hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - COPD/astma på hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 COPD/astma på hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Galie

Norway

Skrevet - 23/05/2007 :  19:16:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGalie  Svar med kopi av melding
Hei!
Driver å skriver hjemmeeksamen nå og vil gjerne ha med litt innspill fra dere som har eller har hatt hest med astma.
Skriv gjerne om hvordan det startet, behandlinger som hjalp/ikke hjalp. Oppstallingsforhold, foringsrutiner o.l.
Hvor gammel var / er hesten osv.

Blir takknemlig for ALLE svar:)

www.gallemann.piczo.com

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 23/05/2007 :  22:29:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Nettopp kjøpt hest med astma! Han har gått i rideskole 3 ganger i uka, gått kun på ridebane og stått mye inne. Blitt fort tungpustet.
Har ikke så lang erfaring enda med atsmahesten, men slik han har det her hos meg står han på utegangstall, og blir brukt oftere. Vi bor også 900 m.o.h. Altså bedre luft, bedre kondis, og han holder mye lenger før han blir anpusten. Jeg gir han også hvitløkspulver, mulig jeg vil prøve noe urter på han som er godt for luftveiene.
Dette er erfaringene jeg har gjort med så langt.
Lykke til med oppgaven!
Gå til toppen av siden

Rude

» VIP

Skrevet - 23/05/2007 :  22:41:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veit ikke om det er til noe hjelp, men jeg har vært borti 2 hester med astma
Den ene som jeg passet i 5 år begynte bare å hoste, han ble gitt CoughLess, men uten resultat.
Fikk etterhvert diagnosen astma og får alt av fôr bløtt. Høyet hans må og fuktes og noen flistyper måtte og vannes før det kunne trilles inn i boksen hans. Han kan heller ikke ris på uvannet ridebane, da dette trigger hosten ytterligere. Nå er det riktignok noen år siden jeg flyttet fra han, men slik jeg har forstått fungerer han brukbart om disse forholdsreglene holdes. Han hoster noe, men ikke i den grad at han er "ubruklig". Han var vel 8-10 år da man fant ut at han hadde astma.
Om han får, eventuellt hvilken behandlig han får nå , vet jeg ikke.
Han var i utgangspunktet rideskolehest, men pga skade ble han veldig lite brukt. Står på Skjærgården Ridesenter i Langesund
Fôringer var vel 08-12-20 da jeg var der og han sto ute fra 08-09 til 14-15 da han gikk i skolen og da jeg hadde han sto han ute så mye som mulig, men inne om kvelden

Den andre er jeg ikke sikker på hvor gammel var, men jeg trur det var over 10.
Den fikk/vidreutviklet astma etter den kom til Langesund, antakeligvis fordi den ikke klarte den fuktige sjøluften like godt som den tørre innlandslufta i Rauland. Den ble imidlertidig avlivet, da det gikk så hardt utover han at det ikke var stort å gjøre med. Hadde det vært min, ville jeg prøvd å flytte den igjen, men jeg trur ikke det var tema for hun som eide den.

Det er i allefall det jeg kommer på i farta, slenger på mer siden om jeg kommer på noe

In riding a horse we borrow freedom Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.