hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - fjording med lite energi..tips?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 fjording med lite energi..tips?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 02/06/2007 :  14:10:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvis min hadde gått på fri tilgang tør jeg ikke tenke på hvor mye han spiser..han får 7kg høy i løpet av dagen fordelt på 3 måltider, og har halmball i luftegården. Han får vitaminer, salt og kalk ved siden av kraftforet. og saltet er da en spiseskje ved siden av:)
Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 04/06/2007 :  10:08:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
3 dl er jo ikke noe å få energi av liksom. Og gull er også et for de legger MYE på seg av ... og er han overvektig fra før, ville jeg heller økt opp på havren hans og droppet hele gull.

Opprinnelig postet av summer

Jeg har opplevd det motsatte. Har ei fjordhesthoppe som legger fort på seg og som lett tar energien "til hodet".

Hun har fungert supert på Gull. Da bare Gull i den mengden som passet for å gi henne litt ekstra energi, som heller ikke gitt henne "til hodet". Og vitaminer i tillegg da hun er av typen som fungerer fint på masse grovfôr og lite kraftfôr. Altså ikke sammen med havre(?) som som FK anbefaler.

Therese
Gå til toppen av siden

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 06/06/2007 :  23:54:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
vi gir fjoringen til vennina mi 1l havre morgen og kveld og nå må vi gå ned for nå skal ho på sommer beite og blir da mindre brukt men dette har funket veldig bra på ho
smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden

FatheneDV

» VIP

Skrevet - 07/06/2007 :  02:11:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så lite Gull er det egentli ikke noe vits i å gi, prøv heller med litt betfor. Betfor i store mengder er fetende, men litt er bare positivt. Vi har en fjording som går 2 til 3 timer 5 dager i uken, han får 2 havre og 1 beta. Funker fint det. Du kan jo også prøve komplett, er en del havre tilsatt i den. Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 10/06/2007 :  00:37:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
Hei, jeg skal ikke blande meg så mye- men kjenner at jeg vil si litt om at det ikke er vits å gi 3 dl gull som mange her mener- da spør jeg hvorfor ikke?? Jeg har drevet med hest i mange mange år og hver hehst har sin individuelle forplan basert på type, bruk, vekt osv. Jeg har også 2 gamle hester- samt hadde en tidligere- og har blanda oppi litt gull for appetitten sin del noen ganger- det gir dessuten fin glans i pelsen. Så tenk dere litt om- hvis man har en hest som f.eks er litt eldre- eller har ømfintlig mage eller enkelt nok faktisk er ponni. Min erfaring er at gull er et " vanskelig" forslag...noen tåler det kjempegodt og kan få masse- men jeg vet om en kat 2 som ble kjempesprek bare av et lite tilskudd i tilegg til det andre foret. Hester er forskjellig. Jeg har ei spranghoppe som spiser dette: 7-10 kg grovfor avh av årstid, på vinteren får hun betfor + 2 valset havre +2 energi + evt 5 dl hvis jeg øker..så mener dere at dette ikke er noen vits- det er trossalt forskjell på 5 dl havre og 5 dl gull...det er kanskje ikke alle her som vet hva en foenhet er, men jeg går iallefall ut etter det samt andre tabeller når jeg lager forplan..for det lærte jeg etter 3 år på landbruksskole og et år på høgskole-husdyrfag! Det er ikke meningen å være frekk- men jeg synes dere bør ha et utfyllende svar når noen spør om råd - og ja- jeg har forskjellig forplan ift til sommer og vinter...
Tribute to my best friend ever - Luke - savner deg masse ponni'n min
www.idaponniene.piczo.com
Gå til toppen av siden

Nicko Valtin

» VIP

Skrevet - 16/06/2007 :  11:29:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heihei,har liknande problem som deg:)Eg var på kjørekurs med Olaf Nyby og han meinte eg burde fore hesten min opp til 3-4 liter havre daglig,no på sommaren..Fordelt på to måltider så klart;)Eg har no auka havren,er komt i litt over to liter daglig og merker allerede ein forandring.Ikkje mykje,men plutselig vil hesten min litt meir,og litt lengre,og når eg har gått auka han heilt,trur eg det vil bli eit godt resultat.Havre er jo ikkje noko feitandes heller.I tillegg får han multivitamintilskudd,og går som sagt på grøne bakkar heile døgnet..Ein ting du og kan tenka på er å variera treninga di veldi.fjordingar er ofte vanedyr,og kan lett "kjeda" seg...Vertfall er det sånn for min;)

Lykke til:)
Gå til toppen av siden

*Benedicte*

» VIP

Skrevet - 29/06/2007 :  19:43:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei:) har selv en fjording , 25 år gammel. jeg bare lurer, er den lat både på tur og bane, hvordan er den når det er andre hester i nærheten? er den latere sommer enn vinter?
min blir mye sprekere om vinteren, i tillegg er hun barbert. Hun spiser forholdsvis lite, 4 kilo golden gras om dagen, 1 l havre, 1 l bygg og 1 l komplett. Det fungerer veldig bra, og hun blir ridd ca 6 dager bane og 1 dag tur. Variert trening, kjører og longere som forandring. Hvordan er han ellers liksom? når du leier, longere osv?
håper dere får det til, stå på videre ! :)
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 29/06/2007 :  22:45:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
når det er andre hester i nærheten skal han helst holde seg i nærheten av de så da er det fart på han. Han har løpt fra ei kaldblodshoppe på tur uten problem, så da er han sprek. På bane jobber han bra men på tur er han treg og lat og gidder ikke å lystre( da vi er alene vel å merke) da må jeg jobbe for å i heletatt få han frem i vanlig skritt.
Ved longering kommer det veldig an på dagsformen, noen dager er han super og gjør alt jeg ber om, andre dager er han litt tregere og jeg må jage han opp i fart. Da jeg leier han vil han helst gå laaangt bak meg, men jeg prøver å gå ved siden av han for å ikke dra han etter meg, men han gidder nesten ikke å gå da.
Jeg har fått høre at da han blei kjørt tidligere var han super, han ga alt uansett, men jeg har ikke kjørt no med han ennå siden jeg fikk høre han hadde ett "uhell" før jeg kjøpte han. HAn virker ikke redd for vogn eller noen ting så dette blir ett prosjekt til høsten.. kan hende han er treg fordi han rett og slett er kjei av å bare bli ridd eller longert....

Poppit

» VIP

Skrevet - 01/07/2007 :  18:54:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare noe jeg kom på i farta.. Du kan jo prøve müsli.. det finnes mange sånne typer som gir energi o.l.... (jeg er ikke noe ekspert,men det kan fungere som et tipps) For å være på den sikkre siden kan du jo spørre vetrinær om hva slags müsli som passer best... :)

Lykke til
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 01/07/2007 :  22:05:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har prøvd en type müsli for på han, men det ga heller ikke noe effekt... så blir nok at jeg må øke havre dosen en smule:) men takk for råd:)

sniff2

Norway

Skrevet - 04/07/2007 :  14:45:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har samme problemet med varmblodsen min. Han får 1 liter havre og 1 liter komplett for dag. Han får 2 kopper (dl) multitilskudd og litt havsalt i tillegg. Han går ute på grønt hele døgnet.
Han blir ridd mellom 2 og 4 timer daglig. Vi hopper litt, litt klatring i fjellet, litt i skogen og litt fart. Likevel oppfattes han som "giddesløs" og lat og han må jages på hele tiden. Dette blir veldig slitsomt i lengden og lite morsomt er det åsså.
Aner ikke hva mer jeg skal gi han eller gjøre.
Gå til toppen av siden

LuckyLaser

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2007 :  15:55:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLuckyLaser  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLuckyLaser  Svar med kopi av melding
Heihei!
Min varmblods er også veldig daff for tiden! Dette er ikke likt han.. Han er traver rase, riktig nok en veldig rolig traver, men han pleier å skritte i et ok tempo og være med på løping over alt!

Den siste måneden har han vært lat, giddalaus og litt uoppmerksom! Han går på grønt gress dagen lang, og pga at han eser ut så fort og får nok "mat" gjennom gresset, kutta vi ut kraftforet!

Han blir ridd ca. 4-5 dager i uken i sommer - altså, burde ha litt energi til overs! Ønsker mer "piff" i han, vil at han skal være så pass våken at vi får mer utav turene! Liker ikke å jage han avgårde heller..

Mvh, Anne-Lise

A-L Gå til toppen av siden

Christina_Pilenda

» VIP

Norway

Skrevet - 01/08/2007 :  21:17:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideChristina_Pilenda  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseChristina_Pilenda  Svar med kopi av melding
er hesten din lat og gidder ikke mye og blir ridd veldig mye ?
det har jeg og vært borti. men jeg fant ut at hu rett og slett var litt leii så hu fikk 2 uker fri og hesten var helt annen etterpå : )
hesten min har veldig det med og ese seg opp FORT. synes nesten synd på hu! men jeg fora med champion sine sekker før. men jeg fikk høre av ei som har studert for at det er bare tull pga de putter så mye oppi der for at det bare skal se bare mere fancy uttpå pakken og det er mye hesten IKKE trenger. så da blir de dyrere så hu fikk meg til og blande selv. så nå bruker jeg

morgen: 3kg høy, 4dl havre, 2 dl betfor + green power
middag: 2 kg høy
kvelds: 3kg høy, 4dl havre, 3 dl betfor, 1dl vitaminer, green power, hvitløkspulver og kalk.

dette har funket veldig bra på henne. blitt mer eller mindre en ''ny'' hest som har bedre mot og sier gjerne jatakk til og løpe litt og har ganske mye engeri. men om jeg ikke rir noen dager blir hu ei energi bombe og vil bare løpe og løpe. og jeg har en tungdøl. men jeg oppfordrer deg til å bruke mere havre, litt betfor ikke myee men litt + green power; ) så ville jeg ikke gitt hesten fri tilgang på halm eller hva hun fikk ute. da spiser de mye. merker det på min hest hu spiser alt hu får. har jeg gitt henne 20 kg till kvelds hadde det nok vært bort til jeg hadde kommet om morgenen. så tenk litt på at det er nok den fritilgangen som gjør hesten litt feit!

It's my life and it's now or never .. I ain't gonna live forever Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.56 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.