hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vil ikke på hengeren!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Transport av hest
 Vil ikke på hengeren!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

beo

» VIP

Skrevet - 28/05/2007 :  13:09:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil bare si at med vinsjing av hesten,mener jeg er tau bak rompa og fram i midtlemmen,så trekker jeg han sakte på,med rå håndkraft,og de gangene han kaster seg bakover slipper jeg selvfølgelig!!

Prøvde å laste han igår igjen,og da gikk han fint på lemmen,men satte etterhvert bakparten på siden,så da måtte han av igjen,etter at han hadde gjordt det hundre ganger og jeg hadde lokka med mat ,og god snakketi ca 1 time,da ble jeg litt irritert ,la en dressur pisk på skuldra som han skjøt ut på siden,og da gikk han på,så da brukte jeg tilsammen 1 og 1/2 time.

Jeg mener at jeg ikke kan bruke altfor mange hjelpemiddler på han som feks å ha "vegger" på sidene så han ikke går ut på siden eller ha et helt team for å få han på,Og det ligger ikke i min natur å gi seg bare han går på lemmen,skal jeg først få han inn,så er det helt inn og ut på en kjøretur.
Det jeg prøver å si er jo at dette er en fjording på 450 kg som har fått lov til å gjøre som han vil i 7 år,og jeg har ikke lyst til at han skal tro at det er slik han skal oppføre seg bare for at han ikke vil!! Han gikk jo på kjempe fint de første gangene,og jeg kjører pent med hest på hengeren.
Gå til toppen av siden

Frøydis

Norway

Skrevet - 28/05/2007 :  13:43:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Og - dette sies med et lite smil: hvis en KOST er alt som skal til for å få gampen på - så ville nok mange prøve dette....

Opprinnelig postet av T. Boysen

Tja... dette så jeg senest for et par uker siden på en trening. Da kjørte jeg ikke min, men en unghest til en bekjent av meg som ikke hadde sååååå lyst å gå på henger hjem igjen. Men vi stod og tok det rolig og tok den tiden det trengte. Men disse med kosten lurte på om ikke vi ville låne kosten... Hadde funket så bra for dem, men de har fortsatt et problem neste gang de skal laste hest...

Ellers er jeg veldig enig i det summer skriver om å trene og trene. Nå er jeg så heldig å ha egen henger, og jeg tar tuppelura mi på hengeren hver dag om jeg har mulighet til det! Dessverre er det ikke tid til slikt hver dag...
Nå var jeg litt uheldig med min hest og det er egentlig naturlig at hun sa nei etterhvert. Først en lang reise fra Stavanger, og så var neste stopp Bjerke Dyrehospital for operasjon og boks i en uke. Så ble dessverre neste tur til tannlegen for å operere ut ulvetann... Og hun sa nei veldig kraftig, når en hest er sint og rett og slett utfordrer deg har du ingenting å komme med - bortsett fra å være en megler. Kost (), eller vinsj eller ti sterke menn ville bare gjort saken værre. Og nå går det så fint og det vil bare bli bedre og bedre etterhvert som hest vil skjønne at vi alltid gjør morsomme ting når vi reiser.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 28/05/2007 :  14:00:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Og det ligger ikke i min natur å gi seg bare han går på lemmen,skal jeg først få han inn,så er det helt inn og ut på en kjøretur.

Jeg snakket generelt når jeg nevnte dette. Hvis det er en stor bragd for en hest og gå inn med frambeina på selve hengeren, foreksempel, er det ingen skam og rose masse og gi seg der, for så å fortsette senere på dagen eller en annen dag. Da får du nmest sannsynligvis en hest som tilbyr og prøver, neste gang kan du gi deg når det går hakket bedre enn det.

jeg er iallfall glad for at det ligger i min natur og gi meg når det går litt bedre enn sist, framfor og true igjennom mer enn hesten er klar for. og dermed får litt framskritt hver dag, i stedet for å måtte slåss med det samme om og om igjen. Men det er meg og min mening. Folk gjør akkurat hva de vil.

HEsten vet ikke hva du har planlagt når du setter igang med hengeren. Den VET ikke at du har tenkt å kjøre tur akkurat i dag. Om du gir deg en gang den tilbyr noe bra, så ser den ikke på seg selv som at nå fikk den vilja si. Men den skjønner at den har gjort noe bra, og er kanskje hakket mer villig til å tilby enda litt til neste gang.

Hvis man ved å tvinge hesten oppnår at den for resten av livet går greit på , da er det jo greit da, da har man oppnådd noe ....

Men hvis man må fortsette å tvinge den hver gang ... hva oppnår man da ? ingenting positvit.

Hvis man derimmot trener hesten, og gir seg når ting er bra ... og det går litt bedre for hver gang, .... og hesten tilslutt oppfører seg bra i hengerlastign....er ikke det en smule bedre ?

hva er vitsen med å slåss med hesten hver gang den skal ut i årevis, når man med litt innsats og noen timers arbeid, kan få en hest som faktisk gjør dette frivillig ?

Det har jeg aldri skjønt ....
Gå til toppen av siden

beo

» VIP

Skrevet - 28/05/2007 :  17:25:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Svar til summer: Jeg har ikke tvunget han på,forstod fort at det ikke funka og at han ble vrangere av det.Men jeg trener med han,har god tid de gangene jeg tar han på hengeren. Poenget mitt er at jeg roser han hvert steg han tar på hengeren,men jeg mener at det er jo hele poenget at han skal inn på hengeren hver gang.For sist var han var flink til å gå på lemmen,men når han ble roset og belønnet for det,så dro han seg enten bakover eller til siden. Han klikker jo ikke eller noe,og jeg hadde aldri tvunget han på hvis han ble redd og stresset,men han står og sover når vi prøver!! Det er jo ikke bare på hengeren han ikke vil gå,kan og bruke 15-20 min bare å komme ut av gården for han ikke vil gå på tur alene,men det må han jo for ellers så blir det dårlig med trening.Jeg kan ikke la han bestemme,han skal jo oppfatte meg som leder og følge meg. Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 28/05/2007 :  18:32:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva er din forklaring på at han gikk pent på to ganger, og ikke siden ? Siden du tross alt ber om råd mener jeg ....

Selvfølgelig skal han se på deg som en leder... man er ikke noen dårligere leder selvom man bruker en litt annen metode....

Redigert av - summer den 28/05/2007 18:33:19 Gå til toppen av siden

beo

» VIP

Skrevet - 28/05/2007 :  22:30:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg håpet vel bare på at det kanskje var noen som hadde noen tips eller råd som kunne hjelpe så jeg ikke må bruke 2 timer hver gang vi skal noe sted.Noe jeg ikke allerde hadde prøvd. Jeg tror vel selv at han meget sta av natur,og at han ikke helt forstår at han alltid kommer hjem igjen til kameraten og stallen.Håper jo at han etterhvert synes det er gøy og spennede å dra ut.Er jo viktig at han får gode opplevelser med henger/lasting,men synes og det er viktig at han skjønner at jeg er sjefen og at han kan stole på meg.Skal få hjelp nå av en som har god erfaring med Monty Roberts metoden,så da får vi håpe at det vil fungere bra.

Som sagt er det jo flere områder i oppdragelsen vi jobber med,men det er hovedsaklig hengeren vi har store problemer med.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 28/05/2007 :  22:45:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok :) Men da har vel jeg kommet med det jeg kan av tips :) Lykke til videre. Gå til toppen av siden

IdaogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2007 :  09:36:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde nesten det samme problemet som du har med hoppa mi. Hun nektet å gå inn på hengeren etter jeg kjøpte henne. Litt tror jeg var at hun ikke var så vandt med henger og da vi kjøpte henne måtte hun stå over 4 timer på hengeren. Men dette er da en unghest. Vi prøvde og prøvde. Hun gikk kun inn på hengeren om det stod ei bøtte med mat inni hengeren. Fjording vel å vite alt kan bestikkes med mat.
Men så fikk jeg låne noen filmer av ei venninne som ellen ofstad har spilt inn. Noe av det de gjorde da de fikk hesten inn i hengeren var å eventuelt børste den inne i hengeren og leie den ut igjen.Og da de skulle lukke igjen lemmen så bevegde de på den og fulgte godt med hvordan hesten reagerte sånn hvis den ble redd så sluttet de.. Her var det om hengerlastning og forskjellige hester som hadde problemer med dette. Så jeg fikk mye tips. Så begynte jeg å gjøre dette og det tok mangen dager før jeg fikk henne inn på henger. Men nå løper hun inn på hengeren. Og står pent til hun får bedskjed å rygge for å gå ut av hengeren.
Og da vi fikk henne inn på hengeren så lukket vi igjen lemmen og lot henne stå der så roet hun seg helt ned og fikk komme seg ut.. Så kjørte vi i 5 min så fikk hun komme ut. Nå har vi kjørt 2 timer med henne for å komme oss til utstilling hun går forsatt inn på hengeren.. Det som hjalp henne var at vi såg rett inn i hengeren da vi gikk inn uten å konsentrere oss om noe annet. Ser ikke vi inn i hengeren så nøler hun.

Men så har jeg en kaldblodstraver på 8 år. Vandt med å kjøre henger står som et lys inni hengeren. Han har sine byer der han ikke vil inn. Det som hjelper å få han inn da er å feste tømmer i grima hans og tømmekjøre han inn mens en leier han i leietau. Da tusler han så fint inn uten problem, men andre dager går han inn uten å nøle..

Den ene gangen da han nektet kom det en kar bort til meg og sa at jeg måtte dra han etter tunga..
Jeg gjorde ikke dette jeg brukte bare litt lengre tid og tolmodighet.

Men det jeg har merket med mine hester er at de trives bedre i en henger som er lys inni med eventuelle vinduer i siden oppe.. Jeg har malt hengeren min hvit inni da jeg pusset den opp. Skal skaffe vindu i siden oppe.

Men alt har med tolmodighet og være en leder.. Håper det ordner seg for deg..

http://vip.hestemarked.no/galleri.asp?ID=10993&galleri=show&side=10 Gå til toppen av siden

kenyelgen

» VIP

Skrevet - 02/06/2007 :  00:12:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjøp en taugrime, og ta med hesten på horsemanshipkurs for en instruktør som har greie på det!!! Ved å lære hesten (og deg ) om lederskap, og lære hesten at den skal gi etter for trykk ( og at du skal gi etter...)så er i mange tilfeller hengerproblemet løst...uten at en nødvendigvis trenger trene på henger... Ved å bruke litt tid og penger på ett\flere slike kurs vil hestehverdagen bli lettere både for hest og rytter! Du lærer å lese hesten, hesten skjønner "språket" ditt, og den skjønner hvem som er sjefen....om dere jobber litt med det! Lykke til! Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 04/06/2007 :  01:17:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det meste om hengertrening er skrevet både her og i tidligere tråder.
Jeg har selvfølgelig selv trent mine hester til hengerlasting - og det har altså gått bra - for meg.

En selvfølgelighet er at døren foran på hengeren er åpen, så hesten kan SE at det er lys i andre enden av "den skumle tunnellen". Der bør det også være noe godt å spise.
Lemmen må ligge helt stødig, for den minste "vakling" av lemmen kan få selv den roligste hest til å nøle.
Hengeren bør være hvit inni, så den ikke er "mørk og skummel".
Man må for all del ikke skrike og rope, og dessuten bør alle "tilskuere" - som er spent på resultatet av et antatt "laste-på-henger-show" - fjernes fra området. KUN de som skal laste hesten skal være tilstede - ALLE andre skal BORT!
For hesten merker øyeblikkelig en "spent stemning".
Har hesten en "kamerat"? Som kan leies til den lille døren foran på hengeren, og liksom "ta imot" den som skal inn på hengeren?

Kommer ikke på noe mer i farten - noe av dette som ikke er prøvd - enda?
Gå til toppen av siden

beo

» VIP

Skrevet - 04/06/2007 :  19:52:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk igjen for råd,det er tydlig at det er flere som har erfaring fra dette problemet,Dette er nemlig 1 hesten som jeg har sliti så med.Har prøvd med tau grime,til liten nytte.Slapp opp når han kom fram,men kom ikke lengre en til lemmen.Og til tipset om mat,hvem trodde ikke at mat funker på en fjording,men ikke denne karen samme hva det er.har prøvd med en annen hest på og,men det hjalp ikke,Det er en stund siden nå,så jeg skal kjøre begge gampene på beit t onsdag så da får vi se om gamlefar kan hjelp mor med småttisen.Hengeren er stor,lys og med vinduer og dør.Vi skal få hjelp av en med god erfaring med bruk av Monty Roberts metoden,så da skal vi vel få en løsning på problemet. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 05/06/2007 :  02:37:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, siden 1970 og i alle år har jeg vel fått med meg en del - av "englebarn" og "troll" - i alle sammenhenger - fra hengerlasting, til bare det å få løftet en forhov uten å bli bitt i baken.....

Kan jo fortelle en liten historie om en av mine egne hester. Dette var en åringshingst, som jeg av praktiske grunner måtte finne et "hoppefritt" sted å være, og han kom til en hyggelig sauegård i Telemark, hvor han trivdes utmerket som saueflokkens sjef og vokter i et års tid. Så hadde en som jobber i en fornøyelsespark kommet forbi og sett denne lyse, lille hesten, som han mente passet utmerket til stedets "Cowboyland". Forverten syntes dette var spennende, og lot dem få låne hesten.
Etter et par uker fikk jeg en rasende telefon fra fornøyelsesparken: "Kom og hent den gærne hesten din - han prøver jo å bedekke hoppene her - til stor "sjenanse" for tilskuerne!!"
Jeg skjønte ikke bæret først, men fikk etterhvert oppklart hvor hesten befant seg, og kunne spørre: "Har dere sett under hesten - han er jo HINGST!" - Da ble det stille noen sekunder....

Men altså, jeg fikk beskjed om å i en fart hente ham - og fikk heldigvis ordnet det slik at han skulle få gå på et unghingstbeite ikke langt fra der jeg bor. - I sånne tilfeller er det godt å ha mange gode kjente i hestemiljøene.

Vi ankom "etablissementet" med den gode, gamle hengeren fra gården, og nede i en ensom, liten paddock møtte oss et sørgelig syn: Den egentlig nesten hvite hesten var gøøørmøkkete, tynn og viste alle tegn på "lite stell". Det var verken vann eller mat å se.

Jeg ropte på ham, og han liksom "våknet" opp. Han omtrent stakk hodet inn i grima, og jeg hadde ikke trengt å leie ham ut - han fulgte meg som en lydig hund - en ganske laaang vei gjennom fornøyelsesparken - til der vi hadde fått lov å parkere hengeren.

Og snakk om "lett lasting": Da han så hengeren og kjente lukten av "stallen hjemme" - så rev han seg løs fra leietauet og STYRTET inn i hengeren! Ja, jeg er nesten sikker på at vi ikke ville fått ham UT igjen, før vi hadde fraktet ham BORT fra dette stedet.

Han fikk riktignok ikke komme "hjem til mor", men til en herlig sommer sammen med noen småkamerater.

Kan nevne at han ble kastrert som 3-åring, da han - som så mange hingster - ikke fikk kåring, men han ble en utrolig bra brukshest, som gikk A-dressur, hoppet meter'n, var en utmerket kjørehest og terapihest. OG - det var aldri noe problem å laste ham. En hestehenger var for ham et "fristed" - et "spennende sted": "Hvor skal vi nå?" Han er nå 21 år gammel, og still going strong.

Ja - "henger eller henger ikke - that's the question" - det finnes sikkert tusenvis av historier om hester og hengere - og hva man bør - og ikke bør - gjøre.

Det viktigste er vel å gjøre hengeren "ufarlig" - og hvordan man gjør det, er det massevis av teorier, råd og praksis omkring. Det er så mange faktorer som spiller inn, at man må ta hver enkelt hest - OG eier - der og da.
Dvs. når f.eks. "start av stevnet er om to timer" - DA nytter det ikke å skulle frakte en hest som det KAN ta to timer å laste - med "alle maktmidler". Da kommer stress, frustrasjon og alle de tegn fra "oss" som hesten oppfatter som at dette med hengeren er noe "negativt". Den stritter da imot med alle sine hundrevis av kilo - og da står man der, svette, sinte, hjelpeløse og lurer på "hva gjøøør vi nå?"

Jeg har selv trent mine hester til å gå på henger i rolige omgivelser, uten stress og mas, og kan "sitte på min høye hest" og spørre: "Kan DET være så vanskelig da?"

Men det gjør jeg ikke, for jeg HAR opplevd "hesten fra helvete å få på henger", som måtte dopes ned, legges på presenning og hales ombord - da i en stor bil, som tok 8 hester - vel 6 denne gangen, da den dopete ponnien tok opp to plasser. (Jeg må vel gjenta at noe slikt ikke gjelder mine hester gjennom årene.)

Til slutt er det vel unødvendig å oppfordre alle eiere av hester å trene på å lastes i henger. Å ikke trene på hengerlasting er å gjøre seg selv - og hesten - en bjørnetjeneste. De aller fleste hester MÅ jo kjøre henger - en eller flere ganger, ja noen massevis av ganger - så det er da en stor fordel å ha en hest som sier: "På henger? Ja vel - da går vi - men kjør PENT, da...!"

Gå til toppen av siden

mu(m)le

Skrevet - 07/06/2007 :  15:04:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror det er viktig å tenke på at årsakene til at en hest ikke vil gå på henger er individuelle, så om en er trassen, synes transport er noe kjipe greier og ikke vil gå på av den grunn, og kanskje trenger å få beskjed om hvem som er sjefen så er det ikke sikkert samme behandlingpasser for en hest som har hatt en vond opplevelse med hengerkjøring eller rett og slett er livredd for å gå opp på lemmen eller inn i det mørke lille rommet. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.