hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - fjording med lite energi..tips?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 fjording med lite energi..tips?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 20/05/2007 :  23:31:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei.

Jeg har en fjording som legger lett på seg, men jeg kan jo ikke akkurat gi han slanke kost av den grunn, siden han blir brukt en god del.

Trening: 3 dager i uka har han forrytter som rir langtur med han, 2 dager i uka rir jeg klatring og skog terreng med han , 1 dag på bane og 1 dag har han fri pga jeg jobber.

Han får i dag:

2kg høy morgen, 2 kg høy midtfor og 3 kg høy til kvelden, samt fri tilgang til halmball ute.

I tillegg gir jeg han 1 L havre og 3dl champion gull. Alikevel har han ikke så veldig mye energi. Han har veldig god kondisjon og blir ikke så fort sliten, men han mangler liksom den lille "piffen". Synes godt det kunne vært mer "liv" i han. Han er 100% frisk. hatt veterinær ig equiterapeut på han og ikke noe galt, er bare at han er lat.

Noen tips til å få mer energi i han? Jeg kan jo øke på havre og gull, men har hørt at de legger fort på seg av gull, og han bør ikke gå opp i vekt, heller ned..

håper på svar

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p

summer

Skrevet - 20/05/2007 :  23:38:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
vitamintislkudd!

Ellers ser jeg ikke helt poenget med 3 dl gull ... du kan jo godt droppe det og heller gi mer havre om han greier å forbrenne det . NOe jeg har god erfraing med for energi er betfor i en eller annen versjon.

men prøv vitamintilskudd aller først du
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 21/05/2007 :  00:32:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ved siden av det nevnt over får han salt, vitamintilskudd og kalk. Betfor prøvde jeg, men han este opp, så det kan jeg ikke gi han lengre.. Gull får han 3 dl av fordi jeg driver å venner han til det:) håper at det skal gi mer energi, sien jeg ble anbefalt det på FK. Men prøvd det nå i snart 1 mnd uten resultater...
Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 21/05/2007 :  00:54:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå er vel Fjordingen kjent som en rolig rase, noe mange foretrekker. Gå til toppen av siden

lille_meij

Skrevet - 21/05/2007 :  09:43:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kunne jo kanskje gitt litt mer havre da, og droppa så mye gull. Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 21/05/2007 :  14:32:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
3 dl er jo ikke noe å få energi av liksom. Og gull er også et for de legger MYE på seg av ... og er han overvektig fra før, ville jeg heller økt opp på havren hans og droppet hele gull. Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 22/05/2007 :  10:15:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
enig med Summer bare han må klare og forbrenne all den havra da Men det går jo an og gi han 5dl med energi i stede for 3dl gul... eller hvis han klarer og forbrenne all den havra så gi han det!! Gå til toppen av siden

Tååånje?

» VIP

Skrevet - 22/05/2007 :  19:48:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei hei,
jeg har en fjording på 20 år, og han er absolutt ikke lat. Han hopper og spretter verre enn kaldblostraveren min på 3år. Han har også lett for å legge på seg,men med mye trening går det greit

MEN, til det som var spørsmålet her: jeg ser du trener bra, og variert og det er jo bra, men at du føler at han er litt lat. Hva om du prøver å gi bare havre og litt betfor? 1liter havre om morgenen og 1liter havre om kvelden pluss 0,4L betfor, og et beger multitilskudd har kanskje gjort seg. Vi har også en vbl.traver i familien som er litt spesiell, og ble plutselig lat, han manglet litt salt i maten(hadde saltsten), men dette var ikke nok da han svettet så mye i trening. Godt høy er også bra, men det ga du mye av så jeg

jaja, vet ikke om du ble noe klokere jeg, men jeg vet hvordan det er å ha fjording i hvert fall, og de trenger ikke å være late Fortsett og kos dfeg med hesten din, så håper jeg det blir litt mer futt i han.

mvh Tonje
Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 22/05/2007 :  22:43:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Jeg gir gull til en av hestene som har problemer med å legge på seg, og hun liker ikke pellets...
De andre går på komplett med div. tilskudd. Hva med å prøve gi han et par liter komplett med litt ekstra vitaminer?
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 23/05/2007 :  22:47:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar.

Har prøvd energi på han, da fikk han en allergisk reaksjon som viste seg skyldtes byggen i energien, så det måtte jeg gi meg med.
Jeg har vudert å øke havren, og kanskje jeg da skal kutte ut gull. Men jeg skjønner da ikke hvorfor FK dama anbefalte meg gull, for jeg har som sagt ikke merket mer energi av det gitt. Vitamin tilskudd får han. halv kopp morgen og kveld( multivitamin eller hva det heter) men ser flere anbefaler betfor, er ikke det fetende? jeg er enda ikke blitt noen ekspert på dette forings temaet:) Og finnes det kraftfor typer der ute som ikke inneholder for store mengder bygg? :)

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 24/05/2007 :  01:16:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mange fòr-produsenter "anbefaler" massevis av fòr-typer - gjerne de litt dyrere.

"Tradisjonelt" hestefòr er så mye GODT høy som hesten trenger for å holde "holdet", dvs. verken legger på seg eller tar av. Så er knust (daglig knust) havre i passe mengde enkelt og greit, med mengder tilpasset hestens bruk.

For mye "kraftfòr" kan "ødelegge det naturlige opptak av næring fra godt høy.

Selv har jeg - gjennom årene - funnet ut at mellom 1/2 og 1 kg gulrøtter pr. dag er et godt kost-tilskudd - ehh - kjøper da "Frist Price" og ikke skitdyre økologisk dyrkede.... - Ja, det beste er vel å finne en gulrotdyrker, og "hjelpe" ham med å bli kvitt de gulrøttene som ikke er "bra" nok for å selge i butikkene....

Og - bare så det er nevnt, jeg har kjent en god del Fjordinger, og de fleste har vært rolige og greie, og da mener jeg ikke "late". Vel, noen har vel vært "litt for smarte" til å "slippe unna" - men da er det eierens jobb å opparbeide et godt samarbeide, og da finner man knapt ærligere arbeidshest - altså arbeide som gårdshest, kjørehest, ridehest (sprang og dressur mm.)
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 24/05/2007 :  08:10:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
betfor er ikke noe mer fetende enn havre for å si det sånn. Du får forskjellige typer. Jeg bruker speedibeet, som er uten melasse .

Fk vil jo selge produktene sine, og mange av de som jobber der vet ikke noe om for på hest i det hele tatt . Gull er et bra for det, men 3 dl er ingenting. du vil ikke merke noen forskjell på 3 dl for uansett. og gull er et veldig næringsrikt for, og en hest legger lett på seg av det ;)

Alt for er jo fetende, og det beste er å finne det du kan bruke minst av, men alikevel få den energien du trenger. Jeg har en hest som trenger kraft for energi , men som din... hun burde egentlig ikke fått kraft i det hele tatt. Speedi er vår hovedenergi kilde, hun får det og bygg. Jeg skal prøve noe annet enn bygg til høsten , da jeg egentlig ikke ønsker å fore på det, men har brukt det nå.
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 27/05/2007 :  13:29:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk igjen for gode svar. Jeg føler meg nå litt klokere på dette med foring. Havren hesten min får er pr i dag ikke knust havre, og fra høsten av skal jeg få havre av de jeg har stallplass hos siden de driver med korn og ikke ønsker sånn floghavre(?) i åkeren sin siden det kan ødelegge avlingen. Men en liten konklusjon; han får nok høy nå til at han holder vketa, og jeg skal heller gi litt mer havre og kutte ut gullet? :)

summer

Skrevet - 27/05/2007 :  14:52:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke foret på knust havre på mange år. Jeg forer på hel. Når man kjøper havre er den garantert floghavre fri. Skulle det være floghavre i den da, lager jo på en måte bøndene ris til egen bak . Det er også etterhvert bevist at ikke hester er noen stor spreder av floghavre, det er det fugler som er.

jeg ville heller gitt mer havre og kuttet ut gullet. Jeg synes også det e rmye enklere og fore med en type kraftfor, for da er det mye lettere å gå opp og ned etter behov. BLander man inn mye rart er det mye vanskeligere å vite hva man skal forandre på.
Gå til toppen av siden

Hilde_balder

» VIP

Skrevet - 29/05/2007 :  22:14:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heia
får denne hesten NOK grovfôr?..mange eiere vet æ som pøsa på me maaaasse kaftfor for å få energi og nok grovfor bli liksom litt glemt.
få hestan for lite grovfor så bli de gjerne litt daff og lite samabeidsvillig. høres litt rart ut at man ska gi masse grovfor for å få mer energi.
men går hesten sulten på govfor så bli den automatisk litt daff og giddeløs.
Æ ville kanske fora me all det høyet/rundball hesten klare å spise så tilføye et kraftfor me litt mer energi eks. gull eller ekstrem fra champion og gitt passet på at hesten fikk nok vitamina og SALT..selv om hesten hr saltstein ville æ gitt eks 1 skjei grovsalt i morra morgen og kveld.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 29/05/2007 :  22:31:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Problemet med å fore på fri tilgang på høy og spesielt rundtball, kan være at enkelte spiser enormt mye. Jeg har foret hesten min med fri tilgang på høy, og det går bare ikke. Hun blir ikke bare feit, men smellfeit. Hun får MYE høy, men hun må gå noen timer uten i mellom. Misforstå meg rett, de bør få MYE grovfor, men fri tilgang kan bli altfor mye. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.