hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vil ikke på hengeren!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Transport av hest
 Vil ikke på hengeren!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

beo

» VIP

Skrevet - 23/05/2007 :  21:44:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har en fjording gutt på 7 år som har bestemt seg for at han ikke vil på hengeren.Oppfatter han ikke som redd,før han kom til meg har han kjørt henger kun 2 ganger.har hatt han i 7 uker og iløpet av den tiden har han vært på hengeren 10-12 ganger.men blir nå vanskligere og vanskligere å laste.Jeg har prøvd alle metoder inkl Monty Roberts metoden med rygging,problemet er at han rygger ikke til slutt,og han er en sterk kar.Det funka en periode med å vinsje han inn,men nå funker ikke det heller,Satt en kveld i 2 timer med å få han inn,han kom tilslutt når han ble lei,står fint når han først kommer på.Han er en sta og frekk fjording som har bestemt i 7 år,helt til han møtte meg! Ønsker råd og tips for har ikke tid til å vente han ut hver gang!

liwedell

Norway

Skrevet - 23/05/2007 :  22:14:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har samme problemet med min gammling på 17 år, men har har vært traver og gått på hengeren hver uke i sine glansdager så dette er nok bare tøys. Men har erfart at det ikke hjelper og hesje og bråke for å få han på, tar jeg det med ro og lar han bruke litt tid så sparer jeg opptil to timer. Du sier at du har vinsjet han på hengeren?? Hva mener du da? Hvis du mener det jeg tror, altså brukt skikkelig tvang så har nok ikke det hjulpet på noe særlig hvis han virkelig er redd? Gå til toppen av siden

+Caroline+

» VIP

Skrevet - 24/05/2007 :  18:19:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
du kan f.eks. ha en annen hest på hengeren når du skal ha din hest på hengeren hvis d er mulig. du kan også prøve å ha et langt tau og binde d fast i den ene siden av hengeren og gå til den andre siden av hest så han ikke har så stor mulighet til å rygge, og så kan du dra litt i tauet så hesten går på hengeren.. d virker altid med min hest og de andre hesta på stallen Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 24/05/2007 :  19:17:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
ta ut skilleveggen... noen blir klaustrofobiske.. og ha fremdøren åpen.. lyst og lokk med litt mat.. men ikke minst.. ha god tid. og ros når den tar et skritt. Gå til toppen av siden

+Caroline+

» VIP

Skrevet - 24/05/2007 :  19:35:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ta ut skilleveggen... noen blir klaustrofobiske.. og ha fremdøren åpen.. lyst og lokk med litt mat.. men ikke minst.. ha god tid. og ros når den tar et skritt.

Opprinnelig postet av Lopke

min hest er sånn at når det er skillevegg så har hu ikke så veldig lyst til å gå på henger..
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 25/05/2007 :  04:46:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et tilbakevendende problem - som de fleste har opplevd.
Noen sier "daaakaar hesten" og anbefaler alle mulige "psykologiske og snille" metoder, med trening i månedsvis, og alle mulige lokkemidler og "ros".

Har selv alltid hatt hester som går rett på, uten problemer. Behøver bare smatte en gang eller to, så er hesten vel ombord.

- Men dette er mine egne hester, og når jeg har sagt ja til å kjøre andre hester, som jeg ikke kjenner, og en "smånervøs" eier sier at "Ehhh - den liker ikke å kjøre", så ringer alle alarmbjeller om at det kan bli en "kamp" å få gampen inn på hengeren - og gjett om jeg har fått rett....

Da har jeg forlangt i i tilegg til en masse godbiter, i tilfeller bare dette er godt nok - å ha liggende klart to sterke tau, kjørepisk, hodelag, kjetting-leietau, blindingshåndkle, MINST to-tre sterke folk, som adlyder mitt minste vink.

De aller færreste hester er REDD - altså seriøst redd - for å kjøre henger, det er bare at de "vil ikke", og når "kampen" først er i gang, så blir den verre og verre for hver gang - og hesten PRØVER - hver gang - hvor mye den kan gjøre for å slippe unna, og den merker - for hver gang - hvor "nervøs og usikker" eier er/blir når lasting er på gang. Altså at hesten opplever at DEN kan ta "kontrollen" - da er man ute i en karusell som går FEIL vei.

Jeg selv kan ikke gjøre så mye når lasting av hest er på gang, siden jeg jeg er delvis rullestolbruker - men jeg har altså "lappen" for å kunne kjøre stor bil og tung henger, så det er ikke få ganger jeg har stilt opp som sjåfør. Og altså - ved den aller minste mistanke om en såkalt "to-timers-kamp" for å få gampen på plass, så har jeg sagt tydelig fra hva som må gjøres "øyeblikkelig" - dvs. hvis hesten ved første forsøk på lasting viser motvilje - og jeg SER at den er slett ikke REDD - den bare VIL IKKE - denne dagen....

Hesten bare MÅ få klar beskjed om at "DU SKAL! - HER OG NÅ!" Ikke noe "valg" eller "forhandlinger" - det har med at EIER av en hest SKAL være "leder", og hesten skal følge sin leder.

"Mirakeldoktorer" har fått henger-redde hester til å bli som "lam", og de omtrent løpr inn på hengeren - og det har bare med det å gjøre at vedkommende har "sagt fra" til hesten at "DETTE bestemmer JEG" - og det er en "mental greie".

Når så en passe nervøs eier skal "prøve" dette, så er hesten like håpløs, fordi den MERKER at "alle er nervøse" neste gang den skal lastes - og så er helvetet igang - igjen.

"Trikset" med å leie inn en grei hest først vet jeg alt om, da mange i stallen spør meg om de kan få "låne" min hest til å leie inn først - så følger den andre etter, hvorpå min hest lynraskt leies av igjen, mens bommene slås på og lemmen smelles opp. Har forøvrig blitt litt mer restriktiv til denne metoden, da MIN hest har begynt å "lure" på dette med henger - "Hva er vitsen med å gå snilt inn på hengeren, når jeg skal UT igjen etter bare et minutt?" - ser det ut som hun tenker.

Det har vært mange tråder omkring dette med lasting og kjøring av hest tidligere, men en reprise, så man slipper å lete sidevis bakover, er vel greit.

Og jeg gjentar mine "brutale råd": Ha ALT klart for en "vanskelig" hest - FØR spetakkelt er et faktum. HVIS det går greit, er det bare å kjøre av gårde, men HVIS det - etter bare et par mislykkete forsøk - ser ut til å bli en to-timers-affære, med kamp, svette og ett og ett virkemiddel tatt i bruk - DET er IKKE måten å gjøre det på.

Hesten bare MÅ få helt klar beskjed: Du SKAL på - NÅ! - og da er det på med trinse, tau bak, kjørepisk, blinding og en STERK person til å DRA hesten opp rampa, samtidig som vel-regisserte personer smekker på bakbommen og lemmen slås opp i løpet av sekunder.

Og SÅ kan jeg - som sjåfør - starte turen - med en hest som ALLTID står stille og rolig på hengeren, napper litt høy, og synes å trives aldeles uuutmerket under hele reisen, og ved ankomst til avlastnings-sted, er en hest med rolige øyne, og som ikke har lidd overlast et eneste sekund.

Jeg må - til slutt - anføre at det KAN være at hestene opplever det som ubehagelig å kjøre, hvis sjåføren kjører fort, tar svinger i 100 og bråbremser og bråstarter - og må da presisere at når man kjører dyr, så SKAL man kjøre pent og rolig.

Dette ble visst litt rotete, men håper at de fleste forstår hva jeg mener å si.

Gå til toppen av siden

beo

» VIP

Skrevet - 25/05/2007 :  21:12:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for råd,jeg har prøvd det meste triksa jeg kan komme på.Jeg har hatt en annen hest på hengeren,tatt vekk skille veggen,hatt tau bak rompa,slått,dratt lokka med kraftfor,Og det har ikke funka egentlig!!Men jeg har jo aldri gitt meg for jeg er sjefen/Lederen og han skal bare gjøre som jeg sier.Men vi får bare holde på,for han må gå på hengeren så vi kommer på trening og stevner.Og det er ingen inkl min vetrinær som oppfatter han som redd,og uanstt så står han som en påle når vi kjører,blir ikke svett og stressa etter en tur,går fint av.Tror nok det bunner ut i at det er en gutt som tror han har styringen. Gå til toppen av siden

Frøydis

Norway

Skrevet - 27/05/2007 :  14:01:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har litt lyst å svare på denne tråden jeg da siden jeg ganske nylig fikk en hest som satte stort spørsmålstegn ved å gå på henger. Hun hadde da gått pent på flere ganger, men før eller siden setter jo disse dyrene spørsmålstegn ved ting de må gjøre. Og noen hester snakker med STORE bokstaver - slik som min hoppelure. Dette er en stor ridehest, 5 år, over 170 mkh og hoppe. Og hun satte seg på bakbeina på stevneplassen da vi skulle hjem. Vi holdt på i 2 timer. Og med diverse måter. Men uansett så er det nesten 600kg som sier NEI! og da kan man være så sterke og smarte man bare vil uten at det fungerer. Jeg mistet til slutt besinnelsen og da kom heldigvis parkeringsvakt Kjersti til unnsetning. Dette kunne hun!

Svaret er grime og lang kjetting som festes under haken og i den ene ringen ved øyet. Da får du et tau som legger på press oppe på nakken så det ikke er så lett for hesten å gå opp - og kjettingen gir ETTERGIFT raskt! Og så er det bare å være tålmodig. Da kommer vi til det viktigste, ikke gi seg, hesten må på uansett hvor lang tid det tar. Det andre viktige er å TA DET MED RO! Behold roen, få hesten til å senke nakken, den får lov å gå bak. La den gå bak, gå frem til hesten, RO ned situasjonen, får hesten til å senke nakken, vis hesten hvilken vei du vil, legg på forsiktig press og gi ettergift med en gang! Bare den strekker på nakken frem må du gi ettergift og ros. Bare den tenker frem MÅ man gi ettergift. Når hesten er inne i hengeren kan den få mat. Ros skal den selvsagt ha hele veien for hvert eneste lille steg frem. Går den utenfor hengeren så gjør det enkelt for deg selv og sett hengeren inntil noe som stenger den veien. Kjersti brukte 1,5 time på å få hesten inn på hengeren. Da var hest så sliten at hun tuslet rett inn.

Etter denne ene gangen da hesten min prøvde å si nei og hun forstod at det var ingen utvei, de var tålmodige disse menneskene, så tar det meg ca. 20 min. å få henne på nå. Nå er eneste problemet at hun går bak når jeg skal stenge bommen bak, så hun er på en tre fire ganger før vi får stengt bommen bak. Men dette vil gi seg etterhvert som hun blir reisevant...

Så uansett om man bruker tau eller kost for å få på hesten er man ikke kvitt problemet, man bare kamuflerer det. Tren masse på å gå på henger med hesten din. Så ofte du har tid, og pass på at du har tid til å stå der i 4 timer... Hesten kommer på til slutt. Ta hesten på, ros den, gi den noe god mat når den står inne og ta den av igjen. Da vil du raskt bli kvitt problemet. Tenk på ditt kroppspråk, er du litt nervøs så syng litt så du puster normalt. Dette FUNKER
Legger ved et bilde fra den gangen Cordina sa NEI! Jeg sitter oppgitt i grøfta etter at Cordina hadde holdt på sånn med meg i to timer. Det er Kjersti som står på rampa og er roen selv.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 27/05/2007 :  15:05:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg leser ....

Kopi av melding:
Det funka en periode med å vinsje han inn,men nå funker ikke det heller,

og du lurer på hvorfor hesten ikke vil gå på hengeren ????

På meg så virker det som om hesten ikke har noen særlig gode erfaringer med hengeren fra før. Du sier at før han kom til deg, så har han vært på henger to ganger, men når han har vært hos deg har han da blitt vinsjet på, dratt på med vinsj, slått på osv .....

det er utrolig at du i det hele tatt får hesten i nærheten av hengeren synes je, og jeg skjønner veldig godt at han nekter å gå på.

Jeg har en toåring, som har kjørt henger to ganger ... og selvom hun ikke er redd hengeren, så føler hun seg heller ikke trygg på den.

En hest som har vært to ganger på henger i sitt liv, er ganske sannsynlig at trenger litt hengertrening, lære seg hav som er forventet av han i forbindelse med hengerlasting. Når han da blir møtt med ting som nevnt over, så er dette mer enn nok grunn for han å nekte å gå på hengeren. HAn kan ikke ha mye tillitt i forbindelse med selve lastingen føler jeg. OM ha nikke er redd for å stå på hengeren, så kan det være at han har blitt redd selve lastesituasjonen.

jeg har ingen konkrete råd dessverre, for jeg har lært meg at når det gjelder hengerlasting så er det så mange froskjellige årsaker til at hesten ikke går på, at jeg må se prosessen før jeg egentlig tør si noe. For en person kan oppfatte hesten som vrang, mens en annen kan oppfatte den som usikker. Utfra det du skriver, oppfatter jeg det som en hest som forventer å bli tvunget på, og handler ut fra det. Om ha ner redd henger, lasting, stå innpå etc etc er umulig for meg og uttale meg om uten å sett dere in action.

Men EN ting har jeg lært meg ang hester som ikke laster: Den som laster, trenger ofte bare å stille om hjernen sin fra : HESTEN ER STA OG VRANG OG VIL IKKE, til HESTEN ER ENGSTELIG OG TØR/KAN IKK E... og man trener på en helt annen måte og dermed får man også et helt annet resultat .

JEg vil anbefale deg og rolig hengertrene han uten at du skal dra noe sted, ikek ha for store krav, utstyre deg med kun grime, langt tau og godbiter, og se hva som skjer. Og GI DEG når han har gjort noe bra, i stedet for å forvente at han skal helt på.
Gå til toppen av siden

liwedell

Norway

Skrevet - 27/05/2007 :  17:27:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser det er et tips over her om å parkere hengeren intil noe sånn at hesten ikke får gått på sidene. Det ville ikke jeg vendt hesten til. På stallen der jeg drev før ble hengeren alltid rygget nesten inn i stallgangen, og dette gikk jo bra helt til vi skulle reise fra et sted der det ikke var mulig å rygge hengeren inn i et "dørahull"..... Gå til toppen av siden

Frøydis

Norway

Skrevet - 27/05/2007 :  21:16:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
liwedell: Hvordan ville du da ha fått hesten til å tenke i riktig retnig - dvs. inn på henger og ikke på siden?

Greia er å gjøre det enkelt for deg selv og hesten til å gjøre det riktig, hesten vil bli mer og mer vant til å tenke PÅ henger etterhvert som man får trent... Hvordan få mange hundre kilo hest til å gå PÅ hengeren når den ikke vil... og da UTEN tau, kost, vinsj, blending osv osv...
Gå til toppen av siden

liwedell

Norway

Skrevet - 27/05/2007 :  21:55:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
liwedell: Hvordan ville du da ha fått hesten til å tenke i riktig retnig - dvs. inn på henger og ikke på siden?

Greia er å gjøre det enkelt for deg selv og hesten til å gjøre det riktig, hesten vil bli mer og mer vant til å tenke PÅ henger etterhvert som man får trent... Hvordan få mange hundre kilo hest til å gå PÅ hengeren når den ikke vil... og da UTEN tau, kost, vinsj, blending osv osv...

Opprinnelig postet av Frøydis

Det jeg prøver å si er, hvorfor vende hesten til uvaner? Hva gjør du den dagen det ikke er noe og parkere inntil da?? Etter min erfaring er man tjent med å ta ting med ro og bruke tiden til å gjøre hengeren til en god ting for hesten, i stedet for hesje, slå og banke, noe jeg ser vi er ganske enige om!

Redigert av - liwedell den 27/05/2007 22:00:02 Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 27/05/2007 :  23:09:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvordan ville du da ha fått hesten til å tenke i riktig retnig - dvs. inn på henger og ikke på siden

Jeg er helt enig med liwedell her. Det er en lettvint måte å lære hesten å gå på hengeren, so mbare er en stor bjørnetjeneste. Det blri trøbbel senere.

Eneste måten å få en hest til å tenke riktig retning er å trene den riktig fra start av. Dvs lære den at hengeren ikke er farlig. Lære den å gå på lemmen, og at lemmen ikke er farlig. Og lære den og gå av lemmen. Og deretter lære den og gå sakte men sikkert inn i hengeren, og ut av den, og tilslutt også bli stående der, selvom ting lukkes igjen.

Det er ingen snarvei egentlig. Hesten må lære seg hva den skal gjøre, og at det ikke er farlig.

Da trenger man hverken tau eller koster eller annen fskap
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 28/05/2007 :  02:12:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
De som snakker om "vennlig og tålmodig trening" har som regel en hest som er ganske grei å laste - ja, gjerne etter god trening. Har de virkelig hatt en "problemhest" å hanskes med?

Jeg selv kunne sitte med med et nedlatende blikk og si "Herregud - er det sååå vanskelig, da? hesten min går jo rett inn...."

- Men det som mange kaller "rå vold og makt" kan heller kalles for "nå SKAL du på, og du behøver ikke tenke på måter å komme unna på". Det betyr at hvis hesten først begynner med å tulle, så skal man ikke prøve ett og ett virkemiddel - men ta hele pakka, for da blir det ikke en evig kamp hver gang - verre og verre. - Vel, vinsj har jeg aldri vært med på.

Og - dette sies med et lite smil: hvis en KOST er alt som skal til for å få gampen på - så ville nok mange prøve dette....
Gå til toppen av siden

liwedell

Norway

Skrevet - 28/05/2007 :  11:37:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jo noe som må vendes og læres over tid, man begynner ikke med dette en time før man skulle vært et sted... Ja Boysen det er vel opp til hver enkelt hest hvordan de takler situasjoner (akkurat som oss) og min hest må få tid på seg og ikke koster, pisker ol. for da tar det bare lenger tid. Bruker du pisk på han så slår han tilbake. Hender det kan hjelpe og blende han. Kan ikke si at jeg har hatt noen skikkelig problemhest nei. Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 28/05/2007 :  12:00:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
De som snakker om "vennlig og tålmodig trening" har som regel en hest som er ganske grei å laste - ja, gjerne etter god trening. Har de virkelig hatt en "problemhest" å hanskes med?

Vel, som vanlig når jeg svarer på tråder, så har jeg erfaring med det jeg snakker om. Jeg har en voksen hest som er så godt som ulastbar. Jeg vet aldri om jeg får henne på henger eller ikke. Nå som verden har oppfunnet hengere med frontutlasting derimot, ser det litt bedre ut.

Eneste løsningen for å få denne hesten på henger lett og greit, er å ha tilgang til henger daglig, slik at hun blir trygg på den. Jeg har ikke råd til å kjøpe en dyr henger med frontutlastning , elle rnoen annen henger for dne saks skyld, og jeg har bare tilgang på henger når jeg skal dra noe sted, da det koster mye å låne hengere. Ergo, hesten blir ikke noe bedre.

Og.. du kan jo prøve å true denne hesten på hengeren. Da kan jeg garantere at du ikek får henne i nærheten av noen henger på en god stund.

Jeg har også en hest til, so mjeg ikke har tenkt å gjøre samme feil med. Hu ner to år, har reist med henger to ganger i sitt liv. Hun er lugn og tøff og nysgjerrig, og det er ingen problem å sette henne p åhenger. Alikevel hengertrener jeg henne når jeg har en henger tilgjengelig. For hu nskal ikke bare gå på hengeren fordi jeg sier det . Hun skal føle seg trygg der.

Jeg har henger tilgjengelig noen dager nå, fordi hestne skal reise på beite på torsdag. Og BEGGE hestene blir trent daglig. Vesla går på alle veier , så henne trener jeg på å kunne stoppe hvor som helst, lar henne gå av og på, så hun på torsdag, når hun skal fungere som støttekontakt, føler seg tryggest mulig på selve hengeren.

HVorfor tar du det alltid som en selvfølge Boysen, at folk ikke vet hva de snakker om ? KAn det ikke tenkes at de snakker om ting nettopp fordi de har erfaring med det ? Pga min problemhest på henger, er jeg veldig opptatt av HVORFOR hestene ikke går på hengeren, en eller annen grunn er det alltid, og HVA man kan gjøre med det. :Alle hester som ikke går på hengeren, trenger å trenes trygg på hengre.

Å mene at å vinsje på en hest, noe som forøvrig er livsfarlig, tenk om den får panikk!!! er bedre enn å trene den trygg, fordi hesten skal gjøre som vi sier, er jo helt .....

Nok av hester har ødelagt seg når de får panikk av tau bak beina, fordi folk ikke har vett på så slippe , eller ikke klarer å løse tauet når det går galt. Nok av hester har slått hodet i taket når de har steilet bakover , og tør ikke nærme seg henegren igjen. Nok hester har blitt maset så redde, at de aldri kommer til å føle seg trygg på henger i gjen.

Hva er vitsen ? Litt god tid, litt forståelse, og litt tålmodighet, og hesten går kanksjerett på fordi du viser at hengeren ikke er farlig ? Reiser man regelemssig med hesten sin, så må da å bruke litt tid på hengertrening, være mye bedre enn å bruke fire timer hver gang man skal ut å reise ?

Jeg har vært borti mange hester med slike problemer, og de aller aller fleste, så lenge de blir regelmessig trent, og ikke mer enn de takler, er blitt hester som aldri er noe problem og reise med.

Når man først begynner å bruke tvang, så går kanskje hesten på. Neste gang virker det ikke, og man må finne noe annet . Tilslutt står man der med tau bak rompa, longetau surret rundt bommen foran, håndkle over øya, 10 mennesker som drar og skriker, pisk som slår osv sov ... og guess what. den hysteriske hesten går IKKe på.

Husk : ALle hester er ikke redde for selve hengeren, eller å stå på den , eller å kjøre i den.

Veldig mange hester er redde for selve lastingen. og ikke fordi lemmen er skummel eller hengeren er skummel. Men fordi hva som skjer i prosessen med LASTING er skummelt. HVa vi mennesker gjør med den. Og det er noe å tenke på .

Man må også tenke på at en hest som *BAre er sta* kanskje faktisk er redd... det er mange måter å vise redsel på. Noen står stille.

Og igjen. En hest som alltid har gått på, men som har blitt vanskeligere og vanskeligere og laste. *Han bare tuller. dritthest*. Det kan ikke tenkes at en av kjøreturene var en ubehagelig opplevelse ? OG når han da begynte å bli litt usikker på å gå på hengeren, så begynte folk å herje og bråke ... og da ble brått også hegnerlastinga vanskelig for den ....

og kanskje en og annen hest ER sta da ... blir den mindre sta av og bli regelrett dratt på hegner med vold ? Eller trenger man da å finne den knappen som skal til, for at hesten går på hengeren. HVorfor vil den ikke jobbe for deg og gå på hengeren ?

En eller annen grunn er det ALLTID.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.52 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.