hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - angrepet av løs hunder
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 angrepet av løs hunder
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2007 :  11:35:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.agderposten.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070525/LOKAL8/105250101/1011/ABONNEMENT
smil til verden så smiler den til deg :)

riverboy

» VIP

Skrevet - 25/05/2007 :  14:06:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noe så grusomt. Kjener både hest, eiers mann (han som reiser på løp) og vetrenær.
Nå ble jeg trist og sint.
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 25/05/2007 :  16:58:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
huff... den så ikke mye god ut nei... stakkars dyr! Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 26/05/2007 :  00:55:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Båndtvangen her i landet er jaggu ikke mye verdt. Løse bikkjer møter man overalt, også i skogen nå som viltet er fredet.
Jeg blir vanvittig provosert av å høre om tilfeller som dette! Sånne folk ødelegger for hundeeiere som faktisk har bikkja i bånd og er sitt ansvar bevisst.

Merete
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 26/05/2007 :  06:37:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det er utrolig mye uvettig hundehold. Der vår stall ligger, er et sånt vernet område - og egentlig båndtvang året rundt - da det er mye rådyr, elg og andre dyr og fugler i et kulturområde, ja, og så de 20 hestene i stallen.

For noen år siden hadde vi en flokk på 10 - 15 høner, som fikk inne i et inngjerdet område, og så hadde vi et ridestevne, så alle var rundt ridebanen. Plutselig kommer en av jentene løpende: "Alle hønene er døde! - Drept!" Det var et sørgelig syn i hønsehuset - og vi kunne raskt frifinne Mikkel Rev, for sporene vi fant var ikke av rev, men av en liten hund - mest sannsynlig en Dachs - som noen mente å ha sett løpende løs i området. Ingen kjente hunden eller visste hvem eier var - men "rovdyret" hadde altså tatt livet av alle hønene - vel, gårdsarbeideren måtte gjøre slutt på lidelsene til et par av de skambitte hønene som enda såvidt var i live.

Og også ellers så mysser det av hunder som løper løse i dette området, og hvis vi ryttere tillater oss å minne om at det er båndtvang, får vi kjeft så det holder! Selv har jeg et lite "våpen": Når jeg ser en løs hund, roper jeg til eieren: Ta bikkja i bånd, for hesten min haaater hunder og sparker dem hvis hun får sjansen." - En forfjamset hunde-eier tar da den daaaakars hunden i bånd og passer godt på at den ikke kommer i nærheten av den "hunde-vonde" og "slemme" hesten....

Gå til toppen av siden

+Caroline+

» VIP

Skrevet - 26/05/2007 :  15:51:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
stakkars hest!! jeg hadde aldri trudd at en hund kunne gjøre så mye skade på en hest, har selv hørt om hund som har hoppa på hesten å biti seg fast i bringa eller så var det rompa.... jeg har altid vært litt redd for at det skal skje når jeg møter på løshunder når jeg er ute å rir...
jeg håper at dem finner eieren(e) av hunden!
Gå til toppen av siden

SeljesetLucy

» VIP

Norway

Skrevet - 26/05/2007 :  18:13:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSeljesetLucy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSeljesetLucy  Svar med kopi av melding
Nor eg sku leiie hesten min til beitet, kom det enn hund som hadde slete seg løst, og jikk på angrep på hesten min! hpoet i halen og bet hun over foten. va livredd! måtte springe etter hesten for att den sku springe før hunden, og til slutt trakket hesten min på hunden slik att den hang litt etter soo måtte ej rett og slett dkubbe han vekk med foten for den hunden beit, stakkars hest som har hunde skrekk enda!!
Seljeset lucy<3 Gå til toppen av siden

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 28/05/2007 :  11:26:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er slik at det er mange heste folk som kaster stein i glass hus på dette med bånd tvang på hund, de sier at hundene dems er sååå lydige og at de ikke vil gjøre en flue fortred men er ikke alltid det stemmer... Hunden min gjør ikke en hest fortred så lenge jeg har på vanelig halsbånd, men når jeg setter på peiler båndet er han en drapsmaskin og da kan ikke jeg garantere at han ikke kan gjøre det samme uten dette båndet så når det er bånd tvang så er det BÅND tvang og sånn skal det være...
smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden

SuuperTerna

» VIP

Skrevet - 28/05/2007 :  18:54:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm..

-Den klarer så vidt gå, vil helst stå inne i stallen - og har det forferdelig vondt, sier Gerd Torunn i intervjuet med TVA.

-Dyrlegen antydet avliving, men Gerd Torunn sier til Tvedestrands-Posten: Man avliver ikke en gammel venn. Speedy James klarer nesten ikke gå etter mishandlingen.

Jeg finner dette ganske rart jeg da.. Hvis hu dama sier at hesten har det såå forferdeligt, klarer nesten ikke gå, er deppa å hele pakka, så nekter hu dyrlegen å avlive hesten fordi "man avliver ikke en gammel venn"..!

Rart syntes nå jeg da..
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 29/05/2007 :  01:09:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et sånt kjøttsår GJØR grusomt vondt - i noen dager. Regner med at hesten får smertestillende og antibiotika i massevis. Men såret vil gro, og selv om hesten nok vil bli litt stiv i skulderen, vil den bli bra igjen. Riktignok ikke traver igjen, men en bra nok ridehest.

Hadde selv en høydrektig hoppe som prøvde å hoppe over et gjerde, og ble hengende på en gjerdestolpe - det ble et gruuusomt sår, mellom juret og bakbeinet. Det var for dypt til å kunne syes, og beinet hovnet opp som en tømmerstokk. Hver dag MÅTTE hun bevege seg - littegrann, for å holde sirkulasjonen igang. Det gikk med massevis av medisiner, men man måtte også ta hensyn til føllet - som kom bare 14 dager senere.
Gå til toppen av siden

Stor&Liten

» VIP

Skrevet - 30/05/2007 :  13:20:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er enig med Tboysen her, SuuperTerna!

Selvom dette såret så grusomt ut, så er det egentlig ganske overfladisk med tanke på at det "bare" er skinnet som er revet løs. Og jeg regner med at både muskler, sener og skjelett er intakt. Derfor tror jeg denne hesten vil bli helt fin igjen, uten å få andre varige men enn noen arr.

Jeg ville heller ikke avlivet hesten på dette grunnlaget. Den får riktignok noen vonde dager/uker nå. Men til gjengjeld vil den ha mange gode år foran seg når sårene har grodd!

Hesten min fikk en øyeskade, som førte til en infeksjon som gjorde at han mistet synet på øyet. Alternativene var å operer bort det blinde, infiserte øyet å la ham leve videre med 50% syn, eller rett og slett å avlive hesten.

Han var under 9 år, og ellers frisk og rask, så du kan jo gjette hva jeg valgte!
Dette er min kjære Turbo! Og han gir meg stor glede hver eneste dag!
Vi kjører, rir dressur og sprang, og er på turer i skogen!
Han klarer seg utmerket.
Og jeg er ganske sikker på at han har stor glede av livet som "halvblind" og er glad for at han fikk en sjanse til.
Gå til toppen av siden

SuuperTerna

» VIP

Skrevet - 30/05/2007 :  14:09:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selvfølgelig skjønner jeg at såret gjør vondt! sier seg selv!

Men det bare virket som om det aldri kom til å bli noe bedre, å den kom til å ha like vondt resten av livet, for det stod jo ikke ikke noe som tydet til at den hadde det bra , eller at det kom til å bli noe bedre!

Sånn som jeg skjønnte det var at hesten var veldig dårlig å kom til å ha like vondt resten av livet som den har nå, å eieren ville ikke avlive den fordi det var en gammel venn!

Men selvfølgelig, om Terna hadde fått en skade som trengte lang legetid å gjorde at hu bare kunne bli brukt minimalt, så ville jeg aldri avlivet hu=) Så lenge jeg visste at hu ikke hadde det vondt..

Gå til toppen av siden

Stor&Liten

» VIP

Skrevet - 30/05/2007 :  15:03:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, hvis hesten kom til å ha smerter resten av livet, så ville det selvfølgelig vært en helt annen sak!
Da ville nok avvliving vært en bedre løsning.

Men utifra den type skade dette gjaldt, så er jeg temmelig sikker på at hesten blir helt fin igjen, selvom den selvfølglig har veldig vondt de første dagene og plages av stingene som strammer i huden.

Husk også at denne reportasjen bevisst fokuserer på det negative for å få frem dramatikken og alvoret i det som har skjedd. Så det at hesten kan bli helt fin igjen, er det ikke det som blir lagt mest vekt på..

Men angående saken, så er det jo forkastelig at folk kan la store, og tydeligvis aggressive, hunder løpe fritt omkring!
Håper virkelig den ansvarlige hundeeier blir funnet, og får sin "straff"
Hva nå det måtte være...

For man kan jo bare forestille seg hvilket lidelser et vilt dyr hadde blitt påført, hvis det hadde blitt utsatt for det samme uten mulighet for veterinær behandlig og pleie av mennesker...
Gå til toppen av siden

TiaogJamie

» VIP

Skrevet - 30/05/2007 :  21:17:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
En ting er nå såret som sikkert kommer til å bli bra nok til at han kan fungere, men hva med psyken til hesten?? Det er jammen ikke alltid lett å reparere ett "ødelagt" hode. Hvis hesten skal gå rundt å være nervøs å redd i tiden fremover så spørs det vel om han kommer til å ha "noen gode år" foran seg. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 01/06/2007 :  00:50:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Av bildene av hesten virket det ikke som den var "ødelagt" i hodet. Den stod med løftet hals, spissete ører, og på leiebildet, gikk den pent ved siden av sin eier. "Kloke" hester vet at veterinærer ikke alltid er like "behagelige", men forstår at de blir hjulpet. Men jeg har også sett hester som omtrent får panikk bare de hører lyden av veterinærens bil.....

Om den blir redd store hunder, = ulver i dens instinkter, er en mulighet. Men jeg tror ikke denne hesten vil bli et skjelvende nervevrak - jeg tror den har "hue", og vil få det bra - etter hvert.

Det som "storogliten" skriver om skader på ville dyr, er vel et større tankekors - DET kommer aldri i avisen.... og DA kan man snakke om lidelser!
Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 01/06/2007 :  10:46:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ville dyr blir utsatt for dette hvert år, og mørketallene er store. I følge kjenninger i viltnemda er det et fåtall av skader forårsaket av løshund som blir rapportert. Dersom man slipper bikkja på skauen i båndtvangsperioden og den forsvinner i fem minutter, vet man svært lite om hva den har foretatt seg på den tida den har vært borte. Om den ikke har skadet vilt, så kan den f. eks ha skremt opp skogsfugl som ruger eller har unger på bakken. Sannsynligheten for at moren da kommer tilbake til reiret er svært liten.
Dersom man ikke har tid eller ork til å lufte bikkja på annen måte enn å slippe den løs i skogen når viltet er fredet, så kan man jaggu la være å skaffe seg hund.

Merete
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.67 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.