hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Årets valg falt på...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Årets valg falt på...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

krøllalfa

Norway

Skrevet - 03/06/2007 :  12:58:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekrøllalfa  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekrøllalfa  Svar med kopi av melding
fjordhoppa mi står hos Sofin nå. Ikke akkurat et vanskelig valg å ta

han er nyydelig! å enda finere i virkeligheten

Jenka, you'r my everything <3 Gå til toppen av siden

krøllalfa

Norway

Skrevet - 03/06/2007 :  13:01:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekrøllalfa  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekrøllalfa  Svar med kopi av melding
fjordhoppa mi står hos Sofin nå. Ikke akkurat et vanskelig valg å ta

han er nyydelig! å enda finere i virkeligheten

Jenka, you'r my everything <3 Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 03/06/2007 :  21:16:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
Hoppa mi skal bedekkes med Landlyst Sir Barry, - hun står på avlsstajonen der han er nå og jeg venter i spenning på hva som skjer!!
Tribute to my best friend ever - Luke - savner deg masse ponni'n min
www.idaponniene.piczo.com
Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 05/06/2007 :  18:42:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Irene A - Grunnen til bedkningen er rett og slett ganske så enkel.

Vi har vårt siste UR år i år, og fra neste år er jeg senior. Senior er jeg FOR EVER, og for meg spiller det ingen rolle om vi kommer ut i GP når Mille er 9 eller 10... Øvelsene sitter jo, hun skal bare igang igjen etter babyen... Dessuten vil jeg gjerne ha et føll efter henne, så når Mille er en (forhåpentligvis) god GP-hest om noen år, så har jeg en (forhåpentligvis) fantastisk unghest ved siden av... (hvis den da ikke blir solgt for mange penger...

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

myrimann

» VIP

Skrevet - 06/06/2007 :  00:33:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vi har valgt Solli Gråen til fjordhoppa vår som skal bedekkes og Jestis Larno til fullblodsen... Noen som har erfaring med Jestis Larno forresten? Avkom osv...

Opprinnelig postet av Bitten&Betty

Jeg har vært hestepasser for Larno i noen år og han er en helt fantstisk hest, kjempe godt lynne og veødig søt å ha med å gjøre! Har ikke noe erfaring med avkom(men untak av at jeg holdt på å kjøpe en unghest etter ham), men vet at han avler veldig bra lynne!!
Passer nok perfekt på fullblod, som gjerne kan være litt heite!!

Lykke til, blir spennende!!
Gå til toppen av siden

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 07/06/2007 :  08:11:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
Her falt årets val på Eikåsen Gullfaks
Valgte å bedekke Regina i år, då det ikkje blei bedekking i fjord. Sidan Gullfaks ikkje stod så langt vekke, og er ein utruleg nydeleg hingst, vart ikkje valet så veldig vanskeleg. I tillegg har han no erfaring med hopper sidan han har blitt brukt nokre sesongar. Han har høgda og kroppsbygginga eg vil ha, og etter det eg har sett resultat av har han gjeve gode avkom.
Her er bilete av Regina og Gullfaks sitt første møte:

Tenkte også på Frederik Skovå og Torsetblakken, men det blir for langt og reise. Og sidan Regina er så vanskeleg med brunst og sånne ting, ville me ikkje ta sjangsen. Tilfeldigvis tok eg heilt rett i år ang brunst!

Ann Lajla
Bloggen min: http://hest.no/blogg/?bid=524

Redigert av - Ann_Lajla den 08/06/2007 22:13:25 Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 08/06/2007 :  18:33:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kan dere ikke skrive litt om hvorfor dere har valgt den hingsten dere har?
Sånn annet enn at den er griselekker å se på ;-)
Avler den slike avkom du ønsker deg, utfyller den hoppen din ekstriørmessig? Har den andre fordeler du ser på? Har det med tilgjengelighet å gjøre? Eller, eller eller??

*nysgjerrig ser dere*

Guro
Gå til toppen av siden

SariaogWenche

» VIP

Norway

Skrevet - 08/06/2007 :  19:53:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSariaogWenche  Svar med kopi av melding
Nå er Saria konstantert drektig med Tabaluga ibn Emiratus B!
Kjempeglae her hjemme nå og håper å få henne hjem snart.
Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 08/06/2007 :  20:13:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Hej Guro!!

Jeg skal nok skrive hvorfor, hvordan og hvorledes jeg valgte Hotline!!

Jeg spurgte vår ekspert her på Blue Hors. Han ka' virkelig det her med at vælge hingste til hopperne, spørg og han svarer! Og han tager sjælden fejl...

Nå har hoppen din ikke så meget den skal tilføje eksteriøsmessig, måske overlinien kunde været bedre, men det er så også det eneste. Også kunde den ha' været nogle cm højere, men så længe du (altså MEG) ikke er så stor selv, spiller det jo ingen rolle. Skridt og galop er mere end godt nok, men jeg(karstn) sku' gerne ønske mig noget mere løft og svev i travet. Temperaments mæssigt er det svært at sige hvordan avkommet vil blive uanset hvilke hingst du vælger, siden hun er så sær som hun er. Og siden avkommet tager ca.80% af hoppen, vil den uanset blive mest preget af hende.

Han synes så jeg skulle vælge Blue hors Hotline, noget jeg gjorde, og nå skal Mille blive Mamma!!!

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 08/06/2007 :  22:49:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
Hei igjen. Jeg valgte Landlyst Sir Barry ( stall alfa) pga anbefaling, samt at han har de kvaliteter jeg savner på hoppa mi.
hoppa er 13 år - ikke helt "moderne", har litt stutt gang- der særlig galoppen burde vært bedre. Hun er en super spranghest- er plassert opp på NM- nivå- har gjort en lang karriere på sprangbanen så det er ikke noe galt med sprangegenskapene- hun er ganske lita - ca 162-164 cm, har et supert lynne og gemytt. Hun er brennmerka- men kom til norge uten papirer. Hingsteholder der hun står ( alf kjetil andresen) har lang erfaring innenfor norsk avl, bla vært leder i NV- var bla å opprete breeders mm. Han sier at jeg bare får henne typegodkjent- og jeg har fått gode tilbakemld ift henne. at det er derfor man har typegodkjenning- for det er slike hopper man vil ha inn i avlen. ...så derfor valgte jeg SIR BARRY: han er kåret i norsk varmblod- spranghest, men har en veldig god gang...spesielt bemerkelsesverdig er galoppen. Han er en moderne type , holsteiner og er høyreist og stor..166cm ( stor nok..) Han er ganske ny i norsk avl ( er bare 5 år) men viser gode resultater. Jeg hat også vært ned å sett andre avkom etter han- for meg var det ingen tvil om at jeg skulle satse på denne ettersom jeg var fast bestemt på å bruke norsk hest 8.
Hadde je kunne valgt frossen sperma hadde jeg kanskje godt for AKRIBORI fra flyinge i sverige...og hadde jeg valgt danmark ville det vært mange alternativ fra stutteri Ask eller Katrinelund.

Så det jeg prøver å få fram; jeg har prøvd "å fylle på" med det min kunne hatt mer av. Ribarhet har vært viktig. Man må på en måte bestemme seg for hva man ønsker å avle...jeg valgte å lage ren spranghest!

Tribute to my best friend ever - Luke - savner deg masse ponni'n min
www.idaponniene.piczo.com
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 09/06/2007 :  13:36:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Jeg valgte å bedekke min Varmblodstraver hoppe med American Painthorse hingsten Gamblers Blackmale, først og fremst fordi jeg hadde lyst på Pinto og ikke rein traver. Jeg vil også si at han utfyller hoppa mi bra, dessuten er han jo såklart flott å se på og lynne er godt.
Har sett flere hester av denne kombinasjonen(altså Varmblodstraver/Blackmale) så veit at de har blitt flotte hvertfall.

Perfect Day(Skyggen)

Gamblers Blackmale
http://www.hesteguiden.com/component/option,com_khingst/Itemid,88888903/?raseid=12&itemid=85&act=details

De to
Gå til toppen av siden

Labbis

Denmark

Skrevet - 11/06/2007 :  21:34:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min hest har nettop blitt inseminert med De Noir, egget gikk på fredag, så da må jeg vente et par uker i spenning....! Jeg valgte han fordi jeg ville ha en hest som ikke var altfor massiv, og som helst ikke gir altfor store avkom - hennes forrige (og eneste) er 1,78 - moren er 1,66 og faren er 1,68, så jeg håper på et noe mindre avkom nå.... Jeg skal jo klare å ri dette dyret også, da jeg avler for eget bruk. Og så vil jeg jo selvfølgelig "lage" en hest som kan bli en god dressurhest, og som er en litt mer smidig hest enn hoppen er, samt en med en velbalansert og god galopp (og to andre gode gangarter selvfølgelig, men galoppen er den jeg har sett mest etter). Jeg har også sett flere bilder av avkom etter De Noir, og jeg har likt godt hva jeg har sett. Og jeg har også sett flere som er etter De Niro (hans far), og de har også falt i smak....

Og jeg tar gerne et sort føll.... Fargen er jo selvfølgelig "lige meget", men man kan jo ha visse preferanser eller håp... (hoppen min er rød)

Så nå driver jeg å forteller magen hennes at egget skal feste seg, om det hjelper tviler jeg vel på, men det skader vel ikke....
Gå til toppen av siden

Leikas

Norway

Skrevet - 11/06/2007 :  21:47:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Er det lov å bruke paint på varmblodstravere...?
Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2007 :  16:21:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er det lov å bruke paint på varmblodstravere...?

Opprinnelig postet av HotBelleza

Jepp, men Blackmale er vel den eneste hingsten her i landet hvertfall som er godkjent til det.
Gå til toppen av siden

bettnibble

» VIP

Skrevet - 13/06/2007 :  08:47:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
I Paintforeningens vedtekter står det eksplisitt: Det stenges også for avl på traverblod med mindre annet blir bestemt på årsmøte.

Vanlig norsk lov sier at det ikke er lov å bedekke hoppe med hingst som ikke er kåret for den rasen.

LOV er det ikke.

Føllet blir sikkert fint. Får håpe det også får talenter og fasong så det blir en bra hobbyhest og kan få et godt liv som voksen. Det er vanskelig nok å skaffe kjøpere og gi gode liv til renrasede føll. Flekkene er vel det som skal garantere etterspørselen etter slike blandingsføll.
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.