hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Shockwave??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Shockwave??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Tallulah

» VIP

Skrevet - 17/05/2007 :  00:51:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen som vet eller som har vært borti denne form for behandling???

Spendas

» VIP

Skrevet - 18/05/2007 :  23:49:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har vært til stede ved sjokkbølgebehandling, da på en forkalkning i et ledd. Fikk ikke helt grepet på hvordan denne behandlingen skulle virke, men var vel å dempe irritasjon i vevet rundt forkalkningen, usikker på om det også kunne ha en virkning på selve forkalkningen, mener det var noe i den retning at det kunne fjerne evt skarpe "tagger" på forkalkningen, slik at det igjen også ville føre til mindre irritasjon for vevet. Veterinæren sa at det resultatene var litt varierende, på noen hjalp det ikke noe særlig, men på noen ga det veldig gode resultater.

Her er noe som er klippet fra en side som omhandler denne behandlingsformen på mennesker:

"Mange medisinske studier bekrefter en positiv effekt på 70-80 % av antall behandlede patienter og en nylig undersøkelse av de biologiske virkeparametre viser at sjokkbølge behandlinger har en stimulerende virkning på så vel akutte som på kroniske patologiske processer: + aktivering av sirkulasjonen (vasodilatasjon) + smertedempende virkning ( neuroindokrine transmitter) + aktivering av cellestofskiftet (via mitokondriene) + aktivering av HSP70 (sjokk-protein) + aktivering av immun systemet / bekjempelse av inflammasjon (phagocytose)

Sjokkbølge behandling (ESWT) er en relativ ny behandlingsform som anvendes som alternativ til de konservative behandlingsformer. Sjokkbølge behandling har resultert i oppsiktsvekkende gode resultater helt uten bivirkninger. Ofte blir patienter symptomfri 7-10 dager etter 1. behandling."

Så, høres jo positivt ut, da!

Drep ikke fluen på din venns panne med øks....
Redigert av - Spendas den 19/05/2007 00:03:49 Gå til toppen av siden

Tallulah

» VIP

Skrevet - 19/05/2007 :  08:21:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk

Snakket med hovslageren min her forige dagen, og han sa de hadde sluttet med dette i utlandet for 15 år siden...

Bra første gangen da vetrinæren tok det(rolig opp og ned sena) og nå den siste gangen som jeg sto igjen med ei jente, som gjorde det på en mye mer hakkete og punktvis måte.. lurer på om det er noen blodkar eller noe som er slått opp.. han er varm, øm og hoven i sena (den overflatiske bøyesena).. altså en sterk tilbake gang fra en relativ grei sene.. Det er for å slå opp dødvevet så nytt kan gro til.. lurer på om det beste for min, (som fikk ei blodutredelse på sena, rett under kneet, så festet kan også være rammet) at jeg tar en roligere og seinere metode.. Hvordan synes du dette høres ut?

Så er ikke så utrolig fornøyd Da har jeg i tillegg på følelsen at han driver å melker forsikringspenger av meg..
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 19/05/2007 :  16:55:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ehm... Skjønte ikke helt det innlegget, for å være helt ærlig...

Men kan si såpass at når jeg var til stede, så behandlet veterinæren "punktvis" på leddet. Den hesten som ble behandlet hadde jo forkalkning, så han kan jo aldri bli 100%, men han er ihvertfall haltfri nå. (Nå har han jo også en stund gått barfot for å ordne opp i hovfeil, så jeg tror jo det har endel med saken å gjøre også.)

Utover det så tør jeg verken å uttale meg om din hest eller om sjokkbølgebehandling generelt. Men få tak i en god veterinær, du, så ordner det seg nok! Håper det går bra med hesten din!

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Tallulah

» VIP

Skrevet - 19/05/2007 :  20:49:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skrev minst mulig for å vite andres erfaringer, men innrømmer at det var litt feil formulert men visste ikke all den faktaen

Men han er en av de beste i området, er metoden jeg ikke har helt trua på :) men har bestemt meg for å ta den gamle metoden, også heller ha en seinere bra hest, han lider ikke, er like blid, og halter ikke Heller bruke ei med et massasje lignede apparat på han, det hadde de hatt gode resultater av,og apparatet må jo ha fått rivd opp en del nå/fått nok bank nå
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 19/05/2007 :  22:05:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men hvorfor har du ikke tro på metoden? Har du noen eksempler som tilsier at det er risikabelt å prøve? Vet at metoden ikke virker like bra på alle, men såvidt jeg vet er den helt risikofri og uten bivirkninger, og den brukes jo også på mennesker, så da skader det vel ikke å gi det et forsøk, dersom veterinæren mener det kan hjelpe?

Et massasjeapparat kan vel ikke akkurat helt sammenlignes, selv om massasje er en behandlingsform som kan hjelpe for mye. Dog helst utført med hender, og ikke apparat...

Vel vel, det ble litt OT... Du får ha lykke til uansett, da!

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Bacardi_Shanti_Mozart

» VIP

Skrevet - 19/05/2007 :  22:30:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har gode erfaringer med denne metoden for å "reparere" ødelagte celler/vev..
Jeg har selv behandlet mennesker med et slikt apparat, og selv fått slik behandling.
Poenget er at det skal få celler/vev til å "behandle seg selv". I begynnelsen av behandlingen så ble området det ble brukt på varmt, rødt og hovent og til dels ømt... Jeg kunne kjenne stooor forskjell på smertene mine etter bare to-tre behandlinger, og etter fem så var skulderen min heeelt fin UTEN smerter!! (jeg har forkalkning i ene skuldra som igjen fører til hyppige betennelser i vevet rundt..) Dette er nå to år siden, og har enda ikke fått tilbake smertene.. (med bare 5 behandlinger)
Alle de jeg har behandlet selv med apparatet er knallfornøyd, og mener det har gjort stooor bedring.
Gå til toppen av siden

Tallulah

» VIP

Skrevet - 22/05/2007 :  19:30:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for alle svar

Jeg mister litt troen på sånne apparater, spesielt når han har blitt værre og ikke har blitt noe bedre (altså er like varm, øm og hoven i sena enda) regner ikke med at det skal forsvinne med en gang.. men at det ikke har blitt noe mindre hevelse på to tre uker, og det synes jeg er ille..

maserer inn ice gel på han og bare det gjør vondt.. og han har ikke akkurat lav smerteterskel.. derfor ser jeg ikke så veldig lyst på det..

men tok du behandlinger på deg selv når du var øm og vond, eller ventet du til du ikke kjente så mye ??
Gå til toppen av siden

Bacardi_Shanti_Mozart

» VIP

Skrevet - 22/05/2007 :  20:06:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tok behandling 5 ganger, så det pågikk i litt over to mnd. (behandling annenhver uke) Og smertene avtok gradvis mer og mer. Jeg hadde på det tidspunktet konstante smerter i venstre skulder. Nå idag, to år etter er jeg helt smertefri! Men det er klart, det er ikke sikkert det funker for alle typer betennelser.. Men jeg har stort sett bare gode erfaringer med det.

Hvor menge ganger har hesten din blitt behandla?
Og det du sier om at den har blitt verre..Det blir det på folk også helt i begynnelsen. Det er noe som skjer inne i kroppen, og cellene/vevet skal på en måte reparere seg selv. Dette kan ta tid, alt etter hvor omfattende skaden er.
Gå til toppen av siden

Tallulah

» VIP

Skrevet - 22/05/2007 :  22:19:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han har blitt behandlet to ganger, først av vetrinæren, da var han fin kald, og ikke hoven.. andre gangen dro plutselig dyrlegen og ei jente tok det i stedenfor (?????) hun tok det hakkvis nedover istedenfor jevnt, nå er han klumpete, varm og hoven.. vært det i to tre uker nå.. det har blitt gjort med to ukers mellomrom.. nå er det tre uker siden sist.. har ikke bestillt time siden han har vært så vond i beinet.. og vil ikke gjøre det værre for ham sånn som det er nå.. skal ta kontakt med dyrlege imorgen.. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.