hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kuler
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Kuler
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

ExhinaogStine

» VIP

Skrevet - 06/05/2007 :  22:03:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
I fjor da hesten min kom til meg etter en laang sommer på beite, var hun full av små kuler som klødde masse. De vesket bitte litt når jeg klødde på dem. Vi ga henne en markkur som skulle ta det meste og kulene ble sakte men sikkert borte etter det. For en mnd siden kanskje, fant jeg spolorm i bæsjen hennes og en ny ormkur ble gitt. Så var det ut på beite igjen( siden været er så super bra, spirer både gress og innsetktene om dagen) Men så dukket det opp en kul igjen, så en til. Nå er de flyttet til sommerbeite og det har kommet flere kuler. Ikke så veldig mange enda,men sommeren er jo enda ung.
Det er nå mellom 5 og 10 kuler, de klør masse. De fleste sitter forran på bogen, men også noen på siden av magen og noen få under magen.
Jeg smører på de med ringblomst salve. Det holder hvertfall andre innsekter unna og det heler hvertfall andre sår bra.
Jeg har nevnt dette for dyrlegen, men da var det ikke så mange, så vi tenkte det bare kunne være stikk. Siden det nå kommer fler må jeg nesten finne ut av dette her (kontakter dyrlegen også selvfølgelig)
Bare lurer på om noen vet hva dette kan komme av eller har vært borti dette her ?

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 06/05/2007 :  22:53:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
En slags allergi som gir elveblest-lignende symptomer? Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 06/05/2007 :  23:22:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja jeg og tenkte på elveblest. Det kan komme av allergi og stress. Er det kun om sommeren disse kulene kommer?
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

ExhinaogStine

» VIP

Skrevet - 07/05/2007 :  21:15:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja.. Gikk over litt etter litt i vinter. Ble bedre etter en skikkelig ormkur, men nå da hun fikk dem igjen hadde hun akkurat fått ormkur.
Trur ikke hun er så veldig stressa. Hun virker rolig og harmonisk. Går sammen med 4 rolige nl hester. Nå går de på et enda større sommer beite og koser seg masse. Hun lever et ganske "skjermet liv" hos meg i Åsa. Masse skog og store beiter med gode hestevenner- så trur ikke hun er stressa...:)
Men elveblest? Hva kan det komme av? Har ikke hørt om før.. fortell masse..
:)
Vet. var der i dag og trudde det var en form for allergi. Sjekker ut mulighetene nå. Men vi har ikke gjort noen for forandringer eller noe. Mulig det kan være stikk hun reagerer veldig på.
Men kulene værker litt og noen er litt som sår på toppen. Og klør sykt mye.

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 08/05/2007 :  00:14:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mulig allergi på noen planter?
Ellers kan jeg, for egen del , fortelle om en spesiell diiger knottart, som når den stikker, lager store kuler, som ofte blir små verkebyller som åpner seg på toppen.
Disse stikkene er verre enn myggstikk når det gjelder kløing. Vi kaller disse uhyrene for "stripefluer" for de er svarte, med hvite tverrstriper på beina. Vi trodde først det var den fryktete Tuneflua, som også er en fryktet knottart. Disse "stripefluene" er ca 3-4 mm store. Enkelte år er det masse av dem, og andre år er de ikke å se. I plagsommer år kan man ikke være utendørs om kveldene på hytta.

Når det gjelder elveblest, er dette en allergireaksjon på "et eller annet". Selv fikk jeg som barn elveblest av noe så merkelig som Cornflakes.... Det er veldig forskjellig hva man reagerer på - det gjelder vel hester også.
Gå til toppen av siden

Selameyjan

Skrevet - 08/05/2007 :  01:21:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hjortelusflue?

Forårsaker store vonde kuler på vår hest. Men hun har "sommereksem", det er ikke sikkert alle hester reagerer like mye. De kulene som blir et problem sitter gjerne under hjorden/salen.

Hjortelusflua finnes i trær i skogen, og angriper forsvarsløse hester på tur i den delen av året hvor det ikke er minusgrader.

SWITCH holder udyret borte (samt alle andre insekter - siden det er så usannsynlig effektivt er det vel ikke helt uten bivirkninger, men vi ikke merket noe så langt)

Har hesten allerede blitt stukket var rådet vi fikk å vaske kulene med job, men jeg vil ikke si at det hadde noen effekt.
Det er nok bare å vente, og la hesten slippe å ha sal eller andre ting som gnisser mot kulene.

www.selkie.no Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.