hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva mener dere??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Hva mener dere??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Quepali

Skrevet - 20/05/2007 :  18:23:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som kanskje noen av dere har fått med dere, så skal jeg kjøpe shettisføll...
Burde det egentlig være nødvendig med veterinærskjekk da???
Jeg sitter å tenker på om det i det hele tatt er nødvendig... For hesten skal jo da ikke ha noen belasningsskader. Feil benstilling kan rettes opp fram til de er åring, og evt. hovne bein og overbein, og arr kan man se selv...

Bare en liten tanke... Hva ville dere gjort???

Chiquita

» VIP

Skrevet - 20/05/2007 :  18:31:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror kanskje(og da sier jeg kanskje) at jeg ville fått en vet. til å sjekke den. Da kan du jo se hvordan den oppfører seg med veterinær, og du kan høre en fagperson som står utenfor sin vurdering av ponnien. Vet. lytter jo også på hjerte o.l, og kan sikkert oppdage ting som kan komme til syne etter at ponnien blir eldre og settes i trening.

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 20/05/2007 :  18:58:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Få alltid en vet. til å sjekke hester før du skal kjøpe.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 20/05/2007 :  19:06:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja det er nødvendig. Selvom hesten er liten eller ung er det like nødvendig. Man kan finne andre skader/svakheter enn feil beinstilling og arr. Må sjekke tenner, hjertelyd, hov/bein kvalitet, gemytt, bevegelser, pels, eksteriør osv..

Jeg hadde aldri kjøpt en hest uten dette. Evt dyrlege regninger er like dyre om hesten er billig.
Gå til toppen av siden

Quepali

Skrevet - 20/05/2007 :  19:14:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
det eneste som er sagt her for begrunnelse for vetrinær, som jeg mener at jeg ikke har kompetanse til å finne ut selv, er at vet. kan skjekke hjerte og lunge og andre organer...

Hadde det vært en litt eldre hest, så hadde jeg ikke nølt, men i og med at ponnien er så ung, så er det mye som kan rettes på...

(bare en liten P.S: dette er ingen motargumenter for å ikke ha veterinær, men heller mer en måte å få fram forargumentene for å få veterinær)
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 20/05/2007 :  19:39:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Beste argumentet for vet. er at det er dumhet og gnienskap å la være.. å be om argumenter for eller mot virker helt teit. Alle vet at det er lurt. Når man ikke vil gjøre det handler det kun om en ting, og det er gnienskap. Hvorfor ellers la være??

men gjør hva du vil, det er jo din hest. Du står bare veldig dårlig om å hvis noe skulle skje. Ser bare ikke poenget med hele tråden... Det kan jo ikke frarådes å sjekke hesten før kjøp.
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 20/05/2007 :  21:43:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Tror også du kan få bråk med forsikrings selskapet om hesten ikke er sjekket for skader el sykdom før du kjøper den.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 20/05/2007 :  22:05:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tror også du kan få bråk med forsikrings selskapet om hesten ikke er sjekket for skader el sykdom før du kjøper den.

Opprinnelig postet av Tigull the best 4 life

Akkurat det har jeg ikke hørt om...

Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 20/05/2007 :  23:08:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror ikke det skal være no problem mht til forsikring..
Min er forsikret, og den ble kjøpt "som hun var" (og jeg er den på stallen som ahr hatt minst vet utgifter på skader ol :p lov å ha flaks ;))

We`re just out of controll Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 21/05/2007 :  00:48:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et føll er forsikret inntil 6 måneder på morens forsikring. Dretter må det forsikres - og såvidt jeg vet kreves det vet. us. ved første forsikring. Dessuten kreves det vet. når føllet skal registreres.
Ja, for det er vel lovlig avlet og skal registreres...
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 21/05/2007 :  11:33:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om de ikke har forandret på dette, så kreves det ikke veterinærattset på hester som skal forsikres under en viss summ.
Husker ikke helt, men synes og å huske at grensa gikk på 30 000 kroner før?
I alle fall så er Mozart ( shettisen min ),fullt forsikret med utvidet liv / brukshestforsikring og utvidet veterinær.
Forsikringssummen hans er 15 000, og vi måtte ikke levere veterinærattest.

Men det er jo litt OT, så bare at det ble nevnt.
Jeg ville hatt veterinærsjekk, er veldig enig med Lopke.

Anette Gå til toppen av siden

SariaogWenche

» VIP

Norway

Skrevet - 21/05/2007 :  12:12:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSariaogWenche  Svar med kopi av melding
For vel ca. 3 år siden forsikret vi araberhoppen vår på da 3 år for 45 000 kr, vi behøvde ikke noen vet. attest.
Kan de ha forandret på reglene etter det kanskje?
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 21/05/2007 :  12:29:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mye mulig, det er noen år siden vi kjøpte Mozart og forsikret han.

Anette Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 22/05/2007 :  06:04:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mener at uansett - så BØR - ja, sier det så sterkt som MÅ - alle hester forsikres!

Hadde selv aldri tatt sjanen på å ha en uforsikret hest, da jeg mer enn en gang har opplevd å ha en eller annen hest som har hatt NYTTE av å være forsikret!

Ei 20 år gammal, drektig hoppe som fikk tarmslyng - en kjemperegining på titusenvis av kroner ville dette ha blitt, hvis ikke forsikringen hadde dekket dette... - Et føll med senestrekk, og en masse behandling for dette, og en unghest som "selvfølgelig" fikk kollikk på selveste julaften - you name it!

Uten forsikringer hadde jeg faktisk blitt nødt til å avlive alle disse hestene - da jeg - som uføretrygdet, selv ALDRI ville hatt råd til å betale disse regningene! Men med hestene forsikret, så klarte jeg å berge alle tre!

Så - selv om jeg er "fattig og uføretrygdet", så ser jeg meg råd til å forsikre hesten(e)!

Det er kanskje ikke så mange av dere som skriver inn her som har "levd livet i virkeligheten" - som JEG har, og nå må leve på uføretrygd, siden jeg nå, etter å ha vært en aktiv ridefysioterapeut, nå sitter i rullestol.

"Penger vokser IKKE på trær", og jeg har mang en gang måttet snu på skillingen. KAN noen av dere forestille dere hva det vil si å hver måned måtte betale over 3ooo kroner - for at "verdens beste lille hest" skal ha et godt liv?

For å si det sånn: Vi har ikke så mange kronene ekstra å leve for, min datter og jeg. MEN vi elsker hesten, og "suger litt på totten" for å kunne fortsette å leve med henne.

Ehh - noen av dere som fikk "litt å tenke på"???

Ikke alltid er det "livets glade dager" som gjelder - det er LIVET som spiller mange av oss et "puss" - ved at man mister sine kjære, mister mann/kone, helse, liv og lemmer, taper inntekt og må gå over på trygd, og mye mer - ja, jeg har vel fått med meg det meste av dette.

Så - til dere "unge" - "livet" er ikke alltid "rettferdig"......

Men jeg ønsker ALLE dere en GOD fremtid med deres hester.

Selv opplever jeg nå å ha "ei gammal mærr" som jeg kjenner ut og inn - ja, hun humrer mykt hver gang jeg kommer inn i stallen, og hun gjør ALT jeg ber henne om - enten det er å ta en ridetur med meg, eller at jeg "ber" henne om å være terapihest med meget dårlige pasienter - ELLER at hun stiller opp på utstilling og oppvisning og går dressur og sprang. Hun STILLER ALLTID!!!

Da er det en selvfølge for meg å ha henne forsikret for ALT mulig, selv om hun er gammel.
Det skal ALDRI være det aller minste spørsmål om en veterinær stiller opp - nårsomhelst og uansett!!

MIN hest er forsikret!

Gå til toppen av siden

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2007 :  12:09:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
Å ha en veterinær sjekk på et shettis føll mener jeg er bortkasta. Det er i 99% av tilfellene ingenting galt med en så ung shettis. Da burde du heller få med deg noen som kjenner rasen (hvis du ikke gjør det selv) til å se på den. Og forsikrings selskap krever ingen vet attest for å forsikre en shettis. Kanskje noen gjør det? Men det fins også fler som ikke krever det.
Jeg har kjøpt mange shettiser, men har aldri hatt vet sjekk på dem. Og det har enda ikke gått galt. Det viktigste du sjekker er tannstilling og beinstilling.
Gå til toppen av siden

Quepali

Skrevet - 22/05/2007 :  21:02:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk for råd kerry...

Jeg snakka litt med sjefen min som selv er oppdretter på travhester, og ho mente heller ikke at det var nødvendig. Heller evt. bare kreve å få med papirer på en helsesjekk som ikke er mer enn 2 uker gammel som er gjort av veterinær (+ pass og sertifikat da)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.