hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvilken rase er dette?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Hvilken rase er dette?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Amante_del_caballo

Norway

Skrevet - 05/06/2007 :  13:19:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmante_del_caballo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmante_del_caballo  Svar med kopi av melding
"Hvert år arrangeres det en ponnisvømmetur, hvor rasen blir gjetet og må svømme fra øya til land. Føllene blir auksjonert bort"

Det er alt jeg har fått vite, noen som vet hvilken rase det er? Jeg har lest om den før, men huske rikke hva den het elle rhvor jeg leste det.

"Don't spur a willing horse" - english adage - http://kevan.org/brain.cgi?SunnyShogun

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 05/06/2007 :  19:25:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Sånn chincoteague ponni hvordan det nå enn staves xD
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 05/06/2007 :  21:57:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Hva er poenget med med arrangering av ponni svømmetur? Og hvorfor akkurat for den rasen?
Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 06/06/2007 :  01:32:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, navnet på rasen husker jeg ikke io hodet, mulig at det er riktig navn som står over her.
Det er en rase av ponnier som lever på noen karrige øyer utenfor Newfoundland - det sies at de reddet seg fra et synkende spansk skip.
De lever et tilnærmet normalt villhest-liv, og er oppdelt i 5 - 6 familer, eller flokker, som ledes av hver sin hingst.
Grunnen til at de en gang i året "svømmes over" til fastlandet, og at de da skiller ut en del av unghestene (evt. avvente føll), samt evt. syke - er at de karrige øyene rett og slett ikke klarer å fø mer enn et visst antall hester. Hvis de blir for mange vil "alle" sulte, og kanskje dø ut.
Hestene får også markekur, vaksineres og sjekkes av veterinær før de svømmer tilbake til det frie livet på øya.
De utskilte unghestene blir solgt - til inntekt for bevaringen av rasen - og de blir visst gode ridehester, små, men med spansk blod - ja, de er riktig vakre.

Alt dette så jeg i en film som var laget om rasen - for noen år siden - tror det var påAnimal Planet.
Gå til toppen av siden

Star-Carro

» VIP

Skrevet - 06/06/2007 :  06:31:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
kanskje camergue =P Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 06/06/2007 :  11:44:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Camargue-hestene er kjent som "de hvite hestene fra havet" iallefall...
Gå til toppen av siden

e-marieu

Skrevet - 06/06/2007 :  15:20:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Camargueponniene er da vel franske???

Men i min GAMLE hestebok står det om chicoteagueponnier (evnt assateagueponni). Rasens bakgrunn, og grunn til svømmeturen, fortelles omtrent som Boysen gjør det. Men selv om geografikunnskapen min nok ikke er helt patent, lurer jeg på om øyene ikke befinner seg lenger sør, utenfor Maryland/Virginia.
Gå til toppen av siden

linny_blackie
» VIP

Skrevet - 06/06/2007 :  21:27:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har hørt at de lever på de øyne og at de hvert år svømmer til fastland der noen av unghestene blir solgt. de blir visst sjekket av vetrinær og sånn også. (forresten det ER chioteaugeponnier) Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 06/06/2007 :  21:46:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Leste om det i et Wendy-blad en gang *ler* Wendy var i Virginia og så på ponnisvømming med assateagueponnier (chincoteague).
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

MarieN

» VIP

Skrevet - 29/06/2007 :  00:22:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg las det også i Wendy xp

jeg husker ikke hva rasen het, men det er i allefall ikke camargue...
Gå til toppen av siden

*kristine å ingvinna*

» VIP

Skrevet - 30/06/2007 :  14:46:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Camargue hestene lever vel i simpene i Frankrike(?). det er vertfall det jeg har hørt om dem. Har også lest i Wendy om svømmeturen med disse hestene.. Ikke Camargue altså :D Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 03/07/2007 :  01:10:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kom på et navn jeg mener å ha lest: Sable Island Pony - som altså har fått et indiansk navn i senere tid. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.