hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - JEG PRØVER PÅ NYTT ;P
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 JEG PRØVER PÅ NYTT ;P
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ane+Lakris

» VIP

Norway

Skrevet - 05/05/2007 :  00:03:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAne+Lakris  Svar med kopi av melding
Okei, _nå_ har jeg fått nok.
Jeg aner rett og slett ikke hva jeg skal gjøre.

Før gikk han på:

Morgen: 2L Havre, 2L Gull & 3kg høy
Kveld: 1L Havre, 1L Energi, 1L Gull + vitaminer, salt, kalk, 5dl soyaolje, biotin, ølgjær og hvitløk + 4kg høy

Ettersom at han fikk så ekstremt mye energi (det sier seg selv da i den mengden av det fôret da ;P) og var ganske tynn så tok jeg kontakt med en fôrkjenner som satte opp en fôrplan. Slik så det ut:

Morgen: 1,5 L betfôr, 1L Ch. Ekstrem, 2,5dl soyaolje + 3kg høy
Middag: 1,5 L betfôr, 2,5dl soyaolje + 2 kg høy
Kveld: 1 L Ch. Ekstrem, 1 L Bygg, 1L Lucerne, 1L Havre, vitaminer,salt,kalk o.s.v + 3kg høy

Jeg tenkte; "Aha, det høres jo fornuftig ut. "

Dette begynte jeg på med for snart 2 uker siden, og han har bare rast ned. Nå ser man veldig tydelig alle ribbeina :/

Han har nettopp blitt dyrlegeskjekket, tannraspet, fått markkur og kontrolert.

Så nå er jeg så UFATTELIG lei av akkurat dette.

så da er spørsmålet ..
HVA I ALLE DAGER SKAL JEG FINNE PÅ NÅ?

Lakris <3

Spendas

» VIP

Skrevet - 05/05/2007 :  00:49:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva slags hest er dette?
Mitt tips er vel uansett; Grovfor, grovfor og atter grovfor! Fri tilgang!

Så kan man heller kutte ned på kraftformengden. Mange som legger på seg av det, av den grunn at de da spiser enda mer grovfor.

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

mildenOghestene

» VIP

Skrevet - 05/05/2007 :  01:37:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
hørtes ikke lett ut dette nei.

hvor gammel er den og hva type trening går den i?
Men som Spendas sier, så er grovfôret det viktigste og hovednæringen for hesten, så ville prøvd fri tilgang på det først. prøve kutte ned litt på kraftfôret og bare masse masse grovfor. men soyaolje skal være bra for tynne hester, men da hjelper det ikke med solsikke olje osv :) bare sånn for og si det og liksom :) mangen som tror sojaolje går for det samme, om er solsikke eller oliven osv :)

kanskje prøve bruke hesten til tur ridning en periode, slik at det holder med grovfor, gjerne litt bygg i tillegg. betfor hjelper på fordøyelsen og er masse fiber i, så skader jo ikke det heller.

men en annen ting, mye bytting på fôret og mengde, skaper ubalanse hos hesten, så den trenger gjerne litt tid på tilvende seg den nye fôr planen, før den begynner legge på seg, og da kan den gjerne gå litt ned i vekt.

håper det ordner seg for dere to. lykke til :)
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 05/05/2007 :  05:09:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal ikke hsten gå på sommerbeite? Ja, DA synes jeg synd på den.... Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 05/05/2007 :  21:39:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Skal ikke hsten gå på sommerbeite? Ja, DA synes jeg synd på den....

Opprinnelig postet av T. Boysen

??
Kunne du utdype det litt? Er ikke sikkert det er så gøy for en bekymret hesteeier som spør om råd å få sånne svar, da...

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 05/05/2007 :  23:43:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om jeg ikke husker helt feil er det en fullblods du har....

Desverre er det ikke alle som har anledning eller ønsker å sette hest på beite og min erfaring med fullblods er at mange taper seg veldig ved bare å skulle leve på gress, så det er ikke sikkert det hadde hjulpet en "pøkk" på holdet til hesten med beite. Har selv sett en hoppe som tapte seg minst 100 kilo etter et par mnd på beite, mens ponniene og kaldblodsene omtrent rullet.... Over til selve problemet...

Har funnet det optimale fôret til min fullblodshest. Kan ikke få skrytt nok av det! Pure Control heter det og "oppfinneren" driver p.t hestebutikken på Øvrevoll og fôret produseres på mølla i Andebu. Hesten min var (og er) i greit hold (fullblods det også), men grunnet lett halthet i en fot måtte hun ta det med ro. Gikk tidligere på Energi fra FK og det fungerte greit så lenge hun var i daglig trening. Når hun nå plutselig skulle "kule egget" litt og helst bare skritte fikk vi problemer. Frøkna var hyper, og rideturene var lite hyggelige med en hest som kokte! Hadde lest litt om dette fôret og bestemte meg for å prøve. Etter kun et par dager med overgangsfôring merket jeg markant forskjell. Hun ble merkbart roligere og det var igjen hyggelig å ri på tur. Ikke en Skybert var i sikte.

Foret inneholder:
30 % luserne
30% maisgrits
30 % bygg
10 % hvetekli
Olje, roesnitter +++ samt vitamin/mineraltilskudd.

Et komplett fôr som gjør både olje og mye annet tilskudd unødvendig. I tillegg inneholder luserne mye E-vitamin så tilskudd av dette blir overflødig. For tiden får hun 2 liter Pure Control samt ca 9-10 kilo høy. Hoppen er fornøyd og mor er fornøyd! Fôret er konstruert med tanke på hester som lett blir hete av annet fôr - og med de "energi" dosene din hest får MÅ den jo bli ganske så "yr"... Grovfôr er uansett "grunnpilaren" i enhver hests kosthold. Magesekken til en hest rommer ca 8-10 liter. Kveldsfôringen du har blitt anbefalt fyller opp 4 liter i bare kraftfôr.. Da er det ikke mye plass igjen til grovfôret... (Nå er jo luserne mere grovfôr enn kraftfôr, men du ser poenget mitt). I praksis "fyrer du for kråka". Hesten får for mye overskudd via kraftfôret, blir muligens overaktiv og går ytterligere ned i vekt....

Se på linken under for forhandlerinfo:

www.horseshop.no

Ring dersom du lurer på noe. De er kjempehyggelige og hjelpsomme!

Gå til toppen av siden

Badeball

» VIP

Norway

Skrevet - 06/05/2007 :  20:49:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBadeball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBadeball  Svar med kopi av melding
SPillers Condition Cubes er GENIALT! Det bygger faktisk muskler uten å gi energi. Bra for hester som skal opp i "shape". Maispulver er også bra, men i små mengder. Og som tidligere sagt, mye godt grovfor.
Men jeg anbefaler virkelig Spillers cubes.

Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 06/05/2007 :  21:49:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå trenger hester en overgangsperiode på mer enn 2 uker før de kan fullt ut nyttiggjøre seg ny forplan, så jeg tror ikke du skal få panikk ennå. Det høres bedre ut det du gir nå enn før, men det tar litt tid før det synes.
Så lenge hesten får alt høyet den klarer å spise, - går det an å gi mer?

Eneste endring jeg vill gjort var å halvere mengden bygg og havre om kvelden og heller gitt litt mer Betfor. Bruker du det betforet uten sukker? Noen typer inneholder opp mot 20% sukker og det er ikke bra! Bedre å bruke Betfiber eller Speedy-beet, de inneholder maks 5% sukker, men masse fordøyelig fiber som gir god energi.
Om du gir et betfor uten sukker er dette et grovfor som er veldig godt fordøyelig og hesten kan gjerne få litt av det 3 ganger om dagen. Da kan du også fordele de 5dl olje på 3 måltider i steden for 2. Har hesten blitt løs i magen? Noen hester blir det av å starte litt brått på så mye olje. Om hesten er løs i magen reduserer du litt på oljen en stund.
Skriv og fortell hvordan det går om en stund.
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 07/05/2007 :  09:16:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
SPillers Condition Cubes er GENIALT! Det bygger faktisk muskler uten å gi energi. Bra for hester som skal opp i "shape". Maispulver er også bra, men i små mengder. Og som tidligere sagt, mye godt grovfor.
Men jeg anbefaler virkelig Spillers cubes.

Opprinnelig postet av Kaizers Elise

Fint aT du har gode erfaringer med dette fôret. Selv brukte jeg det i 6 mnd uten noen som helst effekt annet enn at lommeboka ble veldig slunken.

Litt vågalt å mene at et fôr i seg selv "bygger muskler" - hadde det bare vært så enkelt! Riktig trening bygger muskler - med et godt og riktig kosthold i bunn!
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 07/05/2007 :  09:26:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eneste jeg merker meg med forplanen er at hesten får altfor lite grovfor. Gi så mye høy hesten orker å spise!
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 07/05/2007 :  10:47:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
og ne annen ting .... tannrasp : Ble tenne rapset, eller ble de også kntrollert for andre problemer ?
Avføringsprøve for å sjekke parasitter ?
Gå til toppen av siden

Inga&Sleipner

Norway

Skrevet - 18/05/2007 :  11:49:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseInga&Sleipner  Svar med kopi av melding
Jeg ga nesten mer høy til islendingen min! ;)
Black Baily <3 Gå til toppen av siden

Musical Missile

Skrevet - 18/05/2007 :  21:40:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten får 8 kg med høy, min fullblods greier ikke spise mer høy enn dette.....er ikke alle hester som spiser opp "smitt og smule"
Om hun har funnet ut at hesten kun spiser 8 kg må jo det være bedre enn at den spiser mindre...

En ting jeg har sett har funket med tynne fullblodser før er alfalfa briketter som du løser opp i vann så det blir en slags grøt. En sekk med sånt fôr koster ca 250 kr for 50 kg, en sekk rekker i omtrernt 4 mnd til en hests forbruk, så særlig dyrt er det heller ikke.

En annen ting er at fullblodser som er vant til å være i bevegelse og aktivitet faktisk kan bli tynnere av bare å stå å skulle ta det med ro.
Gå til toppen av siden

Quepali

Skrevet - 19/05/2007 :  11:55:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kutt ned på kraftforet, gi mer grovfôr. Evenetuelt få ordnet en grovfôranalyse på høyet ditt, og få tak i evt. bedre grovfôr. Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 22/05/2007 :  09:40:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Eggersmann har et fôr som heter Vital/Senior. Det her veldig god effekt på hester som taper seg lett. (Det trenger ikke være en gammel hest). Kjenner selv fullblodser som fungerer supert på dette. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.