hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - kan alle hester samle seg?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 kan alle hester samle seg?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

*Prinsen*

» VIP

Skrevet - 22/05/2007 :  17:49:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp, har sett kaldblodser gå i en meget bra samlet og høyreist form, og jeg sier ikke her at de ikke kan det heller. Men selve typen er avlet i en rektangulær form, som gjør det litt vanskeligere enn ridehestens kvadratiske. Ja, jeg har ridd for trener og vi rir han i en "lengre" samlet form, men når jeg ser at han trives og er i gått humør når vi rir tur/distanse og han får gå i sin naturlige form, så velger jeg heller det enn å ri i en samlet form i dressur, når han blir irritert og ikke trives med det. Og jo han kan løfte ryggen, og kan bære rytter, har kanskje ikke allverden av muskler, men tar ikke skade. Jeg bare mener at man skal se an arbeidsform og type sport på hver enkelt hest, ikke tro at en enkelt hest kan samle seg i dressur, være smidig nok i sprang, utholden nok i distanse, psykisk sterk nok i western etc. samtidig, men kanskje kun passer til gymkhana hvor den kan ha det gøy og slippe å tenke på å gå perfekt. Litt ut av emnet dette her, ja alle hester kan samle seg mener jeg og, men det jeg prøver å få fram her er at en enkelt hest kan ikke passe til alt, og da blir det feil å kreve for mye. Gå til toppen av siden

*Mikkemus*

» VIP

Skrevet - 12/06/2007 :  10:14:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alle hester kan samle seg, men graden av samling og IKKE MINST hestens individuelle plassering av hodet, vil variere utifra nivå og eksteriør. Husk at en hest trenger ikke å gå "på tøylen" for å være samlet. En spranghest korrekt ridd mot et hinder er også samlet via ryggen og bakparten, selv om den "har hodet til værs". Men hvorvidt en hest kan gå i korrekt samling og i holdning med hodet og hals, kommer ann på trening og fysikk:) Men jeg vil si at alle kan samles, i større eller mindre grad! Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 12/06/2007 :  18:32:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Ja, jeg vil påstå at alle hester kan samle seg. Så fremt hesten ikke har fysiske (og/eller psykiske) problemer.
Therese
Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2007 :  12:00:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
Er så enig med mange av dere her-- og jeg mener på et generelt grunnlag at T.Boysen sin innlegg er gode- alle svar jeg har lest innenfor de ulike emner viser at dette er et menneske med bred hestekunnskap.
Alle hester -forutsett av de er friske- skal kunne "samle"seg. Jeg bruker ikke betegnelser som å gå på tøylen, gå på bitt, bøye nakken osv...men kaller betegnelsen for " å gå i ettergift". Det er vanskelig å få en hest i full ettergift - problemet er ofte for oss på " hobbynivå" at hesten ikke er sterk nok. Synes det er urettferdig mot hesten som kanskje ikke har nok musklatur i ovelinja, rygg osv...men om man trener rett, og har tålmod til å ri opp hesten- og ikke minst få den smidig og løsgjor t vil man få resultater...OG det er en fordel å ha det tekniske på plass, man må ha en del kunnskap for å klare å få hesten i ettergift. Bakparten skal aktiveres, ryggen kommer opp, og du kjenner det "løsner foran"..da kommmer lillefinger-ridningen inn...itilegg til dette må man klare å ri med god nok sjenkel for å opprettholde den aktive bakparten - f.eks at man faktisk RIR hesten i en overgang fra galopp og ned i trav- det nytter ikke å henge seg på tøylen her...da vil mest sannsynlig hesten gå " ut av form". det var en "kort" kommentar fra meg...og jeg ønsker lykke til med trening av hest. Men gjør det på "den vanskelige måten"...trinse-bitt og tøyler!!!! Har prøvd selv og det løser ingen ting i lengden å bruke strikk, hjelpetøyler mm for å få hesten til å se fin ut....Man lærer så lenge man lever.

Tribute to my best friend ever - Luke - savner deg masse ponni'n min
www.idaponniene.piczo.com
Gå til toppen av siden

ExhinaogStine

» VIP

Skrevet - 19/06/2007 :  17:10:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Litt om en av hestene jeg trener om dagen:
Jeg trener pr i dag en meget tykk nl hoppe. Hun ser ganske så drektig ut, selv om hun desverre ikke er det. MEn kg forsvinner sakte med sikkert. Denne hoppa er nå 14 år og har aldri gjort noe spesielt annet enn å gå på tur i sitt liv.
Jeg har nå begynt med langtøyle dressur. Etter bare noen turer kunne vi så smått begynne med trav arbeidet. Vi er veldige forsiktige og gjør dette i intervaller slik at det ikke skal bli for tung for de utrente musklene hennes, men likevel ser jeg at hun søker å samle seg. Hun er nok sannsyneligvis for trang i ganasjen til å få hodet i loddrett form, men spiller ingen rolle. Hun jobber med å tråkke inn under seg og heise ryggen og hun senker hodet. Hun gjør en strålende jobb.
Dette begynte hun å prøve etter bare ca 7 relativt korte turer med LT dressur. Det eneste utstyret vi brukte var taugrime med lange tøyler på. Og målet er at tøylene skal være slakke hele tiden.
Jeg mener at når hun på egenhånd jobber med å samle seg så kan alle hester samle seg på sin måte. Om man ikke krever for mye,men lar de finne ut av det selv og lar de få jobbe uten rytter eller annen belastning- er det utrolig hva de får til. Til og med hun som på ingen måte har noen forutsetning for å klare det. Hun er en "gammel" kjørehest.

Så om du har en hest som ikke kan eller vil gå i ettergift, så kanskje det hjelper å prøve andre måter å gjøre det på?
Jeg har hvertfall fått meg et par overaskelser de siste ukene- jeg trudde ikke det var mulig på henne...
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.