hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva mener dere??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Hva mener dere??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 22/05/2007 :  22:32:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
kan selger legge frem en helsesjekk som er mindre enn to uker gammel, som inneholder det den skal, så synes jeg det holder. Men å kjøpe uten sjekk i det hele tatt er dumskap.
Om vet.attest må legges frem i de forskjellige forsikringsselskap i forhold til den og den summen er forskjellig fra selskap til selskap.
Gå til toppen av siden

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2007 :  23:07:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
Hvorfor er å kjøpe uten sjekk dumskap? Det blir ikke det samme å skulle ha vet sjekk på en shettis som på en stor hest. På en shettis så kan man som regel se om det er noe galt og det er generelt veldig lite galt med et føll som spørsmålet her angår.
Jeg tror ikke det er så veldig vanlig å forlange å få en vet sjekk av en shetlandsponni. Det har jeg ihvertfall aldri opplevd med de jeg har solgt.
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2007 :  10:49:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Øhhh...
En helseattest som er mindre enn 2 uker, det er jo det samme som en veterinærsjekk?
Kan ikke se forskjellen, for en helseattest må fylles ut av en veterinær.
Ergo synes jeg fortsatt at en veterinærsjekk er lurt, uansett rase og pris.
Etter mitt syn er det selgers ansvar å legge fram en attest på at "varen" de selger er i god stand.
Og jeg ville heller ikke solgt en hest eller et føll uten en veterinærsjekk.
Dette for å unngå at kjøper i senere tid kan hevde at hesten var syk / skadet da vedkommende kjøpte den.

Anette Gå til toppen av siden

Stor&Liten

» VIP

Skrevet - 23/05/2007 :  12:52:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selvom det som GENERELL regel er lurt å ta en vet.sjekk på hesten før man kjøper den, så er det jo lov å vurdere hver enkelt situasjon også?

-Hvor stor er egentlig risikoen for at hesten har "skjulte" feil eller skader?
-Og hvor store blir i såfall konsekvensene, økonomisk og praktisk, hvis hesten viser seg å ikke være 100%?

Så om det er "dumt" å ikke sjekke hesten før kjøp, avhenger jo av hvaslags hest man kjøper, hva man skal bruke den til, og ikke minst, i hvilken prisklasse!

For det er selvfølgelig himmelvid forskjell om man kjøper en dyr hest for å konkurrere i feltritt, eller et shettisføll for hobby og kos.

Det er ikke alle steder i landet man kan hoste opp en veterinær på 1-2-3, heller. Og hvis man også bor litt "avsides" kan en "unødvendig" veterinær-regning fort bli en dyr affære...

Men dette synes jeg folk kan få vurdere selv. Uten å bli kalt for "gniere" "dumme" eller "over-forsiktige" for den saks skyld...

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 23/05/2007 :  13:37:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Øhhh...
En helseattest som er mindre enn 2 uker, det er jo det samme som en veterinærsjekk?
Kan ikke se forskjellen, for en helseattest må fylles ut av en veterinær.
Ergo synes jeg fortsatt at en veterinærsjekk er lurt, uansett rase og pris.
Etter mitt syn er det selgers ansvar å legge fram en attest på at "varen" de selger er i god stand.
Og jeg ville heller ikke solgt en hest eller et føll uten en veterinærsjekk.
Dette for å unngå at kjøper i senere tid kan hevde at hesten var syk / skadet da vedkommende kjøpte den.

Opprinnelig postet av anettex

enig.. dette bør selger ta seg av uansett.. og husk at en syk hest koster like mye i vet utgifter som en billig hest. Så ser egentlig ikke hvorfor det er viktigere med dette om hesten er dyr.

og helse sjekk er i mine øyne det samme som vet. attest. Begge er utført av vet.
Gå til toppen av siden

+Caroline+

» VIP

Skrevet - 23/05/2007 :  19:40:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei
jeg ville ha tatt en vetrinærkjekk på hesten for sikkerhets skyld
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 24/05/2007 :  00:51:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Shettis eller Fullblods - rasen spiller ingen rolle for om man bør ta en vet-sjekk før et evt. kjøp. Alle hester er like mye verdt - om enn ikke i kroner og øre.

Forsikringspriser varierer selvfølgelig enormt, fra en "ikke-registrert blandingsponni" til en super-berømt spranghest.

Men - det koster like mye å operere en shettis og en fullblods for tarmslyng...
Gå til toppen av siden

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 24/05/2007 :  10:59:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
Nå var vel ikke spørsmålet om hun skulle forsikre eller ikke og såvidt jeg vet kan man ikke garantere for at den ikke får tarmslyng ved å ha en vet sjekk av ponnien.

Jeg mener ikke at en shetlandsponni er mindre verdt og at hun derfor ikke trenger å ha en vet sjekk av den, men jeg mener at hvis du har god erfaring med rasen eller har med deg noen som har det er det lett å se om noe er galt. Og hvor ofte er et føll syk uten at man kan se det??

Det er noe helt annet på voksne hester som kan ha alle verdens skjulte feil og skader og det er vel få som kjøper en stor hest uten bøyeprøve?
Det er ikke stort veterinæren gjør ved en slik helseattest og jeg mener det ikke er verdt å betale penger for når man kan se det samme selv.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.