns altså ikke at det er slik at du skal droppe å trene deg selv. Men du skal ikke behøve fotball-legger for å få hesten din til å svare for sjenkel.

Nå er jeg litt trett, så om dette ble litt usammenhengende ber jeg om unnskyldning for det.

Guro
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 10/06/2007 :  01:51:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med å prøve gradvis forlenging av stigbøylereimene? Senk dem ett hull - ri noen dager med dette - så ett hull til, osv.
Da får du gradvis "forlenget" dine bein, inntil du merker at du ikke lenger "trekker opp" beina.
Har du en western-sal? Da kan du også øve på å ri med lange stigbøyler.
Rir selv uten stigbøyler (oftest da også uten sal) fordi jeg ikke kan ha stigbøyle på mitt spastiske høyre ben. Men så har jeg også liten hest - som du vet - og er selv ikke mer enn 164 cm over bakken. (Og så har jeg en hest som kan ris på stemmen.)
Lykke til - med å få laaange bein!
Hilsen en som heller ikke har "Barbie-bein".
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 10/06/2007 :  13:16:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Hva skal jeg gjøre? Fortsette å ri uten sporer til jeg har lært meg å ikke trekke bena opp, og da ikke få særlig ut av ridningen siden jeg ikke er så sterk i bena og uvanen sitter godt?

Sporre er ikke ment å bruke så man skal slippe å jobbe vekk uvaner. De er heller ikke ment å skulle brukes langt oppe på siden på hesten. De skal heller ikke brukes fordi man ikke er sterk nok i beina ....

så svaret mitt er : LANGT vekk med sporene.

Jobb med sitsen din , og jobb med at hesten blir var for signaler.ergo, du får beina der de skal og hesten svarer på små signaler. Man trenger ikke styrke i beina for å gi hesten signaler.

Opprinnelig postet av summer

Tror du misforsto litt. Jeg bruker ikke sporene for å legge av meg uvanen. Jeg liker egentlig ikke å ri med sporer men instruktøren min anbefaler meg det og jeg ser jo det at hesten blir også litt mer livlig ved bruk av sporer enn uten. Uten dasser han og med sprudler han...
Jeg har for det meste bare ridd uten sporer, men prøvde en dag med for å se forskjell og den var stor, men som sagt så ble jeg sittende å ri for mye med hælen som jeg har en stygg tendens til å gjøre, og derfor fikk hesten merker...
Skammer meg jo som om jeg skulle tatt livet av hesten....

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 10/06/2007 :  13:20:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå vet jeg ikke hvor lange ben du har Roxira, men jeg er 165 cm, og har alt annet enn ridefigur ;-) Og det går fint det..Man får bare litt mindre gratis enn de med laaaange bein :-)

Jeg syns Summer har et veldig godt poeng; det er bedre å øve fram letthet for hjelperne enn å gnage hesten med sporer. Om du har et framoverproblem er det som oftest mye mer hjelp i å bruke en pisk som sjenkelforsterker enn å bruke sporer. I stedet for at du blir sittende og "gnage" med sporene så pirker du -en- gang med pisken.

Måten jeg har gjort det på når jeg setter meg på hest som er "sjenkeldøv" er å begynne i en ende, og det er at jeg bruker ikke sjenkel med mindre jeg må. Jeg trykker bare så mye som jeg må, ikke mer. Og får jeg ikke svar så trykker jeg ikke kontinuerlig, men jeg gir "større" beskjeder. Og da lar jeg etterhvert pisken følge opp (ikke noe "dra til så hardt du kan" altså, bare forsiktig pirking først, og siden et lett "tapp" eller "slag" hvis ikke det første fører fram). Med en gang du får svar fra hesten må den få svar fra deg. Da må du slippe opp hjelpen og si "oi, så bra". Tungridde hester er vanligvis sånn fordi noen har mast så mye på dem at de har gitt opp å høre etter, fordi det ikke er noen vits. (jeg sier IKKE at det er hva du har gjort).
Etterhvert vil du ha en hest som går fram for lettere hjelpere.

Jeg tror at hvis du føler deg "litt svak i beina", så må du bare jobbe med at hele det store dyret ditt skal adlyde så små signaler som mulig. Klart nok kan du trene styrke, men det er ikke hvor sterk du er som avgjør om hesten din går godt eller ikke. Jeg har en venninne, og tidligere når vi red de samme hestene så var det som regel slik at de gikk raskere godt med henne på ryggen, fordi hun har bedre teknikk enn meg, men de gikk bra lenger med meg fordi jeg er "sterkere". Så jeg syns altså ikke at det er slik at du skal droppe å trene deg selv. Men du skal ikke behøve fotball-legger for å få hesten din til å svare for sjenkel.

Nå er jeg litt trett, så om dette ble litt usammenhengende ber jeg om unnskyldning for det.

Guro

Opprinnelig postet av Guro

Hesten er ikke sjenkel død, overhode ikke, mer halvparade og brems død. Jeg sliter liksom med at jeg ikke kommer nok rundt han med bena, trekker de opp og lener meg fremover...

*Har lagt sporene på hylla for en stund ja, får nok bare ta de frem på timer og få hjelp til å ri med de der*

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 10/06/2007 :  13:23:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva med å prøve gradvis forlenging av stigbøylereimene? Senk dem ett hull - ri noen dager med dette - så ett hull til, osv.
Da får du gradvis "forlenget" dine bein, inntil du merker at du ikke lenger "trekker opp" beina.
Har du en western-sal? Da kan du også øve på å ri med lange stigbøyler.
Rir selv uten stigbøyler (oftest da også uten sal) fordi jeg ikke kan ha stigbøyle på mitt spastiske høyre ben. Men så har jeg også liten hest - som du vet - og er selv ikke mer enn 164 cm over bakken. (Og så har jeg en hest som kan ris på stemmen.)
Lykke til - med å få laaange bein!
Hilsen en som heller ikke har "Barbie-bein".

Opprinnelig postet av T. Boysen

Dette har jeg tenkt en del på og prøvd ut, men sliter en del med å sitte ned på hesten enda, noe større steg enn på en Nordlandshest . Mistet bare stigbøylene sist... Men får jaggu bare prøve igjen... Nå har jeg iallefall fått byttet stigbøyle gummien, så kanskje jeg ikke mister de så fort da. Holder jo på å falle av jeg når jeg mister en stigbøyle, har seriøst dårlig blanse og hopper så høyt i salen at hesten er ikke på samme sted når jeg lander... hehe...

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 10/06/2007 :  13:29:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Holder jo på å falle av jeg når jeg mister en stigbøyle, har seriøst dårlig blanse og hopper så høyt i salen at hesten er ikke på samme sted når jeg lander... hehe...

Opprinnelig postet av Roxira

Min siste ridelærer sier alltid "ri ikke fortere enn du klarer å sitte". Altså; ri heller hesten litt under tempo og sitt der og ha en avslappet hest som jobber å på død og liv skulle ha fram alt av steg når du ikke klarer å sitte. Så ri heller fram når du lettrir, så rir du saktere i veldig korte økter mens du sitter ned. Etterhvert vil du kunne ri mer fremover også :-)

Det er nok fordi du "hopper litt rundt" at du opplever problemer med sporemerker også. Det er ikke mulig å holde undersjenkelen rolig om du spretter rundt (jeg vet at det er vanskelig å gjøre noe annet enn å sprette rundt altså).

Hvis du har dårlig balanse kan du jo begynne å trene den når du gjør andre ting enn å sitte på hesten også :) Bruk tiden foran TV'en til balanseøvelser feks :-)

Men om hesten ikke er sjenkeldøv, hvorfor må du da ha sporer for at han skal ha "sprut" framover? Skjønte ikke helt den jeg.

Guro
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 10/06/2007 :  14:09:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Holder jo på å falle av jeg når jeg mister en stigbøyle, har seriøst dårlig blanse og hopper så høyt i salen at hesten er ikke på samme sted når jeg lander... hehe...

Opprinnelig postet av Roxira

Min siste ridelærer sier alltid "ri ikke fortere enn du klarer å sitte". Altså; ri heller hesten litt under tempo og sitt der og ha en avslappet hest som jobber å på død og liv skulle ha fram alt av steg når du ikke klarer å sitte. Så ri heller fram når du lettrir, så rir du saktere i veldig korte økter mens du sitter ned. Etterhvert vil du kunne ri mer fremover også :-)

Det er nok fordi du "hopper litt rundt" at du opplever problemer med sporemerker også. Det er ikke mulig å holde undersjenkelen rolig om du spretter rundt (jeg vet at det er vanskelig å gjøre noe annet enn å sprette rundt altså).

Hvis du har dårlig balanse kan du jo begynne å trene den når du gjør andre ting enn å sitte på hesten også :) Bruk tiden foran TV'en til balanseøvelser feks :-)

Men om hesten ikke er sjenkeldøv, hvorfor må du da ha sporer for at han skal ha "sprut" framover? Skjønte ikke helt den jeg.

Guro

Opprinnelig postet av Guro

Jeg tror hesten har vært ridd MYE med sporer, for med en gang jeg har de på er han kvikk og våken, med en gang de er av blir han vledig daff...
Har jo ikke hatt så allfor lenge så allt er under utprøving enda føler jeg... hehe

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 10/06/2007 :  21:34:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Sporer er IKKE ment til bruk for å få hesten fram. Den er for å gi fine små signaler til hesten under ulike øvelser der kun bruk av sjenkel blir for lite nyansert. Hester er veldig følsomme, og de merker godt et trykk fra sjenkel som fremaddrivende hjelper. Et stor problem jeg fotsatt strever med er det at jeg ofte ber hesten om å gå frem, samtidig som jeg setter på håndbrekket. Det vil si at jeg ubevisst bremser hesten v.hj.a setet / tøyler fordi jeg spenner meg, særlig om jeg sitter på en hest med store bevegelser. Dvs, du gir hesten to motstridende beskjeder. Hesten responderer med en av to; enten ved å bli daff, eller bli tung foran og ture avgårde.
Jeg anbefaler deg å legge vekk ridningen litt, dvs, at du i en periode kun skal fokusere på sits. Drit i hvordan det ser ut, tenk at DU skal komme videre. Vær spesielt oppmerksom på bruken av setet ditt. Er det "åpent" eller "lukket"? har du noen spenninger i kroppen? mest sannsynlig har du det siden du trekker opp bena, dette tyder på at du stiver av i korsygg / hofte og også dertil bremser hesten. Legg merke til; går hesten anderledes når du rir lett, for eksempel? Hvilken gangart er hesten mest avslappet og frem i?
FOr å lære nedsittende trav; få noen til å longere deg. Ri uten stigbøyler en liten økt hver gang du rir. Ri MASSE overganger skritt trav. Ikke ri lengre i trav enn at du føler du er i balanse før du bryter igjen. Da vil du etter hvert opparbeide deg mer styrke til å kunne sitte i balanse.

Lykke til ;)

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 10/06/2007 :  22:46:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har lært at øving på nedsittende uten stigbøyler kan være en dårlig ide hvis man har litt dårlig balanse, da man automatisk vil dra knærne opp for å klemme seg fast..

Men det er nok forskjellig fra person til person.
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 10/06/2007 :  22:54:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har lært at øving på nedsittende uten stigbøyler kan være en dårlig ide hvis man har litt dårlig balanse, da man automatisk vil dra knærne opp for å klemme seg fast..

Men det er nok forskjellig fra person til person.

Opprinnelig postet av Lopke

Øving uten stigbøyler har jeg også lært at kun bør gjøres i korte perioder av gangen. Den øvelsen jeg tenkte på var rett og slett å ri i skritt, konsentrer deg om å sitte dypt om avslappet. Be om overgang trav. Ta ned til skritt igjen med en gang du merker du er i ubalanse. Gjør mange slike overganger. Da kan det å ri uten stigbøyler hjelpe en til å få lengre ben og dypere sete. Men du har rett, kun korte perioder av gangen.

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 11/06/2007 :  00:57:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Siden jeg altså ikke kan ri med stigbøyler selv, og dermed ikke kan ri lett, har jeg lært hesten to "hastigheter" i trav - enten helt langsomt og meget mykt og samlet, eller et meget raskt trav, så hestens ryggbevegelser blir minimale (nesten som tølt, vil jeg tro).
Og så er det ikke problem å sitte på i galopp.

Min gamle ridelærer fra 70-tallet instruerte oss som følger: Man skal sitte I salen, ikke PÅ den. Tenk at du har bly i rumpa og i hælene.

Regner med at du har helskinnridebukser, så "setegrepet" blir tettere. Kanskje du kunne prøve å "rubbe" det semskete skinnet, så friksjonen blir større mellom rumpa di og salen.

Kan nevne at for enkelte funksjonshemmede ryttere med dårlig balanse har vi av og til brukt en sånn "sklikke" i salen - en liten, tynn gummibrikke som man bruker å sette tallerkener på så små barn (og dårlige funksjonshemmede) ikke skal dytte dem ned på gulvet.

Kommer ikke på noe mer i farta.
Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 13/06/2007 :  16:14:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Da treneren min skulle bli berider så hadde de en ganske smart øvelse for de som trakk opp beina.. ( Som er utrolig tung)

De tok av stigbøylene og satt i salen og rei.
De vekselvis løftet begge beina opp ( så langt opp de klarte) en stund og så tok de begge ned igjen.
Etterhvert da så blir man utrolig tung i beina og de faller naturlig til siden.

Har prøvd det selv, og fungerer utmerket!

Uansett så er kunsten og sitte på rumpa og slippe beina ned som om du egentlig ikke hadde stigbøyler, og la hælen være en "fjær"

Jeg vil anbefale det å varme opp med stigbøyler og så ta de av når du sitter ned. Litt og litt av gangen.
Det er ikke mye som skal til

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.