hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tynn hest som ikke liker kraftfor.Erfaringer?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Tynn hest som ikke liker kraftfor.Erfaringer?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2007 :  23:00:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
Jeg har en ponni som er veldig tynn men som omtrent ikke liker noe kraft for. Har noen noe tips om noe andre hester som er litt kresne liker?
Kan det være at han har mistet litt matlysten fordi han har fått for lite mat?
Han er i tillegg avlshingst og stresser jo endel ute nå. Han spiser greit med høy på natta når alt er rolig, men om dagen får han ikke i seg stort. Pelsen er også lang og glansløs.

TORHILD

» VIP

Skrevet - 19/05/2007 :  00:12:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har du sjekket for magesår?
Gå til toppen av siden

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 19/05/2007 :  00:15:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
Er nok ikke magesår. Hentet han akkurat hjem og han har nok fått for lite for over lang tid. Han har også tidligere vært litt kresen, men nå lukter han nesten ikke på foret en gang. Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 19/05/2007 :  01:30:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Henger ikke helt med på hvordan en hest skulle få dårlig matlyst av for LITE mat??

Utover det så har jeg hørt at noen tipser om Gull til hester som er matleie. Har jo også vært borti at avlshingster til tider kan spise dårlig og stresse litt, og dermed tape litt vekt, så det er vel ikke uvanlig. Nå er det jo grovforet hester lever av, og som men bør sørge for tilstrekkelig tilgang på, men dette med pelsen kan jo være et tegn på at han ikke får i seg alt han trenger. Får han vitamin- og mineraltilskudd? Hvis ikke, ville jeg jo begynt med det, ihvertfall.

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 19/05/2007 :  02:06:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
hingster sliter jo ofte mer med vekt enn andre om de blir stressa ....

Hva har du prøvd av kraftfor, Litt lettere å komme med tips da
Gå til toppen av siden

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 19/05/2007 :  10:03:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
Jeg har prøvd bygg,gull,oppdrett,div st hippolyt produkter,betfiber og golden grass. Både tørt og blandet med vann og med melasse i.
Vil også tilføre at han hele tiden han tilgang til høy.
Gå til toppen av siden

Quepali

Skrevet - 19/05/2007 :  11:53:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville først av alt fått ordnet en grovfôranalyse på det grovfôret jeg hadde, ogf evt. fått tak i et bedre grovfôr.
Og hadde jeg etterhvert fått i hesten kraftfôr, så hadde jeg gitt litt av ei kraftfôrblanding for å få i hesten vitaminer og mineraler, og så hadde jeg gitt betfiber og soyaolje for å få litt fett på hesten.

Det er og viktig å passe på at hesten får i seg nok væske og salt (gjerne 40g til dagen på sommeren). Og ikke minst, så er det viktig å passe på god hygiene i maten, vannet, og spise-/drikkekar.

Håper dette hjelper litt
Gå til toppen av siden

selma

» VIP

Skrevet - 19/05/2007 :  12:45:48  Vis profil  Svar med kopi av melding

Hallo.. Har drevet med hest i snart 30 år ,og vært borti mye forskjellig foringer både tynne og tykke.Min erfaring med hingster på denne års tiden er at de våkner og matlysten blir det værre med,men jeg gir gulerøtter og eple biter i kraftforet med litt soya-olje ,bland det godt sammen,kan hjerne ha over litt lunkent mellasse ,som er blandet ut..mellasse er søtt og bra for maven..
Det jo mye du kan ha i som litt ekstra som hvetekli,mais....!
Men lykke til uanset...

Kopi av melding:
Jeg har en ponni som er veldig tynn men som omtrent ikke liker noe kraft for. Har noen noe tips om noe andre hester som er litt kresne liker?
Kan det være at han har mistet litt matlysten fordi han har fått for lite mat?
Han er i tillegg avlshingst og stresser jo endel ute nå. Han spiser greit med høy på natta når alt er rolig, men om dagen får han ikke i seg stort. Pelsen er også lang og glansløs.

Opprinnelig postet av kerry

Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 19/05/2007 :  22:48:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selma: Kan du forklare hva du mener med at melasse er bra for maven?
Hvorfor og på hvilken måte er sukker godt for magen til en hest?
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 20/05/2007 :  01:59:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke selv hatt hingst i avl, men har såpass erfaringer at jeg kan si at "selma" har rett i mye.
En avlshingst har det så "travelt" på denne tiden, at den glemmer å ete - masse damer å styre med, og kanskje den blir enda mer stresset hvis den lukter damer som han ikke "får" - altså vil slåss for.

Er helt enig i at et godt grovfor er basis, og så er jeg helt enig i det med gulrøtter, et eple eller to - og ja, melasse, som er en naturlig, uforedlet sukkerart, kan virke som en oppkvikker, da det er lett fordøyelig.
Ja, hvis man har opplevd at hester gnager bark på enkelte trær, så er det fordi sevjen inneholder naturlig sukker - noe likt melasse. Har enda ikke hørt lønnesirup nevnt som noe å blande i for til "kresne" hester, men dette er også en naturlig sukkerart som "ville" hester kan få i seg ved å gnage lønnebark - særlig om våren.

En aktiv avlshings trenger ekstra for - men da kanskje ikke så mye kraftfor - men naturlig for som stimulerer og holder "peppen" oppe. Og nå om våren kan jo høyet ha blitt litt redusert i kvaliteten, da den har ligget snart et år siden slått. Hva med å leie hingsten en tur for å beite en stund på friskt gress.

Det er da en fordel å ha en hingst som har lært seg å beite med hodelag, dvs. bitt i munnen, og ikke bare med grime - for HVIS han da får ferten av ei hoppe, har du ikke nubbesjans til å holde ham igjen....
Gå til toppen av siden

Ali_Julianne

» VIP

Skrevet - 20/05/2007 :  02:21:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hatt samme problem med hesten min for en stund siden, men så kommer en venninne av meg med et för som heter Baileys. vi hadde prøvd det meste av all slags för, men han ville ikke spise noe annet enn baileys. det har all næring som en hest trenger innen en dag. det er olje, mais, bygg, osv.
det er nesten som en frokostblanding. jeg anbefaler det föret på det sterkeste.
Hilsen Julianne:)
Gå til toppen av siden

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 21/05/2007 :  20:56:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
Jeg har nå funnet en måte å få i han litt på og det er å blande kraftforet med knekkebrød/brød/epler. På den måten går det ihvertfall ned litt. Han er også mye roligere enn forventet så han tar seg tid til å beite litt også.

Ang å lære han å beite med bitt. Dette er en forholdsvis liten hingst og han er letthåndterlig. Så jeg har aldri problemer med å holde han igjen i bare grimen :) Men hadde selvfølgelig aldri gressa en stor hingst i nærheten av hopper uten hodelag.

Eggersmann, har ikke de bare musli for? Han liker nemlig ikke noe med musli i.. Vanskelig kar dette ;)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.